Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0


— Η τελευταία σας κοινή εμφάνιση επί σκηνής ήταν το «You» της Ερμίρα Γκόρο το 2019 στις Ροές, μια παράσταση που δινόταν για έναν θεατή τη φορά.
Σταυρούλα Σιάμου: Ακριβώς, τώρα βέβαια απευθυνόμαστε σε μεγαλύτερο κοινό! Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά».

— Σπάνια βλέπει κανείς ανθρώπους του χορού να εμφανίζονται στη σκηνή σε μεγάλη ηλικία. Είναι, πιστεύετε, περισσότερο θέμα προκατάληψης;
Σ.Σ.: Σίγουρα ο χώρος προτιμά τη νεότητα και την ωραιότητα. Για την ακρίβεια, όχι ο ίδιος ο χώρος, αλλά το κοινό του. Προσωπικά δεν είμαι βέβαιη αν κάποια εσωτερική ανάγκη με σπρώχνει να βγω στη σκηνή και να χορέψω, κάτι πάντως που σίγουρα μου είχε λείψει είναι να βρεθώ σε πρόβα μαζί με ανθρώπους που εκτιμώ και να φτιάχνω κινήσεις. Αυτό μου είχε πράγματι λείψει πολύ και γι' αυτό δέχτηκα, παρότι το σώμα μου δεν είναι πια στην ακμή του και κουβαλά πολλές δυσκολίες και πόνους. Αυτό όμως το σώμα έχω τώρα, με αυτό θα προσπαθήσω!

«Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού».

Αγγελική Στελλάτου: Ναι, ισχύουν όλα αυτά και το ζήτημα δεν είναι ότι χορεύεις στο σπίτι σου μόνη ή μπροστά σε φίλους και δεν σε νοιάζει αν κάνεις ένα «στραβοπάτημα», αλλά ότι καλείς και θεατές να σε δουν. Αυτό σίγουρα είναι ένα παραπάνω στοίχημα και εκεί αποσκοπούσε η δουλειά που κάναμε στις πρόβες.

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά». Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

Σ.Σ.: Ένα μέρος της δουλειάς είναι ακριβώς αυτό, να δεις τι μπορείς πλέον να κάνεις και κυρίως τι από αυτά στέκεται άνετα σε μια παράσταση. Ο σύγχρονος χορός δεν έχει βέβαια τους αυστηρούς κανόνες του κλασικού μπαλέτου όπου το βηματολόγιο είναι πολύ συγκεκριμένο, άρα έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία να δείξουμε τι δύναται κινησιολογικά να κάνει ένα σώμα σε αυτή την ηλικία. 

Α.Σ.: Είναι γεγονός ότι στο πλαίσιο της συμπεριληπτικότητας βλέπει κανείς σήμερα χορογράφους να συνεργάζονται και με χορευτές-τριες μεγαλύτερης ηλικίας. Στην Ολλανδία, ας πούμε, είχε δημιουργηθεί το Netherlands Dance Theater III για χορευτές άνω των 40 ετών. Δεν κράτησε πολύ το εγχείρημα, αλλά έθεσε ενδιαφέρουσες προβληματικές. Είναι σαν να στρέφεται σταδιακά το ενδιαφέρον στο ερώτημα μέχρι πότε μπορεί κανείς να χορεύει, πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού, όλα αυτά. Εκείνο που ξεχωρίζει στο «Shifting Time» είναι ότι ο Γιάννης μετέφερε αυτή την προβληματική στο ίδιο το έργο.

— Πόση επαφή κρατάτε με τον χορό, συνεχίζετε να εξασκείστε τακτικά;
Α.Σ.: Ας πούμε ότι προσπαθούμε! Εμένα με έχει «σπρώξει» η Σταυρούλα και κάνω καθημερινά τον τελευταίο καιρό ένα ζέσταμα κι ένα κομμάτι κινητικού αυτοσχεδιασμού, περισσότερο ως συνομιλία με το τωρινό μου σώμα. Το δοκιμάζω, το «γλυκαίνω» γιατί πονάει, το καλοπιάνω, είναι γενικά μια φροντίδα. Γιατί μεγαλώνοντας έρχεσαι αντιμέτωπος με την καταπόνηση, την κληρονομικότητα, τους τραυματισμούς…

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι άραγε οι αντοχές ή το τεχνικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού. Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Εξάλλου όλοι από το αποτέλεσμα κρινόμαστε, ανεξάρτητα από τα χρόνια μας. Αυτή είναι η καλή εκδοχή κι αυτή κρατάω – η κακή είναι «πού πας, ρε Καραμήτρο!». 

Σ.Σ.: Στο κομμάτι της καθημερινής εξάσκησης έρχομαι κι εγώ πολλές φορές αντιμέτωπη με τον «μπαμπούλα» της ματαιότητας, όμως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο – από μικρή με προβλημάτιζε το αν κάνω κάτι που αξίζει να ανέβει στη σκηνή. Απλώς το άγχος αυτό όσο μεγαλώνεις οξύνεται, γιατί δεν μπορείς πια να επενδύσεις στη φρεσκάδα και τη δεξιοτεχνία της νεότητας. Το καλό είναι ότι, έχοντας συνηθίσει πια να ακούω αυτήν τη «φωνή» μέσα μου, κωφεύω πιο εύκολα και προχωρώ παρακάτω!

— Έχοντας τόσα χρόνια εμπειρία στον χώρο, και ως χορεύτριες-χορογράφοι και ως διδάσκουσες, πώς βλέπετε την εξέλιξη του είδους στην Ελλάδα και πόσο υποσχόμενες είναι οι νέες γενιές χορευτών;
Σ.Σ.: Νομίζω ότι το δυσκολότερο μέρος για τα νεότερα παιδιά που ασχολούνται με τον χορό είναι το βιοποριστικό. Πάντα ήταν πρόβλημα, όμως η κατάσταση έχει χειροτερέψει. Παλιότερα υπήρχαν μεγάλες περίοδοι που μπορούσαμε να ζούμε μόνο από την τέχνη μας, όχι πλουσιοπάροχα μεν αλλά σίγουρα αξιοπρεπώς. Αυτό σήμερα είναι ένα προνόμιο για ελάχιστους, οι περισσότεροι χρειάζεται να κάνουν μία και δύο επιπλέον δουλειές για να επιβιώσουν. Σε πολλούς μαθητές μου διακρίνω μια ανασφάλεια και μια αγωνία για το αν θα καταφέρουν να βιοποριστούν μέσα από τον χορό και το πώς θα τον συνδυάσουν με την άλλη τους απασχόληση. Κάποιοι αποθαρρύνονται και εγκαταλείπουν. Και είναι κρίμα γιατί και ενδιαφέρον και ταλέντα και θέληση υπάρχουν.     

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Θα υπέθετε κανείς ότι η πολιτεία θα είχε αγκαλιάσει περισσότερο μια τέχνη που γνωρίζει άνθιση και φέρνει διακρίσεις στη χώρα.
Α.Σ.: Η πολιτεία ξεχνά ότι για να βγει ο σπουδαίος χορογράφος που θα κάνει διεθνή καριέρα πρέπει να υπάρχει μια βάση, μια «δεξαμενή» από καλούς, μέτριους ή και κακούς χορογράφους. Από εκεί θα ξεπηδήσει ο ένας ή η μία που θα ξεχωρίσει. Το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει είναι να φτιάξει μια στέγη για τον χορό όπου να μπορούν οι άνθρωποι του χώρου να εξασκούν κάπου την τέχνη τους. Καλό το Μέγαρο Χορού στην Καλαμάτα, όπου γίνεται μια σοβαρή δουλειά, όμως δεν φτάνει. Στην Αθήνα δεν υπάρχει τίποτα ανάλογο, ούτε στη Θεσσαλονίκη. Ας βοηθήσουν περισσότερο τον χορό κι αυτός θα τους το ανταποδώσει.

Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Χρειάζεται επίσης να εκπαιδεύεις όχι μόνο νέους καλλιτέχνες αλλά και το ίδιο το κοινό ώστε να στηρίζει την τέχνη με τη σειρά του. Για να μην επεκταθούμε στο θέμα της γενικότερης απαξίωσης των καλλιτεχνικών σπουδών που ανέδειξαν και οι περσινές κινητοποιήσεις.

Σ.Σ.: Για κάποια πρόσωπα και θεσμούς, η τέχνη έχει νόημα μόνο αν φέρνει χρήμα κι αν υπακούει στους νόμους της αγοράς. Αλλά για να δημιουργηθεί αυτή η «δεξαμενή» που ανέφερε πριν η Αγγελική χρειάζεται η αισθητική αποτίμηση να μην είναι το πρωτεύον. Να δίνεις ως πολιτεία ευκαιρίες χωρίς να προσδοκάς άμεσα κέρδη αλλά με το βλέμμα στο παρακάτω. Ούτε γίνεται η ιδιωτική πρωτοβουλία, όσο φιλότιμη κι αν είναι, να καλύπτει τα κενά της πολιτείας.

Α.Σ.: Στις εισαγωγικές για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου διδάσκω, έδωσαν πέρσι 1.200 παιδιά και φέτος 800. Αναρωτιέμαι καμιά φορά τι κεντρίζει τους ανθρώπους να δοκιμάσουν την τύχη τους στην τέχνη παρ’ όλες τις αντιξοότητες, η ανάγκη τους να εκφραστούν, η προσδοκία της καταξίωσης, της αναγνωρισιμότητας; Πιστεύω πάντως ότι η δημιουργικότητα είναι κύριο χαρακτηριστικό μας ως ανθρώπινων πλασμάτων και η εκπαίδευσή μας στην Ελλάδα δυστυχώς αυτό το ψαλιδίζει. Και όχι, δεν χρειάζεται η δημιουργικότητα αυτή να είναι οπωσδήποτε παραγωγική και να αποτιμάται με όρους αγοράς.    

— Για να επανέλθουμε στο «Shifting Time», θα δώσετε εννέα μόνο παραστάσεις ή μπορεί να πάρει και παράταση;
Σ.Σ.: Όχι, τρία Παρασκευοσαββατοκύριακα και μετά τέλος. Αυτό είναι και ένα μεγάλο μου παράπονο, πάντοτε ήταν δηλαδή, να κοπιάζεις τόσο πολύ για μια παράσταση και όταν επιτέλους ανεβαίνει να κρατά λίγες μόνο μέρες, έτσι, σαν πυροτέχνημα! Πολλές φορές δεν προλαβαίνεις καν να συνειδητοποιήσεις τι έχεις φτιάξει. Σ' αυτό θα βοηθούσε πολύ αν υπήρχε μια στέγη για τον χορό, καθώς εκεί θα είχες άλλα περιθώρια.

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Το δικό σας «απόλυτο» χορευτικό μουσικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα είναι ο «Γαλάζιος Δούναβης» του Γιόχαν Στράους. Δεν ξέρω καν αν θα ήθελα να το χορέψω μπροστά σε κόσμο, αλλά μπορώ να φανταστώ το σώμα μου ρευστό, να κυλάει μαζί με τις μουσικές φράσεις!

Σ.Σ.: Ένα κομμάτι που αγαπώ πολύ είναι το «Space Oddity» του David Bowie. Με γοητεύει και φτιάχνει στο μυαλό μου κύματα που με συνεπαίρνουν.

— Τι θα λέγατε ότι σας δίδαξε ο χορός;
Σ.Σ.: Να θαυμάζω το ανθρώπινο σώμα. Νομίζω ότι φέρει μέσα του πολύ περισσότερα πράγματα από όσα νομίζουμε, ότι είναι μεγαλύτερο από την ατομικότητα του καθενός. Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Αυτό είναι που με εκπλήσσει και που με παρακινεί να συνεχίζω.

Α.Σ.: Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Μπορεί να ακούγεται κάπως πομπώδες, αλλά έτσι είναι! Αλλά και την αξία της συνεργατικής δουλειάς, όπως αυτή που κάναμε με όλους τους συντελεστές αυτής της παράστασης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Shifting Time» εδώ 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρόν και το μέλλον της όπερας

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Το παρόν και το μέλλον της όπερας: Η εξέλιξη του είδους, οι προκλήσεις, η πολιτική διάσταση

Μια συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, τον υπεύθυνο καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ