«Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» Νέα έκθεση στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι

Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» Facebook Twitter
Νέος κοιμισμένος δίπλα στη θάλασσα, 1965, Ακουαρέλα σε χαρτί, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ.69
0

Το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2024 εγκαινιάζεται η έκθεση με τίτλο «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση της χρονιάς με αντιπροσωπευτικά, αγαπημένα έργα του ζωγράφου από διαφορετικές εποχές, κάποια από τα οποία δεν παρουσιάζονται συχνά.

Οι οκτώ θεματικές ενότητες που έχουν επιλεγεί, αναπτύσσονται σε δύο ορόφους του κτιρίου της οδού Πλουτάρχου και το κάθε θέμα εκτίθεται ξεχωριστά. Πρόκειται για: Τοπία, Σπίτια, Στολές και Φορεσιές, Πορτρέτα, Θρησκευτικά, Μυθολογικά, Άνθρωποι με φτερά και τέλος Νεκρές Φύσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιμελητικής προσέγγισης αποτελεί η πρώτη ενότητα όπου αναδεικνύονται τα στοιχεία τα οποία καθόρισαν τη σχέση του ζωγράφου με τη φύση για τη μελέτη των χρωμάτων. Υπάρχουν έργα που τα ζωγράφισε εκ του φυσικού· στα φανταστικά τοπία, τα μυθολογικά, τα θρησκευτικά και τα σκηνικά εντάσσει στοιχεία από αυτή την έρευνα.

Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» Facebook Twitter
Σπουδές για τις 4 εποχές, Dominique: Άνοιξη, Θέρος, Φθινόπωρο, Χειμώνας, 1971, Λάδι σε χαρτί, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ. 730

Ο επισκέπτης λοιπόν, βλέπει στο θέμα «Τοπία» το έργο «Ανατολή από το λιμάνι της Χίου», έργο εκ του φυσικού, και δίπλα σκηνικά, όπως οι «Βάκχες», και φανταστικά τοπία («Νέος κοιμισμένος δίπλα στη θάλασσα») με ουρανούς εμπνευσμένους από εκείνους του παραπάνω έργου.

Όπως σχολιάζει ο ίδιος ο Γιάννης Τσαρούχης, «Η χρησιμοποίηση των κουστουμιών της εποχής του μύθου και όχι της εποχής της δημιουργίας των έργων είναι μια κακή συνήθεια του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνος. {…}

Ήθελα να ζωγραφίσω θέματα θρησκευτικά και μυθολογικά με σύγχρονες φιγούρες και σύγχρονα κοστούμια έχοντας συναντήσει αυτά τα πρόσωπα στη ζωή, όπως ακριβώς έκαναν πάντοτε οι καλλιτέχνες πριν τον 19ο αιώνα, και τη μανία μου να είμαι αρχαιολογικά πιστός στην ιστορική ακρίβεια του μύθου». Γιάννης Τσαρούχης Ζωγραφική, σχόλια, σ. VII, αρ. 194

Πολύ σημαντικό βήμα στην προσπάθεια παρουσίασης του συνόλου του έργου του καλλιτέχνη, αποτελεί η πρόσφατη έκδοση με τίτλο «Μαθήματα Ζωγραφικής» από το Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και της Εκδόσεις Άγρα. Πρόκειται για τα μαθήματα που παρέδωσε ο Γιάννης Τσαρούχης το 1981 στο Ιωνικό Κέντρο της Χίου που είχε ιδρύσει ο Ισίδωρος Κιολέογλου. Η έκδοση πραγματοποιήθηκε χάρη στη συνεργασία, την υπομονή και την επιμονή της Ευφροσύνης Δοξιάδη που απομαγνητοφώνησε αυτά τα «Μαθήματα» και έγραψε τα σχόλια με τη βοήθεια του φιλολόγου Αχιλλέα Τζάλα.

Στην έκθεση αυτή, εκτίθενται επίσης έργα του Γιάννη Τσαρούχη, πολλά από τα οποία εικονογραφούν και το βιβλίο. Σημαντικές είναι οι έρευνες και τα μαθήματα που έκανε στο Παρίσι, στη μεγάλη σκηνογράφο, ζωγράφο και ενδυματολόγο, Lila de Nobili και άλλους Γάλλους καλλιτέχνες που ήθελαν να μάθουν βυζαντινή ζωγραφική, και τα οποία συνέλεξε η ίδια η Lila de Nobili και τα δώρισε στο Ίδρυμα του ζωγράφου. Την Επιμέλεια της έκθεσης έχει η κυρία Νίκη Γρυπάρη, Πρόεδρος Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη

Για τις ξεναγήσεις στο κοινό που θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της έκθεσης, έχουν προσκληθεί καλλιτέχνες και φίλοι του ζωγράφου. Σύντομα θα υπάρξει ενημέρωση για το πρόγραμμα των ξεναγήσεων.

Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» Facebook Twitter
Τριαντάφυλλο του Montrouge με εγγλέζικο φλιτζανάκι, 1968, Λάδι σε χαρτί, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ. 37

Εκπαιδευτικά Προγράμματα

Στο πλαίσιο της έκθεσης πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η συνάντησή μας ζωντανεύει με ποικίλες δραστηριότητες που καλούν το μαθητή να συμμετέχει ενεργά. Μέσα από συζήτηση, παιχνίδι, βιωματικές δράσεις, ζωγραφική, οικειοποιείται τον χώρο του Μουσείου, προσεγγίζει τον κόσμο του καλλιτέχνη, οξύνει τη φαντασία του, εστιάζει στη σημασία της παρατήρησης. Τα παιδιά επεξεργάζονται συναισθήματα, σκέψεις, εμπειρίες, ώστε να εμβαθύνουν στον συναρπαστικό κόσμο του Γιάννη Τσαρούχη και της τέχνης του. Η ουσία και ο στόχος της επίσκεψης είναι το παιδί να εμπνευστεί και να δεχτεί ερεθίσματα ώστε να αναζητά τις ευεργετικές συνέπειες της τέχνης στη ζωή του.

Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» Facebook Twitter
Πρώτο πορτραίτο της Δέσποινας, 18 χρονών, 1967, Λάδι σε πανί, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, αρ. ευρ.689

Info
Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, 210 8062 636 – 7
Εγκαίνια Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2024, 11:00 – 18:00
Διάρκεια έκθεσης  10 Φεβρουαρίου -  21 Απριλίου 2024 Δευτέρα – Παρασκευή 09:00 – 15:00, Σάββατο & Κυριακή: 10:00-16:00
Πληροφορίες – Κρατήσεις  Τ. 210 80 62 636 – 7  Δευτέρα - Παρασκευή 09:00 – 14:00
Κόστος προγράμματος:  4 euro / παιδί (Μέγιστος αριθμός παιδιών : 35 μαθητές)

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM