Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia (ca. 1630-1640). Φωτο: Artcurial Images
0

Ο πίνακας της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, ένας πίνακας μιας ζωγράφου που όπως είχε ανακοινώσει ο οίκος δημοπρασιών Artcurial που εδρεύει στο Παρίσι και τον είχε εκτιμήσει για 600-800 χιλιάδες δολάρια, είναι «άξια των μεγάλων μουσείων του κόσμου» πουλήθηκε τελικά για 5,3 εκατομμύρια δολάρια, έξι φορές περισσότερο από την αρχική εκτίμηση.

Ο πίνακας ήταν προηγουμένως σε μια ιδιωτική συλλογή, «κρυμμένος» πριν εμφανιστεί σε δημοπρασία το 2019, στην αποθήκη ενός σπιτιού στην Λυών και μέχρι να ανακαλυφθεί κανένας δεν ήξερε την αξία του. Ο πίνακας αγοράστηκε ανωνύμως από έναν Ευρωπαίο συλλέκτη, ο οποίος διπλασίασε το ρεκόρ πώλησης έργων της Τζεντιλέσκι. Ο ακριβότερος πίνακάς της ήταν το έργο της «Αγία Αικατερίνη» που πουλήθηκε στο Παρίσι για 2,8 εκατ. ευρώ το 2017.

Με το ενδιαφέρον για τη δουλειά της Τζεντιλέσκι να είναι αυξανόμενο μέσα στα χρόνια και με αποκορύφωμα την έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, την πρώτη μεγάλη έκθεση του έργου της Τζεντιλέσκι στη Βρετανία όπου παρουσιάστηκαν 29 έργα της από όλο τον κόσμο αλλά και την πρώτη έκθεση του μουσείου αφιερωμένη σε μια γυναίκα καλλιτέχνη, η οποία έκλεισε τον Ιανουάριο του 2021, οι πωλήσεις των έργων της αγγίζουν πλέον αστρονομικά ποσά και δείχνουν και την τάση των συλλεκτών να αγοράζουν έργα κλασικής ζωγραφικής. Είναι μία από τις ελάχιστες γυναίκες ζωγράφους της εποχής της και αυτό πυροδοτεί το ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ζωή και τα έργα της.

Το έργο το οποίο τιτλοφορήθηκε «Lucretia» (Λουκρητία) απεικονίζει μια αρχαία Ρωμαία ευγενή, η οποία ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει μετά τον βιασμό της και να καρφώσει ένα στιλέτο στο γυμνό στήθος της. Μετά από πολλά χρόνια στην αφάνεια η Τζεντιλέσκι (1593-1654) αναγνωρίζεται πλέον ως μία από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της εποχής μετά το Καραβάτζο, εξαιτίας της δραματικής απεικόνισης των σκηνών που ζωγραφίζει και της εξαιρετικής χρήσης του φωτός και της σκιάς.

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia (περ. 1630-1640), λεπτομέρεια. Φωτο: Artcurial Images

Το μουσείο Γκετί απέκτησε τον πίνακα από έναν ανώνυμο συλλέκτη και δε διευκρίνισε αν πρόκειται για δωρεά ή αγορά. Στις ΗΠΑ υπάρχουν ελάχιστα έργα της Τζεντιλέσκι και μόνο 40 σε δημόσιες συλλογές παγκοσμίως.

Το μουσείο στην ανακοίνωση της απόκτησης του έργου σημειώνει ότι και η ίδια η ζωγράφος, όπως και η Λουκρητία στον πίνακα, είχε βιαστεί από τον δάσκαλό της Agostino Tassi σε ηλικία 17 ετών, τονίζοντας ότι ακόμα και οι ισχυρές γυναίκες έχουν υποστεί σεξουαλική βία. Η κακοποίηση της Λουκρητίας αντανακλά την κακοποίηση και την προκατάληψη που υπέστη η ίδια η ζωγράφος στην προσωπική της ζωή και είναι εμφανώς παρούσα και σε άλλους πίνακες της όπου ο κεντρικός πρωταγωνιστής είναι η αδικημένη ή κακοποιημένη γυναίκα.

Ο πίνακας αυτός, ελπίζουν οι επιμελητές του Γκετί,  να ανοίξει ένα παράθυρο για τους επισκέπτες μας σε σημαντικά ζητήματα αδικίας, προκατάληψης και κακοποίησης που βρίσκονται κάτω από τις όμορφες επιφάνειες τέτοιων έργων.

Το 2016, το Γκετί απέκτησε ένα έργο του πατέρα και του δασκάλου της Αρτεμισία Οράσιο, που απεικονίζει τη Δανάη (περ. 1621), ένα «αριστούργημα της ιταλικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα».

Τα μουσεία του Λος Άντζελες πήραν πρόσφατα το πράσινο φως για να ανοίξουν ξανά, ακολουθώντας εκείνα στο Σαν Φρανσίσκο, μετά από κλείσιμο που διήρκεσε ένα χρόνο.

Το Μουσείο Γκετί μόλις απέκτησε το πιο ακριβό έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι Facebook Twitter
Artemisia Gentileschi's Lucretia
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΤΕ ΝΙΡΟ ΛΥΚΑΙΝΑ ΚΑΠΙΤΩΛΙΟΥ ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Πολιτισμός / Ρόμπερτ Ντε Νίρο: Βραβεύθηκε με τη «Λύκαινα του Καπιτωλίου» - «Με τον Μαμντάνι, να ξαναπάρουμε πίσω τη χώρα μας»

Η τελετή πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερα λιτό τρόπο, σε ένδειξη σεβασμού προς τον θάνατο εργάτη εξαιτίας της κατάρρευσης μέρους του «Πύργου των Κόμηδων»
LIFO NEWSROOM
Η Ελβετία προτείνει επίσημα τον λαρυγγισμό ως υποψήφιο για ένταξη στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO

Πολιτισμός / Η Ελβετία προτείνει τον λαρυγγισμό ως υποψήφιο για ένταξη στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO

Η Ελβετία έχει τέσσερις επίσημες γλώσσες — γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά και ρομανσικά — αλλά, όπως λέει η καθηγήτρια Nadja Räss, θα έπρεπε να αναγνωριστεί και μια πέμπτη: ο λαρυγγισμός
LIFO NEWSROOM
«Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπουραζάνα

Πολιτισμός / «Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπουραζάνα

Με την έμμετρη, αιχμηρή κωμωδία του Μολιέρου «Ο Μισάνθρωπος» θ’ αναμετρηθεί τη χειμερινή σεζόν η ομάδα Aether, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιάννη Μπουραζάνα. Τη μετάφραση υπογράφει η Θεοδώρα Τσάμη, η οποία κρατά και τον ρόλο της Αρσινόης.
LIFO NEWSROOM
Λάνθιμος και ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο από την Παλαιστίνη από αύριο στα σινεμά

Πολιτισμός / Λάνθιμος και ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο από την Παλαιστίνη από αύριο στα σινεμά

Η «Bugonia», καθώς και η νοτιοκορεατική ταινία στην οποία βασίστηκε, το νέο πρωταγωνιστικό όχημα της Σίντνεϊ Σουίνι και το σοκαριστικό «Put your Soul on your Hand and walk», που οδήγησε στη δολοφονία της φωτορεπόρτερ Φάτμα Χασόνα από τον ισραηλινό στρατό, ξεχωρίζουν από το κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λίνα Μενδώνη σε UNESCO για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Καλώ όλα τα κράτη-μέλη να στηρίξουν το αίτημα της Ελλάδας»

Πολιτισμός / Λίνα Μενδώνη σε UNESCO για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Καλώ όλα τα κράτη-μέλη να στηρίξουν το αίτημα της Ελλάδας»

«Πιστεύουμε ακράδαντα πως τα Γλυπτά πρέπει να επανενωθούν στη γενέτειρά τους», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού στη Γενική Συνέλευση του οργανισμού
LIFO NEWSROOM