Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
«Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας... ©Javier Calleja
0

«Οι χαρακτήρες μου είναι μικρά παιδιά με κοκκινισμένα και διάφανα μάτια που έχουν σταματήσει το κλάμα. Έχουν γνωρίσει τον πόνο και τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό τους κάνει ήρωες!» λέει ο Ισπανός καλλιτέχνης Javier Calleja στο LIFO.gr για τους πρωταγωνιστές της νέας του έκθεσης με τίτλο «I Hope You Don’t Mind» που αυτές τις μέρες διεξάγεται στη Μάλαγα της Ισπανίας, την πόλη καταγωγής του.

Συμβουλές που σίγουρα τις γνωρίζεις και τις έχει δει να επιπλέουν καθημερινά στην θάλασσα του Ίντερνετ αναγράφονται στις μπλούζες των ηρώων του. Ο Calleja δεν θέλει να πει κάτι καινούριο για τη δύναμη του τώρα με το «Here and now» ή με το να σε παροτρύνει να μην τα παίρνεις όλα κατάκαρδα ή με το να σου προτείνει ως σωστό τον ανάποδο δρόμο από αυτόν που παίρνουν οι πολλοί.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

«Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου, τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη» μου λέει για ένα από τα έργα του που απλά αναγράφει τη λέξη Hero.

Γεννήθηκε πριν 47 χρόνια στη Μάλαγα της Ισπανίας, σε μια πολύτεκνη οικογένεια με άλλα τέσσερα αδέρφια. Από μικρός σχεδίαζε πολύ καλά αλλά η απόφαση να σπουδάσει τέχνη ήρθε σχετικά αργά, στα εικοσιπέντε του. Στα τριάντα του αποφάσισε να αφοσιωθεί οριστικά στην τέχνη.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου. τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη... ©Javier Calleja

Του ζητάω να κάνει ένα top 5 με τους αγαπημένους του καλλιτέχνες και μάλλον δυσκολεύεται να διαλέξει. Μου αναφέρει τον Βέλγο σουρεαλιστή Rene Magritte, τον εξπρεσιονιστή Mark Rothko, τον Ισπανό Hernandez Pijuan, τον Αμερικανό Philip Guston και φυσικά δυο Ιάπωνες, τον βραβευμένο σκηνοθέτη κινουμένων σχεδίων Hayao Miyazaki και τον καλλιτέχνη Yoshitomo Nara.

  

Μια αόρατη γραμμή ενώνει τα έργα του Nara με αυτά του Calleja. Πρωταγωνιστές στα έργα του Nara είναι και εδώ παιδιά. Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον σεισμό που έγινε το 2011 στην Ιαπωνία. Μπορείς να δεις στα μάτια των ηρώων του παρόμοια συναισθήματα με αυτά που εκφράζουν οι ήρωες του Ισπανού καλλιτέχνη. Παιδιά που έχουν γνωρίσει τον πόνο.

Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης, ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία. «Ως καλλιτέχνης δεν αισθάνομαι σε κανέναν υποχρεωμένος. Κάποτε κάποιος είπε ότι "η τέχνη δεν είναι σημαντική αλλά μπορεί να μιλήσει για σημαντικά πράγματα". Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας».

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία... ©Javier Calleja

Και ποιος είναι ο ιδανικός θεατής για τον Javier Calleja; «Ο ιδανικός θεατής της δουλειάς μου είναι ο καθένας που έχει την περιέργεια να σταθεί μπροστά από ένα έργο μου. Όταν βλέπω ότι κάποιος ενδιαφέρεται για τα έργα μου αισθάνομαι ικανοποιημένος. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά μου δεν ήταν αδιάφορη» μου επισημαίνει.

Κλείνουμε την ψηφιακή μας κουβέντα με μια ερώτηση για την ευτυχία, κάτι το οποίο μου λέει ότι δεν μπορεί να το προσδιορίσει αλλά από την εμπειρία του το έχει αισθανθεί στιγμιαία. Ενώ όταν του ζητώ να στείλει ένα μήνυμα στον δεκαεξάχρονο εαυτό του μου λέει μια φράση από τον Μάγο του Οζ: «Follow the Yellow Brick Road»

O  Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
O Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του... ©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Όλες οι εικόνες παραχωρήθηκαν από τον καλλιτέχνη στο LIFO.gr για αποκλειστική χρήση. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του

 

Info:

Η έκθεση I hope you don't mind του Javier Calleja συνεχίζεται στην Yusto/Giner gallery (C/ Madera, 9, Marbella) στη Μάλαγα της Ισπανίας μέχρι της 28 Ιουλίου.

Instagram

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ