Explainer: Γιατί οι ΗΠΑ δεν χρειάζονταν τη Νάνσυ Ρήγκαν σε γραμματόσημο – ειδικά τώρα

Explainer: Γιατί οι ΗΠΑ δεν χρειάζονταν τη Νάνσυ Ρήγκαν σε γραμματόσημο – ειδικά τώρα Facebook Twitter
GETTY
0

—Τι ακριβώς έχει συμβεί με τη Νάνσυ Ρήγκαν που έγινε γραμματόσημο και εξόργισε τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στις ΗΠΑ;

Την προηγούμενη Δευτέρα (6/6) η Ταχυδρομική Υπηρεσία των ΗΠΑ προχώρησε στα αποκαλυπτήρια ενός νέου γραμματοσήμου που φέρει την μορφή της πρώην Πρώτης Κυρίας των ΗΠΑ, συζύγου του Ρόναλντ Ρήγκαν, Νάνσυ. Μόνο που το timing ήταν τουλάχιστον κακό. Το να κυκλοφορείς νέο γραμματόσημο με τη μορφή αυτής της γυναίκας μέσα στον Μήνα Περηφάνειας είναι καθαρή προσβολή όχι μόνο για τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και για όποια αμερικανική οικογένεια έχει θρηνήσει κάποιον δικό της που χάθηκε από AIDS, καθώς η Ρήγκαν υπήρξε εγκληματικά απαθής, όπως και ο σύζυγός της άλλωστε, απέναντι στην πραγματική εξόντωση μιας ολόκληρης γενιάς από τη μάστιγα του AIDS (τότε) τη δεκαετία του 80’.

—Ναι, αλλά τα αποκαλυπτήρια τα έκανε στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης η Τζιλ Μπάιντεν. Πού το πρόβλημα;

Ακριβώς, εκεί. Το ότι το ζεύγος Μπάιντεν που εμφανίζεται ευαισθητοποιημένο σε ζητήματα μειονοτήτων συναίνεσε σ’ αυτό το λανσάρισμα, αγνοώντας τις οργισμένες φωνές που δεν ξέχασαν την εγκληματική πολιτική των Ρήγκαν και τη «συμβολή» τους στην εξάπλωση της ασθένειας στις ΗΠΑ, αφήνοντας στην τύχη τους πρώτα τους ομοφυλόφιλους, μετά τους χρήστες ναρκωτικών και στο τέλος, ολόκληρο το αμερικανικό έθνος. Ο Λευκός Οίκος επιχείρησε να τα μπαλώσει, βλέποντας τις αντιδράσεις ακτιβιστών, εξηγώντας ότι τα αποκαλυπτήρια ήταν ούτως ή άλλως προγραμματισμένα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Ρήγκαν για το 2021, απλώς είχαν αναβληθεί λόγω της πανδημίας. «Ο Πρόεδρος Μπάιντεν και η Πρώτη Κυρία έχουν μακρά ιστορία στην προάσπιση των δικαιωμάτων ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και ανθρώπων που ζουν με τον HIV/AIDS», τόνισε ο Μάικλ ΛαΡόσα, εκπρόσωπος Τύπου της Τζιλ Μπάιντεν, όμως δεν κατάφερε να σκεπάσει τις φωνές των ακτιβιστών.

—Συγνώμη, αλλά τι ακριβώς έκαναν οι Ρήγκαν τότε, που αποτελεί τέτοιο τραύμα μέχρι σήμερα;  

Κατ’ αρχάς, ο ίδιος ο Ρήγκαν ως Πρόεδρος των ΗΠΑ υπήρξε εξαιρετικά φοβικός και παθητικός αναφορικά με την ασθένεια τη δεκαετία του ’80, τότε που πέθαινε κόσμος με θλιβερή συχνότητα από AIDS. Δεν συγκινήθηκε ούτε μπροστά σε θανάτους διασήμων, μεταξύ των οποίων ο Φρέντι Μέρκιουρι, ούτε καν με τη μάχη προσωπικών του φίλων, όπως ο ηθοποιός Ροκ Χάτσον. Δεν τολμούσε καν να αναφερθεί δημοσίως στο AIDS, ακριβώς επειδή τα media έκαναν λόγο για την «ασθένεια των ομοφυλόφιλων και των τοξικομανών» και επειδή η τραγωδία χτυπούσε την πόρτα και μη λευκών περιθωριακών ομάδων.

Η τότε πολιτική του αδράνεια –από το να ονοματίσει την ασθένεια, μέχρι το να εγκρίνει κονδύλια για επιστημονική έρευνα- ήταν καταστροφική. Η στασιμότητα στις έρευνες και η εγκληματική καθυστέρηση στην έγκριση αντιρετροϊκών φαρμάκων είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν χιλιάδες ζωές, αλλά και να ζήσει η αμερικανική κοινωνία για χρόνια μέσα στην άγνοια και τον τρόμο, αναφορικά με τη μετάδοση της ασθένειας. Κόσμος στιγματίστηκε, πέθανε μόνος, περιθωριοποιήθηκε και χλευάστηκε ακόμα και στις πιο τραγικές του στιγμές με τις σιωπηλές ευλογίες του ζεύγους Ρήγκαν...

—Γιατί οι ακτιβιστές δεν ξεχνούν την υπόθεση Ροκ Χάτσον; Τι ακριβώς είχε συμβεί;

Όπως τώρα πια είναι γνωστό, ο Χάτσον, παρά τους ψιθύρους, ποτέ δεν είχε παραδεχθεί ανοιχτά ότι είναι ομοφυλόφιλος.  Όταν ασθένησε από AIDS, πρωταγωνιστούσε ακόμη σε μία σειρά από εισπρακτικές επιτυχίες με ηθοποιούς όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και η Ντόρις Ντέι. Τον Ιούλιο του 1985 βρέθηκε στη Γαλλία, ζώντας όπως αποδείχθηκε τους τελευταίους μήνες της ζωής του και παλεύοντας να τον δεχθούν σε ένα γαλλικό νοσοκομείο για να κάνει πειραματική θεραπεία με το φάρμακο HPA-23 που τότε δεν ήταν διαθέσιμο στις ΗΠΑ.

Όμως, πριν προλάβει να κάνει το οτιδήποτε, κατέρρευσε στο ξενοδοχείο Ritz και μεταφέρθηκε εσπευσμένα σε ένα αμερικανικό νοσοκομείο στο Παρίσι. Ο ατζέντης του τότε ζήτησε τηλεφωνικά τη βοήθεια της Νάνσυ Ρήγκαν, προσωπικής φίλης του διάσημου ηθοποιού, προκειμένου να μεσολαβήσει ώστε εκείνος να μεταφερθεί άμεσα σε γαλλικό στρατιωτικό νοσοκομείο και να τον αναλάβει ο δρ Ντομινίκ Ντορμάν, ένας γιατρός του γαλλικού στρατού που εμπιστεύοταν ο Χάτσον και είχε δει βελτίωση από το σχήμα θεραπείας που του είχε χορηγήσει. Όπως καλά μαντεύετε, η Ρήγκαν όχι απλώς αρνήθηκε να μεσολαβήσει, αλλά ζήτησε να μην εμπλακεί καν το όνομά της στην όλη υπόθεση..! Για την ιστορία, ο Χάτσον τελικά έγινε δεκτός στο συγκεκριμένο νοσοκομείο, αλλά ήταν πλέον αργά. Πέθανε λίγες ημέρες μετά, τον Οκτώβριο του 1985.

—Έτσι εξηγούνται, λοιπόν, οι αντιδράσεις και η νωπή ακόμη οργή...

Δεν είναι μόνο αυτό. Όταν η Ρήγκαν κλήθηκε να πρωτοστατήσει σε μία κοινωνική καμπάνια, όπως κάθε Πρώτη Κυρία, εκείνη επέλεξε να κάνει «σημαία» της το “Just say No!” (σ.σ. «Απλώς πες όχι στα ναρκωτικά»). Ήταν η εποχή που ο σύζυγος της και Πρόεδρος των ΗΠΑ είχε κηρύξει ανένδοτο πόλεμο στα ναρκωτικά και σε συνδυασμό με το προωθούμενο και από τα media ψέμα ότι HIV κολλάνε μόνο χρήστες και ομοφυλόφιλοι, η καμπάνια ήταν απλώς ένα σιχαμερό πάρτι στιγματισμού, περιθωριοποίησης και δαιμονοποίησης αυτών των δύο κατηγοριών, που πλέον κινδύνευαν, εντελώς έκθετοι και αβοήθητοι στον ιό, ενώ επιπλέον αντιμετωπίζονταν ως κοινοί εγκληματίες, βάσει και της... κυνηγετικής πολιτικής που προωθούσε το ζεύγος των Ρήγκαν.

—Πώς αντέδρασε η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα σε όλο αυτό το «κυνήγι μαγισσών»;

Το 1988, ακτιβιστές κατέλαβαν το κτήριο του FDA, απαιτώντας την έγκριση φαρμάκων και διαμαρτυρόμενοι για την εγκληματική αδράνεια της Προεδρίας. Είναι η εποχή που γίνονται έρανοι και τυπώνονται ακόμα και σε πολύγραφο οδηγίες αυτοβοήθειας σε ασθενείς, αλλά και οδηγίες για ασφαλείς πρακτικές σεξουαλικών συνευρέσεων και χρήσης ναρκωτικών ουσιών, προκειμένου να ανακοπεί το ανεξέλεγκτο κύμα θανάτων, που βύθισε στο πένθος ένα συντριπτικό ποσοστό της Αμερικανικής κοινωνίας. Τότε, σε αντίθεση με τώρα, δεν υπήρχε κανένας τρόπος μαζικής ενημέρωσης από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες και τα περιοδικά και το να είσαι ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστής σήμαινε αυτομάτως και σοβαρά προβλήματα με τον Νόμο. Σκεφτείτε μόνο ότι στην πολιτεία της Πενσιλβάνια μόλις προχθές αφαιρέθηκε από τον Ποινικό Κώδικα η λέξη «ομοφυλοφιλία»!

—Καθόλου «περασμένα – ξεχασμένα», λοιπόν...

Όχι βέβαια. Καλύτερα απ’ όλους το έθεσε η queer καλλιτέχνις Σάρα Έπιρσον, μιλώντας στο NPR: «Νομίζω ότι όλο αυτό φέρνει στην επιφάνεια αυτή τη συντριπτική, υποβόσκουσα θλίψη που υπάρχει σε πολλούς από εμάς. Δεν είναι ότι απλώς χάσαμε μια ολόκληρη γενιά λόγω της πανδημίας του AIDS το ’80. Χάσαμε ιστορίες ανθρώπων που δεν θα ακούσουμε ποτέ. Χάσαμε ανθρώπους που δεν θα γνωρίσουμε ποτέ. Χάσαμε τόσους πολλούς... Θα ήμασταν πολλοί περισσότεροι, αν δεν είχε χαθεί τόσος κόσμος».

Με στοιχεία από NPR, Guardian, The Independent 

Lgbtqi+
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στο νέο πολυποστ της ΟΑΣΗΣ, έξι μορφές γίνονται έξι κάρτες ενός tarot της εποχής:ο Jonathan Anderson που κοιτάζει το μέλλον, η Metropolis που χάνει την queer αφή της, η Greer Lankton που ξαναγεννά το σώμα της, ο Udo Kier που σπάει την εικόνα, ο William E. Jones που βλέπει την ιστορία στα σώματα, και η πρώτη queer γενιά του AIDS που επιστρέφει μέσα από το κείμενο του Βρασίδα Καραλή για να ενώσει όλες τις επόμενες.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ