Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
«Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας... ©Javier Calleja
0

«Οι χαρακτήρες μου είναι μικρά παιδιά με κοκκινισμένα και διάφανα μάτια που έχουν σταματήσει το κλάμα. Έχουν γνωρίσει τον πόνο και τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό τους κάνει ήρωες!» λέει ο Ισπανός καλλιτέχνης Javier Calleja στο LIFO.gr για τους πρωταγωνιστές της νέας του έκθεσης με τίτλο «I Hope You Don’t Mind» που αυτές τις μέρες διεξάγεται στη Μάλαγα της Ισπανίας, την πόλη καταγωγής του.

Συμβουλές που σίγουρα τις γνωρίζεις και τις έχει δει να επιπλέουν καθημερινά στην θάλασσα του Ίντερνετ αναγράφονται στις μπλούζες των ηρώων του. Ο Calleja δεν θέλει να πει κάτι καινούριο για τη δύναμη του τώρα με το «Here and now» ή με το να σε παροτρύνει να μην τα παίρνεις όλα κατάκαρδα ή με το να σου προτείνει ως σωστό τον ανάποδο δρόμο από αυτόν που παίρνουν οι πολλοί.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

«Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου, τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη» μου λέει για ένα από τα έργα του που απλά αναγράφει τη λέξη Hero.

Γεννήθηκε πριν 47 χρόνια στη Μάλαγα της Ισπανίας, σε μια πολύτεκνη οικογένεια με άλλα τέσσερα αδέρφια. Από μικρός σχεδίαζε πολύ καλά αλλά η απόφαση να σπουδάσει τέχνη ήρθε σχετικά αργά, στα εικοσιπέντε του. Στα τριάντα του αποφάσισε να αφοσιωθεί οριστικά στην τέχνη.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου. τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη... ©Javier Calleja

Του ζητάω να κάνει ένα top 5 με τους αγαπημένους του καλλιτέχνες και μάλλον δυσκολεύεται να διαλέξει. Μου αναφέρει τον Βέλγο σουρεαλιστή Rene Magritte, τον εξπρεσιονιστή Mark Rothko, τον Ισπανό Hernandez Pijuan, τον Αμερικανό Philip Guston και φυσικά δυο Ιάπωνες, τον βραβευμένο σκηνοθέτη κινουμένων σχεδίων Hayao Miyazaki και τον καλλιτέχνη Yoshitomo Nara.

  

Μια αόρατη γραμμή ενώνει τα έργα του Nara με αυτά του Calleja. Πρωταγωνιστές στα έργα του Nara είναι και εδώ παιδιά. Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον σεισμό που έγινε το 2011 στην Ιαπωνία. Μπορείς να δεις στα μάτια των ηρώων του παρόμοια συναισθήματα με αυτά που εκφράζουν οι ήρωες του Ισπανού καλλιτέχνη. Παιδιά που έχουν γνωρίσει τον πόνο.

Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης, ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία. «Ως καλλιτέχνης δεν αισθάνομαι σε κανέναν υποχρεωμένος. Κάποτε κάποιος είπε ότι "η τέχνη δεν είναι σημαντική αλλά μπορεί να μιλήσει για σημαντικά πράγματα". Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας».

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία... ©Javier Calleja

Και ποιος είναι ο ιδανικός θεατής για τον Javier Calleja; «Ο ιδανικός θεατής της δουλειάς μου είναι ο καθένας που έχει την περιέργεια να σταθεί μπροστά από ένα έργο μου. Όταν βλέπω ότι κάποιος ενδιαφέρεται για τα έργα μου αισθάνομαι ικανοποιημένος. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά μου δεν ήταν αδιάφορη» μου επισημαίνει.

Κλείνουμε την ψηφιακή μας κουβέντα με μια ερώτηση για την ευτυχία, κάτι το οποίο μου λέει ότι δεν μπορεί να το προσδιορίσει αλλά από την εμπειρία του το έχει αισθανθεί στιγμιαία. Ενώ όταν του ζητώ να στείλει ένα μήνυμα στον δεκαεξάχρονο εαυτό του μου λέει μια φράση από τον Μάγο του Οζ: «Follow the Yellow Brick Road»

O  Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
O Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του... ©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Όλες οι εικόνες παραχωρήθηκαν από τον καλλιτέχνη στο LIFO.gr για αποκλειστική χρήση. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του

 

Info:

Η έκθεση I hope you don't mind του Javier Calleja συνεχίζεται στην Yusto/Giner gallery (C/ Madera, 9, Marbella) στη Μάλαγα της Ισπανίας μέχρι της 28 Ιουλίου.

Instagram

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM