Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
«Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας... ©Javier Calleja
0

«Οι χαρακτήρες μου είναι μικρά παιδιά με κοκκινισμένα και διάφανα μάτια που έχουν σταματήσει το κλάμα. Έχουν γνωρίσει τον πόνο και τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό τους κάνει ήρωες!» λέει ο Ισπανός καλλιτέχνης Javier Calleja στο LIFO.gr για τους πρωταγωνιστές της νέας του έκθεσης με τίτλο «I Hope You Don’t Mind» που αυτές τις μέρες διεξάγεται στη Μάλαγα της Ισπανίας, την πόλη καταγωγής του.

Συμβουλές που σίγουρα τις γνωρίζεις και τις έχει δει να επιπλέουν καθημερινά στην θάλασσα του Ίντερνετ αναγράφονται στις μπλούζες των ηρώων του. Ο Calleja δεν θέλει να πει κάτι καινούριο για τη δύναμη του τώρα με το «Here and now» ή με το να σε παροτρύνει να μην τα παίρνεις όλα κατάκαρδα ή με το να σου προτείνει ως σωστό τον ανάποδο δρόμο από αυτόν που παίρνουν οι πολλοί.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

«Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου, τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη» μου λέει για ένα από τα έργα του που απλά αναγράφει τη λέξη Hero.

Γεννήθηκε πριν 47 χρόνια στη Μάλαγα της Ισπανίας, σε μια πολύτεκνη οικογένεια με άλλα τέσσερα αδέρφια. Από μικρός σχεδίαζε πολύ καλά αλλά η απόφαση να σπουδάσει τέχνη ήρθε σχετικά αργά, στα εικοσιπέντε του. Στα τριάντα του αποφάσισε να αφοσιωθεί οριστικά στην τέχνη.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου. τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη... ©Javier Calleja

Του ζητάω να κάνει ένα top 5 με τους αγαπημένους του καλλιτέχνες και μάλλον δυσκολεύεται να διαλέξει. Μου αναφέρει τον Βέλγο σουρεαλιστή Rene Magritte, τον εξπρεσιονιστή Mark Rothko, τον Ισπανό Hernandez Pijuan, τον Αμερικανό Philip Guston και φυσικά δυο Ιάπωνες, τον βραβευμένο σκηνοθέτη κινουμένων σχεδίων Hayao Miyazaki και τον καλλιτέχνη Yoshitomo Nara.

  

Μια αόρατη γραμμή ενώνει τα έργα του Nara με αυτά του Calleja. Πρωταγωνιστές στα έργα του Nara είναι και εδώ παιδιά. Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον σεισμό που έγινε το 2011 στην Ιαπωνία. Μπορείς να δεις στα μάτια των ηρώων του παρόμοια συναισθήματα με αυτά που εκφράζουν οι ήρωες του Ισπανού καλλιτέχνη. Παιδιά που έχουν γνωρίσει τον πόνο.

Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης, ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία. «Ως καλλιτέχνης δεν αισθάνομαι σε κανέναν υποχρεωμένος. Κάποτε κάποιος είπε ότι "η τέχνη δεν είναι σημαντική αλλά μπορεί να μιλήσει για σημαντικά πράγματα". Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας».

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία... ©Javier Calleja

Και ποιος είναι ο ιδανικός θεατής για τον Javier Calleja; «Ο ιδανικός θεατής της δουλειάς μου είναι ο καθένας που έχει την περιέργεια να σταθεί μπροστά από ένα έργο μου. Όταν βλέπω ότι κάποιος ενδιαφέρεται για τα έργα μου αισθάνομαι ικανοποιημένος. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά μου δεν ήταν αδιάφορη» μου επισημαίνει.

Κλείνουμε την ψηφιακή μας κουβέντα με μια ερώτηση για την ευτυχία, κάτι το οποίο μου λέει ότι δεν μπορεί να το προσδιορίσει αλλά από την εμπειρία του το έχει αισθανθεί στιγμιαία. Ενώ όταν του ζητώ να στείλει ένα μήνυμα στον δεκαεξάχρονο εαυτό του μου λέει μια φράση από τον Μάγο του Οζ: «Follow the Yellow Brick Road»

O  Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
O Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του... ©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Όλες οι εικόνες παραχωρήθηκαν από τον καλλιτέχνη στο LIFO.gr για αποκλειστική χρήση. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του

 

Info:

Η έκθεση I hope you don't mind του Javier Calleja συνεχίζεται στην Yusto/Giner gallery (C/ Madera, 9, Marbella) στη Μάλαγα της Ισπανίας μέχρι της 28 Ιουλίου.

Instagram

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Εικαστικά / Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας, μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Η επιμελήτρια του υβριδικού, εικαστικού προγράμματος «Sheltered Gardens», που άνοιξε τις πόρτες του στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στις 22 Σεπτεμβρίου, μιλά για τη σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία, αλλά και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΣΑΚΚΑ
Ρένα Παπασπύρου και Νίνα Παπακωνσταντίνου στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων

Εκθέσεις / Ένας εικαστικός κομήτης περνάει πάνω απ' την Αθήνα

Δυο γυναίκες εικαστικοί, η Ρένα Παπασπύρου και η Νίνα Παπακωνσταντίνου, με «Το πέρασμα του κομήτη: Επεισόδια και εικόνες στην ύλη» και τα «Phantoms» παρουσιάζουν σημαντικά σύνολα της δουλειάς τους στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους» στο Μουσείο Β&Ε Γουλανδρή

Εικαστικά / Η επιρροή του Φώτη Κόντογλου στην ελληνική τέχνη σε μια έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή τιμά τον εμβληματικό καλλιτέχνη από το Αϊβαλί με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ειρήνη Γερουλάνου: «Το μουσείο Μπενάκη ίσως να μην υπήρχε σήμερα αν δεν ήταν ο Άγγελος Δεληβορριάς»

Εικαστικά / Ειρήνη Γερουλάνου: Ο Άγγελος Δεληβορριάς όπως τον έζησα

Με αφορμή τη σημερινή συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, η πρόεδρος της διοικητικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μιλά στη LiFO για τον αναμορφωτή του μουσείου, Άγγελο Δεληβορριά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Εικαστικά / Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, τον μεγαλύτερο σε έκταση στην Ελλάδα αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers ενώνονται μέσα σε ένα μεγαλειώδες τοπίο της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Εικαστικά / Μουσείο Μπενάκη: Σπάνια εκθέματα από τη μεγάλη έκθεση για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών ζωντανεύουν το χρονικό της ιστορικής περιόδου μέσα από την έκθεση «Μικρά Ασία: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός - Δημιουργία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπαρτελεμί

Εικαστικά / Οι εντυπωσιακοί παλαιστές του Louis Barthélemy στην Αθήνα

Στους καμβάδες του Γάλλου σχεδιαστή και καλλιτέχνη οι «κεντημένοι παλαιστές» συνδέουν τις κουλτούρες και την παράδοση με τη σύγχρονη απεικόνιση, κληρονομιά ενός μοναδικού ταξιδιού του στη Σενεγάλη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Οθόνες / Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Kunstfest Weimar, το ετήσιο φεστιβάλ της Βαϊμάρης

Εικαστικά / Στο Kunstfest Weimar, το ετήσιο φεστιβάλ της Βαϊμάρης

Εντυπώσεις από τη φετινή διοργάνωση του σημαντικού γερμανικού φεστιβάλ που παντρεύει την τέχνη με την πολιτική και την ανάγκη για διατήρηση της μνήμης και του πολιτικού προβληματισμού σχετικά με τα τρέχοντα γεγονότα και το μέλλον της Γερμανίας αλλά και της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ