LIVE!

Athens Pride 2023: Τι είδαμε, τι δεν είδαμε, τι θα θέλαμε να δούμε

Athens Pride 2023: Τι είδα, τι δεν είδα, τι θα ήθελα να δω Facebook Twitter
Mε δεδομένο ότι σε δύο χρόνια το Athens Pride θα γίνει είκοσι χρονών –ολόκληρο γαϊδούρι σα να λέμε–, προβληματιζόμαστε για μερικά πράγματα κι ακόμα περισσότερο προβληματίζεται το νεότερο κοινό που δεν έχει καν ζήσει το πριν.
0

Το φετινό Athens Pride με κεντρικό σύνθημα «Μια φορά κι έναν καιρό» είχε ίσως τη μαζικότερη προσέλευση από κάθε άλλη διοργάνωση. Για άλλη μια φορά η πόλη γέμισε με πολύχρωμους ανθρώπους όλων των φύλων, των φυλών και των ηλικιών σε ατμόσφαιρα απελευθερωτικής κατάνυξης, για άλλη μια φορά το μέλλον διεκδίκησε με πυγμή και παλμό την πρωτοκαθεδρία από το παρόν, έστω για μια μέρα.

Και πράγματι, όσα άτομα θυμόμαστε πώς ξεκίνησε όλο αυτό «μια φορά κι έναν καιρό», τρίβουμε τα μάτια μας με το πόσο δυνάμωσε και μαζικοποιήθηκε στο μεταξύ. Ταυτόχρονα, όμως, και με δεδομένο ότι σε δύο χρόνια το Athens Pride θα γίνει είκοσι χρονών –ολόκληρο γαϊδούρι σα να λέμε–, προβληματιζόμαστε για μερικά πράγματα κι ακόμα περισσότερο προβληματίζεται το νεότερο κοινό που δεν έχει καν ζήσει το πριν και που το νιώθει σαν ένα γαμάτο παντελόνι, που όμως σε κάθε πλύσιμο «στενεύει» ώστε κάποια στιγμή νιώθει σαν να μην τον χωράει πια. 

Η πορεία κατά γενική ομολογία ήταν μεν τεράστια –καμία πολιτική ή άλλη πορεία δεν μπορεί να τη συναγωνιστεί σε αριθμούς, χρόνια τώρα– αλλά ίσως η πιο ανοργάνωτη ever. Αντιλαμβάνομαι βέβαια πόσο δύσκολο είναι να συντονιστεί τόσος κόσμος συν τα άρματα, όμως αυτό το φετινό «χυμαδιό», παρότι είχε τη χάρη του, στέρησε σε πολλές φάσεις τον τόνο και τον παλμό και επέτρεψε παρατράγουδα.

• Ξεκινώντας κατ' αρχάς από τα highlights του φετινού Pride, η πλατεία Κοτζιά ως έκτακτος τόπος διεξαγωγής –ένεκα το μεγάλο προεκλογικό περίπτερο της ΝΔ στο Σύνταγμα– κέρδισε μεν το στοίχημα, σε αυτό όμως συνέβαλε ο φθινοπωρινός καιρός. Διαφορετικά, θα ήταν μαρτύριο να κυκλοφορήσεις εκεί Ιούνη μήνα προτού σουρουπώσει, καθώς σκιές και παρτέρια υπάρχουν μόνο περιμετρικά. Η μόνιμη «επιστροφή» από του χρόνου στο Σύνταγμα νομίζω επιβάλλεται για συμβολικούς και όχι μόνο λόγους γιατί η πρώτη «εξορία» από το 2018 ήδη δημιουργεί προηγούμενο. Αν πάλι μας άρεσε τόσο παρά ταύτα η Κοτζιά, ok πάω πάσο.

Athens Pride 2023: Τι είδα, τι δεν είδα, τι θα ήθελα να δω Facebook Twitter
Η μόνιμη «επιστροφή» από του χρόνου στο Σύνταγμα νομίζω επιβάλλεται για συμβολικούς και όχι μόνο λόγους γιατί η πρώτη «εξορία» από το 2018 ήδη δημιουργεί προηγούμενο. Φωτ.: Nick Paleologos / SOOC

• Εντάξει, είπαμε ότι προς χάρη της μεγάλης εικόνας και της διάχυσης στο μέινστριμ, ας δίνουμε τόπο σε κάθε «gay friendly» επιχείρηση, κόμμα ή πολιτική οργάνωση, παρά το ρίσκο του «ροζ ξεπλύματος» (έχει έπειτα ξαναειπωθεί ότι δεν είναι καθόλου κακό να λέμε και κάνα «όχι» όταν διαπιστώνουμε ασυνέπεια λόγων και έργων από κάποιες συμμετοχές, και όχι μόνο απέναντι στους ΛΟΑΤΚΙ+, όσο κι αν μας κολακεύουν ή μας «ασημώνουν»). Δεν μπορεί, όμως, να καταλαμβάνουν κάτι τέτοια περίπτερα τις καλύτερες «καβάτζες» με ογκώδεις, επεκτατικές κατασκευές, ενόσω μάλιστα κάποια μικρότερων ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεων είχαν αναγκαστεί να «βγουν» σχεδόν έξω, στην Αθηνάς, ούτε να είναι η πλειοψηφία των αρμάτων εταιρικά. Καλές είναι έπειτα όλες αυτές οι rainbow σέλφι των λογής πολιτικών –έχουμε και τον επαναληπτικό γύρο των εκλογών οσονούπω, μην ξεχνιόμαστε–, είναι όμως απλοί προσκεκλημένοι στη γιορτή, όχι οι διοργανωτές ούτε η τιμώμενη κοινότητα. Προσωπικά, επίσης δεν με ενθουσίασε ποτέ το να έχει επάνω της ευδιάκριτo χορηγό ακόμα και η μεγάλη πολύχρωμη σημαία που ηγείται της πορείας.

• Δεν μπορεί, έπειτα, να βγαίνουν «ντιρεκτίβες» που αποκλείουν από τους χαιρετισμούς φύσει σύμμαχες οργανώσεις με σπουδαίο έργο επειδή δεν είναι ή δεν χαρακτηρίζονται ακριβώς ΛΟΑΤΚΙ+, όπως η Θετική Φωνή. Υποθέτω ότι η λογική της απόφασης (που μετά τις αντιδράσεις ανακλήθηκε όσον αφορά τη ΘΦ) ήταν να μην ανεβαίνει πάνω να χαιρετά ο καθένας, όταν όμως μιλάμε για οργανώσεις και συλλογικότητες που στηρίζουν έμπρακτα τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, ποιος ο λόγος για τέτοιους διαχωρισμούς;

• Η πορεία κατά γενική ομολογία ήταν μεν τεράστια –καμία πολιτική ή άλλη πορεία δεν μπορεί να τη συναγωνιστεί σε αριθμούς, χρόνια τώρα– αλλά ίσως η πιο ανοργάνωτη ever. Αντιλαμβάνομαι βέβαια πόσο δύσκολο είναι να συντονιστεί τόσος κόσμος συν τα άρματα, όμως αυτό το φετινό «χυμαδιό», παρότι είχε τη χάρη του, στέρησε σε πολλές φάσεις τον τόνο και τον παλμό και επέτρεψε παρατράγουδα όπως η επίθεση μιας δράκας φασιστοειδών στην Αιόλου, που είχε αποτέλεσμα τον προπηλακισμό ενός τρανς ατόμου, με τους αστυνομικούς που έσπευσαν να περιορίζονται σε «συστάσεις». (Επεισόδια συνέβησαν και στο Σύνταγμα αλλά μεταξύ ΜΑΤ και αναρχικών αλληλέγγυων στον απεργό πείνας Γιάννη Μιχαηλίδη, με τα πρώτα να εκτοξεύουν χημικά με την παραμικρή αφορμή, αδιαφορώντας για τις συνέπειες, επειδή απλώς μπορούν). Επιπλέον, η πορεία ποτέ δεν ολοκληρώθηκε, διαλύθηκε άτακτα λίγο μετά το Σύνταγμα για λόγους «ασφαλείας». Το ότι μ’ αυτά και μ’ εκείνα «λυσσάξανε» πάλι με το Athens Pride όσοι συμπολίτες μας ζουν στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού μαρτυρά και την επιτυχία και την αναγκαιότητά του ως θεσμού.      

Athens Pride 2023: Τι είδαμε, τι δεν είδαμε, τι θα θέλαμε να δούμε Facebook Twitter
Φωτ.: Eurokinissi

• Οι μουσικές επιλογές δεν ήταν σίγουρα το δυνατό σημείο του φετινού Pride. Θαυμάσια ερμηνεύτρια η Ελένη Τσαλιγοπούλου αλλά για άλλες φάσεις, «λίγη» η Μπέσυ Αργυράκη, κι όλα αυτά ενώπιον ενός κοινού που ήθελε όσο τίποτα να τα «σπάσει», αλλά δεν το λυπότανε κανείς.   

• Λίγη σεμνότητα κι αυτοσυγκράτηση δεν έβλαψε ποτέ κανέναν, ειδικά όταν στην πλατεία γύρω και από κάτω σου υπάρχουν άνθρωποι που βλέπουν τα προνόμιά σου με το κιάλι. Το να σπεύδουμε να φανούμε και να δειχτούμε όπου δούμε επίσημο βήμα ή μπαλκόνι, όπως αυτό του δημαρχείου, είναι φάουλ, ακόμα κι όταν δεν είναι εκούσιο. 

• Το οργανωτικό, το οικονομικό και μια σειρά άλλα θέματα που σχετίζονται με το Pride θα πρέπει θαρρώ κάποια στιγμή να ξαναμπούν στο τραπέζι, ευχαρίστως επίσης θα στήριζα μια εμπνευσμένη εναλλακτική του εκδοχή. Αλλά ως τότε καλό είναι να θυμόμαστε καμιά φορά πώς, γιατί και με τις πλάτες ποιων ξεκίνησε όλο αυτό που λέμε Pride εδώ και πάνω από μισό αιώνα. Το μέινστριμ λίγο-πολύ το κατακτήσαμε, μέχρι και επώνυμα rainbow χάμπουργκερ μας σερβίρουν τέτοιες μέρες. Σε καλό ή έστω βατό δρόμο είμαστε κι από πλευράς θεσμικών κατακτήσεων. Τα μη προνομιούχα, τα πιο ευάλωτα, τα πιο διαφορετικά μέλη της κοινότητας, ανάμεσά τους κι όσα έχουν αλλεργία στην ομοκανονικότητα και τις κανονικότητες εν γένει, οφείλουν να είναι πια το πρώτο μέλημά μας. Γιατί κάπου αυτό λησμονήθηκε στην πορεία, στη φούρια μας να αποδείξουμε ότι είμαστε «σαν κι εσάς». Αλλά ισότητα δεν σημαίνει ομοιότητα, τα δικαιώματα δεν μπαίνουν στον προκρούστη και ένας κόσμος που δεν μπορεί να χωρέσει πολλούς κόσμους δεν είναι αυτός που οραματιστήκαμε, που πονέσαμε, που παλέψαμε. 

Lgbtqi+
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θοδωρής Αντωνόπουλος: «Ακόμη επιθυμώ, περισσότερο όμως νοιάζομαι»

Οι Αθηναίοι / Θοδωρής Αντωνόπουλος: «Ακόμη επιθυμώ, περισσότερο όμως νοιάζομαι»

Ένας από τους συνδιοργανωτές των πρώτων Prides της πόλης, βασικό μέλος της συντακτικής ομάδας των περιοδικών «Κράξιμο» και «10%», σύμβουλος σεναρίου στο βραβευμένο ντοκιμαντέρ «ΑΚΟΕ/ΑΜΦΙ: Η Ιστορία Μιας Επανάστασης» και ακούραστος δημοσιογράφος της LiFO εδώ και χρόνια, ο Θοδωρής Αντωνόπουλος διηγείται τους σταθμούς της ζωής του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM
Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον Chris Karakatsanis και τον Tim Kruger ως τους queer OnlyFans performers, αυτό το κείμενο χαρτογραφεί το σώμα που επιμένει να ποθεί, να μιλά, να επιβιώνει. Μια διαδρομή από το τραύμα ως την ηδονή, χωρίς ενοχή
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*There Is A Ghost/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *There Is A Ghost/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Τέσσερις queer αφηγήσεις που ξεκινούν από τη μουσική αλλά μιλούν για κάτι πιο βαθύ: το παιδί που χόρευε μπροστά στην τηλεόραση, την επιθυμία που δεν χωράει πουθενά, το τραύμα που παίρνει χρώμα. Η Kylie, η Τζένη Βάνου και η ANOHNI σαν φαντάσματα που μας στοίχειωσαν για να μας σώσουν, και τρεις νέες σπίθες – Cole Escola, Sondiaze, Koplje – που μας θυμίζουν γιατί το queer δεν ήταν ποτέ “ασφαλές”.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ