Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0


— Η τελευταία σας κοινή εμφάνιση επί σκηνής ήταν το «You» της Ερμίρα Γκόρο το 2019 στις Ροές, μια παράσταση που δινόταν για έναν θεατή τη φορά.
Σταυρούλα Σιάμου: Ακριβώς, τώρα βέβαια απευθυνόμαστε σε μεγαλύτερο κοινό! Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά».

— Σπάνια βλέπει κανείς ανθρώπους του χορού να εμφανίζονται στη σκηνή σε μεγάλη ηλικία. Είναι, πιστεύετε, περισσότερο θέμα προκατάληψης;
Σ.Σ.: Σίγουρα ο χώρος προτιμά τη νεότητα και την ωραιότητα. Για την ακρίβεια, όχι ο ίδιος ο χώρος, αλλά το κοινό του. Προσωπικά δεν είμαι βέβαιη αν κάποια εσωτερική ανάγκη με σπρώχνει να βγω στη σκηνή και να χορέψω, κάτι πάντως που σίγουρα μου είχε λείψει είναι να βρεθώ σε πρόβα μαζί με ανθρώπους που εκτιμώ και να φτιάχνω κινήσεις. Αυτό μου είχε πράγματι λείψει πολύ και γι' αυτό δέχτηκα, παρότι το σώμα μου δεν είναι πια στην ακμή του και κουβαλά πολλές δυσκολίες και πόνους. Αυτό όμως το σώμα έχω τώρα, με αυτό θα προσπαθήσω!

«Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού».

Αγγελική Στελλάτου: Ναι, ισχύουν όλα αυτά και το ζήτημα δεν είναι ότι χορεύεις στο σπίτι σου μόνη ή μπροστά σε φίλους και δεν σε νοιάζει αν κάνεις ένα «στραβοπάτημα», αλλά ότι καλείς και θεατές να σε δουν. Αυτό σίγουρα είναι ένα παραπάνω στοίχημα και εκεί αποσκοπούσε η δουλειά που κάναμε στις πρόβες.

«Shifting Time» στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Το «Shifting Time» είναι μια σύλληψη του Γιάννη Νικολαΐδη – εκείνος μας προσκάλεσε και έκανε την «παντρειά». Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

Σ.Σ.: Ένα μέρος της δουλειάς είναι ακριβώς αυτό, να δεις τι μπορείς πλέον να κάνεις και κυρίως τι από αυτά στέκεται άνετα σε μια παράσταση. Ο σύγχρονος χορός δεν έχει βέβαια τους αυστηρούς κανόνες του κλασικού μπαλέτου όπου το βηματολόγιο είναι πολύ συγκεκριμένο, άρα έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία να δείξουμε τι δύναται κινησιολογικά να κάνει ένα σώμα σε αυτή την ηλικία. 

Α.Σ.: Είναι γεγονός ότι στο πλαίσιο της συμπεριληπτικότητας βλέπει κανείς σήμερα χορογράφους να συνεργάζονται και με χορευτές-τριες μεγαλύτερης ηλικίας. Στην Ολλανδία, ας πούμε, είχε δημιουργηθεί το Netherlands Dance Theater III για χορευτές άνω των 40 ετών. Δεν κράτησε πολύ το εγχείρημα, αλλά έθεσε ενδιαφέρουσες προβληματικές. Είναι σαν να στρέφεται σταδιακά το ενδιαφέρον στο ερώτημα μέχρι πότε μπορεί κανείς να χορεύει, πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού, όλα αυτά. Εκείνο που ξεχωρίζει στο «Shifting Time» είναι ότι ο Γιάννης μετέφερε αυτή την προβληματική στο ίδιο το έργο.

— Πόση επαφή κρατάτε με τον χορό, συνεχίζετε να εξασκείστε τακτικά;
Α.Σ.: Ας πούμε ότι προσπαθούμε! Εμένα με έχει «σπρώξει» η Σταυρούλα και κάνω καθημερινά τον τελευταίο καιρό ένα ζέσταμα κι ένα κομμάτι κινητικού αυτοσχεδιασμού, περισσότερο ως συνομιλία με το τωρινό μου σώμα. Το δοκιμάζω, το «γλυκαίνω» γιατί πονάει, το καλοπιάνω, είναι γενικά μια φροντίδα. Γιατί μεγαλώνοντας έρχεσαι αντιμέτωπος με την καταπόνηση, την κληρονομικότητα, τους τραυματισμούς…

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι άραγε οι αντοχές ή το τεχνικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα το δυσκολότερο είναι να καθησυχάσω το μυαλό μου ότι αυτό που κάνω έχει πράγματι καλλιτεχνική αξία. Γιατί ενώ το αν είμαι πια καλή χορεύτρια ή όχι είναι ένα ερώτημα, το ότι είμαι μια μεγάλη σε ηλικία χορεύτρια είναι μια βεβαιότητα και ο πολιτισμός μας τις μεγαλύτερες ηλικίες τείνει να τις παραμερίζει, και στην τέχνη και παντού. Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Εξάλλου όλοι από το αποτέλεσμα κρινόμαστε, ανεξάρτητα από τα χρόνια μας. Αυτή είναι η καλή εκδοχή κι αυτή κρατάω – η κακή είναι «πού πας, ρε Καραμήτρο!». 

Σ.Σ.: Στο κομμάτι της καθημερινής εξάσκησης έρχομαι κι εγώ πολλές φορές αντιμέτωπη με τον «μπαμπούλα» της ματαιότητας, όμως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο – από μικρή με προβλημάτιζε το αν κάνω κάτι που αξίζει να ανέβει στη σκηνή. Απλώς το άγχος αυτό όσο μεγαλώνεις οξύνεται, γιατί δεν μπορείς πια να επενδύσεις στη φρεσκάδα και τη δεξιοτεχνία της νεότητας. Το καλό είναι ότι, έχοντας συνηθίσει πια να ακούω αυτήν τη «φωνή» μέσα μου, κωφεύω πιο εύκολα και προχωρώ παρακάτω!

— Έχοντας τόσα χρόνια εμπειρία στον χώρο, και ως χορεύτριες-χορογράφοι και ως διδάσκουσες, πώς βλέπετε την εξέλιξη του είδους στην Ελλάδα και πόσο υποσχόμενες είναι οι νέες γενιές χορευτών;
Σ.Σ.: Νομίζω ότι το δυσκολότερο μέρος για τα νεότερα παιδιά που ασχολούνται με τον χορό είναι το βιοποριστικό. Πάντα ήταν πρόβλημα, όμως η κατάσταση έχει χειροτερέψει. Παλιότερα υπήρχαν μεγάλες περίοδοι που μπορούσαμε να ζούμε μόνο από την τέχνη μας, όχι πλουσιοπάροχα μεν αλλά σίγουρα αξιοπρεπώς. Αυτό σήμερα είναι ένα προνόμιο για ελάχιστους, οι περισσότεροι χρειάζεται να κάνουν μία και δύο επιπλέον δουλειές για να επιβιώσουν. Σε πολλούς μαθητές μου διακρίνω μια ανασφάλεια και μια αγωνία για το αν θα καταφέρουν να βιοποριστούν μέσα από τον χορό και το πώς θα τον συνδυάσουν με την άλλη τους απασχόληση. Κάποιοι αποθαρρύνονται και εγκαταλείπουν. Και είναι κρίμα γιατί και ενδιαφέρον και ταλέντα και θέληση υπάρχουν.     

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Θα υπέθετε κανείς ότι η πολιτεία θα είχε αγκαλιάσει περισσότερο μια τέχνη που γνωρίζει άνθιση και φέρνει διακρίσεις στη χώρα.
Α.Σ.: Η πολιτεία ξεχνά ότι για να βγει ο σπουδαίος χορογράφος που θα κάνει διεθνή καριέρα πρέπει να υπάρχει μια βάση, μια «δεξαμενή» από καλούς, μέτριους ή και κακούς χορογράφους. Από εκεί θα ξεπηδήσει ο ένας ή η μία που θα ξεχωρίσει. Το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει είναι να φτιάξει μια στέγη για τον χορό όπου να μπορούν οι άνθρωποι του χώρου να εξασκούν κάπου την τέχνη τους. Καλό το Μέγαρο Χορού στην Καλαμάτα, όπου γίνεται μια σοβαρή δουλειά, όμως δεν φτάνει. Στην Αθήνα δεν υπάρχει τίποτα ανάλογο, ούτε στη Θεσσαλονίκη. Ας βοηθήσουν περισσότερο τον χορό κι αυτός θα τους το ανταποδώσει.

Δεν αρκεί να στηρίζεις εκείνους που είναι ήδη στην κορυφή, χρειάζεται να δημιουργείς και υποδομή. Οι λίγοι που κατάφεραν να προχωρήσουν το πέτυχαν χάρη σε ένα εξαιρετικό ταλέντο κι ένα τεράστιο πείσμα, όμως δεν μπορείς να επενδύεις μόνο σε αυτά. Χρειάζεται επίσης να εκπαιδεύεις όχι μόνο νέους καλλιτέχνες αλλά και το ίδιο το κοινό ώστε να στηρίζει την τέχνη με τη σειρά του. Για να μην επεκταθούμε στο θέμα της γενικότερης απαξίωσης των καλλιτεχνικών σπουδών που ανέδειξαν και οι περσινές κινητοποιήσεις.

Σ.Σ.: Για κάποια πρόσωπα και θεσμούς, η τέχνη έχει νόημα μόνο αν φέρνει χρήμα κι αν υπακούει στους νόμους της αγοράς. Αλλά για να δημιουργηθεί αυτή η «δεξαμενή» που ανέφερε πριν η Αγγελική χρειάζεται η αισθητική αποτίμηση να μην είναι το πρωτεύον. Να δίνεις ως πολιτεία ευκαιρίες χωρίς να προσδοκάς άμεσα κέρδη αλλά με το βλέμμα στο παρακάτω. Ούτε γίνεται η ιδιωτική πρωτοβουλία, όσο φιλότιμη κι αν είναι, να καλύπτει τα κενά της πολιτείας.

Α.Σ.: Στις εισαγωγικές για τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου διδάσκω, έδωσαν πέρσι 1.200 παιδιά και φέτος 800. Αναρωτιέμαι καμιά φορά τι κεντρίζει τους ανθρώπους να δοκιμάσουν την τύχη τους στην τέχνη παρ’ όλες τις αντιξοότητες, η ανάγκη τους να εκφραστούν, η προσδοκία της καταξίωσης, της αναγνωρισιμότητας; Πιστεύω πάντως ότι η δημιουργικότητα είναι κύριο χαρακτηριστικό μας ως ανθρώπινων πλασμάτων και η εκπαίδευσή μας στην Ελλάδα δυστυχώς αυτό το ψαλιδίζει. Και όχι, δεν χρειάζεται η δημιουργικότητα αυτή να είναι οπωσδήποτε παραγωγική και να αποτιμάται με όρους αγοράς.    

— Για να επανέλθουμε στο «Shifting Time», θα δώσετε εννέα μόνο παραστάσεις ή μπορεί να πάρει και παράταση;
Σ.Σ.: Όχι, τρία Παρασκευοσαββατοκύριακα και μετά τέλος. Αυτό είναι και ένα μεγάλο μου παράπονο, πάντοτε ήταν δηλαδή, να κοπιάζεις τόσο πολύ για μια παράσταση και όταν επιτέλους ανεβαίνει να κρατά λίγες μόνο μέρες, έτσι, σαν πυροτέχνημα! Πολλές φορές δεν προλαβαίνεις καν να συνειδητοποιήσεις τι έχεις φτιάξει. Σ' αυτό θα βοηθούσε πολύ αν υπήρχε μια στέγη για τον χορό, καθώς εκεί θα είχες άλλα περιθώρια.

“Shifting Time” στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο Facebook Twitter
Φυσικά και πρέπει να δίνεται χώρος στους νεότερους, όμως και οι μεγαλύτερης ηλικίας χορευτές δικαιούμαστε να δείξουμε ότι ακόμα υπάρχουμε και θα έπρεπε να μας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουμε τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη

— Το δικό σας «απόλυτο» χορευτικό μουσικό κομμάτι;
Α.Σ.: Για μένα είναι ο «Γαλάζιος Δούναβης» του Γιόχαν Στράους. Δεν ξέρω καν αν θα ήθελα να το χορέψω μπροστά σε κόσμο, αλλά μπορώ να φανταστώ το σώμα μου ρευστό, να κυλάει μαζί με τις μουσικές φράσεις!

Σ.Σ.: Ένα κομμάτι που αγαπώ πολύ είναι το «Space Oddity» του David Bowie. Με γοητεύει και φτιάχνει στο μυαλό μου κύματα που με συνεπαίρνουν.

— Τι θα λέγατε ότι σας δίδαξε ο χορός;
Σ.Σ.: Να θαυμάζω το ανθρώπινο σώμα. Νομίζω ότι φέρει μέσα του πολύ περισσότερα πράγματα από όσα νομίζουμε, ότι είναι μεγαλύτερο από την ατομικότητα του καθενός. Όταν αρχίσεις να χορεύεις, συνειδητοποιείς ότι μέσα στο σώμα σου, στην κυτταρική σου μνήμη, είναι εγγεγραμμένη όχι μόνο η προσωπική σου ιστορία αλλά όλου του ανθρώπινου γένους από την αυγή της δημιουργίας του. Αυτό είναι που με εκπλήσσει και που με παρακινεί να συνεχίζω.

Α.Σ.: Αυτό που ο χορός και η κίνηση καλλιεργούν μέσα μου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι η συναίσθηση ότι αποτελώ μέρος του σύμπαντος, ότι βυθίζομαι σε αυτό. Μπορεί να ακούγεται κάπως πομπώδες, αλλά έτσι είναι! Αλλά και την αξία της συνεργατικής δουλειάς, όπως αυτή που κάναμε με όλους τους συντελεστές αυτής της παράστασης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Shifting Time» εδώ 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρόν και το μέλλον της όπερας

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Το παρόν και το μέλλον της όπερας: Η εξέλιξη του είδους, οι προκλήσεις, η πολιτική διάσταση

Μια συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, τον υπεύθυνο καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ