Ο Τζον ΜακΓκρέγκορ υποστηρίζει ότι υπάρχουν «Τόσοι και τόσοι τρόποι για να γίνει μια νέα αρχή»

ΤΖΟΝ ΜΑΚΓΚΡΕΓΚΟΡ Facebook Twitter
Λάτρης του Ντε Λίλο και της Α.Λ. Κένεντι, έγραψε το πρώτο του βιβλίο ζώντας σε μια... μαούνα, βιοποριζόμενος από δουλειές του ποδαριού. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΟΤΑΝ Η ΖΩΗ ΔΕΝ ΣΟΥ ΦΕΡΕΤΑΙ γενναιόδωρα, όταν εισπράττεις εχθρότητα από τους πολύ δικούς σου ανθρώπους, όταν αναζητάς μάταια την πραγματική σου ταυτότητα, πόσες δυνατότητες προσφέρονται για να σταθείς στα πόδια σου, πιάνοντας το νήμα από το μηδέν;

Άφθονες, μοιάζει να λέει ο Τζον ΜακΓκρέγκορ, με τον τίτλο κιόλας του συγκινητικού βιβλίου του «Τόσοι και τόσοι τρόποι για να γίνει μια αρχή» (μετ. Α. Δημητριάδου, Άγρα 2009). Πρόκειται για το δεύτερο από τα πέντε μυθιστορήματα που έχει δημοσιεύσει ως τώρα ο πολυβραβευμένος Βρετανός συγγραφέας, επιβεβαιώνοντας τις αρετές που του αναγνώρισε η κριτική όταν πρωτοεμφανίστηκε.

Στο παρθενικό του μυθιστόρημα «Αν δεν μιλάμε για τα σπουδαία πράγματα» (μετ. Α. Δημητριάδου, Άγρα 2008) ο ΜακΓκρέγκορ παρουσίαζε μια μέρα από τη ζωή μιας πλειάδας συνηθισμένων ανθρώπων, στον δρόμο μιας συνηθισμένης πόλης κάπου στη βόρειο Αγγλία.

Αντίθετα, στο «Τόσοι και τόσοι τρόποι…» υιοθετεί την οπτική γωνία ενός, κυρίως, ήρωα, καλύπτοντας διάστημα πενήντα ετών. Μια επιπόλαια ανάγνωση του οπισθόφυλλου και των πρώτων σελίδων του βιβλίου θα μπορούσε να οδηγήσει κάποιον στο συμπέρασμα πως θα διαβάσει μια ιστορία υιοθεσίας. Στην ουσία, όμως, πρόκειται για το χρονικό ενός διόλου εύκολου γάμου, για τη σχέση δυο πληγωμένων ανθρώπων που, είτε χώρια είτε μαζί, δεν σταμάτησαν ν’ αποπειρώνται νέες εκκινήσεις.

Η χάρη του ΜακΓκρέγκορ έγκειται στο λεπτοδουλεμένο κέντημα μικρών καθημερινών στιγμών, στον υποβλητικό φωτισμό όσων κάνουν δυο πικραμένους ενήλικες συμμάχους, στη θέλησή του ν’ αφήνει χαραμάδες αισιοδοξίας και στο πιο στενάχωρο σκηνικό.

Όλα τα κεφάλαια του μυθιστορήματος αρθρώνονται γύρω από άψυχα αντικείμενα, τεκμήρια της διαδρομής του κεντρικού ήρωα, Ντέιβιντ Κάρτερ, από τα μικράτα του ως την ωριμότητά του. Μέσα από φωτογραφίες, χάρτες, ατζέντες, συμβόλαια, επιστολές, καταλόγους εκθέσεων, λογαριασμούς νοσοκομείων και ξενοδοχείων ή καρτ ποστάλ, ζωντανεύει η ιστορία ενός παθιασμένου συλλέκτη αντικειμένων, που έκανε το χόμπι του δουλειά, εργάστηκε ως έφορος σ’ ένα μικρό επαρχιακό μουσείο, παντρεύτηκε την κοπέλα που αγαπούσε κι έγινε πατέρας, παλεύοντας όλον αυτόν τον καιρό να γεμίσει μια τεράστια μαύρη τρύπα μέσα του.

Από την ημέρα –λίγο μετά τα είκοσι χρόνια του– που μαθαίνει ότι δεν είναι γιος των γονιών του, ο Ντέιβιντ δεν θα πάψει ν’ αναζητά την πραγματική μητέρα του: μια Ιρλανδέζα, υπηρέτρια σε πλουσιόσπιτο του Λονδίνου κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, η οποία υπό το φόβο της κοινωνικής κατακραυγής και υπό την απειλή της ανέχειας, εναπόθεσε το βρέφος της σε ξένα χέρια κι επέστρεψε στην πατρίδα της.

tosoi k tosoi
KANTE KΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζον ΜακΓκρέγκορ, Τόσοι και τόσοι τρόποι για να γίνει μια νέα αρχή, εκδόσεις Άγρα

Πλάι στον Ντέιβιντ βρίσκεται η Έλινορ. Η τελευταία, ακρωτηριασμένη ψυχικά από τη βαναυσότητα και τη στενομυαλιά της δικής της μάνας, έχει ρίξει μαύρη πέτρα πίσω της, κόβοντας κάθε δεσμό με τους δικούς της στη Σκωτία.

Η ίδια ήταν μια κοπέλα ικανή για γερές πανεπιστημιακές σπουδές, αλλά κατέληξε εγκλωβισμένη στα οικογενειακά της καθήκοντα. Άλλοτε λειτουργική κι άλλοτε βυθισμένη σε βαριά κατάθλιψη, παρακολουθεί από κοντά το βάσανο του άντρα της, ανήμπορη να τον βοηθήσει. Φαινομενικά ανήμπορη. Γιατί, μολονότι μαραμένος κατά περιόδους, ο κήπος του γάμου τους αντέχει, με λίπασμα την ανάγκη και των δυο για συναισθηματική ασφάλεια.

Κι εδώ έγκειται η χάρη του ΜακΓκρέγκορ: στο λεπτοδουλεμένο κέντημα μικρών καθημερινών στιγμών, στον υποβλητικό φωτισμό όσων κάνουν δυο πικραμένους ενήλικες συμμάχους, στη θέλησή του ν’ αφήνει χαραμάδες αισιοδοξίας και στο πιο στενάχωρο σκηνικό.

Γεννημένος στις Βερμούδες το 1976, μεγαλωμένος στο Νόρφολκ της ανατολικής Αγγλίας κι εγκατεστημένος στο Νότιγχαμ, ο Τζον ΜακΓκρέγκορ σπούδασε τεχνολογία των ΜΜΕ στο πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ, αλλά από την εφηβεία του ήδη, τότε που άκουγε φανατικά τους δίσκους των Smiths, φλέρταρε με την ιδέα να γίνει συγγραφέας. Λάτρης του Ντε Λίλο και της Α.Λ. Κένεντι, έγραψε το πρώτο του βιβλίο ζώντας σε μια... μαούνα, βιοποριζόμενος από δουλειές του ποδαριού.

Απ’ αυτήν εμπειρία ξεπήδησαν οι συμβουλές που δίνει στους νέους πεζογράφους: «Μην προβάλλετε δικαιολογίες, μην περιμένετε έμπνευση, ριχτείτε στο γραπτό σας με τα μούτρα. Αναζητήστε καλύτερα μια δουλειά μερικής απασχόλησης, ή μια θέση που δεν απαιτεί να παίρνετε σοβαρές αποφάσεις. Και διαβάζετε. Όσο καλύτερα και περισσότερο διαβάζετε, τόσο γρηγορότερα θ’ αποκτήσετε τη δική σας φωνή».

Σήμερα ο Τζον ΜακΓκρέγκορ είναι καθηγητής δημιουργικής γραφής στο πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, όπου επιμελείται το Letters page, ένα λογοτεχνικό περιοδικό σε επιστολική μορφή. Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορούν επίσης, σε μεταφράσεις του Α. Καλοφωλιά, το μυθιστόρημα «Ταμιευτήρας 13» και το φρεσκοτυπωμένο «Γείρε, Πέσε, Σήκω» όπου, με αφορμή μια αποτυχημένη ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική, εξερευνάται η έννοια του ηρωισμού, η σχέση ανάμεσα στην αυτοθυσία και τον εγωισμό και η αέναη ανάγκη του ανθρώπου ν’ αφηγείται τις ιστορίες του.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ