Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΓΡΑΦΕ πως την Κυριακή που μας πέρασε, στις 8 το βράδυ, ήμασταν όλοι προσκαλεσμένοι σε ένα μνημόσυνο προς τιμήν του Γιώργου Σταυρόπουλου, γνωστού και ως Μίστερ Εθνικά Μπούτια. Εκεί θα παρουσιαζόταν μια ταινία για τη ζωή του, δημιουργημένη από τα Φυτά και τη Veronique Tromokratisch. Η ιδιαίτερη αυτή εκδήλωση θα πραγματοποιούνταν στο Λάλα, ένα από τα πιο ζεστά και πολύχρωμα safe spaces της Αθήνας.
Μια κρύα βραδιά, μαζευτήκαμε περίπου είκοσι άτομα για να τιμήσουμε τη μνήμη της πιο συμπαθούς φιγούρας του ελληνικού trash των ’90s. Στην πόρτα μάς υποδέχτηκε με το τεράστιο χαμόγελό της, που φωτίζει τον χώρο, η Veronique, κερνώντας μας homemade λικέρ μαστίχα. Η Veronique Tromokratisch, που προλόγισε το φιλμ, είναι μία από τις πρωταγωνίστριες του βραβευμένου «Avant-Drag!» των Φυτών – μάλιστα, η ταινία που θα δούμε βασίζεται σε δική της έρευνα, όπως μου εξηγούν τα παιδιά στην είσοδο.
O Μίστερ Εθνικά Μπούτια πρόσφερε χαρά στο κοινό με τις εξωφρενικές του εμφανίσεις παρά τα όσα είχε περάσει, ήταν ένας σταρ με τον δικό του τρόπο και είχε ίσως τα πιο καλλίγραμμα πόδια που πέρασαν από την ελληνική τηλεόραση στα ’90s.
«Το φιλμ είναι αφιερωμένο στην αποκατάσταση του ονόματος ενός ανθρώπου που αντιμετωπίστηκε από όλους σαν σκουπίδι», ανέφερε πριν ξεκινήσει η προβολή και μας μοίρασε τα φρέσκα, πεντανόστιμα κόλλυβα, ό,τι πρέπει για την περίσταση.
Η ταινία, που διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα –περίπου 26-27 λεπτά– είναι ένα μίνι πειραματικό ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να πλαισιώσει ιστορικά την εμφάνιση του Γιώργου Σταυρόπουλου στην ελληνική τηλεόραση. Από τα παιδικά του χρόνια και τις αποκαλύψεις του για τον βιασμό του από ιερέα σε ηλικία πέντε ετών μέχρι τη φημολογούμενη σχέση του με τον ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη, στον οποίο πόζαρε ως μοντέλο, και τις τηλεοπτικές drag περφόρμανς του ως Ζωζώ Σαπουντζάκη και Ρίτα Σακελλαρίου, η ταινία σκιαγραφεί μια ελληνική κοινωνία που αδυνατεί να διαχειριστεί τέτοιες αφηγήσεις στον δημόσιο λόγο – μόνο μέσα από χλευασμό και αμηχανία. Και κάπου εκεί για λίγα λεπτά παίζει τεχνικό πρόβλημα και η οθόνη πρασινίζει από το κακό της που μας διέκοψε τη ροή του προγράμματος.
Σε ένα από τα πιο σοκαριστικά στιγμιότυπα προβάλλεται ένα τηλεφώνημα στο οποίο ο Σταυρόπουλος δέχεται ακραία ομοφοβική επίθεση και απειλές, ζωντανά, στην τηλεόραση της εποχής. Είναι τρομακτικό όταν συνειδητοποιείς το πώς το κοινό –και συ μαζί– κατανάλωνε αχόρταγα αυτές τις εικόνες και πώς η βία κανονικοποιούνταν για δεκαετίες μέσα από το τηλεοπτικό θέαμα.
Μετά το τέλος της προβολής, η Veronique μας είπε ότι δυσκολεύτηκε πολύ να εντοπίσει αυτοβιογραφικά στοιχεία για τη ζωή του. Όταν έγινε γνωστή η είδηση του θανάτου του τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι περισσότερες αναφορές επικεντρώνονταν σχεδόν αποκλειστικά στην περσόνα του ως Μίστερ Εθνικά Μπούτια, με ελάχιστες πληροφορίες για τον ίδιο τον άνθρωπο. Με το ζόρι βρήκε την ημερομηνία της γέννησής του, ενώ ακόμη δεν γνωρίζει αν ήταν 68 ή 78 χρονών όταν πέθανε. «Μαντεύετε τι ζώδιο ήταν;» μας ρωτάει. «Ήταν Ταύρος», αναφέρει αφοπλιστικά. Η μοναδική βιογραφία του που έγραψε ο ίδιος και είχε τίτλο «Πιστοποιητικό Αγνότητας» δεν κυκλοφόρησε ποτέ επίσημα επειδή φημολογείται ότι ο εκδοτικός οίκος προτίμησε να του φάει τα λεφτά από το να τον πάρει στα σοβαρά· η μόνη κόπια που μπορεί να βρει κανείς σήμερα στο διαδίκτυο πωλείται για 600 ευρώ.
Ναι, ο Μίστερ Εθνικά Μπούτια πρόσφερε χαρά στο κοινό με τις εξωφρενικές του εμφανίσεις παρά τα όσα είχε περάσει, ήταν ένας σταρ με τον δικό του τρόπο και είχε ίσως τα πιο καλλίγραμμα πόδια που πέρασαν από την ελληνική τηλεόραση στα ’90s. Αλλά ήταν, πάνω απ’ όλα, ένας άνθρωπος, και κάποιες φορές μοιάζει να το ξεχνάμε αυτό. To φιλμ έρχεται να μας το υπενθυμίσει, έστω και κάπως καθυστερημένα. Λίγο πριν καληνυχτιστούμε, το φιλμ ξεκινάει να παίζει από την αρχή, για όσους άργησαν. Ζωή σε μας, σε σας και καλές γιορτές σε όλους.