Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
«"Beytna" στα αραβικά σημαίνει "σπίτι" και ο τίτλος αυτός παραπέμπει στις οικογενειακές και φιλικές μαζώξεις, όπως αυτές που θυμάμαι στο σπίτι του παππού μου στον Λίβανο, που το φαγητό, το γλέντι, η μουσική και ο χορός ήταν αναπόσπαστα στοιχεία τους». Φωτ.: Andrea Macchia
0

— Τι πραγματεύεται η «Beytna»; 
Θα έλεγα ότι η παράσταση αυτή θέτει καταρχάς το ερώτημα από πού ερχόμαστε και τι κάνουμε σήμερα στον σύγχρονο χορό. Γιατί αυτό που συχνά βλέπουμε είναι ένα ρήγμα ανάμεσα σε αυτόν και το κοινωνικό, το κοινοτικό στοιχείο, ένα ρήγμα που οφείλουμε να γεφυρώσουμε, γιατί ο χορός είναι μια τέχνη ολιστική. Και η «απάντηση» που δίνει η παράσταση είναι ότι δεν μπορούμε μεν να αποφασίσουμε από πού ερχόμαστε, μπορούμε όμως να αποφασίσουμε προς τα πού θέλουμε να πορευτούμε, σπάζοντας τα στεγανά. «Beytna» στα αραβικά σημαίνει «σπίτι» και ο τίτλος αυτός παραπέμπει στις οικογενειακές και φιλικές μαζώξεις, όπως αυτές που θυμάμαι ως παιδί στο σπίτι του παππού μου στον Λίβανο, που το φαγητό, το γλέντι, η μουσική και ο χορός ήταν αναπόσπαστα στοιχεία τους, ακριβώς για να καταδείξει το παράδοξο της αποκοπής του σύγχρονου χορού από το κοινωνικό στοιχείο που περιβάλλει αυτή την τέχνη.

— Πρόκειται για παραδόσεις πολύ κοινές στη Μεσόγειο και όχι μόνο.
Βεβαίως, γνωρίζω ότι και στην Ελλάδα έχετε παρόμοια έθιμα και ότι σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκαν οι παραδοσιακοί σας χοροί, όπως συνέβη και με τους δικούς μας. Αυτές οι οικογενειακές και κοινοτικές συναντήσεις ήταν επίσης καλλιτεχνικές συναντήσεις στις οποίες μουσικοί, χορευτές, όργανα και τεχνικές διασταυρώνονταν, αντάλλασσαν στοιχεία, δημιουργούσαν καινούργια υβρίδια. Το μοίρασμα, είτε αφορά το φαγητό, το ποτό και τους κοινούς μας χώρους, είτε την καλλιτεχνική δημιουργία και τη διασκέδαση, ήταν η βασική ιδέα πίσω από την «Beytna» ήδη από τις πρώτες πρόβες και ακροάσεις που κάναμε και νομίζω ότι σε μια εποχή που η βία οξύνεται, τόσο στη Μέση Ανατολή όσο και παγκόσμια, τα ερωτήματα που θέτει είναι εξαιρετικά επίκαιρα. Χρειάζεται να ξαναβρούμε ή να επινοήσουμε τρόπους να συνυπάρχουμε, να συνδιαλεγόμαστε και να συνδημιουργούμε.

«Μια χορευτική περφόρμανς δεν μπορεί βέβαια από μόνη της να αλλάξει τον κόσμο, να τερματίσει μίση, πολέμους και σκοτωμούς, μπορεί ωστόσο να αντιπροτείνει τις αξίες της μοιρασιάς, της συντροφικότητας, της γενναιοδωρίας, της αλληλεγγύης, του διαλόγου».

— Ποιος, αλήθεια, ετοιμάζει τα φαγητά που βρίσκονται πάνω στο μεγάλο, παραλληλόγραμμο τραπέζι που κυριαρχεί στη σκηνή και μοιράζονται στους θεατές μετά το τέλος της παράστασης; 
Είναι παραδοσιακά λιβανέζικα πιάτα, την ευθύνη των οποίων έχει η μητέρα μου, η May, που είναι επίσης παρούσα στις παραστάσεις μας, όλοι μας ωστόσο στην ομάδα βοηθάμε στην παρασκευή τους. Είναι το δικό μας «αντίδωρο» στο κοινό, μια δημιουργική διαδικασία που μας χαροποιεί και μας «εκπαιδεύει» ταυτόχρονα. Ακόμα κι αν δεν αρέσει σε κάποιον η δουλειά που θα παρουσιάσουμε, πιστεύω ότι οι γεύσεις αυτές θα τον κερδίσουν!

Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
Ο σπουδαίος χορευτής και χορογράφος από τον Λίβανο Omar Rajeh. Φωτ.: Giuseppe Follacchio-Orbita Spellbound

— Είναι ωστόσο γεγονός, όπως είπατε κι εσείς, ότι, μιλώντας για «σπίτια», δεν μπορεί να μην αναλογιστεί κανείς το μακελειό στη Γάζα, πόσοι άνθρωποι σκοτώνονται καθημερινά, πόσες οικογένειες, πόσες ζωές, πόσα σπίτια καταστρέφονται. 
Οι άνθρωποι εκεί κάτω ζουν μια τραγωδία δίχως τέλος, γι’ αυτό μιλάω για ερωτήματα που μέσω της τέχνης στην περίπτωση αυτή ζητούν απαντήσεις. Μια χορευτική περφόρμανς δεν μπορεί βέβαια από μόνη της να αλλάξει τον κόσμο, να τερματίσει μίση, πολέμους και σκοτωμούς, μπορεί ωστόσο να αντιπροτείνει τις αξίες της μοιρασιάς, της συντροφικότητας, της γενναιοδωρίας, της αλληλεγγύης, του διαλόγου. Να προβληματίσει πάνω στο πόσο πρόθυμοι είμαστε να παραχωρήσουμε ζωτικό χώρο στον άλλο ή να τον μοιραστούμε μαζί του. Η γη, ο χώρος, η ύπαρξη, η συνύπαρξη είναι ζητήματα που τίθενται σήμερα με επιτακτικό τρόπο, όχι μόνο απέναντι στην πλήρη, τη γενοκτονική απαξίωση της ανθρώπινης ζωής που συμβαίνει στη Γάζα και απειλεί να συμπαρασύρει όλη τη Μέση Ανατολή. Μια απαξίωση που παρατηρούμε κιόλας να συμβαίνει σε πολλά μέρη του κόσμου. Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής, αν και νομίζω ότι ούτε τότε επικρατούσε τόση βία! Δεν είμαι διανοούμενος, ούτε πολιτικός για να προτείνω λύσεις, μιλώ μέσα από την τέχνη μου, ευελπιστώ εντούτοις ότι ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό ανάχωμα ενάντια στην εξάπλωση και την κανονικοποίηση της βαρβαρότητας.

— Πόσο έχει επηρεάσει η μετοίκησή σας στη Γαλλία την οπτική σας σχετικά με την αυτοσυνείδηση και την αίσθηση του ανήκειν στις παραστάσεις σας;
Να σας πω την αλήθεια, έχω κουραστεί από όλη αυτή τη φιλολογία περί ταυτοτήτων, εντοπιότητας, «εξοριών» και αίσθησης του ανήκειν, από όλες αυτές τις αυθαίρετες συχνά κατηγοριοποιήσεις που ίσως εξυπηρετούν μια κριτική ή ένα δημοσιογραφικό κομμάτι, αλλά δεν θεωρώ ότι έχουν μεγάλη σχέση με αυτό που συμβαίνει στην πραγματική ζωή, ούτε και θα έπρεπε. Εκεί σπάνια συναντάς τέτοια στεγανά, οι περισσότεροι άνθρωποι διαμορφωνόμαστε από τις αλληλεπιδράσεις μας με τους άλλους και το περιβάλλον μας, είμαστε δηλαδή παραπάνω από ένα πράγμα και αυτό, ακόμη, δεν ορίζεται από όλους το ίδιο. Εγώ και η οικογένειά μου ζούμε τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στον Λίβανο και τη Γαλλία, στη Λιόν και τη Βηρυτό. Αποκτούμε διαρκώς νέους φίλους, νέα ερεθίσματα, νέες δυναμικές και νέες οπτικές και στις δύο πόλεις, και στις δύο χώρες, χωρίς να νιώθουμε δεσμευμένοι με κάποια. Νομίζω ότι η εμμονή σε μια ταυτότητα ή μια παράδοση μάς περιορίζει. Προσωπικά, ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης, είμαι πάντοτε δεκτικός σε νέες ιδέες και εμπειρίες, βλέπω τη ζωή σαν ένα ανοιχτό βιβλίο που είναι κρίμα να διαβάσω μερικές μόνο σελίδες του. 

Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
Φωτ.: Paul Bourdrel

— Ο Λίβανος είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα αλλά και πολύ βασανισμένη χώρα.
Έτσι είναι, πράγματι, στον Λίβανο συνυπάρχει ακόμα, παρά τα προβλήματα, ένα μωσαϊκό εθνοτήτων και θρησκειών και διαθέτει μια πλούσια πολιτιστική παράδοση. Μεγάλωσα στη Βηρυτό συναναστρεφόμενος ανθρώπους από διαφορετικές καταγωγές και κουλτούρες, ακόμα και με διαφορετικές ερωτικές προτιμήσεις ή ταυτότητες φύλου, κι αυτό δεν το είδα ποτέ ως πρόβλημα. Ό,τι συμβαίνει ωστόσο στον Λίβανο σχετίζεται άμεσα με ό,τι συμβαίνει στην ευρύτερη περιοχή και τον υπόλοιπο κόσμο. Με τα «παιχνίδια» και τις συγκρούσεις συμφερόντων τόσο των μεγάλων όσο και των περιφερειακών δυνάμεων. Δεν είμαστε ένα απομονωμένο νησί στον ωκεανό, ούτε και θα μπορούσαμε στη σημερινή εποχή. Οι εθνικές, θρησκευτικές και άλλες διαμάχες φουντώνουν παντού, οι πολιτικές της ισχύος, η διαφθορά, η εκμετάλλευση, η αποικιοκρατία, εδαφική ή οικονομική, όλα αυτά είναι φαινόμενα παγκόσμια και αλληλένδετα. 

— Έχετε πει ότι ο χορός είναι ένα ζήτημα της καθημερινής ζωής, ότι συγκροτεί και διαμορφώνει την παρουσία μας, ότι αποτελεί μια «πύλη». 
Καταρχάς βεβαίως και ο χορός δεν είναι μια «πολυτέλεια», ούτε κάτι ξεκομμένο από το καθημερινό μας βίωμα. Είναι ένα ερώτημα που αφορά το πού είμαστε, τι κάνουμε, τι σκεφτόμαστε, πώς ζούμε, είναι επίσης ένα ερώτημα για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η «πύλη» στην οποία αναφέρθηκα είναι ακριβώς μια διέξοδος, ένα άνοιγμα στις πιθανότητες να βρούμε απαντήσεις στο ερώτημα αυτό. Ένα άνοιγμα που αφορά σε σώματα, μυαλά, ιδέες, νέους τρόπους κίνησης, σκέψης και ύπαρξης. Δεν έχουμε τίποτε άλλο πέρα από τις αποφάσεις, τις επιλογές και τις πράξεις μας.

— Έχετε πει επίσης ότι «ο χορός σώζει» και θυμάμαι ότι μια μεγάλη χορευτική επιτυχία των ’90s ήταν το «Last night a DJ saved my life».
Ναι, το γνωρίζω αυτό το κομμάτι και εκφράζει ακριβώς ό,τι πιστεύω όχι μόνο εγώ αλλά και πολλοί ακόμα άνθρωποι, ότι δηλαδή ο χορός ενώνει, ενδυναμώνει, απελευθερώνει και κατά συνέπεια ναι, μπορεί και να σώζει ζωές! 

Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
Φωτ.: Andrea Macchia
Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
Φωτ.: Caroline Minjolle
Omar Rajeh: «Δεν γίνεται να πορευόμαστε στον 21ο αιώνα με νοοτροπίες και πρακτικές της Λίθινης Εποχής» Facebook Twitter
Φωτ.: Pavlos Vrio

— Λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ότι στον Λίβανο και σε άλλες αραβικές χώρες υπάρχει σύγχρονος χορός, μια σκηνή στη δημιουργία της οποίας παίξατε κομβικό ρόλο.
Όταν το ξεκινήσαμε όλο αυτό με την ομάδα Maqamat και τους άλλους συνεργάτες μου στη Βηρυτό, στις αρχές της δεκαετίας του ’00, ο σύγχρονος χορός ήταν πράγματι μια σχεδόν άγνωστη έννοια. Πρόκειται βέβαια για μια σχετικά νέα μορφή τέχνης διεθνώς, δεν είχαμε μείνει δηλαδή τόσο πίσω, νομίζω ότι και στη χώρα σας τις τελευταίες τρεις δεκαετίες αναπτύχθηκε. Τα πρώτα ερωτήματα που θέσαμε στον εαυτό μας ήταν γιατί μας έλκει ο σύγχρονος χορός, τι θέλουμε να εκφράσουμε μέσα από αυτόν, πού απευθυνόμαστε και πώς μπορούμε να δουλέψουμε καλύτερα μαζί για να το πετύχουμε. Πιστεύαμε εξαρχής στη σύνδεση του χορού με την καθημερινή ζωή και στην ανάγκη να «μπολιάσουμε» τη δουλειά μας με στοιχεία εντοπιότητας, χωρίς αυτά να μας περιορίζουν και σε συγχρονισμό με ό,τι συμβαίνει στη διεθνή σκηνή. Το 2004 δημιουργήσαμε την πλατφόρμα BIPOD για τη συνάντηση και τη συνεργασία όσων καλλιτεχνών είχαν παρόμοια ενδιαφέροντα. Μαζί με το Masahat Dance Network, το κέντρο τεχνών Citerne Beirut και την πλατφόρμα Moutlaqa Leymoun έγιναν σημείο αναφοράς, βοηθώντας στην ανάδειξη, την εξέλιξη και τη διάδραση χορευτών από τον Λίβανο, τη Συρία, την Ιορδανία και την Παλαιστίνη. Πλέον υπάρχουν νέοι χορευτές και χορογράφοι από τα μέρη αυτά με πολλές διαφορετικές και ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις και προοπτικές.  

— Το επόμενο πρότζεκτ σας;
Λέγεται «Dance People», το δουλεύουμε ήδη εδώ στη Λιέγη όπου βρίσκομαι και σκοπεύουμε να το παρουσιάσουμε τον επόμενο μήνα στο Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, την επόμενη «στάση» μας μετά την Καλαμάτα. Θα υπάρχουν κι εδώ μουσικοί και χορευτές επί σκηνής, αλλά θα είναι κάτι διαφορετικό από το «Beytna». Εστιάζει ακριβώς στο ζήτημα του ανοίγματος, του μοιράσματος και της προστασίας των προσωπικών και κοινοτικών μας χώρων. Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα υπάρχει κανένας διαχωρισμός μεταξύ σκηνής και θεατών, καλλιτέχνες και κοινό θα βρισκόμαστε και θα αλληλεπιδρούμε σε έναν αδιαίρετο, ενιαίο χώρο.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λίντα

Πολιτισμός / Τι συνέβη με την αποχώρηση της Λίντας Καπετανέα από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Μετά από επτά χρόνια στο τιμόνι του θεσμού, δεν ανανεώθηκε η σύμβαση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, κάτι που της ανακοινώθηκε από τον δήμαρχο Καλαμάτας σε ένα σύντομο τηλεφώνημα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ