Εκατό χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Κάφκα είναι παντού

Εκατό χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Κάφκα είναι παντού Facebook Twitter
Η τελευταία φωτογραφία του Κάφκα που πιστεύεται ότι τραβήχτηκε τον Οκτώβριο του 1923.
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ, στις 3 Ιουνίου 1924, ένας ασθενής με φυματίωση που νοσηλευόταν στο σανατόριο του Δρ. Χόφμαν κοντά στη Βιέννη πέθανε ακριβώς έναν μήνα πριν από τα 41α του γενέθλια. Ο Φραντς Κάφκα, γεννημένος στην Πράγα σε μια γερμανόφωνη, εβραϊκή, τσέχικη οικογένεια, ήταν ο τελευταίος που θα περίμενε κανείς να κατακτήσει κάποτε το παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα. Όμως η εκατονταετηρίδα από τον θάνατό του έχει προκαλέσει ήδη πολλαπλούς εορτασμούς και όχι μόνο από τους αναμενόμενους λογοτεχνικούς φορείς.

Στο TikTok, όπου το hashtag #kafka έχει ξεπεράσει τις 1,4 δισ. προβολές, οι έφηβοι αναστενάζουν με διάφορα αποσπάσματα από τις ερωτικές επιστολές του: «Ίσως δεν είναι αγάπη όταν λέω ότι είσαι αυτό που αγαπώ περισσότερο στον κόσμο – είσαι το μαχαίρι που στρέφω μέσα μου, αυτό είναι αγάπη».

Συγχρόνως, ο διάσημος Κορεάτης ράπερ Kim Nam-Joon, τραγουδιστής του εξαιρετικά δημοφιλούς γκρουπ BTS, συνιστά στους θαυμαστές του να διαβάσουν τη «Μεταμόρφωση».

Απορρίπτοντας τα «σκαριφήματά» του, όπως τα έλεγε, ο Κάφκα έκαψε περίπου το 90 τοις εκατό των γραπτών του, σύμφωνα με ορισμένους βιογράφους. Ευτυχώς για εμάς, ο φίλος του, ο λογοτέχνης και κριτικός Μαξ Μπροντ, αγνόησε τις οδηγίες του να κάψει τα υπόλοιπα.

Μπορεί επίσης κανείς να πετύχει στο διαδίκτυο το Kafka AI Project (kafkaaiproject.com/#chapter_one), μια γενναία προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί το GPT-4 για να συμπληρώσει τα αφηγηματικά κενά στο αρχικό, ημιτελές χειρόγραφο της «Δίκης».

Μοιάζει ανάρμοστη ίσως η επέμβαση της AI τεχνολογίας στο έργο του, αλλά ο Κάφκα, ο οποίος είχε τόσο έντονη επίγνωση της ικανότητας της ανθρωπότητας να παγιδεύεται σε λαβύρινθους που η ίδια δημιούργησε, θα έβρισκε φρέσκο, πιθανώς τρομακτικό, υλικό στις αναξιόπιστες υποσχέσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης, στις μηχανικές παραισθήσεις και στις αυθαίρετες αποφάσεις της.

Το βέβαιο είναι ότι ο ίδιος ο Κάφκα θα είχε εκπλαγεί με όλη αυτή τη διασημότητα. Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής του δουλεύοντας ως υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας, αγκαλιάζοντας την αφάνεια και δημοσιεύοντας ελάχιστα από τα γραπτά του. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ισορροπούσε μεταξύ άγριας απελπισίας και μιας τρομερής αγάπης για την ίδια τη γραφή. Έτρεφε μια «απώθηση» προς τις ιστορίες του, όπως σημείωνε σε μια ημερολογιακή καταχώρηση του Οκτωβρίου του 1913: «Όλα τα πράγματα αντιστέκονται στην καταγραφή τους». Αλλά όπως θα έγραφε στην αρραβωνιαστικιά του, Φελίς Μπάουερ, μερικά χρόνια αργότερα, ήταν «φτιαγμένος από λογοτεχνία – δεν είμαι τίποτε άλλο και δεν μπορώ να είμαι τίποτε άλλο».

Εκατό χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Κάφκα είναι παντού Facebook Twitter
Ένα από τα σχέδια του Κάφκα που βρέθηκαν στα ημερολόγια του. Πηγή: Εθνική Βιβλιοθήκη του Ισραήλ, Ιερουσαλήμ

Απορρίπτοντας τα «σκαριφήματά» του, όπως τα έλεγε, ο Κάφκα έκαψε περίπου το 90 τοις εκατό των γραπτών του, σύμφωνα με ορισμένους βιογράφους. Ευτυχώς για εμάς, ο φίλος του, ο λογοτέχνης και κριτικός Μαξ Μπροντ, αγνόησε τις οδηγίες του να κάψει τα υπόλοιπα. Έναν αιώνα αργότερα, η λέξη «καφκικό» είναι, όπως και η λέξη «οργουελικό», πανταχού παρούσα.

Ίσως στα ημερολόγια του Κάφκα μπορεί να καταλάβει κανείς γιατί το έργο του χτυπάει τόσο βαθιά φλέβα. Ο μυθικός, μελαγχολικός, καταθλιπτικός Κάφκα βρίσκεται εκεί: «Κοιμήθηκα, ξύπνησα, κοιμήθηκα, ξύπνησα, άθλια ζωή». Αλλά οι καταχωρήσεις του ξεχειλίζουν επίσης από τα ζωηρά και σαρδόνια πορτρέτα φίλων, γνωστών και ξένων. Εκεί μπορεί να βρει ο αναγνώστης στιγμές φευγαλέας αλλά «αφρίζουσας» ευτυχίας που γεμίζουν τον συγγραφέα με «ένα ελαφρύ, ευχάριστο τρέμουλο». Ο Κάφκα βρίσκεται σε «απόλυτη απόγνωση» όταν το γράψιμο δεν τραβάει, αλλά σπεύδει στις πέτρινες γέφυρες της Πράγας τραγουδώντας ένα χαρούμενο σκοπό όταν η έμπνευση επιστρέφει.

Σε μια ημερολογιακή καταχώρηση του Ιανουαρίου του 1922, είναι μόνος, εγκαταλελειμμένος, πεπεισμένος ότι είναι ανίκανος για φιλία – κι όμως «η έλξη του ανθρώπινου κόσμου είναι τόσο τεράστια, που σε μια στιγμή μπορεί να σε κάνει να ξεχάσεις τα πάντα».

Με στοιχεία από The Financial Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Φραντς Κάφκα «Ο Πύργος»

Βιβλίο / «Ο Πύργος»: Ξαναδιαβάζοντας το τελευταίο μυθιστόρημα του Φραντς Κάφκα

Σε αυτό ο Κάφκα μίλησε συνοπτικά για ό,τι έμελλε να κυριαρχήσει στον 20ό αιώνα: για την απομόνωση και το άγχος του ανθρώπου, για τον φόβο απέναντι σε παράλογα γεγονότα, για τη δίψα για ελευθερία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Οι πολλαπλές μεταμορφώσεις του Φραντς Κάφκα

Λέσχη Ανάγνωσης: Μεταμορφώσεις / Οι πολλαπλές μεταμορφώσεις του Φραντς Κάφκα

Ο Φραντς Κάφκα όχι μόνο προέβλεψε τη «μεταμόρφωση» του 20ού αιώνα από εποχή ελπίδας σε εφιάλτη αλλά ήταν αυτός που επέλεξε τη μεταμόρφωση του ανθρώπου σε ζώο ως μοναδικό τρόπο λογοτεχνικής έκφρασης. «Μεταμόρφωση», άλλωστε, είναι ο τίτλος του κορυφαίου του έργου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ