Το σίγουρο είναι ότι το (ένα έστω) Νόμπελ Λογοτεχνίας θα πάει σε γυναίκα

Το σίγουρο είναι ότι το (ένα έστω) Νόμπελ Λογοτεχνίας θα πάει σε γυναίκα Facebook Twitter
Ως μεγάλο φαβορί (και) για το φετινό ή το περσινό εξ αναβολή Νόμπελ Λογοτεχνίας εμφανίζεται η κορυφαία ποιήτρια Αν Κάρσον.
0

Νωρίς το απόγευμα της ερχόμενης Πέμπτης 10 Οκτωβρίου, αναμένεται να ανακοινώσει η Σουηδική Ακαδημία το νικητή ή τη νικήτρια όχι μόνο του φετινού αλλά και του περσινού βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας, το οποίο είχε ματαιωθεί λόγω των αποκαλύψεων πρωτοφανών οικονομικών και σεξουαλικών σκανδάλων που υπονόμευσαν την ίδια της την υπόσταση με αποκορύφωμα την καταδίκη σε διετή κάθειρξη με την κατηγορία του βιασμού για τον Ζαν-Κλοντ Αρνό, σύζυγο επιφανούς μέλους της Ακαδημίας (της Κριστίνα Φρόστερσον, η οποία παραιτήθηκε από τη θέση της στον θεσμό) πέρσι τον Οκτώβριο.

Ο πρόεδρος πάντως της επιτροπής του βραβείου Άντερς Όλσον τονίζει σε δηλώσεις του τον επαναπροσδιορισμό των κριτηρίων που ισχύουν από φέτος και δηλώνει πεπεισμένος ότι θα αποφευχθεί στα βραβεία του 2018 και του 2019 η «ανδρο-κεντρική» (μόλις οι 14 από τους 114 κατόχους του βραβείου ήταν γυναίκες) και η «ευρω-κεντρική» προσέγγιση που βάρυνε τις επιλογές του παρελθόντος.

Ως ακραίο αουτσάιντερ στη σχετική «στοιχηματική» λίστα κατατάσσεται το όνομα του συγγραφέα των βιβλίων της σειράς "Game of Thrones" Τζορτζ Ρ.Ρ. Μάρτιν με απόδοση 250 προς 1.

Φαβορί για τα φετινά βραβεία θεωρούνται γυναίκες συγγραφείς με μακρά προσφορά στη λογοτεχνία, όπως η Ρωσίδα Λουντμίλα Ουλίτσκαγια, η αποκαλούμενη και «βασίλισσα της λογοτεχνικής Καραϊβικής» Μαρίζ Κοντέ από τη Γουαδελούπη, η Πολωνή Όλγκα Τοκάρτσουκ και από το αγγλόφωνο σύμπαν η Μάργκαρετ Άτγουντ και η ποιήτρια Αν Κάρσον.

Το σίγουρο είναι ότι το (ένα έστω) Νόμπελ Λογοτεχνίας θα πάει σε γυναίκα Facebook Twitter
Μαρίζ Κοντέ

Από τους άντρες συγγραφείς, φαβορί θεωρούνται ο Ούγγρος μυθιστοριογράφος και σεναριογράφος Λάσλο Κρασναχορκάι, ο 80χρονος πλέον Κενυάτης συγγραφέας Νγκούγκι Βα Τιονγκ και το «αιώνιο φαβορί» των βραβείων τις τελευταίες δεκαετίες, ο διάσημος Γιαπωνέζος συγγραφέας Χαρούκι Μουρακάμι.

Όπως κάθε χρόνο, στον χορό της σπέκουλας γύρω από το όνομα του νικητή ή της νικήτριας του βραβείου, έχουν μπει γερά και οι διάφορες εταιρείες στοιχημάτων, οι οποίες μοιάζουν να εναρμονίζονται με το πνεύμα της προέδρου της επιτροπής και πάνω-κάτω δίνουν τις εξής αποδόσεις για τις φετινές υποψηφιότητες (είτε για το «εξ αναβολής» περσινό βραβείο είτε για το φετινό):

4/1 για την Αν Κάρσον, 5/1 για την Μαρίζ Κοντέ, 8/1 για τον Μουρακάμι, για τον Βα Τιονγκ και για την Λουντμίλα Ουλίτσκαγια, 10/1 για την Μάργκαρετ Άτγουντ και για την Όλγκα Τοκάρτσουκ και στις πιο κάτω «θέσεις» γύρω στο 20/1 για τον Κρασναχορκάι αλλά και για «ιερά τέρατα» της σύγχρονης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας όπως ο Μίλαν Κούντερα και ο Πέτερ Χάντκε.

Ως ακραίο αουτσάιντερ στη σχετική «στοιχηματική» λίστα κατατάσσεται το όνομα του συγγραφέα των βιβλίων της σειράς "Game of Thrones" Τζορτζ Ρ.Ρ. Μάρτιν με απόδοση 250 προς 1.

Το σίγουρο είναι ότι το (ένα έστω) Νόμπελ Λογοτεχνίας θα πάει σε γυναίκα Facebook Twitter
Όλγκα Τοκάρτσουκ
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Βιβλίο / «Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Το «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» της Λευκορωσίδας συγγραφέως δεν είναι μόνο το βιβλίο που ενέπνευσε την ομώνυμη σειρά του HBO αλλά και αυτό που μας κάνει ακόμα να σκεφτόμαστε τι σημαίνει αληθινό δράμα, οδύνη, ιστορική τραγωδία αλλά και αγάπη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής

Βιβλίο / Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Μέσα από την έρευνά του σε αρχεία που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης εξετάζει τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς κατακτητές σε μια πολύπαθη και αιματηρή για την Αθήνα περίοδο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Βιβλίο / Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Το Λίγα Λόγια για μένα της Καλλιρρόης Παρούση είναι ένα μυθιστόρημα με ποιητικό λόγο που το νεανικό κοινό το ανακάλυψε μέσω word of mouth. Και όπως λέει και ένας φίλος της «ένα καλό βιβλίο είναι σαν μία νάρκη, δεν ξέρεις σε ποιανού την ψυχή θα σκάσει».
M. HULOT
Γκαζμέντ Καπλάνι «Με λένε Ευρώπη»

Το πίσω ράφι / «Με λένε Ευρώπη»: Το βιβλίο ενός Αλβανού μετανάστη για τις περιπέτειές του στην Ελλάδα

Ο Γκαζμέντ Καπλάνι εναλλάσσει την εμπειρία του στην Ελλάδα με τις μικρές οδύσσειες ανθρώπων που άφησαν πίσω την πατρίδα τους, σε ένα βιβλίο που κινείται διαρκώς μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας και καταπιάνεται με το ανεξάντλητο θέμα της μετανάστευσης και της ταυτότητας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

The Book Lovers / Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

O Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον μουσικό και συνθέτη Larry Gus, aka Παναγιώτη Μελίδη, για τα βιβλία που επηρέασαν τη μουσική του. Πρόκειται για έναν εντελώς ιδιοσυγκρασιακό αναγνώστη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Μέχρι τον Αύγουστο»: Το ‘χαμένο’ μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Βιβλίο / «Μέχρι τον Αύγουστο»: Το «χαμένο» μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Το βιβλίο προσφέρει στιγμιαίες απολαύσεις, αλλά είναι ολοφάνερα ημιτελές και πολλά σημεία του μοιάζουν τόσο κακογραμμένα που καθιστούν απολύτως κατανοητή την επιθυμία του συγγραφέα να μην εκδοθεί ποτέ.
THE LIFO TEAM
Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Βιβλίο / Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Ο βραβευμένος συγγραφέας που μόλις κυκλοφόρησε τη συλλογή διηγημάτων του με τον διφορούμενο τίτλο «Τέλος Πάντων» εξηγεί, μεταξύ πολλών άλλων, γιατί τον απασχολούσε συνέχεια το τέλος του κόσμου, σε σημείο που του έγινε εμμονή.
M. HULOT
Πέρα από τις Ακυβέρνητες πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του 1967

Lifo Mini – Series / Πέρα από τις Ακυβέρνητες Πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του '67

H Κωνσταντίνα Βούλγαρη σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Στρατή Τσίρκα, μιλά για τη φιλία του με τον Σεφέρη, την πολιτική του δράση μέσα στη Δικτατορία, αλλά και για το πώς έπεισε τον Παύλο Ζάννα να μεταφράσει Προυστ, μέσα στη φυλακή. Στο podcast ακούγονται για πρώτη φορά αποσπάσματα από διάλεξη που είχε δώσει ο Σ. Τσίρκας μαζί με τον Α. Kοτζιά.
THE LIFO TEAM
Σέρχιο Πιτόλ «Συζυγική ζωή»

Το Πίσω Ράφι / «Η συζυγική ζωή»: Η απολαυστική σάτιρα του Σέρχιο Πιτόλ για τις δηλητηριασμένες σχέσεις

Μέσα από τις απέλπιδες προσπάθειες μιας γυναίκας ν’ απαλλαγεί οριστικά από τον άπιστο σύζυγό της, με τη λοξή και ειρωνική ματιά του, ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους Λατινοαμερικανούς συγγραφείς μεταμορφώνει σε φάρσα αυτό που άλλοι θα έβλεπαν ως τραγωδία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Paul Lynch

Βιβλίο / Paul Lynch: «Υπάρχουν συγγραφείς που παίζουν στο κέντρο του γηπέδου, εγώ παίζω στα άκρα»

Ο πέμπτος Ιρλανδός συγγραφέας που παίρνει το Booker εξηγεί στη Βένα Γεωργακοπούλου γιατί στην Ιρλανδία βγαίνουν τόσο σημαντικά βιβλία, περιγράφει πως σε μια λαϊκή σχολίασαν το βραβευμένο βιβλίο του ως «πολύ μαύρο» και πως αν καθόταν να γράψει κάτι για να κερδίσει, αυτό δεν θα ήταν το «Τραγούδι του προφήτη».
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ