CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, Hallazgo (Ανακάλυψη), 1956. Private collection. © 2023 Remedios Varo, Artists Rights Society (ARS), New York / VEGAP, Madrid. Φωτ.: Jamie M. Stukenberg, Stukenberg Photography

Ρεμέντιος Βάρο: Δεν την χώραγε ούτε ο σουρεαλισμός

0

Στη νουβέλα του Τόμας Πίντσον «Η Συλλογή των 49 στο σφυρί» υπάρχει μια σκηνή στην οποία ο πρωταγωνιστής θυμάται ότι κλαίει μπροστά σε έναν πίνακα της Ρεμέντιος Βάρο με τίτλο «Bordando el manto terrestre» («Κεντώντας τον μανδύα της Γης»).

Στη δημιουργό αυτού του έργου, μια φιλοπερίεργη και εκκεντρική για την εποχή της ζωγράφο που αντλούσε έμπνευση από τις εικόνες του σουρεαλισμού, τον Ιερώνυμο Μπος και τον Γκόγια, τις αλχημικές μεθόδους, τις επιστημονικές εφευρέσεις, που ανακάτευε έννοιες από διαφορετικά πεδία γνώσης και τις μετέτρεπε σε εικόνες με αχαλίνωτη φαντασία και υλική μαγεία αφιερώνει το Art Institute of Chicago την έκθεση «Remedios Varo: Science Fictions». Είναι η πρώτη μουσειακή έκθεση αφιερωμένη σε αυτήν στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2000 και συγκεντρώνει περισσότερους από είκοσι πίνακες που δημιούργησε η Βάρο στο Μεξικό από το 1955 έως τον πρόωρο θάνατό της από ανακοπή καρδιάς το 1963 σε ηλικία 54 ετών, μαζί με υλικό από το αρχείο της, σημειωματάρια, σκίτσα, λεπτομερείς μελέτες, εφήμερα και προσωπικά αντικείμενα, έχοντας ως στόχο τη βαθύτερη κατανόηση της ξεχωριστής και ποικίλης πρακτικής της.

Συμβολικά αντικείμενα, μυθολογικά και σουρεαλιστικά θέματα, δοσμένα με εξαιρετική τεχνική και κλασική τεχνοτροπία, φανερώνουν όψεις του κόσμου μίας από τις πιο παραγωγικές, παράξενες και παραληρηματικές ζωγράφους στην Ιστορία της Τέχνης.

Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στις εντάσεις και στις δυνατότητες που συνδύασε η Βάρο στο έργο της, καθώς αναζητούσε να οπτικοποιήσει «κρυφές εντολές» και αθέατες αλήθειες σε πίνακες που μοιάζουν με εικαστικό κατόρθωμα.

Όταν πέθανε, ο Αντρέ Μπρετόν είπε «ο σουρεαλισμός διεκδικεί όλο το έργο μιας μάγισσας που έφυγε πολύ νωρίς». Η Βάρο ανέπτυξε στενή φιλία με τη Βρετανή ζωγράφο Λεονόρα Κάρινγκτον και την Ουγγαρέζα φωτογράφο Κάτι Χόρνα, όταν, ως εξόριστες από την Ευρώπη, βρέθηκαν και έζησαν στο Μεξικό. Έμειναν φίλες ως το τέλος της ζωής τους και λόγω της ροπής τους προς τη μαγεία, την αλχημεία και τον αποκρυφισμό έγιναν γνωστές ως «οι τρεις μάγισσες».

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Τα σουρεαλιστικά στοιχεία ήταν ήδη εμφανή στο έργο της, η καριέρα της ήταν εδραιωμένη από το 1935, αλλά αποφάσισαν με τον πρώτο της σύζυγο να εγκατασταθούν στο Παρίσι, όπου βρισκόταν μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής σκηνής.

Δύσκολα μπορεί κάποιος να κατατάξει το έργο της· τη διεκδικούν οι σουρεαλιστές, αλλά εκείνη έλεγε: «Σήμερα δεν ανήκω σε καμία ομάδα. Ζωγραφίζω αυτό που μου έρχεται και αυτό είναι όλο».

Όταν απομακρύνθηκε από την ακαδημαϊκή ζωγραφική την τράβηξαν η μελέτη του αποκρυφιστικού και αλχημικού μυστικισμού, ο κόσμος των παραμυθιών, η ανθρωπολογία, η αστρονομία και η φροϊδική ψυχανάλυση. Άρχισε να δημιουργεί ανθρώπους και ζώα που εμφανίζονται ως ουράνιες προβολές συνδεδεμένες με έναν αστερισμό που διαπερνά τους τοίχους ενός άδειου εσωτερικού χώρου, ανθρωπόμορφα ζώα σε μαγικές ατμόσφαιρες, γυναίκες που τοποθετούν κρυστάλλους σε μια πεντάλφα, κορίτσια που υφαίνουν χρυσοποίκιλτους μανδύες πάνω από πόλεις, τοπία που αποτελούνται από όνειρα, φαντασία και, γιατί όχι, λίγη τρέλα.

Οι πίνακές της μπορεί επίσης να φαίνονται σαν σκηνές από ένα μυθιστόρημα φαντασίας –υπήρξε αδηφάγος αναγνώστρια και θαυμάστρια συγγραφέων όπως ο Ιούλιος Βερν, ο Άρθουρ Κλαρκ και ο Ρέι Μπράντμπερι–, με τους πρωταγωνιστές της να διεξάγουν αλχημικά πειράματα, να αναζητούν νέες ανακαλύψεις και να επικοινωνούν με το σύμπαν. Συμβολικά αντικείμενα, μυθολογικά και σουρεαλιστικά θέματα, δοσμένα με εξαιρετική τεχνική και κλασική τεχνοτροπία, φανερώνουν όψεις του κόσμου μίας από τις πιο παραγωγικές, παράξενες και παραληρηματικές ζωγράφους στην Ιστορία της Τέχνης.

Η ίδια χρησιμοποιούσε στα έργα της φίλντισι, ένα υλικό συνδεδεμένο με τελετουργίες των σαμάνων, για να δώσει λάμψη στα πρόσωπα των απόκοσμων μορφών της, ενώ χάραζε λεπτές γραμμές στα πάνελ της με κρυστάλλους χαλαζία που «φόρτιζε» από το φως του φεγγαριού και υπήρχαν σαν φυλαχτά στο στούντιό της.

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, Bordando el manto terrestre (Κεντώντας τον μανδύα της Γης) 1961. Φωτ.: Jamie M. Stukenberg, Stukenberg Photograph © 2023 Remedios Varo, Artists Rights Society (ARS), New York / VEGAP, Madrid.

Τα μυστικιστικά μοτίβα αφθονούν στις εικόνες της. Αινιγματικά σύμβολα, μοναχικοί περιπλανώμενοι, μυστικιστές μουσικοί και αντισυμβατικοί επιστήμονες πρωταγωνιστούν στις πολυεπίπεδες ζωγραφισμένες επιφάνειες, συνδυάζοντας τον ιπποτικό ρομαντισμό, την οικολογία, τα ταρό, τη φεμινιστική κριτική και την ψυχολογία. Όλα όσα στο έργο της επιδιώκει να φαίνονται μυστηριώδη είναι επιμελώς μελετημένα. «Εκφράζομαι», έλεγε, «με τρόπους που δεν αντιστοιχούν πάντα στη λογική σειρά αλλά σε μια διαισθητική, μαντική και παράλογη τάξη».

Γεννημένη ο 1908, στο Anglès, μια μικρή πόλη της Καταλονίας στη βορειοανατολική Ισπανία, βαφτίστηκε από την ευσεβή ρωμαιοκαθολική μητέρα της Virgen de los Remedios (Παρθένα των Θεραπειών).

Ο πατέρας της ήταν μηχανικός και αναγνώρισε από νωρίς το καλλιτεχνικό της ταλέντο. Την έβαζε να αντιγράφει τα τεχνικά σχέδια της δουλειάς του με τις ευθείες γραμμές, τις ακτίνες και τις προοπτικές, ενώ ενθάρρυνε την αγάπη της για το διάβασμα, δίνοντάς της βιβλία επιστημονικής και περιπετειώδους λογοτεχνίας, και αργότερα κείμενα για τον μυστικισμό και τη φιλοσοφία. Μηχανήματα, έπιπλα και αντικείμενα, εικόνες από τα πρώτα της χρόνια εμφανίζονται αργότερα στο έργο της.

Η Ρεμέντιος Βάρο πήγε σε καθολικό αυστηρό σχολείο, σε μοναστήρι, και λόγω αυτής της εμπειρίας καλλιέργησε ένα χαρακτήρα ανυπότακτο και επαναστατικό. Απέρριψε τη θρησκευτική ιδεολογία και ακολούθησε τις φιλελεύθερες και οικουμενικές ιδέες που της εμφύσησε ο πατέρας της. Σε ηλικία 12 ετών ζωγράφισε τον πρώτο της πίνακα, ενώ στα 15 γράφτηκε στην Escuela de Bellas Artes στη Μαδρίτη, κάνοντας παραδοσιακές ακαδημαϊκές σπουδές, και πήρε το δίπλωμά της ως καθηγήτρια σχεδίου το 1930. Ήρθε σε επαφή με τον γαλλικό και ισπανικό σουρεαλισμό μέσω διαλέξεων, εκθέσεων, ταινιών και του θεάτρου. Τα σουρεαλιστικά στοιχεία ήταν ήδη εμφανή στο έργο της, η καριέρα της εδραιωμένη από το 1935, αλλά αποφάσισαν με τον πρώτο της σύζυγο να εγκατασταθούν στο Παρίσι, όπου βρισκόταν μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής σκηνής.

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, La huida (Η απόδραση) 1961. Φωτ.: Rodrigo Chapa © 2023 Remedios Varo, ARS, NY/VEGAP, Madrid

Έναν χρόνο αργότερα μετακόμισαν στη Βαρκελώνη και εκεί έγινε μέλος ενός καλλιτεχνικού κύκλου πρωτοποριακών καλλιτεχνών. Χώρισε και λίγο αργότερα εντάχθηκε στο Grupo Logicofobista, μια κολεκτίβα καλλιτεχνών και συγγραφέων που ενδιαφέρονταν για τον σουρεαλισμό και ήθελαν να ενώσουν την τέχνη με τη μεταφυσική, αντιστεκόμενοι στη λογική, ακολουθώντας τα μανιφέστα του Αντρέ Μπρετόν. Αργότερα εντάχθηκε στον κύκλο των σουρεαλιστών, στον οποίο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι  Λεονόρα Κάρινγκτον, Ντόρα Μάαρ, Ρομπέρτο Μάτα, Βόλφγκανγκ Πάαλεν και Μαξ Ερνστ.

Πήρε μέρος στις διεθνείς εκθέσεις των σουρεαλιστών στο Παρίσι και στο Άμστερνταμ το 1938. Ζωγράφισε βινιέτες για το «Dictionnaire abregé du surrealisme», τα περιοδικά «Trajectoire du rêve», «Visage du monde» και «Minotaure» παρουσίασαν το έργο της και συμμετείχε σε μια συλλογική σειρά με τίτλο «Jeu de dessin communiqué» (Παιχνίδι επικοινωνιακού σχεδίου), μαζί με τον Μπρετόν και τον Περέ, σαν άσκηση με ψυχολογικές προεκτάσεις τις οποίες η Βάρο χρησιμοποίησε αργότερα πολλές φορές στους πίνακές της. Μιλώντας για την εποχή που βρισκόταν στο Παρίσι έλεγε: «Ήμουν με ανοιχτό στόμα μέσα σε αυτή την ομάδα λαμπρών και προικισμένων ανθρώπων. Ήμουν μαζί τους επειδή ένιωθα μια κάποια συγγένεια, αλλά δεν ήμουν αρκετά μεγάλη ούτε είχα το εκτόπισμα να αντιμετωπίσω έναν Πολ Ελιάρ ή έναν Αντρέ Μπρετόν».

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, Tauro (Ταύρος) 1962. Φωτ.: Rodrigo Chapa © 2023 Remedios Varo, ARS, NY/VEGAP, Madrid

Το 1939 οι δυνάμεις του Φράνκο απαγόρευσαν στους εξόριστους αριστερούς να επιστρέψουν στην Ισπανία. Η Βάρο ζούσε σε συνθήκες φτώχειας, κάνοντας περιστασιακές δουλειές, και ήταν αναγκασμένη να αντιγράφει ή και να πλαστογραφεί πίνακες προκειμένου να επιβιώσει. Συνελήφθη ως ερωμένη του Περέ και φυλακίστηκε από τη γαλλική κυβέρνηση για τις πολιτικές πεποιθήσεις του συντρόφου της. Έφυγε μαζί του, όταν αποφυλακίστηκαν και οι δυο, για τη Μασσαλία, όπου επιβιβάστηκαν στο πλοίο Serpa Pinto για να εγκαταλείψουν την Ευρώπη. Δεν συνήλθε ποτέ από τον τρόμο και τα ψυχολογικά σημάδια που της άφησε αυτή η περίοδος.

Όταν έφτασε στο Μεξικό δεν πίστευε ότι εκεί θα ζούσε ως το τέλος και ότι θα ήταν τόσο παραγωγική. Μόνο την τελευταία δεκαετία της ζωής της δημιούργησε περίπου 110 πίνακες. Στο Μεξικό γνώρισε τη Φρίντα Κάλο και τον Ντιέγκο Ριβέρα, την Κάριγκτον και τη Χόρνα, αλλά ο σουρεαλισμός δεν είχε πέραση κι έτσι εργάστηκε ως βοηθός του Μαρκ Σαγκάλ στην παραγωγή του μπαλέτου Aleko, το οποίο έκανε πρεμιέρα στην πόλη του Μεξικού το 1942, στη διαφήμιση και στη διακόσμηση.

Το 1949 σχετίστηκε με τον Αυστριακό πολιτικό πρόσφυγα Βάλτερ Γκρούεν, ο οποίος είχε περάσει από στρατόπεδα συγκέντρωσης προτού διαφύγει από την Ευρώπη. Ο Γκρούεν πίστευε απόλυτα στη Βάρο και της παρείχε την οικονομική και συναισθηματική υποστήριξη που της επέτρεψε να επικεντρωθεί πλήρως στη ζωγραφική της. Όταν το 1955 έκανε την πρώτη ατομική της έκθεση στην Galería Diana στην πόλη του Μεξικού, οι αγοραστές μπήκαν σε λίστες αναμονής για τα έργα της.

Πολλοί κριτικοί θεωρούν τα έργα της ως μεταμοντέρνες αλληγορίες, πολύ κοντά στην παράδοση του σουρεαλισμού. Ορισμένοι πίνακές της έχουν συγγένεια με τα τοπία του Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ενώ αντανακλούν και τη δεξιότητά της στη σχεδίαση ακριβείας που είχε μάθει νωρίς στη ζωή της. Γοητευμένη από τα φαινομενικά πωρώδη όρια μεταξύ του φανταστικού και του πραγματικού στο Μεξικό, στρεφόταν στην επιρροή ενός ευρέος φάσματος μυστικιστικών παραδόσεων, δυτικών και μη.

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, Exploración de las fuentes del río Orinoco (Εξερεύνηση των πηγών του ποταμού Ορινόκο) 1959. Φωτ.: Jamie M. Stukenberg, Stukenberg Photograph © 2023 Remedios Varo, Artists Rights Society (ARS), New York / VEGAP, Madrid.

Ο ανιμισμός και η μαγεία, ο φυσικός και ο ανθρώπινος, ο ζωικός και ο μηχανικός κόσμος που συναντάμε στο έργο της συνδέονται με τις επιστημονικές της γνώσεις και την επίγνωση που είχε για τη σημασία της βιολογίας, της χημείας, της φυσικής και της βοτανικής και της ανάμειξής τους με άλλες πτυχές της ζωής. Σε κάθε πτυχή της γεωμετρίας και της μαγείας, της αλχημείας και του Ι Τσινγκ έβλεπε μια οδό προς την αυτογνωσία και τον μετασχηματισμό της συνείδησης. Το έργο της εμφανίζει μια απελευθερωτική αυτοεικόνα και προκαλεί μια αίσθηση του απόκοσμου που είναι χαρακτηριστική για το σουρεαλιστικό κίνημα.

Η γυναίκα με την οποία συνδέθηκε στενά η Ρεμέντιος Βάρο ήταν η Λεονόρα Κάρινγκτον. Άρχισαν να γράφουν από κοινού δύο θεατρικά έργα, το «El santo cuerpo grasoso» και το «Lady Milagra», που έμεινε ημιτελές. Χρησιμοποιώντας μια τεχνική παρόμοια με εκείνη του παιχνιδιού που ονομάζεται Cadavre Exquis, έγραφαν εναλλάξ μικρά κομμάτια και τα συνέθεταν. Ακόμη και όταν δεν έγραφαν μαζί, συχνά δούλευαν από κοινού, αντλώντας συχνά από τις ίδιες πηγές έμπνευση και χρησιμοποιώντας τα ίδια θέματα στα έργα τους. Παρά το γεγονός ότι το έργο τους ήταν εξαιρετικά παρόμοιο, υπήρχε μια σημαντική διαφορά: η ζωγραφική της Βάρο αφορούσε τη γραμμή και τη μορφή, ενώ η δουλειά της Κάρινγκτον τον τόνο και το χρώμα.

CHECK Ρεμέντιος Βάρο Facebook Twitter
Remedios Varo, Creación de las Aves (Δημιουργία των πουλιών) 1957. Φωτ.: Rodrigo Chapa © 2023 Remedios Varo, ARS, NY/VEGAP, Madrid

Στο έργο της, που σήμερα θεωρείται από πολλούς μελετητές φεμινιστικό, διευρύνει τα όρια και αμφισβητεί άμεσα τα συγκεχυμένα, πατριαρχικά ιδανικά της θηλυκότητας, αναδιατυπώνοντας την ανδρική ερμηνεία του γυναικείου σώματος. Οι ανδρόγυνες φιγούρες που χαρακτηρίζουν το μεταγενέστερο έργο της αμφισβητούν επίσης το φύλο, δεν εντάσσονται με σαφήνεια στις κανονιστικές τους κατηγορίες και συχνά θα μπορούσαν να ανήκουν σε οποιοδήποτε φύλο, δημιουργώντας μια αίσθηση της «ενδιάμεσης περιοχής» μεταξύ των δύο φύλων και των έμφυλων προτύπων που τίθενται σε αυτά.

Η Βάρο συχνά απεικόνιζε τον εαυτό της μέσω βασικών χαρακτηριστικών στους πίνακές της, πρόσωπα σε σχήμα καρδιάς, μεγάλα αμυγδαλωτά μάτια, κοντυλένια μύτη, ανεξάρτητα από το φύλο της φιγούρας και σε διάφορους ρόλους, σε σουρεαλιστικά ονειρικά τοπία, ορίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ταυτότητά της. Οι απομονωμένες ανδρόγυνες αυτοβιογραφικές φιγούρες αναδεικνύουν την αιχμαλωσία της γυναίκας. Τα μυθικά πλάσματα, οι ομιχλώδεις στροβιλισμοί και οι απόκοσμες παραμορφώσεις της προοπτικής είναι χαρακτηριστικά της μοναδικής τεχνικής και ιδέας της για τη ζωγραφική.

Η εικαστική έκθεση «Remedios Varo: Science Fictions» παρουσιάζεται στο Art Institute of Chicago από τις 29 Ιουλίου έως τις 27 Νοεμβρίου 2023.

Με πληρoφορίες από τα: Art Institute of Chicago, Remedios Varo, The Juggler (The Magician), ΜοΜΑ, Scientific Epiphanies Celebrated on Canvas, ΝΥΤ και «Remedios Varo: Voyages and Visions», Woman's Art Journal

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Kάτι Χόρνα: Μια art-worker της φωτογραφίας και το χαμένο αρχείο της στο φως

Φωτογραφία / Kάτι Χόρνα: Στο φως το χαμένο αρχείο της αντιφασίστριας φωτογράφου από την Ουγγαρία

Το φωτογραφικό της αρχείο που ήρθε στο φως μετά από δεκαετίες, παρέμεινε κρυμμένο στην Ολλανδία, όπου είχε αποσταλεί με άλλα ντοκουμέντα προκειμένου να μην καταστραφούν από το φρανκικό καθεστώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ