Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
«Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας... ©Javier Calleja
0

«Οι χαρακτήρες μου είναι μικρά παιδιά με κοκκινισμένα και διάφανα μάτια που έχουν σταματήσει το κλάμα. Έχουν γνωρίσει τον πόνο και τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό τους κάνει ήρωες!» λέει ο Ισπανός καλλιτέχνης Javier Calleja στο LIFO.gr για τους πρωταγωνιστές της νέας του έκθεσης με τίτλο «I Hope You Don’t Mind» που αυτές τις μέρες διεξάγεται στη Μάλαγα της Ισπανίας, την πόλη καταγωγής του.

Συμβουλές που σίγουρα τις γνωρίζεις και τις έχει δει να επιπλέουν καθημερινά στην θάλασσα του Ίντερνετ αναγράφονται στις μπλούζες των ηρώων του. Ο Calleja δεν θέλει να πει κάτι καινούριο για τη δύναμη του τώρα με το «Here and now» ή με το να σε παροτρύνει να μην τα παίρνεις όλα κατάκαρδα ή με το να σου προτείνει ως σωστό τον ανάποδο δρόμο από αυτόν που παίρνουν οι πολλοί.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

Ο Calleja προσπαθεί να σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε θέματα που αφορούν το πώς ζεις τη ζωή σου και το πώς σχετίζεσαι με τους άλλους ανθρώπους. Και μερικές φορές απλά θέλει να σου δώσει κουράγιο και να σου υπενθυμίσει ότι δεν είσαι μόνος, ότι όλοι λίγο-πολύ κουβαλάμε το δικό μας υπαρξιακό φορτίο.

«Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου, τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη» μου λέει για ένα από τα έργα του που απλά αναγράφει τη λέξη Hero.

Γεννήθηκε πριν 47 χρόνια στη Μάλαγα της Ισπανίας, σε μια πολύτεκνη οικογένεια με άλλα τέσσερα αδέρφια. Από μικρός σχεδίαζε πολύ καλά αλλά η απόφαση να σπουδάσει τέχνη ήρθε σχετικά αργά, στα εικοσιπέντε του. Στα τριάντα του αποφάσισε να αφοσιωθεί οριστικά στην τέχνη.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τον ήρωα μου. τον Hero. Όλοι μπορούμε να γίνουμε ήρωες κάθε στιγμή. Μερικές φορές το να σηκώνεσαι από το κρεβάτι σου μοιάζει με ηρωική πράξη... ©Javier Calleja

Του ζητάω να κάνει ένα top 5 με τους αγαπημένους του καλλιτέχνες και μάλλον δυσκολεύεται να διαλέξει. Μου αναφέρει τον Βέλγο σουρεαλιστή Rene Magritte, τον εξπρεσιονιστή Mark Rothko, τον Ισπανό Hernandez Pijuan, τον Αμερικανό Philip Guston και φυσικά δυο Ιάπωνες, τον βραβευμένο σκηνοθέτη κινουμένων σχεδίων Hayao Miyazaki και τον καλλιτέχνη Yoshitomo Nara.

  

Μια αόρατη γραμμή ενώνει τα έργα του Nara με αυτά του Calleja. Πρωταγωνιστές στα έργα του Nara είναι και εδώ παιδιά. Ο Ιάπωνας καλλιτέχνης επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον σεισμό που έγινε το 2011 στην Ιαπωνία. Μπορείς να δεις στα μάτια των ηρώων του παρόμοια συναισθήματα με αυτά που εκφράζουν οι ήρωες του Ισπανού καλλιτέχνη. Παιδιά που έχουν γνωρίσει τον πόνο.

Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης, ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία. «Ως καλλιτέχνης δεν αισθάνομαι σε κανέναν υποχρεωμένος. Κάποτε κάποιος είπε ότι "η τέχνη δεν είναι σημαντική αλλά μπορεί να μιλήσει για σημαντικά πράγματα". Έχω κατά νου ότι η δύναμη της τέχνης, το να αλλάξει τον κόσμο, προκύπτει από αυτά για τα οποία μιλά ή αντιπροσωπεύει. Δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αλλά κάποιο είδος υπευθυνότητας».

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
Αν και είναι ολοφάνερη η προσπάθεια του να δείξει τον πόνο ως μια πηγή δύναμης ο ίδιος αρνείται ότι έχει κάποιο καλλιτεχνικό στόχο όπως και κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία... ©Javier Calleja

Και ποιος είναι ο ιδανικός θεατής για τον Javier Calleja; «Ο ιδανικός θεατής της δουλειάς μου είναι ο καθένας που έχει την περιέργεια να σταθεί μπροστά από ένα έργο μου. Όταν βλέπω ότι κάποιος ενδιαφέρεται για τα έργα μου αισθάνομαι ικανοποιημένος. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά μου δεν ήταν αδιάφορη» μου επισημαίνει.

Κλείνουμε την ψηφιακή μας κουβέντα με μια ερώτηση για την ευτυχία, κάτι το οποίο μου λέει ότι δεν μπορεί να το προσδιορίσει αλλά από την εμπειρία του το έχει αισθανθεί στιγμιαία. Ενώ όταν του ζητώ να στείλει ένα μήνυμα στον δεκαεξάχρονο εαυτό του μου λέει μια φράση από τον Μάγο του Οζ: «Follow the Yellow Brick Road»

O  Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του.

Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
O Calleja φαίνεται συνειδητοποιημένος και αν και κινείται στον ρευστό κόσμο της τέχνης αυτά που αγαπά περισσότερο είναι γήινα: Τη γυναίκα του και τη γάτα του... ©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja
Τα πονεμένα παιδιά με τα διάφανα μάτια του Javier Calleja Facebook Twitter
©Javier Calleja

Όλες οι εικόνες παραχωρήθηκαν από τον καλλιτέχνη στο LIFO.gr για αποκλειστική χρήση. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του

 

Info:

Η έκθεση I hope you don't mind του Javier Calleja συνεχίζεται στην Yusto/Giner gallery (C/ Madera, 9, Marbella) στη Μάλαγα της Ισπανίας μέχρι της 28 Ιουλίου.

Instagram

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ