58’ με τον Ocean Vuong Facebook Twitter
«Με ενδιαφέρει περισσότερο να γράψω εμπνεόμενος από τις ταυτότητες που ούτε εγώ ο ίδιος καλά καλά γνωρίζω: του γιου, του αδελφού. Και η δημιουργία μιας μήτρας πολλαπλών πληροφοριών και αντιφατικών ταυτοτήτων είναι, στην πραγματικότητα, η αιτία που καταλήγουμε στη λογοτεχνία». Φωτ.: John D. & Catherine T./ Macarthur Foundation

Ο Ocean Vuong μιλά στη LIFO

0

Πρώτα ακούγονται μερικοί υπόκωφοι ήχοι από τα πλήκτρα ενός πιάνου, ύστερα η κάμερα ενεργοποιείται, φανερώνοντας το φωτεινό πρόσωπο του Ocean Vuong. Είναι ένα βροχερό πρωινό του Σαββάτου και ο πολυβραβευμένος Αμερικανο-βιετναμέζος συγγραφέας και ποιητής βρίσκεται στο διαμέρισμά του στην καρδιά της Νέας Υόρκης.

Υπάρχει μια γλυκιά αμηχανία στις πρώτες κουβέντες που ανταλλάσσουμε για να σπάσουμε τον πάγο∙ εγώ, κυριευμένος από το άγχος μου που συναντώ, έστω και διαδικτυακά, μία από τις πιο συναρπαστικές λογοτεχνικές φωνές των τελευταίων ετών, εκείνος από τον φόβο του μη γίνει υπερβολικά αυτοαναφορικός στις απαντήσεις του. «Ακόμα και σήμερα, νιώθω ταυτόχρονα υπέροχα και τρομερά δύσκολα όταν συνειδητοποιώ πως το κείμενό μου έχει διασχίσει σύνορα, έναν ολόκληρο ωκεανό», μου εξομολογείται με έναν πιο συναισθηματικό τόνο. «Αυτή είναι η ομορφιά της μετάφρασης, νιώθω πως εγώ ακολουθώ πάντα το έργο μου, πως οι λέξεις κινούνται πολύ πιο γρήγορα από μένα».

«Ήμουν απλώς ένας ποιητής, θεωρούσα πως θα έγραφα ένα μυθιστόρημα που θα αποτύγχανε, θα το έκρυβα και ύστερα θα επέστρεφα στην ποίηση προτού καλά καλά το αντιληφθεί κανείς. Για μένα ήταν ένα πείραμα που δεν ήξερα καν αν θα κατάφερνα να ολοκληρώσω».

Ελάχιστοι θα μπορούσαν να προβλέψουν πριν από κάποια χρόνια πως ένα αγόρι, γεννημένο στις στάχτες του μεταπολεμικού Χο Τσι Μιν, σε έναν ορυζώνα του Βιετνάμ, θα κατάφερνε στα τριάντα του να δημοσιεύσει ένα παγκόσμιο μπεστ σέλερ και να εξελιχθεί σε αστέρα της σύγχρονης αμερικανικής λογοτεχνίας. Όμως ήταν ακριβώς αυτά τα συχνά επίπονα βιώματα του Ocean – η εκδίωξη της οικογένειάς του από την πατρίδα του λόγω της μεικτής της καταγωγής, η παραμονή της σε καταυλισμό προσφύγων στις Φιλιππίνες, η δύσκολη μετανάστευση στο Χάρτφορντ των Ηνωμένων Πολιτειών, η διάγνωσή του ως δυσλεκτικού και οι πρώτες αγγλικές λέξεις που είπε στα έντεκα, η φτώχεια, ο ρατσισμός, το στίγμα και η περιθωριοποίηση – που συνέβαλαν, το καθένα με τον τρόπο του, στην εκθετική επιτυχία του έργου του. 

58’ με τον Ocean Vuong Facebook Twitter
Το ημι-αυτοβιογραφικό, εξομολογητικό βιβλίο του, που έχει τη μορφή ενός γράμματος στην αγράμματη μητέρα του πρωταγωνιστή, είναι μια αφοπλιστικά ειλικρινής προσπάθεια να μεταβολίσει το τραύμα με τη δύναμη των λέξεων. Φωτ.: John D. & Catherine T./ Macarthur Foundation

Ύστερα από μια σειρά εκφραστικών ποιητικών συλλογών, το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Στη γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι», που κυκλοφόρησε το 2019, εκτοξεύθηκε στη λίστα των μπεστ σέλερ των «New York Times» για έξι ολόκληρες εβδομάδες και, αφού πέρασε τον Ατλαντικό, έφτασε και στη χώρα μας μέσω των εκδόσεων Gutenberg και της εύστοχης μετάφρασης της Έφης Φρυδά. Το ημι-αυτοβιογραφικό, εξομολογητικό βιβλίο του, που έχει τη μορφή ενός γράμματος στην αγράμματη μητέρα του πρωταγωνιστή, είναι μια αφοπλιστικά ειλικρινής προσπάθεια να μεταβολίσει το τραύμα με τη δύναμη των λέξεων και κατόρθωσε να ανοίξει μια σειρά από συζητήσεις με ιδιαίτερα επίκαιρες θεματικές: μετανάστευση και οικογένεια, φύλο και queer ταυτότητες, φυλή και γλώσσα, θάνατος και πόλεμος, όλα δοσμένα μέσα από το πρίσμα του τι σημαίνει, τελικά, να είσαι άνθρωπος.

«Δεν περίμενα ποτέ μου να μεταφραστεί κανένα έργο μου» απαντά διακόπτοντας τα διθυραμβικά μου σχόλια, καθώς τον ρωτώ πώς νιώθει που το μήνυμα αυτής της προσωπικής, εξομολογητικής του ιστορίας ταξιδεύει πλέον στη δημόσια σφαίρα. «Ήμουν απλώς ένας ποιητής, θεωρούσα πως θα έγραφα ένα μυθιστόρημα που θα αποτύγχανε, θα το έκρυβα και ύστερα θα επέστρεφα στην ποίηση προτού καλά καλά το αντιληφθεί κανείς. Για μένα ήταν ένα πείραμα που δεν ήξερα καν αν θα κατάφερνα να ολοκληρώσω. Προέκυψε από την εξής σκέψη: τι θα γινόταν, άραγε, αν έγραφα αυτό το βιβλίο ως ένα γράμμα, ένα μήνυμα χωμένο σε κάποιο σφραγισμένο μπουκάλι που θα το πετούσα στη θάλασσα για να ταξιδέψει; Τι θα συνέβαινε αν ο παραλήπτης δεν το διάβαζε ποτέ, αφού η μητέρα είναι αγράμματη; Τι ρόλο θα έπαιζε τότε η γλώσσα, που ουσιαστικά μεταμορφώνεται σε έναν από τους κεντρικούς χαρακτήρες αυτού του βιβλίου; Το μυθιστόρημα αυτό, λοιπόν, στην ουσία είναι μια υπαρξιακή ερώτηση που απηύθυνα στον εαυτό μου, όταν ακόμα δεν ήξερα αν θα το ολοκλήρωνα, πόσο μάλλον ότι θα μεταφραζόταν και θα ταξίδευε μέχρι την Ελλάδα».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ocean Vuong, Στη γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι, Μτφρ.: Έφη Φρυδά, εκδόσεις Gutenberg

Ακόμα και μετά την πρωτοφανή αναγνωσιμότητα και τις αμέτρητες βραβεύσεις, μεταξύ άλλων και με το πολυπόθητο λογοτεχνικό βραβείο T.S. Eliot, ο Ocean παραμένει γήινος, ασυνήθιστα ταπεινός στις απαντήσεις του, ίσως γιατί, όπως μου εξηγεί, διατηρεί ακόμα την ταυτότητα του ποιητή. «Αντιλαμβάνομαι τη λέξη “αυτοβιογραφική γραφή” κυριολεκτικά, με την έννοια “της γραφής του εαυτού”», προσθέτει, «κι αυτό περιλαμβάνει επίσης την έννοια της ανακάλυψης: αφηγούμαι μια ιστορία, αλλά αφηγούμαι επίσης το νευρικό σύστημα, τον εαυτό, την προσωπικότητά μου».

Σίγουρα, δεν ήταν καθόλου εύκολο γι’ αυτό το υπομονετικό, σιωπηλό και μικροκαμωμένο αγόρι να ακολουθήσει το μονοπάτι της λογοτεχνικής έκφρασης. Από προηγούμενες συνεντεύξεις του αντιλαμβάνομαι πως έφτασε μια στιγμή στη ζωή του που αφέθηκε στη λαχτάρα του να ακουστεί, κάνοντας ένα άλμα από την κατάσταση της μη ορατότητας που βιώνουν πολλές κοινότητες στις ΗΠΑ, είτε ασιατικές, είτε προσφύγων, είτε queer σε πολλά μέρη της χώρας. Τον ρωτώ πόσο δύσκολο και πόσο τολμηρό ήταν να ασχοληθεί με τη συγγραφή, πρώτα ως ποιητής και μετά ως μυθιστοριογράφος, δεδομένου ότι ήταν το πρώτο μέλος της οικογένειάς του που είχε την ευκαιρία να ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

«Πρέπει να πω ότι δεν ήταν κάτι τόσο δύσκολο», μου απαντά έπειτα από μια παύση. «Περισσότερο είχε να κάνει με το ότι δεν είχα άλλη επιλογή. Βλέπεις, ξεκίνησα να σπουδάζω Διεθνές Μάρκετινγκ σε μια σχολή διοίκησης επιχειρήσεων και δεν το άντεχα. Δεν ήμουν φτιαγμένος γι’ αυτό, τα παράτησα μετά από τέσσερις εβδομάδες. Βρισκόμουν στη Νέα Υόρκη, κυριευμένος από το αίσθημα της ντροπής. Δεν ήθελα με τίποτα να επιστρέψω στην επαρχία του Κονέκτικατ, στην ύπαιθρο όπου βρισκόταν η μητέρα μου, και να της πω ξερά: “Ξέρεις, μαμά, δυστυχώς απέτυχα”».

Έτσι, λοιπόν, αντιμέτωπος με τον φόβο της αποτυχίας και της ματαιότητας, ο Ocean θυμάται πως άρχισε να κάνει couchsurfing με φίλους του στην πόλη που δεν κοιμάται ποτέ, και να περιπλανιέται σε διάφορα μπαράκια για να διαβάζει και να ακούει ποίηση. Εκείνη την εποχή έτυχε να συναντήσει διάφορους τοπικούς παραγωγούς που, πριν ξεκινήσουν οι βραδιές open mic ή οι παραστάσεις slam poetry, διοργάνωναν σεμινάρια ποίησης πίσω από την μπάρα. 

«Εκεί που λες έμαθα πώς να γράφω μια σεστίνα, δηλαδή ένα ποίημα αποτελούμενο από έξι εξάστιχες στροφές και μία τρίστιχη επωδό», εξηγεί. «Όχι σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα, όχι στο πανεπιστήμιο, αλλά στα μπαρ. Και όλο αυτό προέκυψε επειδή ντρεπόμουν που απέτυχα στις σπουδές μου. Παρέμεινα στην πόλη και στην τέχνη μου λόγω της αποτυχίας μου, γιατί δεν ήθελα να επιστρέψω και να απογοητεύσω τη μητέρα μου. Λίγο αργότερα, ένας φίλος μού είπε “γιατί δεν σπουδάζεις Αγγλική Λογοτεχνία κάπου εδώ γύρω;”. Πλέον είχα πολιτογραφηθεί Νεοϋορκέζος κι έτσι είχα χαμηλότερα δίδακτρα, επομένως πήγα στο Brooklyn College να σπουδάσω Αγγλική Λογοτεχνία του 19ου αιώνα, μόνο και μόνο για να έχω να δείξω στη μαμά μου κάποιο δίπλωμα. Δεν την ένοιαζε τι θα ήταν αυτό – θα μπορούσα να της είχα πει πως ήταν πτυχίο Ιατρικής, και πάλι θα το έβρισκε εξίσου υπέροχο. Η πραγματικότητα, λοιπόν, είναι πως βρέθηκα στη λογοτεχνία μέσω της αποτυχίας», καταλήγει και το γέλιο του γεμίζει κάθε γωνιά του δωματίου. «Δεν ήταν καμιά ηρωική πράξη, περισσότερο ντρεπόμουν να επιστρέψω με άδεια χέρια, γι’ αυτό ακολούθησα αυτόν τον δρόμο».

Ο Ocean μπορεί να έμαθε πολλά για την τέχνη του εκτός πανεπιστημίου, σήμερα όμως λαμβάνει τη μία πρόσκληση μετά την άλλη για να συμμετάσχει σε λογοτεχνικά σεμινάρια στις αίθουσες των κορυφαίων αμερικανικών Ivy League. Ανταποκρίνεται πάντοτε με προθυμία, και δεν διστάζει να τους ασκήσει κριτική, ιδιαίτερα όσον αφορά τις συζητήσεις που καταπιάνονται με τη διαφορετικότητα στη λογοτεχνία. Πρόσφατα, ο συγγραφέας μίλησε στο Πανεπιστήμιο Brown για το πόσο συχνά τα άτομα ασιατικής καταγωγής θεωρούνται εσφαλμένα εκπρόσωποι μιας ολόκληρης κοινότητας, λίγο πολύ σαν να είναι ολογράμματα και σύμβολα που αντανακλούν τις ανασφάλειες της λευκής αμερικανικής κοινωνίας. Τον ρωτώ γιατί τελικά πιστεύει ότι η κοινωνία έχει ανάγκη από αυτά τα μονολιθικά, ηρωικά σύμβολα και πόσο απανθρωποποιητική υπήρξε αυτή η εμπειρία για τον ίδιο.

58’ με τον Ocean Vuong Facebook Twitter
«Εκεί που λες έμαθα πώς να γράφω μια σεστίνα, δηλαδή ένα ποίημα αποτελούμενο από έξι εξάστιχες στροφές και μία τρίστιχη επωδό», εξηγεί. «Όχι σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα, όχι στο πανεπιστήμιο, αλλά στα μπαρ. Και όλο αυτό προέκυψε επειδή ντρεπόμουν που απέτυχα στις σπουδές μου». Φωτ.: John D. & Catherine T./ Macarthur Foundation

«Είμαι κάπως επιφυλακτικός με το επιχείρημα της αντιπροσώπευσης και της εκπροσώπησης, γιατί όλοι το επικαλούνται χωρίς δεύτερη σκέψη», αποκρίνεται. «Σήμερα έχει πια γίνει λέξη-κλειδί, πανάκεια για όλα τα προβλήματα ανισότητας και έλλειψης διαφορετικότητας. Στην πραγματικότητα, όμως, πολύ συχνά η αντιπροσώπευση καταλήγει να απανθρωποποιεί μια ολόκληρη κοινότητα. Οδηγεί στην κατηγοριοποίηση των ανθρώπων, τους βάζει σε κουτάκια και ύστερα ορίζει έναν εκπρόσωπο που καλείται να κουβαλήσει το βάρος ολόκληρης της κοινότητας στις πλάτες του. Κάπως έτσι οι άνθρωποι μετατρέπονται σε σύμβολα και υλικό προς διαχείριση», συμπληρώνει σταυρώνοντας τα χέρια του. «Ίσως η πρόθεση να είναι καλή, αλλά τελικά η εφαρμογή είναι κάπως απλοϊκή και “τεμπέλικη”. Συχνά αρκεί να αναποδογυρίσεις τη διαδικασία για να δεις πόσο παράλογη είναι. Είναι δυνατόν να είναι ο Χέμινγουεϊ ο εκπρόσωπος όλων των λευκών ανδρών; Ο Τζόναθαν Φράνζεν, ο Φόκνερ; Είναι τόσο παράξενο και μόνο που το σκέφτεται κανείς».

Με βρίσκει απολύτως σύμφωνο στις τοποθετήσεις του ‒ ακόμα και υπό το πρίσμα της ποικιλομορφίας, δεν είναι σπάνιο να ξεχνάμε εκείνους που βρίσκονται στο περιθώριο και διατηρούν πολλαπλές, ενίοτε ασυμβίβαστες μεταξύ τους ταυτότητες. Παίρνοντας αφορμή από τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει την πολυσημία της ανθρώπινης ύπαρξης στο έργο του, αναρωτιέμαι αν θέλει να μοιραστεί κάποιες σκέψεις σχετικά με τη διαδικασία συμφιλίωσης αυτών των συχνά αντικρουόμενων ταυτοτήτων, του πρόσφυγα, του Ασιάτη, του queer παιδιού, του σύγχρονου Αμερικανού λογοτέχνη. 

«Πώς συμφιλιώνονται άραγε τα ανόμοια κομμάτια της ύπαρξής μας; Αναρωτιέμαι αν αυτό είναι εφικτό» απαντά, κοιτώντας φευγαλέα έξω από το παράθυρό του. «Συχνά ρωτάμε όσους έχουν βιώσει ιστορικές αδικίες πώς συμβιβάζονται, πώς το λύνουν το θέμα. Σπάνια ρωτάμε εκείνους που βρίσκονται στην εξουσία “πώς συμβιβάζεστε με την πραγματικότητα;”. Πώς συμβιβάστηκε, άραγε, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Monsanto με τη δημιουργία του χημικού agent orange; Πώς συμβιβάζονται εκείνοι που εισέβαλαν στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν για να ενισχύσουν την αμερικανική ελίτ; Μάλλον είναι αδύνατο να απαντήσουν, όπως ακριβώς και η άλλη πλευρά. Σχεδόν δεν με ενδιαφέρει, λοιπόν, να λειτουργήσει συμφιλιωτικά ο συγγραφέας. Γιατί τότε απαλλάσσουμε την κοινωνία από την ευθύνη της και πλέον δεν είμαστε άνθρωποι αλλά μια γέφυρα που την περπατάει ο κόσμος για να οδηγηθεί σε κάποιου είδους ουτοπία». 

«Με ενδιαφέρει περισσότερο», συνεχίζει, παίρνοντας μια βαθιά ανάσα, «να γράψω εμπνεόμενος από τις ταυτότητες που ούτε εγώ ο ίδιος καλά καλά γνωρίζω: του γιου, του αδελφού. Και η δημιουργία μιας μήτρας πολλαπλών πληροφοριών και αντιφατικών ταυτοτήτων είναι, στην πραγματικότητα, η αιτία που καταλήγουμε στη λογοτεχνία. Φανταστείτε να έλεγα ότι αποφάσισα να γράψω για να μάθουν οι άνθρωποι πως είμαι Ασιάτης, ότι είμαι Αμερικανός, queer ή οτιδήποτε άλλο. Αυτομάτως θα έμπαινα σε μια κατηγορία και θα χανόταν το DNA της γραφής. Δεν διαβάζω τον Καβάφη επειδή είναι Έλληνας, τον διαβάζω επειδή είναι ο Καβάφης. Όταν διαβάζω ένα ποίημά του, ψηλαφίζω στην ουσία το αποτύπωμα αυτού του ανθρώπου στο χαρτί. Είμαστε τόσο τυχεροί ως είδος που έχουμε μια εφεύρεση σαν το βιβλίο κι έτσι μπορώ να τον ζήσω και να τον αφουγκραστώ πολύ μετά τον θάνατό του. Θα έχανα μια μεγάλη ευκαιρία, λοιπόν, αν έλεγα κι εγώ “θα κάτσω να γράψω ως Αμερικανο-ασιάτης, ως queer άτομο», τσεκάροντας απλά όλα τα κουτάκια. Αν το έργο ασχολείται τόσο συνειδητά με το κοινωνικό στοιχείο, με μια επιφανειακή κοινωνική ταυτότητα, θα ανταποκριθεί μονάχα σε αυτήν την προσδοκία. Κι έτσι χάνεται η συγγραφική παρουσία. Απλώς χαϊδεύεις αυτιά, εκπληρώνεις μια κοινωνική προσδοκία, και “αδειάζεις” τον ίδιο τον συγγραφέα. Μετατρέπεις τον εαυτό σου σε μια ατζέντα, και τελικά τον χάνεις».

58’ με τον Ocean Vuong Facebook Twitter
«Σήμερα έχει πια γίνει λέξη-κλειδί, πανάκεια για όλα τα προβλήματα ανισότητας και έλλειψης διαφορετικότητας. Στην πραγματικότητα, όμως, πολύ συχνά η αντιπροσώπευση καταλήγει να απανθρωποποιεί μια ολόκληρη κοινότητα». Φωτ.: John D. & Catherine T./ Macarthur Foundation

Το τραύμα της διαλυμένης ζωής στο Βιετνάμ και της άτσαλης ενηλικίωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες ακολουθεί τον Ocean μέχρι σήμερα, ωστόσο ο ίδιος επιδιώκει συνεχώς να ξεφύγει από τη διαδικασία της αυτοθυματοποίησης, με τη συγγραφή να αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα εφόδιά σε αυτό το ταξίδι. «Νομίζω ότι οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε το τραύμα ως ένα διαχρονικό φαινόμενο που επηρεάζει ολόκληρο το ανθρώπινο είδος» απαντά όταν τον ρωτώ πώς μπορούμε να ενδυναμώσουμε τους ανθρώπους ώστε να διαχειριστούν και να μεταβολίσουν το μετατραυματικό στρες. «Όταν διάβασα τον Όμηρο, την Ιλιάδα για παράδειγμα, σκέφτηκα: “να ένα βιβλίο που καταπιάνεται πραγματικά με το τραύμα!”. Δυστυχώς ορίζουμε το τραύμα μόνο σε σχέση με το θύμα, καθώς η φροϋδική ψυχανάλυση ήρθε στα μέσα του 20ού αιώνα, μετά το 1950, και πολλοί λογοτεχνικοί κριτικοί άρχισαν τότε να μιλούν για τον τρόπο που λειτουργεί το τραύμα και το μετατραυματικό στρες. Όμως, όταν εξετάζω τον κόσμο ως μελετητής της λογοτεχνίας, βλέπω ότι το τραύμα φτάνει μέχρι το Έπος Γκιλγκαμές. Οι εξομολογήσεις του Αγίου Αυγουστίνου είναι ένα κείμενο για το τραύμα». 

«Όσον αφορά το δικό μου έργο», συνεχίζει, και η γλώσσα του πηγαίνει πλέον ροδάνι, «γράφω ανταποκρινόμενος στον κόσμο μου. Ο κόσμος μου είναι τραυματικός, αλλά ταυτόχρονα είναι και πολύ όμορφος. Και με ενδιαφέρει να χτίζω χαρακτήρες που αναδεικνύουν την ανθεκτικότητα μέσω της δύναμης της παρατήρησης. Στο «Στη γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι» ήθελα να δείξω ότι η παρατήρηση και η επαγρύπνηση είναι στην ουσία δύναμη και εξουσία. Στη Δύση, βλέπεις, ο παρατηρητής θεωρείται απλώς ένας θεατής, ένας μάρτυρας απομονωμένος και “στερημένος” από τη δύναμή του. Ήθελα να δείξω πως το να παρατηρείς τον κόσμο εις βάθος στην πραγματικότητα είναι επίσης ένα έργο, μια τέχνη αν θέλεις. Είναι η τέχνη ενός επιζώντος».

Πλησιάζει το τέλος του προκαθορισμένου χρόνου και παρότι και οι δυο έχουμε πια απορροφηθεί πλήρως από τη συζήτηση, οφείλω να υπακούσω στα νεύματα του ατζέντη του. Μου είναι αδύνατο να κλείσω την κουβέντα μας με οτιδήποτε άλλο πέρα από τα ίδια του τα λόγια, που συμπυκνώνουν τον διάλογό μας καλύτερα από οποιαδήποτε τελικά ερώτηση.

«“Οι πιο σκληροί τοίχοι είναι φτιαγμένοι από γυαλί, Μητέρα”, συλλογίζεται ο πρωταγωνιστής στο βιβλίο σου, Ocean. Τελικά, τι είναι τελικά αυτοί οι αόρατοι τοίχοι και πώς μπορούμε να τους γκρεμίσουμε μέσω της γραφής και της αποστολής μηνυμάτων μέσα σε μπουκάλια στον ωκεανό;»

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Οι αόρατοι γυάλινοι τοίχοι χτίζονται παντού, και ιδιαίτερα μέσω της ταξικής και της κρατικής εξουσίας» μου απαντά, χαμογελώντας πλέον όχι με αμηχανία αλλά με αποφασιστικότητα. «Δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να γκρεμιστούν. Δεν θέλω να ρομαντικοποιήσω την ιδέα του συγγραφέα ως του απόλυτου κοινωνικού ήρωα, παρότι ξέρω ότι μας αρέσει να ακούμε πως η πένα είναι πιο δυνατή από το σπαθί. Αλλά ειλικρινά δεν έχω την απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Γιατί η προσπάθεια να γκρεμιστούν πρέπει να ξεκινήσει από την πολιτική και από την κοινωνία. Νομίζω ότι αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφήσουμε έναν συγγραφέα να αποκαλύψει αυτούς τους τοίχους. Ξέρεις, μερικές φορές κοιτάμε έξω από το παράθυρο, παθαίνουμε εμμονή με αυτό, αλλά η δουλειά του συγγραφέα είναι να κοιτάζει το ίδιο το παράθυρο. Το να σας πω “κοίτα αυτό το γυαλί που βρίσκεται εδώ, μπροστά σου, κοίτα το παράθυρο καθαυτό και όχι μονάχα τι συμβαίνει έξω από αυτό”. Αυτή είναι μία από τις υπηρεσίες, αν θέλεις, που μπορεί να παρέχει η λογοτεχνία στην ανθρωπότητα. Αυτό που θα αποφασίσουμε να κάνουμε ως παγκόσμια κοινότητα θα έρθει στη συνέχεια. Αλλά ο ρόλος του συγγραφέα είναι να το κάνει ορατό και αισθητό».

Δείτε τη συζήτηση του Ocean Vuong με τον Νίκο Ευσταθίου

O Ocean Vuong τιμήθηκε με το βραβείο ορατότητας μέσω της λογοτεχνίας στο φετινό Upfront Initiative, το ετήσιο συνέδριο της LiFO και της Tsomokos για την ισότητα και τη συμπερίληψη.

Τα βιβλία του κυκλοφορούν στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Gutenberg.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί μιλούν όλοι για τον Όσιαν Βουόνγκ;

Βιβλίο / Γιατί μιλούν όλοι για τον Όσιαν Βουόνγκ;

Ποιος είναι ο συγγραφέας και ποιητής Όσιαν Βουόνγκ, που κέρδισε τους κριτικούς λογοτεχνίας και το βραβείο T.S. Eliot με τα αυτοβιογραφικά βιβλία του «Νυχτερινός Ουρανός με τραύματα εξόδου» και «Στη Γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι», που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Gutenberg.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΥΠΩΛΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ

Βιβλίο / Διαβάζει λογοτεχνία και ποίηση η gen Z;

Άραγε μπορεί η γενιά Ζ, η οποία μεγάλωσε μπροστά σε μια οθόνη, ταυτίζεται με το διαδίκτυο, κάνει πολλά πράγματα συγχρόνως (multitasking) και που το καλύτερο δώρο που μπορείς να της κάνεις είναι ένα τελευταίας τεχνολογίας gadget, να αναγνωρίζει την ανεκτίμητη αξία του βιβλίου, να επενδύει στην ανάγνωση ως μορφή ψυχαγωγίας, να επιλέγει το βιβλίο ως πηγή γνώσης, πληροφοριών αλλά και ως έναν μοναδικό τρόπο χαλάρωσης;
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ
«Λόλα Καραμπόλα»

Βιβλίο / «Λόλα Καραμπόλα»: Το queer λογοτεχνικό διαμάντι της Ερωφίλης Κόκκαλη

Η νεοεμφανιζόμενη συγγραφέας μας μιλά για το πρώτο της μυθιστόρημα, για τη ΛΟΑΤΚΙ+ και την τρανς συνθήκη, για επιθυμίες κι έρωτες, για τα διδάγματα του παρελθόντος και τις προκλήσεις του μέλλοντος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ