ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο σε μια νέα έκδοση

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Η ξεχασμένη φρουρά», 1957 (Ιδιωτική Συλλογή)
0

«Να μου πείτε αν μ’ ακούτε, ε; Ακούτε τη φωνή μου; Γιατί είμαι βραχνός. Ακούτε αρκετά καλά; Και οι πίσω-πίσω;». Είναι Τρίτη 7 Ιουλίου του 1981 και ο Γιάννης Τσαρούχης ξεκινά τη διδασκαλία του σεμιναρίου «Ιστορία Τέχνης: Ελληνική Ζωγραφική, Ανατολή και Δύση» στο Ιωνικό Κέντρο της Χίου.

Οι παραδόσεις πραγματοποιούνταν κάθε πρωί στις 10:00 στη Βιβλιοθήκη της Χίου και ηχογραφήθηκαν από το Τρίτο Πρόγραμμα, ενώ ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις έγιναν και από το κοινό. Αυτή την άγνωστη πτυχή της διαδρομής του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου και σκηνογράφου έρχεται να αναδείξει ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Μαθήματα Ζωγραφικής, 1981» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης δεν ήθελε να τον ηχογραφούν όσο μιλούσε. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί αυτό το υλικό, καθώς είχε δεχθεί να ηχογραφηθούν οι διαλέξεις του. Έδωσε αυτά τα μαθήματα σε ηλικία 71 ετών, έχοντας πίσω του την εμπειρία του πολέμου, της δικτατορίας και πολλά χρόνια ειρήνης και ζωγραφικής, κι έχοντας ζήσει στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Είναι η μοναδική φορά που δέχτηκε τον τίτλο του δασκάλου, τον οποίο πάντοτε αρνιόταν, θέλοντας να τονίσει τη δυσκολία της ζωγραφικής ως τέχνης.

Το βιβλίο αποτελεί μια σπάνια αρχειακή μαρτυρία στην οποία ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τις επιρροές του Τσαρούχη, να ανιχνεύσει τα μυστικά της τέχνης και το απόσταγμα της εμπειρίας του καλλιτέχνη.

Η επιμέλεια και οι σημειώσεις είναι της Ευφροσύνης Δοξιάδη (όπως και η εισαγωγή) και του Αχιλλέα Τζάλλα. Όπως σημειώνει η εικαστικός, ερευνήτρια και συγγραφέας στο εισαγωγικό της κείμενο για τα συγκεκριμένα μαθήματα: «Επανέρχεται διαρκώς στα τεχνικά ζητήματα που τον απασχολούσαν, στις εκδηλώσεις των γενικών ζωγραφικών προβλημάτων στην ελληνική τέχνη αλλά και στα στοιχεία της διαχρονικής της ενότητας». Και προσθέτει: «Ακούγοντάς τον να μιλάει, μετέχει κανείς στη δικιά του σφαιρική εικόνα του κόσμου. Είναι σαν να βλέπεις έναν θόλο αστεροσκοπείου που περιέχει όλες του τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις, όλες του τις αγάπες: τη ζωγραφική, το θέατρο, με τα σκηνικά και τα κουστούμια του, τον Καραγκιόζη και βέβαια τον Πειραιά, το σκηνικό μέσα στο οποίο μεγάλωσε».

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter

Το βιβλίο αποτελεί μια σπάνια αρχειακή μαρτυρία στην οποία ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τις επιρροές του Τσαρούχη, να ανιχνεύσει τα μυστικά της τέχνης και το απόσταγμα της εμπειρίας του καλλιτέχνη. Διακρίνει το χιούμορ και την ποιητική της ζωγραφικής του, και απολαμβάνει τις ακριβείς και πρωτότυπες διαπιστώσεις του. Είναι ενδεικτικό ότι ο Μάνος Χατζιδάκις γνώριζε τη σημασία αυτών των μαθημάτων και γι’ αυτό φρόντισε να ηχογραφηθούν, ενώ η γλύπτρια Ασπασία Παπαδοπεράκη ήταν εκείνη που επιδίωξε με επιμονή την έκδοσή τους.

tsarouxis
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Tο βιβλίο «Γιάννης Τσαρούχης, Μαθήματα Ζωγραφικής, Χίος, 1981» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα. 

Οι απομαγνητοφωνήσεις είναι τόσο ζωντανές και πυκνές που ο αναγνώστης νιώθει σαν να είναι κι αυτός μαθητής του. Παρακολουθούμε τον Γιάννη Τσαρούχη να ανατέμνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μινωικής, της αρχαϊκής και της μυκηναϊκής ζωγραφικής, να διεισδύει και να αναλύει ειδικότερες πτυχές της ιστορίας της τέχνης, όπως οι λόγοι για τους οποίους επηρέασε η Αίγυπτος την οργάνωση του βυζαντινού πολιτισμού, και να εξετάζει τις χρωματικές κλίμακες της νεότερης ζωγραφικής. Να μιλά για την τεχνική του μωσαϊκού στην ελληνική τέχνη και την αγιογραφία, για την αρχαία και τη νεότερη σκηνογραφία, για τον εξωτισμό στην ευρωπαϊκή τέχνη, για τα λάθη του νεοκλασικισμού, καθώς και να περιγράφει διάφορες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες στα ξεχωριστά κεφάλαια που είναι αφιερωμένα στον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο και τον Θεόφιλο.

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μάθημα βυζαντινής τεχνικής Ι», Βαρειά Μυτιλήνης, 1965.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Η Δέσποινα με δαντελένιο μπλουζάκι», Παρίσι, 1968 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)

Φυσικά, υπάρχουν ενότητες με πιο προσωπικού χαρακτήρα αφηγήσεις, όπως εκείνη που αναφέρεται στο ζεϊμπέκικο. Λέει ο Γιάννης Τσαρούχης: «Ένας σπουδαίος μουσικός του ρεμπέτικου όπως είναι ο Τσιτσάνης ομολόγησε και σ’ εμένα και σε μια συνέντευξη ότι ουδέποτε εδοκίμασε το χασίσι. Επίσης, εγώ, ο οποίος θαυμάζω πολύ τα ρεμπέτικα, δεν έχω πάρει ποτέ χασίσι, ούτε για δοκιμή, ούτε τσιγάρο καν. Όταν το χασίσι βοηθάει στη δημιουργία έργων τέχνης το συγχωρεί κανείς, όταν όμως προϋποθέτει πλήξη και έλλειψη σκοπού στη ζωή, η ίδια η πλήξη και η έλλειψη σκοπού στη ζωή είναι καταδικαστέα ασχέτως του ναρκωτικού». Στο κεφάλαιο για τον έρωτα διαβάζουμε: «Ο έρως είναι σαν ένας ενθουσιασμός, σαν ένα φίλτρο που μπαίνει στο μάτι και βλέπεις τα πράγματα διαφορετικά. Μπορεί να πούμε ότι αυτό γελάει τον άνθρωπο, τον κάνει ανίκανο να δει την αντικειμενικότητα, αλλά τη βλέπει ίσως όπως είναι στο βάθος, καλύτερη και πιο ευχάριστη και πιο αθάνατη κυρίως».

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Γονατιστή γυναικεία μορφή που μαζεύει κρόκους ή κρίνους ή άλλα φυτά» (λεπτομέρεια), νεοανακτορική μορφή (τοιχογραφία από την έπαυλη της Αγίας Τριάδας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου).

Αρχικά, ο Γιάννης Τσαρούχης ήταν να συμμετάσχει, τέλη καλοκαιριού του 1980, στο εργαστήρι με τίτλο «Για τα τέσσερα χρώματα της αρχαιότητας», το οποίο τελικά δεν πραγματοποιήθηκε επειδή έπρεπε να ταξιδέψει στο Παρίσι, όπου διοργανωνόταν έκθεση προς τιμήν του. Επέλεξε τότε να γράψει ένα άρθρο και να το στείλει στο Ιωνικό Κέντρο της Χίου προκειμένου να διαβαστεί σε όσα από τα φοιτώντα μέλη του κέντρου ενδιαφέρονταν. Είναι σημαντικό ότι και αυτό παρατίθεται αυτούσιο στο παράρτημα του βιβλίου. Στο τέλος του ο Τσαρούχης σημειώνει εμφατικά: «Εάν κανείς έχει καθαρή την ψυχή του, δεν έχει ανάγκη ούτε από γνώση ούτε από τεχνικές. Κι επιλέγω εγώ: Τεχνική που δεν εξυπηρετεί μεγάλους και υψηλούς πόθους της ψυχής είναι μάταια δεξιοτεχνία για ν’ απασχολεί αργόσχολους και κατώτερους ανθρώπους. Αμήν».  

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Άνδρας», Πανόπολη/Αχμίμ, μέσα περιόδου Αντωνίνων, περ. 161-180 (Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη, Κληροδότημα Rogers, 1909)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Πορτρέτο του F.P. με χρυσό στεφάνι σε ύφος φαγιούμ, Παρίσι, 1971 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)

Το βιβλίο, εμπλουτισμένο με ένα 64σελιδο εικονογραφικό ένθετο, διαβάζεται ως ένα ανεκτίμητο αφιέρωμα στο εκπαιδευτικό έργο του μεγάλου στοχαστή και καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια περιήγηση στον πλούτο των γνώσεων και της προσωπικότητάς του που προβάλλει την κληρονομιά ενός ένθερμου μελετητή της Αναγέννησης, θαυμαστή της βυζαντινής αγιογραφίας αλλά και του μοντερνισμού.

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Οικογένεια και έρωτας», 1948 (ιδιωτική συλλογή). Στο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989): Ζωγραφική, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Αθήνα, 1990, σελ. 60
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Θεόφιλος, «Ο Γεώγιος Καραϊσκάκης καταδιώκων τον Ρεσίτ πασά ή Κιουταχή ενξυφήρης το 1826», χ.χ.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μοντέλο ποζάρει για τους άνδρες με φτερά πεταλούδας το 1965 στο δώμα του σπιτιού του στο Μαρούσι».
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μοντέλο ποζάρει για τους άνδρες με φτερά πεταλούδας το 1965 στο δώμα του σπιτιού του στο Μαρούσι».
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Δύο άνδρες με φτερά πεταλούδας, μαύρα παπούτσια», 1965 ή 1968 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Κεφάλι νέου», 1970 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Ασκητής, αντίγραφο από τη Μονή Βαρλαάμ», Μετέωρα, 1931.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μαθήματα ζωγραφικής. Δύο κεφάλια νέων» (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Ανακοίνωση για παράσταση του Σωτήρη Σπαθάρη», 1911 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη). Στο Γιάννης Τσαρούχης: Εικονογράφηση μια αυτοβιογραφίας, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2017
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Οι κόρες του Τζεχουτιχοτέπ», περ. 1878-1839 π.Χ (Αιγυπτιακό Μουσείο)

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τσαρούχης και ο ομοερωτισμός στο έργο και στον λόγο του

Podcast / Ο Τσαρούχης και ο ομοερωτισμός στο έργο και στον λόγο του

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Ευγένιο Ματθιόπουλο, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, για τον μεγάλο ζωγράφο, με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από την εγκράτεια και την απόλαυση: ο έρως που δημιουργεί τον κόσμο», μια έκδοση του Μουσείου Μπενάκη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ευφροσύνη Δοξιάδη: «Η καθημερινότητά μας, αγαπητέ, σπάνια αγγίζει την τελειότητα»

Εικαστικά / Ευφροσύνη Δοξιάδη: «Απ΄την αρχή ήξερα ότι κάτι δεν πάει καλά με τον Ρούμπενς»

Και ξαφνικά, οι «ακραίες υποθέσεις» της Ευφροσύνης ότι ένας πίνακας του Ρούμπενς είναι πλαστός στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου απεδείχθησαν πανηγυρικά. Σε αυτή την (παλιότερη) συνέντευξη μιλά για την πολυεπίπεδη ζωή της, αλλά και για το γεγονός που την δικαιώνει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ