Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia (ca. 1630-1640). Φωτο: Artcurial Images
0

Ο πίνακας της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, ένας πίνακας μιας ζωγράφου που όπως είχε ανακοινώσει ο οίκος δημοπρασιών Artcurial που εδρεύει στο Παρίσι και τον είχε εκτιμήσει για 600-800 χιλιάδες δολάρια, είναι «άξια των μεγάλων μουσείων του κόσμου» πουλήθηκε τελικά για 5,3 εκατομμύρια δολάρια, έξι φορές περισσότερο από την αρχική εκτίμηση.

Ο πίνακας ήταν προηγουμένως σε μια ιδιωτική συλλογή, «κρυμμένος» πριν εμφανιστεί σε δημοπρασία το 2019, στην αποθήκη ενός σπιτιού στην Λυών και μέχρι να ανακαλυφθεί κανένας δεν ήξερε την αξία του. Ο πίνακας αγοράστηκε ανωνύμως από έναν Ευρωπαίο συλλέκτη, ο οποίος διπλασίασε το ρεκόρ πώλησης έργων της Τζεντιλέσκι. Ο ακριβότερος πίνακάς της ήταν το έργο της «Αγία Αικατερίνη» που πουλήθηκε στο Παρίσι για 2,8 εκατ. ευρώ το 2017.

Με το ενδιαφέρον για τη δουλειά της Τζεντιλέσκι να είναι αυξανόμενο μέσα στα χρόνια και με αποκορύφωμα την έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, την πρώτη μεγάλη έκθεση του έργου της Τζεντιλέσκι στη Βρετανία όπου παρουσιάστηκαν 29 έργα της από όλο τον κόσμο αλλά και την πρώτη έκθεση του μουσείου αφιερωμένη σε μια γυναίκα καλλιτέχνη, η οποία έκλεισε τον Ιανουάριο του 2021, οι πωλήσεις των έργων της αγγίζουν πλέον αστρονομικά ποσά και δείχνουν και την τάση των συλλεκτών να αγοράζουν έργα κλασικής ζωγραφικής. Είναι μία από τις ελάχιστες γυναίκες ζωγράφους της εποχής της και αυτό πυροδοτεί το ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ζωή και τα έργα της.

Το έργο το οποίο τιτλοφορήθηκε «Lucretia» (Λουκρητία) απεικονίζει μια αρχαία Ρωμαία ευγενή, η οποία ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει μετά τον βιασμό της και να καρφώσει ένα στιλέτο στο γυμνό στήθος της. Μετά από πολλά χρόνια στην αφάνεια η Τζεντιλέσκι (1593-1654) αναγνωρίζεται πλέον ως μία από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της εποχής μετά το Καραβάτζο, εξαιτίας της δραματικής απεικόνισης των σκηνών που ζωγραφίζει και της εξαιρετικής χρήσης του φωτός και της σκιάς.

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia (περ. 1630-1640), λεπτομέρεια. Φωτο: Artcurial Images

Το μουσείο Γκετί απέκτησε τον πίνακα από έναν ανώνυμο συλλέκτη και δε διευκρίνισε αν πρόκειται για δωρεά ή αγορά. Στις ΗΠΑ υπάρχουν ελάχιστα έργα της Τζεντιλέσκι και μόνο 40 σε δημόσιες συλλογές παγκοσμίως.

Το μουσείο στην ανακοίνωση της απόκτησης του έργου σημειώνει ότι και η ίδια η ζωγράφος, όπως και η Λουκρητία στον πίνακα, είχε βιαστεί από τον δάσκαλό της Agostino Tassi σε ηλικία 17 ετών, τονίζοντας ότι ακόμα και οι ισχυρές γυναίκες έχουν υποστεί σεξουαλική βία. Η κακοποίηση της Λουκρητίας αντανακλά την κακοποίηση και την προκατάληψη που υπέστη η ίδια η ζωγράφος στην προσωπική της ζωή και είναι εμφανώς παρούσα και σε άλλους πίνακες της όπου ο κεντρικός πρωταγωνιστής είναι η αδικημένη ή κακοποιημένη γυναίκα.

Ο πίνακας αυτός, ελπίζουν οι επιμελητές του Γκετί,  να ανοίξει ένα παράθυρο για τους επισκέπτες μας σε σημαντικά ζητήματα αδικίας, προκατάληψης και κακοποίησης που βρίσκονται κάτω από τις όμορφες επιφάνειες τέτοιων έργων.

Το 2016, το Γκετί απέκτησε ένα έργο του πατέρα και του δασκάλου της Αρτεμισία Οράσιο, που απεικονίζει τη Δανάη (περ. 1621), ένα «αριστούργημα της ιταλικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα».

Τα μουσεία του Λος Άντζελες πήραν πρόσφατα το πράσινο φως για να ανοίξουν ξανά, ακολουθώντας εκείνα στο Σαν Φρανσίσκο, μετά από κλείσιμο που διήρκεσε ένα χρόνο.

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: «Η πλευρά Θεοδωράκη καλεί την οργανώτρια εταιρεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λήξει η διαμάχη»

Η πλευρά Θεοδωράκη πήρε θέση για τις νομικές ενέργειες από πλευράς Γιώργου Χατζιδάκι, γιου του Μάνου Χατζιδάκι, σε βάρος της εταιρείας παραγωγής
LIFO NEWSROOM