«Η ταχύτητα του φωτός»: Ανατέμνοντας τη φρίκη του πολέμου και την ανθρώπινη ματαιοδοξία

Το πίσω ράφι/ Χαβιέρ Θέρκας «Η ταχύτητα του φωτός» Facebook Twitter
Όπως στους «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» έτσι και στην «Ταχύτητα του φωτός» ο Θέρκας αναζήτησε υλικό μέσα από τις στάχτες ενός πολέμου. Φωτο: EPA/Daniel Mordzinski
0

«ΣΤΗ ΖΩΗ», ΕΛΕΓΕ Ο ΟΣΚΑΡ ΟΥΑΪΛΝΤ, «υπάρχουν δύο τραγωδίες. Η μία είναι να μην πραγματοποιήσεις τις επιθυμίες σου. Η άλλη είναι να τα καταφέρεις».

Παράδοξο; Ίσως. Αν πάντως κρίνουμε από τη δεσπόζουσα θέση που έχει η παραπάνω φράση στο μυθιστόρημα «Η ταχύτητα του φωτός» (μετ. Α. Βασιλάκου, Πατάκης, 2007) ο Ισπανός Χαβιέρ Θέρκας συμφωνεί απολύτως με τον αφορισμό.

Γεννημένος πριν από εξήντα χρόνια στην επαρχία του Κάθερες, πανεπιστημιακός και αρθρογράφος στην Ελ Παΐς, ο Θέρκας όπως κάθε συγγραφέας, από τα πρώτα του βήματα στη λογοτεχνία, λαχταρούσε να διακριθεί.

Η επιτυχία δεν ήταν άμεση, ωστόσο ήρθε το 2001 με το τέταρτο βιβλίο του, τους «Στρατιώτες της Σαλαμίνας», κι ήταν εντυπωσιακή: πρότυπο μεταμοντέρνου μυθιστορήματος, μεταξύ ιστορικού αναγνώσματος, φιλοσοφικού δοκιμίου και ρεπορτάζ, αυτό το εμπνευσμένο από ένα επεισόδιο του ισπανικού εμφυλίου έργο του απέσπασε κρατικό βραβείο, σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων και μεταφράστηκε σε δεκάδες γλώσσες, συνοδεία εγκωμίων από μεγέθη όπως ο Λιόσα, ο Κούτσι, η Λέσινγκ, η Σόνταγκ ή ο Τζορτζ Στάινερ.

Στην «Ταχύτητα του φωτός» ο Χαβιέρ Θέρκας επινοεί έναν συγγραφέα-κόπια του εαυτού του, ο οποίος ψάχνοντας μια αδελφή ψυχή να του σταθεί στην πιο κρίσιμη καμπή της ζωής του, στρέφεται σ’ έναν «όμοιό» του, έναν δολοφόνο που έχει περάσει από ένα παρόμοιο με το δικό του τούνελ τρόμων κι ενοχών.

Ένας πανομοιότυπος καραμπινάτος θρίαμβος συμβαίνει και στον αφηγητή της «Ταχύτητας του φωτός». Από χρεοκοπημένος και άσημος συγγραφέας, ο ανώνυμος ήρωας που ενσαρκώνει το alter ego του Θέρκας, καταλήγει διάσημος, με περισσότερα χρήματα απ' όσα μπορεί να ξοδέψει, δοσμένος μ’ όλο του το είναι σε μια παραζάλη βραβεύσεων, συνεντεύξεων και ταξιδιών, ανήμπορος ν’ αντιληφθεί ότι στριφογυρνά ανεξέλεγκτος στη δίνη ενός τρομερού κυκλώνα.

Σύντομα μεταμορφώνεται σ’ ένα αλαζονικό, ματαιόδοξο τέρας, παραδομένο στο αλκοόλ και το κυνήγι γυναικών, με αποτέλεσμα να σταθεί αιτία μιας ανεπανόρθωτης τραγωδίας για τους δικούς του. Υπάρχει άραγε δρόμος λύτρωσης γι’ αυτόν;

Η Ταχύτητα του Φωτός
Χαβιέρ Θέρκας, Η Ταχύτητα του Φωτός, εκδ. Πατάκη

Όπως στους «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» έτσι και στην «Ταχύτητα του φωτός» ο Θέρκας αναζήτησε υλικό μέσα από τις στάχτες ενός πολέμου. Κι αυτήν τη φορά, στράφηκε στον πόλεμο του Βιετνάμ, στον παραλογισμό και τις συνέπειές του, βάζοντας τον μυθιστορηματικό του εαυτό, όταν δεν ξέρει από πού αλλού να πιαστεί για να μην τον κυριέψει η τρέλα, να καταφεύγει σ’ έναν παλιό του γνώριμο, τον Ρόντεϊ Φοκ. Έναν βετεράνο του Βιετνάμ, μονόχνοτο, ακοινώνητο αλλά κι ευαίσθητο, ευφυή και βιβλιοφάγο, με τον οποία στα νιάτα του, πριν ακόμα εκδώσει οτιδήποτε, μοιραζόταν το ίδιο γραφείο στο πανεπιστήμιο μιας μεσοδυτικής αμερικανικής κωμόπολης. Έναν άνθρωπο που επίσης ταλανίζεται από τύψεις και που, σε αντίθεση με αυτόν, δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες του.

Το πίσω ράφι/ Χαβιέρ Θέρκας «Η ταχύτητα του φωτός» Facebook Twitter
Φωτ.: EPA/Marta Perez

Ο Ρόντεϊ Φοκ –στα μυστικά του οποίου μυούμαστε σταδιακά, μέσα από εμβόλιμα κεφάλαια στον βασικό αφηγηματικό κορμό του βιβλίου– όχι μόνο αναγκάστηκε να συμμετάσχει σ’ έναν πόλεμο που αρνιόταν ιδεολογικά αλλά στην πορεία έφτασε στο σημείο ως και ν’ απολαμβάνει τις θηριωδίες του.

«Το να σκοτώνεις είναι τόσο ωραίο, που σε ολοκληρώνει, σε υποχρεώνει να φτάσεις σε περιοχές του εαυτού σου που ούτε καν υποψιαζόσουν… Τώρα αγαπάω τη ζωή και τον πόλεμο, και κυρίως αγαπάω τον εαυτό μου. Είμαι ευτυχής…» έγραφε από το μέτωπο, επιβεβαιώνοντας την τρικυμία που σάρωνε το μυαλό του.

Επιστρέφοντας στο αμερικανικό έδαφος, αντιμετωπίστηκε κι αυτός με περιφρόνηση, σαν μίασμα. Την περίοδο όμως που ξανασυναντιέται με τον παλιό του φίλο, κοντά μια εικοσαετία από τη γνωριμία τους, ο Φοκ τον δικό του δρόμο λύτρωσης τον έχει βρει.

Στην «Ταχύτητα του φωτός» ο Χαβιέρ Θέρκας επινοεί έναν συγγραφέα-κόπια του εαυτού του, ο οποίος ψάχνοντας μια αδελφή ψυχή να του σταθεί στην πιο κρίσιμη καμπή της ζωής του, στρέφεται σ’ έναν «όμοιό» του, έναν δολοφόνο που έχει περάσει από ένα παρόμοιο με το δικό του τούνελ τρόμων κι ενοχών. Η επαφή μαζί του και η διελεύκανση των γκρίζων σελίδων της περιπετειώδους διαδρομής του θα ξυπνήσουν μέσα του την επιθυμία ν’ αναμετρηθεί μ’ ό,τι του έχει απομείνει: θα γράψει ένα μυθιστόρημα για τον άνθρωπο αυτόν.

Αυτό ακριβώς το βιβλίο υποτίθεται πως διαβάζουμε. Αλλά στην πραγματικότητα, έχουμε βυθιστεί σ’ ένα μεστό και ουμανιστικό έργο μυθοπλασίας που ανατέμνει τη φρίκη του πολέμου και την ανθρώπινη ματαιοδοξία, υμνώντας ταυτόχρονα στο έπακρο την τέχνη της γραφής.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM