Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα.
0


«ΠΑΛΙΟΜΟΔΙΤΙΚΟ; Πρόκειται για μια κλασική τέχνη!» μου απαντάει εξοργισμένος ο Τόρι Ντομπρίν, όταν τολμώ να πω ότι το κλασικό μπαλέτο του 19ου αιώνα ίσως έχει ξεπεραστεί και αποτελεί από μόνο του παρωδία του λαμπερού παρελθόντος. Και συνεχίζει: «Το μπαλέτο τόσο ως άποψη όσο και ως τεχνική διαμορφώθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αριστοκρατίας και μιας εποχής εντελώς διαφορετικής από τη δική μας. Ωστόσο παραμένει ένα απολαυστικό θέαμα».

Καλλιτεχνικός διευθυντής των περίφημων Trocks εδώ και 30 χρόνια, της διεθνώς διάσημης κομπανί μπαλέτου που φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια της και έχει συμπεριλάβει και την Αθήνα στη διεθνή της τουρνέ (έχοντας παρουσιάσει πρώτη φορά τη δουλειά της εδώ 13 χρόνια πριν, στο Μέγαρο), απαντάει σε μια σειρά σύντομων ερωτήσεων σχετικά με αυτή την τόσο ιδιαίτερη ομάδα χορού, η οποία αποτελείται αποκλειστικά από άντρες χορευτές που εκτελούν αριστουργηματικά θρυλικές χορογραφίες in drag, ενώ συγχρόνως τις παρωδούν.

«Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπερίληψης».

Με την επίσημη ονομασία «Les Ballets Trockadero de Monte Carlo», η ομάδα ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970, λίγα μόλις χρόνια μετά το Stonewall (την ιστορική εξέγερση της νεοϋρκέζικης γκέι κοινότητας εναντίον της αστυνομίας), και κατάφερε πολύ σύντομα, χάρη στην καλλιτεχνική της αρτιότητα και το camp χιούμορ της, να γίνει αποδεκτή θριαμβευτικά και από τους πλέον σκληροπυρηνικούς θιασώτες του κλασικού μπαλέτου διεθνώς.

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Ο Τόρι Ντομπρίν.

Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα όπως η «Λίμνη των κύκνων», η «Ζιζέλ» και άλλα. Διαθέτουν τέλεια τεχνική μπαλέτου αλλά και έφεση στο σλάπστικ και τη σάτιρα, και δημιουργούν ξεκαρδιστικές παραστάσεις για ένα αφοσιωμένο κοινό που τους παρακολουθεί εδώ και 5 δεκαετίες.

Τέλεια συγχρονισμένα λάθη, άγαρμπες κινήσεις, παρατράγουδα σε απαιτητικές χορογραφίες, σάτιρα της συμπεριφοράς των πρώτων μπαλαρίνων, όλα συμβάλλουν σε ένα απολαυστικό θέαμα που δεν παρεξηγείται ούτε καν από το κοινό χωρών οι οποίες έχουν μεγάλη παράδοση στο μπαλέτο· αντιθέτως, τους αποθεώνουν. Μάλιστα, σημαντικοί καλλιτέχνες του χορού, όπως ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, συνεργάστηκαν μαζί τους χορογραφώντας ή χορεύοντας δίπλα τους.

Όπως εξηγεί ο Ντομπρίν, μπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. «Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου. Έχουμε εμφανιστεί τέσσερις φορές στη Ρωσία, πάντα με μεγάλη επιτυχία. Μπορεί οι Ρώσοι να αγαπούν τον κλασικό χορό, αλλά διαθέτουν και χιούμορ· αυτός είναι ένας καλός συνδυασμός. Αλλά και στην Κοπεγχάγη, όπου κάναμε ντεμπούτο το 2023, όλες μας οι παραστάσεις ήταν sold out».

ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Mπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. Φωτ.: Anastos Peter
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου». Φωτ.: Carlos Alvar

Αναρωτιέμαι αν για την επιλογή των μελών της ομάδας δίνεται μεγαλύτερη σημασία στην εκπαίδευσή τους στον χορό ή στο κωμικό τους ταλέντο. Εξηγεί: «Είμαστε επαγγελματίες, ταλαντούχοι χορευτές και κωμικοί. Αυτά πάνε μαζί, έτσι ώστε να μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα διασκεδαστικό θέαμα χορού και κωμωδίας για όλους. Εν τέλει, το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Βλέπουν αντρικά σώματα αντί για γυναικεία να αλληλεπιδρούν με ευρηματικό και ξεκαρδιστικό τρόπο. Εξάλλου σατιρίζουμε πολλά είδη χορού και όχι μόνο το κλασικό μπαλέτο· σατιρίζουμε εξίσου τον σύγχρονο και τον μοντέρνο χορό».

Τον ρωτώ αν το κλασικό μπαλέτο ως μορφή τέχνης εμπεριέχει το κουίρ στοιχείο. Λέει: «Δεν υπάρχουν κρυφά κουίρ στοιχεία στο μπαλέτο. Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ, συμπεριλαμβανομένου του λεγόμενου camp (βιτριολικό και σατιρικό γκέι χιούμορ) αλλά και της εκλεπτυσμένης παρωδίας. Οποιοσδήποτε μπορεί να διασκεδάσει με τις παραστάσεις μας, ακόμα και παιδιά. Επίσης όσοι αγαπούν την κωμωδία και όχι απαραίτητα το μπαλέτο ή όσοι αγαπούν το μπαλέτο και θέλουν να έρθουν σε επαφή με έναν ανανεωτικό τρόπο θέασής του».

Εν τέλει, τι έχει αλλάξει δραστικά μέσα στα 50 χρόνια της πορείας της ομάδας; Απαντάει: «Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπεριλήψης, καθώς όταν πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».

CHECK Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Όταν εμείς πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Χορός / Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Δυο σπουδαία ονόματα του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, η Αγγελική Στελλάτου και η Σταυρούλα Σιάμου, πρωταγωνιστούν στην παράσταση της ομάδας Griffon που χορογραφεί ο Γιάννης Νικολαΐδης. Το «Shifting Time» που θα παρουσιαστεί στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο εστιάζει στον χρόνο και τη φθορά, τις σωματικές και τις πνευματικές αντοχές, τη δύναμη της θέλησης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ