Νέα Mαργιάν Σατραπί και άλλα 10 βιβλία που μπορεί να μην δείτε σε άλλες λίστες

Νέα Mαργιάν Σατραπί και άλλα 10 βιβλία που μπορεί να μην δείτε σε άλλες λίστες Facebook Twitter
Το σύνθημα των γυναικών του Ιράν ενάντια στο θεοκρατικό καθεστώς, κατά την εξέγερση που πυροδότησε ο θάνατος της 22χρονης Τζίνα-Μάχσα Αμινί, μετά τον άγριο ξυλοδαρμό της από την Αστυνομία είναι ο τίτλος του θαυμάσιου αυτού συλλογικού graphic novel που έχει επιμεληθεί η σκηνοθέτρια του βραβευμένου animation Persepolis (2007).
0

Ο πόλεμος των σκουπιδιών – Ανταποκρίσεις από τις παγκόσμιες χωματερές

του Αλεξάντερ Κλαπ (εκδ. Δώμα)

ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Πού πάει ένα σκουπίδι όταν το πετάμε; Γιατί σίγουρα δεν «εξαφανίζεται» ως διά μαγείας… Ποιες χώρες δέχονται τα σκουπίδια μας ή υποχρεώνονται να γίνουν «χωματερές» των ανεπτυγμένων χωρών; Πόσο τοξικές είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές που ξεφορτωθήκαμε και ποιοι υφίστανται τις συνέπειες; Πώς χρησιμοποιούν οι πετρελαιοβιομηχανίες την ανακύκλωση για να προωθήσουν την υπερπαραγωγή πλαστικού; Ποιες είναι οι συνέπειες για τον πλανήτη, τα οικοσυστήματά του αλλά κι εμάς τους ίδιους; Ο βραβευμένος δημοσιογράφος και συγγραφέας Αλεξάντερ Κλαπ έκανε στην κυριολεξία «τον γύρο του κόσμου» (ένας μάλιστα «σταθμός» του ήταν το Αιγαίο· άλλωστε τα τελευταία χρόνια ζει στην Ελλάδα), όχι για να κερδίσει κάποιο έπαθλο αλλά για να εντοπίσει τους τόπους και τους ανθρώπους που παραλαμβάνουν εντέλει τα απορρίμματά μας: τοξικά και ηλεκτρονικά απόβλητα, ελαστικά, παλιοσίδερα, (αμέτρητα) πλαστικά… Στο πλαίσιο αυτού του «επικού», αποκαλυπτικού όσο και σοκαριστικού ρεπορτάζ για την παγκόσμια διαχείριση των αποβλήτων και τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα που σχετίζονται με αυτή, συνομίλησε με εργάτες, πολιτικούς, επιστήμονες, «μεσίτες» σκουπιδιών, εφοπλιστές, ακτιβιστές και άλλους εμπλεκόμενους για ένα από τα πιο φλέγοντα ζητήματα των καιρών μας – μην ξεχνάμε ότι έχουμε πια «καταφέρει» να γεμίσουμε σκουπίδια ακόμα και το διάστημα. 

Η λευκή σκέψη

του Λιλιάν Τυράμ (εκδ. Αντίποδες)

ΛΕΥΚΗ ΣΚΕΨΗ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Το λευκό δεν αφορά μόνο το χρώμα του δέρματος της κυρίαρχης σήμερα φυλετικής ομάδας –μιλάμε πάντοτε συμβατικά, δεδομένου ότι τόσο ο όρος «λευκή φυλή» όσο και το ακριβές του περιεχόμενο αμφισβητούνται έντονα– αλλά έναν ολόκληρο τρόπο σκέψης, μια ιδεολογία που έθεσε τους Ευρωπαίους, στους οποίους πρώτιστα αναφέρεται ο συγγραφέας, ως μέτρο σύγκρισης και αξιολογικό κριτήριο των απανταχού λαών και πολιτισμών: «Επί αιώνες αυτός ο τρόπος σκέψης συγκροτεί φυλετικές ιεραρχίες, διαμορφώνει αντιλήψεις και συνήθειες», σημειώνει ο Τυράμ, υπαγορεύοντας κατά συνέπεια σε λευκούς και μη από συμπεριφορές, επιλογές, ιδέες και τρόπους ζωής μέχρι την ίδια τους την αυτοσυνείδηση. «Μόνο η αμφισβήτηση της λευκής σκέψης θα μας επιτρέψει να πετάξουμε τη λευκή μάσκα και να πολεμήσουμε τον ρατσισμό… δεν υπάρχει ουδέτερη αναπαράσταση. Ας διευρύνουμε το πρίσμα μας, ας αλλάξουμε το φαντασιακό μας», προτείνει ο Τυράμ. Γόνος μεταναστών από τη Γουαδελούπη και γνωστός για τις ευαισθησίες και την κοινωνική του δράση, αντλεί υλικό και από τα βιώματά του ως κορυφαίου ποδοσφαιριστή στα ευρωπαϊκά γήπεδα. Είχε μάλιστα αγωνιστεί με την «dream team» της εθνικής ομάδας της Γαλλίας, η οποία κατέκτησε το Μουντιάλ το 1998 και το Πανευρωπαϊκό το 2000, προτού εξελιχθεί σε συγγραφέα και επίτιμο διδάκτορα.

Esteiros - Στα λασποτόπια του Τάγου

του Σοέιρου Περέιρα Γκόμες (εκδ. Μονόκλ)

Esteiros - Στα λασποτόπια του Τάγου
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Ένας από τους σημαντικότερους Πορτογάλους συγγραφείς «συστήνεται» στο ελληνικό κοινό μέσα από αυτό το δυνατό μυθιστόρημα που θεωρείται το κορυφαίο του, στην εξαίρετη μετάφραση του Νίκου Πρατσίνη. Πρωταγωνιστές, μια παρέα «χαμινιών» στα πρόθυρα της ενηλικίωσης και φόντο μια επαρχιακή πόλη τη δεκαετία του ’40, η οποία μπορεί να μη γνώρισε τη φρίκη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς η Πορτογαλία παρέμεινε ουδέτερη, αλλά υπέφερε όπως και όλη η χώρα –με εξαίρεση βέβαια τις προνομιούχες τάξεις– από τη δικτατορία του Σαλαζάρ, ενάντια στην οποία ο συγγραφέας αγωνίστηκε ως μέλος του παράνομου τότε πορτογαλικού ΚΚ. Πίσω από τις παλικαριές, τις σκανταλιές, τα όνειρα, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, τις ευκαιριακές δουλειές και τις «κλεφτές» τους ματιές στον κόσμο των ενηλίκων, του οποίου σύντομα θα γίνουν κοινωνοί, ο αναγνώστης διακρίνει μια δυσοίωνη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα που έμελλε να καθορίσει τη μοίρα της χώρας για δεκαετίες αλλά και την ελπίδα ότι αργά ή γρήγορα η νεολαία θα «εκβιάσει» την Ιστορία να αλλάξει ρότα, όπως συνέβη το 1974 με την «Επανάσταση των Γαριφάλων».

Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία

graphic novel σε επιμέλεια της Marjane Satrapi (εκδ. Επόμενος Σταθμός)

Γυναίκα Ζωή Ελευθερία
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Το σύνθημα των επαναστατημένων γυναικών του Ιράν ενάντια στο θεοκρατικό καθεστώς, κατά την εξέγερση που πυροδότησε ο θάνατος της 22χρονης κουρδικής καταγωγής Τζίνα-Μάχσα Αμινί σε νοσοκομείο της Τεχεράνης, μετά τον άγριο ξυλοδαρμό της από την Αστυνομία Ηθών επειδή δεν φορούσε, υποτίθεται, σωστά τη μαντίλα της –άλλη μια λαϊκή εξέγερση που κατάφεραν τελικά να καταπνίξουν οι μουλάδες– είναι ο τίτλος του θαυμάσιου αυτού συλλογικού graphic novel που έχει επιμεληθεί η σκηνοθέτρια του βραβευμένου animation Persepolis (2007). Τα σκίτσα των ακτιβιστών καλλιτεχνών που συμμετέχουν «ντύνουν» λεκτικά ο πολιτικός επιστήμονας Φαρίντ Βαχίντ, ο δημοσιογράφος Ζαν Πιερ-Πενάν και ο ιστορικός Αμπάς Μιλανί. Απελευθερωτικό κάλεσμα και ιστορική αναδρομή ταυτόχρονα, η έκδοση που επιμελήθηκε στα ελληνικά η Σοφία Σούπαρη μνημονεύει κι άλλες, λιγότερο γνωστές εξεγέρσεις κατά ενός καθεστώτος που εγκαθιδρύθηκε μετά την πτώση του Σάχη, υποσχόμενο ένα καλύτερο μέλλον για τον ιρανικό λαό. Αντί όμως γι’ αυτό, κατέληξε συνώνυμο της βίας, της καταστολής και της διαφθοράς, καταδίωξε, βασάνισε και δολοφόνησε αντιφρονούντες, προοδευτικές γυναίκες και ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπους, εξόπλισε «αδελφές» ένοπλες οργανώσεις σε γειτονικές χώρες, υποβάθμισε το φυσικό περιβάλλον και ενέτεινε τις εθνοτικές και κοινωνικές ανισότητες. 

Αθλητικά ρούχα, ψυχικά τραύματα, προδότες της τάξης μας

του Ντ. Χάντερ (Εκδόσεις των Συναδέλφων) 

Αθλητικά Ρούχα, Ψυχικά Τραύματα, Προδότες της Τάξης μας
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Αν το πρώτο βιβλίο του με τίτλο Chav – Αλληλεγγύη από τα υπόγεια ήταν μια σωστή «γροθιά στο στομάχι», το δεύτερο στοχεύει κατευθείαν στην καρδιά και, παρότι ουσιαστικά αποτελεί μια πιο ώριμη και κατασταλαγμένη συνέχεια του πρώτου, στέκεται άνετα και αυτόνομα. Παιδί μιας φτωχής, προβληματικής οικογένειας, και καρπός βιασμού, ο συγγραφέας έγινε προτού καν ενηλικιωθεί κλέφτης, χρήστης ουσιών, «βαποράκι», escort και ό,τι άλλο θα τον βοηθούσε να επιβιώσει αλλά και να στηρίξει τη μητέρα και τις αδελφές του. Εντάχθηκε σε συμμορίες, κοιμόταν όπου έβρισκε, έζησε για χρόνια σε αναμορφωτήρια και καταστήματα κράτησης ανηλίκων. Χάρη ωστόσο σε κάποιες ευτυχείς συγκυρίες αφυπνίστηκε, πολιτικοποιήθηκε και εντάχθηκε στον ευρύτερο κινηματικό χώρο, τον οποίο επίσης επέκρινε για τον πατερναλιστικό, ηγεμονικό του λόγο απέναντι σε όσους βρίσκονται στον πάτο του πηγαδιού. Η βία, η εκμετάλλευση, η ανέχεια, οι πολλαπλοί αποκλεισμοί, η αγάπη, η αλληλεγγύη και η φροντίδα που επουλώνει τα τραύματα ως μια επανάσταση της καθημερινότητας «από τα κάτω» είναι οι βασικοί άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφεται το νέο του πόνημα. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει η μεταφραστική «τριάδα», καθώς η γεμάτη αργκό εκφράσεις και ιδιωματισμούς γλώσσα του πρωτοτύπου είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποδοθεί.

Πορνογραφία, πορνεία και Γαλλική Επανάσταση

των L. Hunt & K. Norberg (εκδ. Futura)

Πορνογραφία, Πορνεία και Γαλλική Επανάσταση
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Όλοι ή σχεδόν όλοι έχουμε δει ή διαβάσει ιστορίες πορνό, πολύ λιγότεροι όμως γνωρίζουμε ότι η σύγχρονη πορνογραφία εμφανίστηκε στην Αναγέννηση και άνθισε κατά βάση στην προεπαναστατική Γαλλία, και μάλιστα στην αρχή είχε κατ’ εξοχήν πολιτική στόχευση και περιεχόμενο. Ο μαρκήσιος Ντε Σαντ είναι ο επιφανέστερος εκπρόσωπος ενός λογοτεχνικού και όχι μόνο είδους που συνδέεται άρρηκτα με τη νεωτερικότητα ή αλλιώς τον δυτικό μοντερνισμό, επιδεικνύοντας συχνά έναν αντικομφορμιστικό, ανατρεπτικό χαρακτήρα που έφτασε στο απόγειό του τις παραμονές της Γαλλικής Επανάστασης, στην οποία έπαιξαν ρόλο και κάποιες γυναίκες που σήμερα θα ονομάζαμε σεξεργάτριες. Η Μαρία Αντουανέτα και σύσσωμη η αριστοκρατία όπως και ο ανώτερος κλήρος παρουσιάζονταν ως ένα τσούρμο άπληστοι και ακραία έκφυλοι, παρακμιακοί ηδονοθήρες – μια οπτική που θα υιοθετήσουν αργότερα και οι κομμουνιστές απέναντι στους αστούς αλλά χωρίς να τους καταλογίζουν ελευθεριάζον πνεύμα. «Η πορνογραφία συνδέθηκε με την ελευθεροφροσύνη και την αίρεση, με την επιστήμη και τη φυσική φιλοσοφία και με τις επιθέσεις στην απολυταρχική πολιτική εξουσία». Ήταν μάλιστα «ιδιαίτερα αποκαλυπτική για τις διαφοροποιήσεις του φύλου», η δε κατανόηση της ιστορίας της «είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την κατανόηση των σημερινών (περί αυτής) συζητήσεων». Την έκδοση, της οποίας τη μετάφραση υπογράφει ο Γιώργος Χαρλαμπίτας, συνοδεύουν απολαυστικές πορνό γκραβούρες και σχέδια της εποχής. 

Χαρταετοί μέσα στη νύχτα

του Μπλέιζ Κάμπο Γκακόσκος (εκδ. Βακχικόν)

Χαρταετοί μέσα στη Νύχτα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

«Ο Βίκτωρ είχε δει το παιχνίδι που έπαιζαν στο σχολείο. Τα κορίτσια πηδούσαν πάνω από ένα τεντωμένο λάστιχο, με τις φούστες τους να ανοίγουν διάπλατα, εκθέτοντας τους μηρούς και τα εσώρουχά τους σε κοινή θέα. Τα αγόρια από τις μεγαλύτερες τάξεις στριμώχνονταν, με τα μάτια τους καρφωμένα σε κάθε κοριτσίστικο άλμα που αψηφούσε τη βαρύτητα. Στεκόταν ανάμεσά τους και παρατηρούσε τις κινήσεις των κοριτσιών, θαρρείς και ήταν επιστήμη…». Πολύ λίγα γνωρίζουμε στην Ελλάδα για τη φιλιππινέζικη λογοτεχνία κι ακόμα λιγότερα για την queer πλευρά της, και αυτό το σε μεγάλο βαθμό αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Γκακόσκος, το πρώτο του που μεταφράζεται στα ελληνικά (από τη Βίκυ Πορφυρίδου), είναι μια πρώτη καλή ευκαιρία.

Ιστορία ενός παιδιού

της Άννα Κιμ (εκδ. Νήσος λ/μ/3)

Ιστορία ενός Παιδιού
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Ένα βιβλίο με θέμα την καταγωγή (κοινωνική, φυλετική, εθνοτική κ.λπ.), την έννοια της ταυτότητας, τον ρατσισμό και την περιθωριοποίηση στο πρόσωπο ενός νεογέννητου αγοριού αγνώστου πατρός στην Πολιτεία του Ουισκόνσιν, ενός μωρού όχι λιγότερο χαριτωμένου από τόσα άλλα το οποίο, όμως, ακόμα και για την Κοινωνική Υπηρεσία της Καθολικής Αρχιεπισκοπής είναι ανεπιθύμητο, καθώς δεν είναι όσο «πρέπει» λευκό. Με αφορμή την αληθινή αυτή ιστορία που ξεκινά τη δεκαετία του ’50 και φτάνει μέχρι τις μέρες μας η συγγραφέας, με «ρίζες» στην Αυστρία (όπου εκτυλίσσεται μέρος της πλοκής) και την Κορέα, πραγματεύεται τα ζητήματα της αφομοίωσης, της ένταξης και της μετανάστευσης ως «απειλής», με κριτική όσο και ρηξικέλευθη ματιά, σε ένα αξιόλογο βιβλίο που μπορεί άνετα να διαβαστεί και σαν αστυνομικό μυθιστόρημα.

Τα ζώα είναι μέρος της εργατικής τάξης – Ξαναγράφοντας την ιστορία από τα κάτω

 του Jason Hribal (εκδ. Oposito)

Τα ζώα είναι μέρος της εργατικής τάξης - ξαναγράφοντας την ιστορία από τα κάτω
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Για τον Μαρξ και άλλους θεωρητικούς, ο μόχθος των ζώων δεν αποτελεί εργασία: «Τα μη ανθρώπινα όντα αποτελούν απλώς μορφές “έμβιας τεχνολογίας”, κεφάλαιο ή εμπόρευμα, αλλά ποτέ υποκείμενα με εμπρόθετη δράση», λέει ο συγγραφέας και διδάκτορας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Τολέδο, που επιδιώκει να αναδείξει μια παραγνωρισμένη πλευρά της παραγωγικής διαδικασίας και των υποκειμένων της, υποστηρίζοντας ότι τα μη ανθρώπινα ζώα όχι μόνο υφίστανται άγρια εκμετάλλευση ως μέρος της εργατικής τάξης, αλλά είναι ικανά και για αντίσταση. Η απελευθέρωση των ζώων στο όνομα (και) της ταξικής αλληλεγγύης είναι το θέμα αυτού του βιβλίου-«μανιφέστου», που αντιπαρατίθεται στον σπισισμό διακηρύττοντας ότι όλα τα ζώα, ως αισθανόμενα όντα, δικαιούνται σεβασμό και ηθική μεταχείριση, και αντιστρατεύεται τη συχνά υπό άθλιες συνθήκες βιομηχανική εκτροφή τους, τη βρώση αλλά και τη χρήση τους ως πειραματόζωων ή για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Ενδιαφέρον ανάγνωσμα και τροφή για σκέψη, ακόμα και αν δεν συμφωνεί κανείς με όλα τα επιχειρήματα που παρατίθενται. 

Κριτική του θύματος

του Daniele Giglioni (εκδ. Τόπος)

Κριτική του Θύματος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

Ένα αιχμηρό δοκίμιο που ανατέμνει την κυρίαρχη στις μέρες μας «κουλτούρα του θύματος». Καθηγητής Συγκριτικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τρέντο, ο Giglioni επιχειρεί να αποδομήσει τη λογική της θυματοποίησης ως κυρίαρχης ταυτότητας, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω τάση οδηγεί σε παθητικότητα και απομακρύνει από τη συλλογική δράση. Χρησιμοποιεί προς τούτο παραδείγματα από την Αμερική του Τραμπ και τον πόλεμο στην Ουκρανία μέχρι το Παλαιστινιακό, ενώ κάνει επίσης αναφορές στον Παζολίνι, τον Φουκό, τον Ντεριντά και τον Ρενέ Ζιράρ. «Το να είναι κανείς ή να νιώθει θύμα προσδίδει γόητρο, επιβάλλει ακρόαση και ενεργοποιεί έναν ισχυρό μηχανισμό ταυτότητας και δικαιωμάτων. Ωστόσο, αυτή η κατάσταση ανοσοποιεί το άτομο από κάθε κριτική και εγγυάται αθωότητα πέραν οποιασδήποτε εύλογης αμφιβολίας. Δεν είμαστε ό,τι κάνουμε αλλά ό,τι έχουμε υποστεί», επισημαίνει ο συγγραφέας, προτείνοντας την αναθεώρηση των όρων της δράσης του υποκειμένου στον κόσμο, με στόχο αυτό «να αναδειχθεί ως εγγυητής του μέλλοντος, όχι του παρελθόντος».

Ο δρόμος που διανύθηκε

της Maria Pawlikowska-Jasnorzewska (εκδ. Συρτάρι)

Ο δρόμος που διανύθηκε
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ

«Αν είσαι αλήθεια, χωρίς λόγια τότε έλα σε μένα / και πάρε στα χέρια σου ό,τι μπορώ να σου χαρίσω / αν όμως μες τα όνειρα είσαι και συ άλλο ένα / αχ, άσε με τον δρόμο μόνη μου να συνεχίσω». Η Μαρία Παβλίκοβσκα-Τζασνόρζεφσκα δεν είναι τόσο διάσημη όσο η συμπατριώτισσά της Βισουάβα Σιμπόρσκα, ανήκει άλλωστε σε διαφορετική γενιά ούσα γεννημένη το 1891, συγκαταλέγεται όμως στις κορυφαίες Πολωνές ποιήτριες και διακρίνεται για την ευαίσθητη, μεστή και δυνατή γραφή της: «Σαν την καρδιά μου στέγνωσες κι εσύ, καημένε μου αστερία! / Σαν κι εμένα περιμένεις την παλίρροια με αγωνία / Όπως κι εγώ τα δικά μου χέρια τα φτωχά, / έτσι ακριβώς απλώνεις τα πέντε χέρια σου με καρτερία». Η έκδοση χωρίζεται σε πέντε θεματικές ενότητες (Τετράστιχα, Αγάπη, Η φύση και οι εποχές, Πόλεμος, Ο χρόνος) συν ένα κατατοπιστικό Επίμετρο, και η έξοχη μετάφραση είναι του Κώστα Μαντζάκου. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ