The_Politics_Of_Pop*

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
0

Πριν κάποια χρόνια διάβασα στο LIFO.gr την είδηση της πώλησης ενός πίνακα του Basquiat στην τιμή των 29 εκατομμυρίων δολαρίων. Δεν με εξέπληξε βέβαια. Η ποπ αρτ καλλιτεχνική σκηνή των '80ς ταλαντούχοι επίγονοι οι περισσότεροι του Γουόρχολ (και αδικοχαμένοι αρκετοί από αυτούς είτε από τα ναρκωτικά είτε από το AIDS) είναι πια οι «νέοι κλασσικοί» κατά μια έννοια σε μια αγορά που διψάει για ανανέωση.

Αποδείχθηκε με το πέρασμα του χρόνου βέβαια πως οι περισσότεροι δεν ήταν φούσκες και πως παρ' όλη την ακραιφνή εμπορευματοποίηση του αρτ μάρκετ αρκετοί από αυτούς κατάφεραν να αναγνώσουν τα σημάδια του καιρού τους με τόλμη, ακρίβεια και ποιητική ένταση.

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Δεν ήταν εύκολο. Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα κυκλωνικά καλλιτεχνικά ρεύματα των '60s-'70s πριν δραστηριοποιηθούν στα '80ς και στην εμπορευματική γιγάντωση που αυτά επέφεραν και έπρεπε να ισορροπήσουν ανάμεσα στην underground σκηνή που τους ανέθρεψε και στις ελκυστικά προσοδοφόρες αντανακλάσεις του mainstream κυκλώματος που βαμπιρικά ήθελε να τους εκμεταλλευθεί.

Γέννημα εκείνης της περιόδου και από τα πιο χαρακτηριστικά και ταλαντούχα δείγματα της είναι και ο Keith Haring, όπως και ο Basquiat που ανέφερα στην αρχή του ποστ. Βέβαια ο Haring έσπασε το φράγμα του μέινστριμ πιο εύκολα απ' ό,τι ο underground Basquiat. :-)

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
Ο ατιτλοφόρητος πίνακας του 1982 από τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά πωλήθηκε από τον οίκο Christie's, έναντι 29 εκατομμυρίων δολαρίων.

Βοήθησε σε αυτό σαφώς η καρτουνίστικη υφή των σχεδίων του η οποία σε πρώτο επίπεδο σε προσέλκυε αμέσως ανεξαρτήτως της τριβής σου με την τέχνη είτε τα έβλεπες στο δρόμο απ' όπου ξεκίνησε κι αυτός είτε κρεμασμένα στους τοίχους των γκαλερί.

Πρόδρομος μιας ολόκληρης γενιάς street artists που ακολούθησαν μετά και στην Αμερική και αλλού ο Haring κατά τη γνώμη μου υπήρξε εξόχως σημαντικός.

Φιλτράρισε μέσα από το πολύχρωμο ποπ καλειδοσκόπιο της τέχνης του την Αμερική των '80s, το τρυφηλό παιχνίδι των αντανακλάσεών της, την δίνη των αντιφάσεων της, την ιδιότυπη σχιζοφρένεια της, τον μετεωρισμό και το είδος της ναυτίας που προκαλεί στο άτομο το συνεχές κυνήγι της επιτυχίας καταφέρνοντας να σχηματίσει μέσα από τις ρωγμές της έναν ποπ λυρισμό μεγάλης συγκινησιακής δύναμης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter

Τα ανθρωπάκια του Haring περιγράφουν ακριβώς αυτό. Την πάλη του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, με το ανεβάσταγο φορτίο του κόσμου μας. Για αυτό μάλλον παραμένει ακόμα επίκαιρος και έχουμε την δυνατότητα σε περιόδους παγκόσμιας οικονομικής και πολιτικής κρίσης σαν και τη τωρινή να ξύσουμε και τις υπόλοιπες επιστρώσεις του έργου του

Τις πιο πολιτικές τις οποίες και σαφώς διαθέτει το έργο του μέσα σε όλο αυτό τον πολύχρωμο, λαβυρινθώδη ποπ κυκεώνα. Αυτό θα σκέφτηκαν μάλλον και οι υπεύθυνοι του Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris οι οποίοι διοργάνωσαν μια έκθεση με τα πιο πολιτικά από τα έργα του με τον τίτλο Keith Haring: The Political Line η οποία θα «τρέχει» μέχρι και τις 18 Αυγούστου στο Παρίσι.

Δείτε μερικές εικόνες από την έκθεση και τά έργα του Haring. Και σκεφτείτε πως μπορεί να μιλήσεις πολιτικά χωρίς να επιβάλλεις τη διάσταση μιας χοντροκομμένης στράτευσης αλλά την εμπνευσμένη λάμψη της μεγάλης τέχνης.

The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
The_Politics_Of_Pop* Facebook Twitter
 
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Μόδα & Στυλ / Αντόνιο Λόπεζ: o εικονογράφος μόδας που «σκότωσε» τη γυναίκα-κουκλίτσα

Με στοιχεία urban street κουλτούρας, λατινοαμερικανική παράδοση και αλάνθαστο αισθητήριο εισήγαγε τον πλουραλισμό στον κόσμο της μόδας και ανακάλυψε αμαζόνες όπως η Γκρέις Τζόουνς και η Τζέρι Χολ.
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ