Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο σε μια νέα έκδοση

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Η ξεχασμένη φρουρά», 1957 (Ιδιωτική Συλλογή)
0

«Να μου πείτε αν μ’ ακούτε, ε; Ακούτε τη φωνή μου; Γιατί είμαι βραχνός. Ακούτε αρκετά καλά; Και οι πίσω-πίσω;». Είναι Τρίτη 7 Ιουλίου του 1981 και ο Γιάννης Τσαρούχης ξεκινά τη διδασκαλία του σεμιναρίου «Ιστορία Τέχνης: Ελληνική Ζωγραφική, Ανατολή και Δύση» στο Ιωνικό Κέντρο της Χίου.

Οι παραδόσεις πραγματοποιούνταν κάθε πρωί στις 10:00 στη Βιβλιοθήκη της Χίου και ηχογραφήθηκαν από το Τρίτο Πρόγραμμα, ενώ ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις έγιναν και από το κοινό. Αυτή την άγνωστη πτυχή της διαδρομής του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου και σκηνογράφου έρχεται να αναδείξει ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Μαθήματα Ζωγραφικής, 1981» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης δεν ήθελε να τον ηχογραφούν όσο μιλούσε. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί αυτό το υλικό, καθώς είχε δεχθεί να ηχογραφηθούν οι διαλέξεις του. Έδωσε αυτά τα μαθήματα σε ηλικία 71 ετών, έχοντας πίσω του την εμπειρία του πολέμου, της δικτατορίας και πολλά χρόνια ειρήνης και ζωγραφικής, κι έχοντας ζήσει στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Είναι η μοναδική φορά που δέχτηκε τον τίτλο του δασκάλου, τον οποίο πάντοτε αρνιόταν, θέλοντας να τονίσει τη δυσκολία της ζωγραφικής ως τέχνης.

Το βιβλίο αποτελεί μια σπάνια αρχειακή μαρτυρία στην οποία ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τις επιρροές του Τσαρούχη, να ανιχνεύσει τα μυστικά της τέχνης και το απόσταγμα της εμπειρίας του καλλιτέχνη.

Η επιμέλεια και οι σημειώσεις είναι της Ευφροσύνης Δοξιάδη (όπως και η εισαγωγή) και του Αχιλλέα Τζάλλα. Όπως σημειώνει η εικαστικός, ερευνήτρια και συγγραφέας στο εισαγωγικό της κείμενο για τα συγκεκριμένα μαθήματα: «Επανέρχεται διαρκώς στα τεχνικά ζητήματα που τον απασχολούσαν, στις εκδηλώσεις των γενικών ζωγραφικών προβλημάτων στην ελληνική τέχνη αλλά και στα στοιχεία της διαχρονικής της ενότητας». Και προσθέτει: «Ακούγοντάς τον να μιλάει, μετέχει κανείς στη δικιά του σφαιρική εικόνα του κόσμου. Είναι σαν να βλέπεις έναν θόλο αστεροσκοπείου που περιέχει όλες του τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις, όλες του τις αγάπες: τη ζωγραφική, το θέατρο, με τα σκηνικά και τα κουστούμια του, τον Καραγκιόζη και βέβαια τον Πειραιά, το σκηνικό μέσα στο οποίο μεγάλωσε».

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter

Το βιβλίο αποτελεί μια σπάνια αρχειακή μαρτυρία στην οποία ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τις επιρροές του Τσαρούχη, να ανιχνεύσει τα μυστικά της τέχνης και το απόσταγμα της εμπειρίας του καλλιτέχνη. Διακρίνει το χιούμορ και την ποιητική της ζωγραφικής του, και απολαμβάνει τις ακριβείς και πρωτότυπες διαπιστώσεις του. Είναι ενδεικτικό ότι ο Μάνος Χατζιδάκις γνώριζε τη σημασία αυτών των μαθημάτων και γι’ αυτό φρόντισε να ηχογραφηθούν, ενώ η γλύπτρια Ασπασία Παπαδοπεράκη ήταν εκείνη που επιδίωξε με επιμονή την έκδοσή τους.

tsarouxis
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Tο βιβλίο «Γιάννης Τσαρούχης, Μαθήματα Ζωγραφικής, Χίος, 1981» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα. 

Οι απομαγνητοφωνήσεις είναι τόσο ζωντανές και πυκνές που ο αναγνώστης νιώθει σαν να είναι κι αυτός μαθητής του. Παρακολουθούμε τον Γιάννη Τσαρούχη να ανατέμνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μινωικής, της αρχαϊκής και της μυκηναϊκής ζωγραφικής, να διεισδύει και να αναλύει ειδικότερες πτυχές της ιστορίας της τέχνης, όπως οι λόγοι για τους οποίους επηρέασε η Αίγυπτος την οργάνωση του βυζαντινού πολιτισμού, και να εξετάζει τις χρωματικές κλίμακες της νεότερης ζωγραφικής. Να μιλά για την τεχνική του μωσαϊκού στην ελληνική τέχνη και την αγιογραφία, για την αρχαία και τη νεότερη σκηνογραφία, για τον εξωτισμό στην ευρωπαϊκή τέχνη, για τα λάθη του νεοκλασικισμού, καθώς και να περιγράφει διάφορες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες στα ξεχωριστά κεφάλαια που είναι αφιερωμένα στον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο και τον Θεόφιλο.

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μάθημα βυζαντινής τεχνικής Ι», Βαρειά Μυτιλήνης, 1965.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Η Δέσποινα με δαντελένιο μπλουζάκι», Παρίσι, 1968 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)

Φυσικά, υπάρχουν ενότητες με πιο προσωπικού χαρακτήρα αφηγήσεις, όπως εκείνη που αναφέρεται στο ζεϊμπέκικο. Λέει ο Γιάννης Τσαρούχης: «Ένας σπουδαίος μουσικός του ρεμπέτικου όπως είναι ο Τσιτσάνης ομολόγησε και σ’ εμένα και σε μια συνέντευξη ότι ουδέποτε εδοκίμασε το χασίσι. Επίσης, εγώ, ο οποίος θαυμάζω πολύ τα ρεμπέτικα, δεν έχω πάρει ποτέ χασίσι, ούτε για δοκιμή, ούτε τσιγάρο καν. Όταν το χασίσι βοηθάει στη δημιουργία έργων τέχνης το συγχωρεί κανείς, όταν όμως προϋποθέτει πλήξη και έλλειψη σκοπού στη ζωή, η ίδια η πλήξη και η έλλειψη σκοπού στη ζωή είναι καταδικαστέα ασχέτως του ναρκωτικού». Στο κεφάλαιο για τον έρωτα διαβάζουμε: «Ο έρως είναι σαν ένας ενθουσιασμός, σαν ένα φίλτρο που μπαίνει στο μάτι και βλέπεις τα πράγματα διαφορετικά. Μπορεί να πούμε ότι αυτό γελάει τον άνθρωπο, τον κάνει ανίκανο να δει την αντικειμενικότητα, αλλά τη βλέπει ίσως όπως είναι στο βάθος, καλύτερη και πιο ευχάριστη και πιο αθάνατη κυρίως».

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Γονατιστή γυναικεία μορφή που μαζεύει κρόκους ή κρίνους ή άλλα φυτά» (λεπτομέρεια), νεοανακτορική μορφή (τοιχογραφία από την έπαυλη της Αγίας Τριάδας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου).

Αρχικά, ο Γιάννης Τσαρούχης ήταν να συμμετάσχει, τέλη καλοκαιριού του 1980, στο εργαστήρι με τίτλο «Για τα τέσσερα χρώματα της αρχαιότητας», το οποίο τελικά δεν πραγματοποιήθηκε επειδή έπρεπε να ταξιδέψει στο Παρίσι, όπου διοργανωνόταν έκθεση προς τιμήν του. Επέλεξε τότε να γράψει ένα άρθρο και να το στείλει στο Ιωνικό Κέντρο της Χίου προκειμένου να διαβαστεί σε όσα από τα φοιτώντα μέλη του κέντρου ενδιαφέρονταν. Είναι σημαντικό ότι και αυτό παρατίθεται αυτούσιο στο παράρτημα του βιβλίου. Στο τέλος του ο Τσαρούχης σημειώνει εμφατικά: «Εάν κανείς έχει καθαρή την ψυχή του, δεν έχει ανάγκη ούτε από γνώση ούτε από τεχνικές. Κι επιλέγω εγώ: Τεχνική που δεν εξυπηρετεί μεγάλους και υψηλούς πόθους της ψυχής είναι μάταια δεξιοτεχνία για ν’ απασχολεί αργόσχολους και κατώτερους ανθρώπους. Αμήν».  

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Άνδρας», Πανόπολη/Αχμίμ, μέσα περιόδου Αντωνίνων, περ. 161-180 (Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη, Κληροδότημα Rogers, 1909)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Πορτρέτο του F.P. με χρυσό στεφάνι σε ύφος φαγιούμ, Παρίσι, 1971 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)

Το βιβλίο, εμπλουτισμένο με ένα 64σελιδο εικονογραφικό ένθετο, διαβάζεται ως ένα ανεκτίμητο αφιέρωμα στο εκπαιδευτικό έργο του μεγάλου στοχαστή και καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια περιήγηση στον πλούτο των γνώσεων και της προσωπικότητάς του που προβάλλει την κληρονομιά ενός ένθερμου μελετητή της Αναγέννησης, θαυμαστή της βυζαντινής αγιογραφίας αλλά και του μοντερνισμού.

Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Οικογένεια και έρωτας», 1948 (ιδιωτική συλλογή). Στο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989): Ζωγραφική, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Αθήνα, 1990, σελ. 60
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Θεόφιλος, «Ο Γεώγιος Καραϊσκάκης καταδιώκων τον Ρεσίτ πασά ή Κιουταχή ενξυφήρης το 1826», χ.χ.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μοντέλο ποζάρει για τους άνδρες με φτερά πεταλούδας το 1965 στο δώμα του σπιτιού του στο Μαρούσι».
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μοντέλο ποζάρει για τους άνδρες με φτερά πεταλούδας το 1965 στο δώμα του σπιτιού του στο Μαρούσι».
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Δύο άνδρες με φτερά πεταλούδας, μαύρα παπούτσια», 1965 ή 1968 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Κεφάλι νέου», 1970 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Ασκητής, αντίγραφο από τη Μονή Βαρλαάμ», Μετέωρα, 1931.
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Μαθήματα ζωγραφικής. Δύο κεφάλια νέων» (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη)
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Ανακοίνωση για παράσταση του Σωτήρη Σπαθάρη», 1911 (Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη). Στο Γιάννης Τσαρούχης: Εικονογράφηση μια αυτοβιογραφίας, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, 2017
Τα μαθήματα ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη στη Χίο έρχονται στο φως Facebook Twitter
«Οι κόρες του Τζεχουτιχοτέπ», περ. 1878-1839 π.Χ (Αιγυπτιακό Μουσείο)

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Τσαρούχης και ο ομοερωτισμός στο έργο και στον λόγο του

Podcast / Ο Τσαρούχης και ο ομοερωτισμός στο έργο και στον λόγο του

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Ευγένιο Ματθιόπουλο, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, για τον μεγάλο ζωγράφο, με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από την εγκράτεια και την απόλαυση: ο έρως που δημιουργεί τον κόσμο», μια έκδοση του Μουσείου Μπενάκη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ευφροσύνη Δοξιάδη: «Η καθημερινότητά μας, αγαπητέ, σπάνια αγγίζει την τελειότητα»

Εικαστικά / Ευφροσύνη Δοξιάδη: «Απ΄την αρχή ήξερα ότι κάτι δεν πάει καλά με τον Ρούμπενς»

Και ξαφνικά, οι «ακραίες υποθέσεις» της Ευφροσύνης ότι ένας πίνακας του Ρούμπενς είναι πλαστός στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου απεδείχθησαν πανηγυρικά. Σε αυτή την (παλιότερη) συνέντευξη μιλά για την πολυεπίπεδη ζωή της, αλλά και για το γεγονός που την δικαιώνει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ