«Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

bernhard schlink Facebook Twitter
Ο Μπέρνχαρντ Σλινκ, πανεπιστημιακός καθηγητής Δημοσίου Δικαίου και Φιλοσοφίας του Δικαίου και δικαστής, καταπιάνεται εδώ με το ζήτημα της ένοπλης πάλης που κατέληξε σε τρομοκρατική υστερία, αποφασισμένος να ντύσει τον σχετικό κοινωνικό διάλογο με μυθιστορηματική πλοκή. Φωτ.: Leonardo Cendamo/Getty Images/Ideal Image
0



«ΑΡΑΓΕ ΤΟ ΕΙΧΕΣ ΣΚΕΦΤΕΙ
ότι μπορεί να πας φυλακή; Το είχες λογαριάσει όπως ο υπάλληλος την απόλυση ή ο γιατρός μια μόλυνση; Επαγγελματικός κίνδυνος; Ή φανταζόσουν ότι θα συνέχιζες για πάντα και θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης και θα σε φρόντιζαν στο γηροκομείο οι νεαροί ζηλωτές;» Οι ερωτήσεις πέφτουν σαν το χαλάζι και ο Γιοργκ, μέλος της Φράξιας Κόκκινος Στρατός, με είκοσι χρόνια σκληρής κάθειρξης πίσω του και άρτι ευεργετηθείς με προεδρική χάρη, αρκείται στο να ρίχνει αμήχανες ματιές στους πάλαι ποτέ φίλους του, συνδαιτημόνες του τώρα στο πρώτο ελεύθερο γεύμα του. Κι όσο το σφυροκόπημα συνεχίζεται –«Πώς ήταν ο πρώτος σου φόνος, Γιοργκ; Πού ήσουν όταν τον έκανες; Πήρες απ’ αυτόν κάποιο μάθημα για τη ζωή σου;»– τόσο πιο εύθραυστος και μπερδεμένος εμφανίζεται ο ίδιος…

Ο Μπέρνχαρντ Σλινκ μεταμορφώνει με την πένα του τους ήρωες του βιβλίου σ’ ένα ιδιότυπο σώμα ενόρκων και, πατώντας πάνω σε μάλλον σχηματικές δραματουργικές εντάσεις, αναδεικνύει τις ιδεολογικές αντιπαραθέσεις γύρω από το φαινόμενο της βίας – και της επαναστατικής αλλά και της κρατικής.

Ο Γιοργκ δεν είναι άλλος από τον κεντρικό ήρωα του μυθιστορήματος «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ (μτφρ. Αλέξανδρος Κάιμπελ, εκδόσεις Κριτική, 2009). Ο Γερμανός συγγραφέας του «Διαβάζοντας στη Χάνα», πανεπιστημιακός καθηγητής Δημοσίου Δικαίου και Φιλοσοφίας του Δικαίου και δικαστής, επιχειρώντας γι’ άλλη μια φορά να σκαλίσει πληγές της πρόσφατης ιστορίας της πατρίδας του, καταπιάνεται εδώ με το ζήτημα της ένοπλης πάλης που κατέληξε σε τρομοκρατική υστερία, αποφασισμένος να ντύσει τον σχετικό κοινωνικό διάλογο με μυθιστορηματική πλοκή.

ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Bernhard Schlink, Το Σαββατοκύριακο, μτφρ.: Αλέξανδρος Κάιμπελ, εκδόσεις Κριτική

Η δράση στο «Σαββατοκύριακο» διαρκεί όσο κι ο τίτλος του βιβλίου και εκτυλίσσεται μέσα σ’ ένα παραδεισένιο, εξοχικό τοπίο, στη φθαρμένη από τον χρόνο έπαυλη όπου έχουν συγκεντρωθεί οι παλιοί φίλοι του πρωταγωνιστή. Η πρωτοβουλία της μάζωξης ανήκει στην αδελφή του Γιοργκ και οι αποδέκτες της πρόσκλησης –συμπαθούντες του αγώνα κάποτε, αν και για διαφορετικούς λόγους ο καθένας– συγκροτούν πια μια ανομοιογενή ομάδα βολεμένων αστών: ένας καταξιωμένος δημοσιογράφος, ένας δικηγόρος, μια μελίρρυτη επίσκοπος, μια δασκάλα που ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας, ένας επιχειρηματίας-οδοντεχνικός.

Ανάμεσά τους, εντελώς απροσδόκητα, θα έρθει να προστεθεί κι ένας νεαρός, η ταυτότητα του οποίου θ’ αποκαλυφθεί με καθυστέρηση, ενώ «παρών» δηλώνει κι ένας σύγχρονος αντιεξουσιαστής, ο Μάρκο, που προσκολλάται σαν βδέλλα πάνω στον Γιοργκ για να του αποσπάσει μια δήλωση προς όσους «εξακολουθούν να τον πιστεύουν και να τον περιμένουν», ενώ αντιμάχονται τον παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό. 

Άλλοι από τους προσκεκλημένους περιβάλλουν τον Γιοργκ με την αγάπη τους, άλλοι προσπαθούν να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους, άλλοι αρπάζουν την ευκαιρία για ένα νοσταλγικό ταξίδι στο παρελθόν. Με εξαίρεση, όμως, τον Μάρκο, όλοι κρατούν τις αποστάσεις τους από τον παλιό τους σύντροφο, καθώς έχουν συμφιλιωθεί με την κοινωνία που ήθελαν στα νιάτα τους να καταστρέψουν κι έχουν αποδεχτεί το αδιέξοδο του φανατισμού και των δολοφονιών. Ο Μπέρνχαρντ Σλινκ μεταμορφώνει με την πένα του τους παραπάνω σ’ ένα ιδιότυπο σώμα ενόρκων και, πατώντας πάνω σε μάλλον σχηματικές δραματουργικές εντάσεις, αναδεικνύει τις ιδεολογικές αντιπαραθέσεις γύρω από το φαινόμενο της βίας – και της επαναστατικής αλλά και της κρατικής. Εκείνο που προτάσσει, όμως, είναι οι αξίες της μετάνοιας, της ατομικής ευθύνης και της συγγνώμης, σαν να λέει ότι δίχως αυτές δεν νοείται καμιά καινούργια αρχή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT