Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο

Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
0

Μελόδραμα και ζωτική ενέργεια: ύμνος σε έναν ριζοσπαστικό καλλιτέχνη μέσα από τις σελίδες ενός κόμικ των Francisco de la Mora και José Luis Pescador, μια βιογραφία θορυβώδη και φρενήρη. Αυτή είναι η ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα στην οποία φυσικά εκτός από την τέχνη του πρωταγωνιστεί και η μεγάλη και πολυτάραχη ερωτική του σχέση με τη Φρίντα Κάλο, με την οποία παντρεύτηκε δυο φορές και έζησαν θυελλώδεις καβγάδες και φλογερές επανασυνδέσεις.

Ο «βάτραχος», όπως τον αποκαλούσαν, πρωταγωνιστεί σε αυτήν τη βιογραφία σαν μαινόμενος ταύρος, που ορμάει στο ρινγκ για να τσακωθεί και κυριαρχεί σε κάθε σελίδα, παρασύροντας τον αναγνώστη στον πολύχρωμο επαναστατικό κόσμο του.

«Υπήρξαν δύο μεγάλα ατυχήματα στη ζωή μου», έλεγε η Κάλο. «Ο Ντιέγκο ήταν μακράν το χειρότερο». Σίγουρα υπάρχει υπερβολή σε αυτήν τη δήλωση, ωστόσο ήταν δυστυχισμένη κατά καιρούς ζώντας με έναν άνθρωπο που η έννοια της σύγκρουσης τον ακολουθούσε παντού.

Αν και το ταλέντο του ήταν καταπληκτικό –πήγε σε σχολή τέχνης στα 11 του χρόνια–, συχνά δυσκολευόταν να βρει τη θέση του, σε μια ζωή που βρίθει επεισοδιακών περιστατικών. Γεννημένος το 1886, ο Ριβέρα ήταν γιος ενός δημοσιογράφου που ασχολήθηκε με την επαναστατική πολιτική. Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη, γνώρισε τον Λένιν στο Παρίσι και τον Στάλιν στη Μόσχα. Αργότερα, πρόσφερε καταφύγιο στον Τρότσκι κατά τη διάρκεια της εξορίας του στο Μεξικό.

Ο «βάτραχος», όπως τον αποκαλούσαν, πρωταγωνιστεί σε αυτήν τη βιογραφία σαν μαινόμενος ταύρος, που ορμάει στο ρινγκ για να τσακωθεί και κυριαρχεί σε κάθε σελίδα, παρασύροντας τον αναγνώστη στον πολύχρωμο επαναστατικό κόσμο του.

Οι De la Mora και Pescador επιλέγουν ή παραλείπουν διάφορα στιγμιότυπα της πλούσιας σε εμπειρίες ζωής του. Μπορεί να μην αναφέρονται εκτενώς στις εβραϊκές του ρίζες από τη μεριά της μητέρας του, αλλά παρουσιάζουν ανάγλυφα τα χρόνια του στο Παρίσι, όπου γνώρισε τον Μπρακ, τον Πικάσο και τον Μοντιλιάνι και αγκάλιασε τον κυβισμό με ένα πάθος που δεν κράτησε πολύ.

Οι γυναίκες μαγεύονται από την παρουσία του και το κόμικ παρουσιάζει σκηνές σεξ με τον Ριβέρα και τις γυναίκες που τον ερωτεύονταν συνεχώς, ενώ δεν παραλείπεται και η σχέση του με γίγαντες του καπιταλισμού όπως ο John D. Rockefeller, για λογαριασμό του οποίου έφτιαξε τις εμβληματικές τοιχογραφίες του.

Το «The History of Mexico» στο κλιμακοστάσιο του Εθνικού Παλατιού στην Πόλη του Μεξικού –η Καπέλα Σιστίνα του Ριβέρα, που χρειάστηκε έξι χρόνια για να ολοκληρωθεί– βρίσκεται σε ένα «ιδιαίτερο» αφιέρωμα στις σελίδες του βιβλίου, που ξεδιπλώνουν για να δώσουν την εικόνα του περίφημου έργου που, μαζί με το εμβληματικό έργο «Pan American Unity», μια τοιχογραφία ζωγραφισμένη που δημιουργήθηκε για το «Art in Action» στη Διεθνή Έκθεση Golden Gate του Treasure Island, στο Σαν Φρανσίσκο του 1940, είναι από τα κορυφαία έργα του.

Η τοιχογραφία «Pan American Unity», της οποίας ο πλήρης τίτλος είναι «The Marriage of the Artistic Expression of the North and of the South on This Continent» (Ο γάμος της καλλιτεχνικής έκφρασης του Βορρά και του Νότου σε αυτή την ήπειρο) θα είναι το μεγαλύτερο έργο τέχνης που θα εκτεθεί το 2022 στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του Ριβέρα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φραντσίσκο.

Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Ένα κόμικ για τη ζωή του Ντιέγκο Ριβέρα και τη σχέση του με τη Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Εικονογράφηση: José Luis Pescador
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ