«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ

«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ Facebook Twitter
Mολονότι ζωντάνεψε επί σκηνής τόσο από την Βανέσα Ρεντγκρέιβ όσο και από τη Φιόνα Σο, η ηρωίδα της Σπαρκ παραμένει ταυτισμένη με την μορφή της Μάγκι Σμιθ, η οποία την ενσάρκωσε το 1969 στην μεγάλη οθόνη αποσπώντας Όσκαρ πρώτου ρόλου για την ερμηνεία της.
0


ΕΙΔΕ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟ 1961
μέσα από τις σελίδες του New Yorker και με το πέρασμα του χρόνου έγινε ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα της αγγλικής γλώσσας. Η δε ηρωίδα του, μια από τις πλέον αντιφατικές της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα, μολονότι ζωντάνεψε επί σκηνής τόσο από την Βανέσα Ρεντγκρέιβ όσο και από τη Φιόνα Σο, παραμένει ταυτισμένη με την μορφή της Μάγκι Σμιθ, η οποία την ενσάρκωσε το 1969 στην μεγάλη οθόνη αποσπώντας Όσκαρ πρώτου ρόλου για την ερμηνεία της.

Το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της», το γνωστότερο έργο της σκωτσέζας πεζογράφου, ποιήτριας και δοκιμιογράφου Μύριελ Σπαρκ (1918-2006), διαδραματίζεται στο Εδιμβούργο του μεσοπολέμου, στους κόλπους της αξιοσέβαστης Σχολής Θηλέων Μάρσια Μπλέιν, κι εστιάζει στην προσωπικότητα και τις αντισυμβατικές μεθόδους διδασκαλίας που ακολουθεί εκεί η περίφημη Τζιν Μπρόντι. Μοντέλο για τη Σχολή του μυθιστορήματος υπήρξε το σχολείο του Εδιμβούργου όπου φοίτησε η ίδια η συγγραφέας, ενώ κι ο χαρακτήρας της ηρωίδας της στηρίζεται σε μια από τις δασκάλες της που την είχε σαγηνεύσει με τις συναρπαστικές αφηγήσεις της –«μπήκε στη φαντασία μου αμέσως», θα γράψει η Σπαρκ στην αυτοβιογραφία της “Curriculum vitae”.

«Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της»: Το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα της Μύριελ Σπαρκ Facebook Twitter
Η σκωτσέζα πεζογράφος, ποιήτρια και δοκιμιογράφος Μύριελ Σπαρκ (1918-2006). Φωτ.: © Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images

Μυθιστόρημα που μιλάει για τη διαπαιδαγώγηση, την πνευματική χειραφέτηση αλλά και την αντίστοιχη χειραγωγία καθώς και για τις πολλαπλές μορφές της ερωτικής επιθυμίας, το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της» γνώρισε θριαμβευτική υποδοχή -κυρίως στις ΗΠΑ- κι εξακολουθεί να διατηρεί μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον και του κοινού και των θεωρητικών της λογοτεχνίας.

Η δεσποινίς Μπρόντι είναι μια μεγαλοκοπέλα σαν τις χιλιάδες που κυκλοφορούσαν στα χρόνια του 1930 στη Σκωτία και «γέμιζαν τον γεροντοκορισμό τους με ταξίδια ανακάλυψης νέων ιδεών και δυναμικών πρακτικών στις τέχνες ή στην κοινωνική πρόνοια, την εκπαίδευση ή τη θρησκεία», αλλά εντελώς «εκτός κλίματος» μέσα στο συγκεκριμένο, αυστηρά παραδοσιακό σχολείο. Με τρομερή αυτοπεποίθηση και περίσσευμα εγωκεντρισμού, η τελευταία έχει επιλέξει έναν κύκλο μαθητριών στις οποίες, όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει, έχει αφιερώσει «την ακμή της», φροντίζοντας να τις μυεί στον κόσμο των ενηλίκων και να τους κατευθύνει τη ζωή σύμφωνα με τις προσωπικές επιθυμίες της.

Σπαρκ
Μύριελ Σπαρκ, Η Δεσποινίς Τζην Μπρόντι στην Ακμή της, εκδ. Καστανιώτη, μετ. Νίκου Γρυπιώτη. 

Γεμάτη περιφρόνηση για τον κομφορμισμό και τη στενομυαλιά των συναδέλφων της, η δεσποινίς Μπρόντι μιλάει σε δωδεκάχρονα κορίτσια για ποίηση και φιλοσοφία, για τη ρομαντική σχέση της μ’ έναν νεαρό που σκοτώθηκε στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, για τις καλοκαιρινές της διακοπές στην Αίγυπτο, για τους πίνακες που είδε στην Ιταλία… «Η τέχνη είναι σπουδαιότερη από την επιστήμη» τους τονίζει. Τι συμβαίνει όμως και το σχολείο καταφέρνει τελικά ν’ απαλλαγεί από την παρουσία της;

Η αφήγηση της Μύριελ Σπαρκ καλύπτει την περίοδο 1931-1936 και ξετυλίγεται με συνεχή πισωγυρίσματα στον χρόνο, επιτρέποντας έτσι από κεφάλαιο σε κεφάλαιο να φανερωθούν όλο και περισσότερες όψεις αυτής της γοητευτικής και καλλιεργημένης κατά τα άλλα δασκάλας. Γιατί, η δεσποινίς Μπρόντι, που τόσο εμφατικά απορρίπτει το «ομαδικό πνεύμα» και την ομοιομορφία του συντηρητικού σχολείου, είναι ταυτόχρονα μεγάλη θαυμάστρια του Μουσολίνι και του Χίτλερ, ενώ θα παρακινήσει μια κοπέλα να πολεμήσει στον ισπανικό εμφύλιο όχι πλάι στους δημοκρατικούς, αλλά στο πλευρό του Φράνκο. Ωστόσο, όπως θ’ αποδειχτεί, το μεγαλύτερο σφάλμα της είναι άλλο: το ότι, μανιπουλάροντας επιδέξια τα μέλη του «κύκλου» της, επιδιώκει να ζήσει έστω κι εξ αποστάσεως τον έρωτά της με παντρεμένο συνάδελφό της. Εξού και η απομυθοποίησή της από την πιο αγαπημένη της μαθήτρια, η οποία κάποια στιγμή θα την προδώσει.

Μυθιστόρημα που μιλάει για τη διαπαιδαγώγηση, την πνευματική χειραφέτηση αλλά και την αντίστοιχη χειραγωγία καθώς και για τις πολλαπλές μορφές της ερωτικής επιθυμίας, το «Η δεσποινίς Μπρόντι στην ακμή της» γνώρισε θριαμβευτική υποδοχή –κυρίως στις ΗΠΑ– κι εξακολουθεί να διατηρεί μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον και του κοινού και των θεωρητικών της λογοτεχνίας. Στα ελληνικά πρωτοκυκλοφόρησε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 σε μετάφραση Κ. Κοριούδη (εκδ. Γράμματα), κι επανακυκλοφόρησε το 2011 από τον Καστανιώτη σε μετάφραση και με εισαγωγή του Νίκου Γρυπιώτη

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Βιβλίο / Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Παρότι ο όρος «γυναικεία λογοτεχνία» είναι προβληματικός και σύνθετος, στη διεθνή λογοτεχνική παραγωγή παρατηρείται μια γενικότερη τάση όσον αφορά τις γυναίκες συγγραφείς, που παραπέμπει στο «αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα». Πώς διαμορφώνεται το τοπίο στην πρόσφατη ελληνική παραγωγή;
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η τριλογία της Μασσαλίας»: τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ζαν-Κλοντ Ιζό

Το πίσω ράφι / «Η τριλογία της Μασσαλίας»: τα κορυφαία μυθιστορήματα του Ζαν-Κλοντ Ιζό

Ο αλησμόνητος κοινός πρωταγωνιστής των βιβλίων «Το μαύρο τραγούδι της Μασσαλίας», «Το τσούρμο» και «Solea» του Γάλλου συγγραφέα φανερώνει έναν βαθύ και όλο και πιο δυσεύρετο ουμανισμό.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ