Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία;

Μπορούμε, αλήθεια, να μιλάμε σήμερα για ελληνική γυναικεία λογοτεχνία; Facebook Twitter
Γυναικείες φωνές που τόλμησαν να αφήσουν στην άκρη τα απανωτά κλισέ και τη νοσταλγική τάση σπάζοντας το καλούπι της κατηγοριοποίησης από μέσα, δηλαδή με τα ίδια τα γυναικεία όπλα που αποτέλεσαν στόχο για πολλούς.
0


ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΕ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΤΙΣ
πληγές της πιο προσωπικής τους ιστορίας, που βρέθηκαν να πρωταγωνιστούν εκ των υστέρων στις αφηγήσεις που φύλαγαν για τον εαυτό τους, που αντέταξαν τη θέλησή τους σαν ηχηρή κραυγή. Πρόκειται για τους αφηγηματικούς τρόπους που μεταμόρφωσαν τη λογική της λεγόμενης γυναικείας γραφής και της προσέδωσαν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: από τη Μαργκερίτ Ντιράς έως την Ανί Ερνό η γραμμή είναι μια και θέλει τη λογική της γυναικείας χειραφέτησης να συνδέεται άμεσα με το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα.

Άλλωστε, δεν χρειάστηκαν οι γυναίκες θεωρητικοί της λογοτεχνίας όπως η Ελέν Σιξού, η οποία επέμενε ότι κάθε αυτοβιογραφικό κείμενο πρέπει να προσεγγισθεί ως μυθιστόρημα, για να επιβραβευθεί η εξομολογητική συνθήκη που καθιέρωσε τα γυναικεία απομνημονεύματα ως αναγνωρισμένο λογοτεχνικό είδος. Το πρόσφατο βραβείο Νόμπελ ήρθε ως επιστέγασμα των θεωριών που υποστήριζαν ότι η ειλικρινής αυτοδιάθεση των γυναικών ξεκινά από την παραδοχή του τραύματος μέσω της μυθιστορηματικής εξομολόγησης. Σε αυτή την πολύπλοκη λογοτεχνική έκφραση, που πλέον αποκαλείται «μυθιστορηματική αυτοβιογραφία» προστέθηκαν με την πάροδο του χρόνου οι λιγότερο δραματικές και μάλλον πιο σκωπτικές εκδοχές που έφεραν τη σφραγίδα συγγραφέων όπως η Μπερναρντίν Εβαρίστο, ενώ δεν έλειψαν και οι σπουδαίες λογοτεχνικές καταθέσεις, όπως αυτή της επίσης νομπελίστριας Όλγκα Τοκάρτσουκ, με το διακύβευμα να επεκτείνεται από τη μνήμη στην περιπλάνηση.

Σε αντίθεση, όμως, με τη γενικότερη τάση, η ελληνική παραγωγή δεν φάνηκε πρόθυμη να υιοθετήσει αυτούσιο το είδος της μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας ή ενδεχομένως να μη θέλησε να προσδεθεί στο άρμα ενός κινήματος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ωστόσο, υπήρξαν εκείνες οι γυναικείες φωνές που τόλμησαν πρώτες να αφήσουν στην άκρη τα απανωτά κλισέ και τη νοσταλγική τάση που συνόδευαν μέχρι τότε τη γυναικεία υπογραφή, σπάζοντας το καλούπι της κατηγοριοποίησης από μέσα, δηλαδή με τα ίδια τα γυναικεία όπλα που αποτέλεσαν στόχο για πολλούς: τόσο η Έρση Σωτηροπούλου όσο και η Αμάντα Μιχαλοπούλου κατάφεραν με τον δικό τους προκλητικό, αισθαντικό, αλλά πάντα πρωτοποριακό λογοτεχνικά τρόπο να ανατρέψουν τις δομές της έμφυλης κυριαρχίας στη γραφή, φωνάζοντας, όσο πιο δυνατά μπορούσαν, ότι είναι γυναίκες.

Σε αντίθεση, όμως, με τη γενικότερη τάση, η ελληνική παραγωγή δεν φάνηκε πρόθυμη να υιοθετήσει αυτούσιο το είδος της μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας ή ενδεχομένως να μη θέλησε να προσδεθεί στο άρμα ενός κινήματος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

μιχαλοπουλου
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Αμάντα Μιχαλοπούλου, Η Μεταμόρφωσή της, εκδ. Καστανιώτης. 

Περίτρανη απόδειξη τα πρόσφατα βιβλία τους που μετουσιώνουν ακριβώς αυτήν τη λογική σε ειδολογική ειρωνεία. Έχοντας καταθέσει ήδη το δικό της αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, η Αμάντα Μιχαλοπούλου, στην πρόσφατη Μεταμόρφωσή της (Καστανιώτης), βρίσκει το δικό της καφκικό alter ego, μια γυναίκα που ξυπνάει όχι κατσαρίδα αλλά άνδρας, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν τα δύο φύλα. Παράλληλα αποδεικνύει με γενναίες δόσεις χιούμορ ότι όσο δύσκολο είναι να υπερβεί η γυναίκα τους κοινωνικούς περιορισμούς του φύλου στον πολύπλοκο σύγχρονο κόσμο άλλο τόσο δύσκολο είναι να επιβιώσει η αληθινή αγάπη σε μια σαρωτική με πολλούς μεταφορικούς τρόπους καταιγίδα. Και, όμως, τα καταφέρνει.

SOTIROPOULOU
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Έρση Σωτηροπούλου, Η τέχνη να μην αισθάνεσαι τίποτα, εκδ. Πατάκης. 

Αυτοβιογραφική σε μεγάλο βαθμό φαίνεται να είναι και η Έρση Σωτηροπούλου στο βιβλίο της Η τέχνη να μην αισθάνεσαι τίποτα (Πατάκης), όπου ουσιαστικά διατρανώνει το αντίθετο από αυτό που λέει ο τίτλος, αποδεικνύοντας πως οι αμήχανες κοπέλες που διαβάζουν πρωτοποριακά αναγνώσματα, όπως η ίδια, μπορούν ενίοτε να μεταμορφώνονται σε συμβολικές ιέρειες στον ναό του Απόλλωνα στις Βάσσες ή να περιπλανώνται στο αστικό τοπίο της Αθήνας, προσδιορίζοντας αλλιώς τον εαυτό τους και τη γραφή. Πολύ όμορφος τρόπος για να επιβεβαιώνεις την ιδιότητα της συγγραφέως σε διαφορετικά περιβάλλοντα και έξω από δεδομένες ατραπούς, όπως και να συνδέεις την αυτοβιογραφία με τη μυθοπλασία.

φωνη
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Η Φωνή της, Συλλογικό
Εκδόσεις: Καστανιώτης

Υπάρχει, ωστόσο, και ένας άλλος, πιο κυριολεκτικός τρόπος για να μιλήσει μια γυναίκα για το τραύμα, π.χ. επικεντρώνοντας στην πραγματικότητα της έμφυλης βίας, δυναμώνοντας τη γυναικεία φωνή και αφήνοντας να ακουστεί η αλήθεια της. Αυτό συνέβη με το συλλογικό εγχείρημα που φέρει τον τίτλο Η φωνή της, μια πρωτοβουλία των εκδόσεων Καστανιώτη που συγκέντρωσε σε ένα τομίδιο γυναίκες συγγραφείς όπως η Ιωάννα Μπουραζοπούλου, η Χίλντα Παπαδημητρίου, η Μαριαλένα Σεμιτέκολου, η Μαρία Σκιαδαρέση, η Σόνια Ζαχαράτου, η Τέσυ Μπάιλα, η Πέλα Σουλτάτου, η Πασχαλία Τραυλού, η Κατερίνα Μαλακατέ κ.ά. καλώντας τες να δώσουν τη δική τους εκδοχή του προσωπικού και συλλογικού τραύματος. Βέβαια, στα ελληνικά γράμματα παρουσιάστηκαν αρκετές περιπτώσεις Ελληνίδων συγγραφέων που έδειξαν ευαισθησία σε τέτοια κοινωνικά θέματα, αλλά με κάθε τους βιβλίο προσέδιδαν μια άλλη οπτική στη συγγραφική τους ταυτότητα.

Τσελεπίδου
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Βίκυ Τσελεπίδου, 120 γραμμάρια, εκδ. Νεφέλη.

Παράδειγμα αποτελεί η βραβευμένη με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών Βίκυ Τσελεπίδου που, παρά τα κοινά χαρακτηριστικά που διέπουν μέχρι στιγμής τα βιβλία της, π.χ. το τραύμα και η μνήμη, η γραφή της, από την πρώτη της εμφάνιση με το Ελενίτ μέχρι σήμερα έχει να επιδείξει μια ποικιλία θεμάτων, από την κακοποίηση και την παιδοφιλία μέχρι την κοινωνική ανισότητα και την πατριαρχία. Ειδικά στην πιο πρόσφατη δουλειά της, τα 120 γραμμάρια (Νεφέλη), είναι εμφανής η δυναμική της αυτοβιογράφησης, καθώς άξονας των διηγημάτων είναι ένα συμβολαιογραφείο, του οποίου τα έγγραφα δίνουν την αφορμή για να περιγραφεί η αλλόκοτη ζωή των ηρώων. Παρότι τα συμβολικά ή μεταφορικά σχήματα ανήκουν στη σφαίρα της μυθοπλασίας, αφού εμπλέκονται σε πραγματικές αλλά υπερουράνιες(!) καταστάσεις, η θητεία της συγγραφέως σε συμβολαιογραφείο σίγουρα προσδίδει ένα ιδιαίτερα αυτοβιογραφικό βάρος στις πρωτότυπες ιστορίες, ειδικά στην τελευταία που είναι ξεκάθαρα αυτοβιογραφική.

αλεξάνδρα κ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Αλεξάνδρα Κ*, Πράγματα που σκέφτεται η παρθένος Μαρία καπνίζοντας κρυφά στο μπάνιο, εκδ. Πατάκη

Άκρως πρωτότυπη και η περίπτωση της Αλεξάνδρας Κ⁕, η οποία τονίζει το φανταστικό στοιχείο που ανιχνεύεται σε κάθε ασυνείδητη κατάσταση, με τις πρωταγωνίστριές της να είναι έτοιμες να προσδιορίσουν το λάθος που οι εξωτερικές συνθήκες προκάλεσαν σε κάθε τους πράξη. Αυτό είναι εμφανές στη νέα συλλογή διηγημάτων της με τον ευρηματικό τίτλο Πράγματα που σκέφτεται η παρθένος Μαρία καπνίζοντας κρυφά στο μπάνιο (Πατάκης), όπου οι γυναίκες προβληματίζονται σχετικά με τις αντιδράσεις τους, ενώ την ίδια στιγμή αποδεικνύονται οδυνηρές στην αλήθεια τους και κωμικές στη συνάφειά τους. Ειδικά το διήγημα ASMR, που είναι και το καλύτερο της συλλογής, με θέμα μια ερωτική συνεύρεση ανάμεσα σε μια νεαρή και έναν άνδρα μεγάλης ηλικίας, τρομάζει με την κυνική αλήθεια του.

σόρογκα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Λίνα Σόρογκα, Το εργαστήρι του Δόκτορα Μάγιερλαντ, εκδ. Πλέθρον. 

Αιφνιδιαστικά ανατρεπτική είναι και η περίπτωση της συγγραφέως Λίνας Σόρογκα, η οποία αναβιώνει τις αναζητήσεις της Μέρι Σέλεϊ στην υπερσύγχρονη τεχνολογική πραγματικότητα, θίγοντας περιπτώσεις βιογενετικής, τεχνητής νοημοσύνης ακόμα και ευγονικής σε έναν κόσμο όπου τα έμβρυα μπορούν έχουν την επιθυμητή συνθήκη που θα τους δίνει ο/η εντολοδόχος, αφού τα μωρά θα γεννιούνται κατά παραγγελία σε μια ιδιόμορφη πειραματική συνθήκη. Όλα αυτά τα θαυμαστά συμβαίνουν στο Εργαστήρι του δόκτορα Μάγιερλαντ (Πλέθρον) και σε ένα δυστοπικό, μελλοντολογικό μυθιστόρημα όπου θίγονται όχι μόνο ζητήματα φύλων και γενετικής αλλά και βιοπολιτικής, με το αιώνιο ζήτημα «πρόοδος ή αυτοκαταστροφή» να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή και να αφορά τα όρια των φύλων στον υπερσύγχρονο κόσμο της τεχνολογίας.

Πέραν όλων αυτών, το σημαντικό είναι ότι μέσα σε αυτή την ετερόκλητη συνθήκη που λέγεται ελληνική λογοτεχνική παραγωγή υπάρχουν φωνές που ξεφεύγουν από τις κλασικές ειδολογικές κατηγοριοποιήσεις του μυθιστορήματος ή του πεζογραφήματος: μια τέτοια καινοφανής περίπτωση είναι αυτή της ποιήτριας και ανθρωπολόγου Ηλέκτρας Λαζάρ, η οποία όχι μόνο ξεπερνά τα όρια των φύλων αλλά και τις κατηγορίες «άνθρωπος» - «ζώο».

ναζαρ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Ηλέκτρα Λαζάρ, Λύκε, λύκε, είσαι εγώ;
Εκδόσεις: Κυαναυγή

Η νέα συγγραφέας, η οποία είχε τιμηθεί με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενης για την ποιητική της συλλογή Άγρια Νήπια, εντρυφά στα μεγάλα ερωτήματα για το μέλλον του πλανήτη μέσα από μια εξπρεσιονιστική ποιητική γλώσσα που φέρει την υπογραφή της. Στο τελευταίο της βιβλίο με τον τίτλο «Λύκε, λύκε, είσαι εγώ;» (Κυαναυγή) επανέρχεται στις αμφίσημες ανθρωπολογικές ταυτότητες και υπό την επιρροή των Ντελέζ, Κάφκα αλλά και Ρεμπό φτιάχνει μια ιδιόμορφη αφήγηση για τον κόσμο από την πλευρά των ζώων. «Πώς μπορεί ο δυτικός πολιτισμός να ονομάσει, να κατανοήσει και να περιγράψει το οικογενειακό του είδος, αν αναλογιστούμε ότι είναι κάτι παραπάνω από σαφής η έλλειψη συναίνεσης και ομοφωνίας σε κάθε επίπεδο, πτυχή, ακόμη και εποχή της ανθρώπινης συζήτησης γύρω από τι σημαίνει Άνθρωπος» αναρωτιέται στην αρχή του η Λαζάρ, θέτοντας καίρια το ζήτημα της προσέγγισης του κόσμου και της ιστορίας μας όχι μόνο από τη γυναικεία πλευρά αλλά και συνολικότερα ανθρωποκεντρικά, γεγονός που έχει οδηγήσει όχι μόνο το σώμα και το πνεύμα αλλά και τον ίδιο τον πλανήτη στα όρια.

Αγοράστε το βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου η Μεταμόρφωσή της εδώ

Αγοράστε το βιβλίο της Έρσης Σωτηροπούλου Η τέχνη να μην αισθάνεσαι τίποτα εδώ

Αγοράστε το βιβλίο Η Φωνή της εδώ

Αγοράστε το βιβλίο της Βίκυς Τσελεπίδου 120 γραμμάρια εδώ

Αγοράστε το βιβλίο της Αλεξάνδρας Κ⁕ Πράγματα που σκέφτεται η παρθένος Μαρία καπνίζοντας κρυφά στο μπάνιο εδώ

Αγοράστε το βιβλίο της Λίνας Σόρογκα Στο Εργαστήρι του δόκτορα Μάγιερλαντ εδώ

Αγοράστε το βιβλίο της Ηλέκτρας Λαζάρ «Λύκε, λύκε, είσαι εγώ;» εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

5 και μία διαφορετικές επιλογές από τα μυθιστορήματα του μήνα

Βιβλίο / Νέσμπο, Νταμαζιό, Ντόνα Ταρτ: 5+1 επιλογές από τα βιβλία που έρχονται τον Ιουνίο

Άκρως πρωτότυπα μυθιστορήματα από καινοτόμους συγγραφείς και νέες μεταφράσεις εμβληματικών μυθιστορημάτων είναι μερικές από τις εκπλήξεις που κρύβουν οι εκδότες για τον μήνα Ιούνιο.  
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ