Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Η ζωή είναι γεμάτη βιώματα. Κάθε μέρα που περνάει, κάθε ώρα, κάθε στιγμή, it all adds up… ©Taxiarchis Mermiris
0

Τα έργα του Ταξιάρχη Μερμίρη μου προκαλούν αντιφατικά συναισθήματα. Από την μια η αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας και από την άλλη ένα κλειστοφοβικό συναίσθημα. Λες και όλη η ζωή μπορεί να συμπυκνωθεί πάνω στις επιφάνειες που ξεδιπλώνει το ιδιοσυγκρασιακό του σύμπαν. Όσο τα πλησιάζεις και παρατηρείς τις λεπτομέρειες από κοντά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέροντα. Σαν να βλέπεις κάτι απαγορευμένο πίσω από μια κλειδαρότρυπα έχοντας στο νου σου ότι από στιγμή σε στιγμή θα ανοίξει ξαφνικά η πόρτα.

Με αφορμή μια καινούρια έκθεση που γίνεται αυτή την περίοδο στην Αθήνα η οποία περιλαμβάνει και δικά του έργα απάντησε στις ερωτήσεις του LIFO.gr. Τον ακούμε.  

 

Έμπνευση δεν βρίσκω μόνο στα δικά μου βιώματα. Έμπνευση βρισκω και ως παρατηρητής σε βιώματα άλλων και στο αντίκτυπο που έχουν μαζικά στην κοινωνία. 

 

— Στο βίντεο της έκθεσης σου στην γκαλερί Blender ένας από τους θεατές είπε για τα έργα σου ότι «του βγάζουν μια ανωμαλία». Θα ήθελα να μου το σχολιάσεις και να σε ρωτήσω εάν εσύ ο ίδιος έχεις κάνει αυτή την σκέψη για καλλιτεχνικό έργο κάποιο άλλου δημιουργού.

Πιστεύω πως είναι αρκετά πολύπλοκη διαδικασία, να καθορίσει κανείς σαν έννοια την ανωμαλία, διότι πολύ απλά το τι θεωρείται ομαλό η ανώμαλο είναι στον μεγαλύτερο βαθμό υποκειμενικό. Ομολογουμένως όμως θα δείξω μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε έργα τέχνης που στην συντριπτική τους πλειοψηφία "βγάζουν κάτι ανώμαλο" στο ευρύ κοινό.

 

— Έχεις στο μυαλό σου μια κεντρική ιδέα όταν δημιουργείς, σε έργα όπως το τρίπτυχο, και συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις ή μπορεί να επηρεαστείς από προσωπικά ή άλλου είδους γεγονότα και να αλλάξεις όχι μόνο τα βήματα αλλά και την κεντρική ιδέα του έργου κατά την διάρκεια της δημιουργίας του;

Για κάποια έργα σαφέστατα και υπάρχει μια αρχική ιδέα που όμως μεταβάλλεται συνεχώς, έως ότου η αυτόματη γραφή να κυριαρχήσει της αρχικής δομής. Υπάρχουν δε περιπτώσεις όπου η αρχική ιδέα παίζει πρωταρχικό ρόλο και άλλες που απλά είναι μια δικαιολογία για την έναρξη.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

— Η πρώτη αίσθηση που είχα από έργα σου όπως το Tales είναι ότι είσαι θαυμαστής του Ιερώνυμου Μπος και ότι τον έχεις μελετήσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε έχεις καταφέρει να μεταφέρεις το πνεύμα του με έναν δικό σου τρόπο χωρίς να φέρνει στο μυαλό τους δικούς του ήρωες και την δική του τεχνοτροπία.

Το ακούω συχνά αυτό για τον Μπος. Μου αρέσει πολύ το έργο του, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν τον έχω μελετήσει ιδιαιτέρως.

— Υπάρχει κάποιο βίωμα που έχει καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπεις τον κόσμο άρα και τον τρόπο με τον οποίο δημιουργείς και να θες να το μοιραστείς μαζί μας;

Η ζωή είναι γεμάτη βιώματα. Κάθε μέρα που περνάει, κάθε ώρα, κάθε στιγμή, it all adds up…

Επίσης έμπνευση δεν βρίσκω μόνο στα δικά μου βιώματα. Έμπνευση βρισκω και ως παρατηρητής σε βιώματα άλλων και στο αντίκτυπο που έχουν μαζικά στην κοινωνία.

— Τι σου έμαθε για την ζωή η ενασχόληση σου με την τέχνη;

Η δημιουργία, η απόλυτη ελευθέρια έκφρασης ‘θέλω να πιστεύω’, η προσπάθεια συνεχόμενης εξέλιξης, η διαδικασία, η ηδονή που νοιώθεις με το αποτέλεσμα, η επικοινωνία με το κοινό! Σου δίνει συνεχώς προκλήσεις όπως και η ίδια η ζωή. Προβλήματα που όμως με σκληρή δουλειά, αφοσίωση και υπομονή, βρίσκεις τiς λύσεις.

Επίσης είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ισορροπία στην ζωή… η τέχνη στην ζωή μου καλείται να υπηρετήσει και αυτόν τον σκοπό.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

— Πιστεύεις ότι ένας καλλιτέχνης έχει κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία;

Ο κάθε άνθρωπος έχει.

— Ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν επηρεάσει στην δουλειά σου και με ποιόν τρόπο;

Όπως είπα και πριν για τον Μπος, μου αρέσει όταν οι επιρροές μου από άλλους καλλιτέχνες έχουν διακριτικό αντίκτυπο στην δουλειά μου.

Αρχικά είχα έντονες επιρροές από Γερμανούς εξπρεσιονιστές, ζωγράφους της Αναγέννησης, χαράκτες, σουρεαλιστές, Μεξικανούς καλλιτέχνες, Ασιάτες καλλιτέχνες κλπ… Δεν μου αρέσει όμως να περιορίζομαι στο θέμα της επιρροής. Τελευταία έχω επιρροές και από street artists, ποπ καλλιτέχνες, ακόμα και από φίλους μου καλλιτέχνες.

Έμπνευση μπορείς να αντλήσεις από πολλές πηγές. Σημαντικό είναι να βγάζεις στο τέλος κάτι το αυθεντικό.

— Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος που έχει αποκομίσει από την ζωή σου στο Λονδίνο;

Η συναναστροφή μου με πολύ και διαφορετικό κόσμο. Πέρασα πολύ ωραία και έντονα χρόνια που μου έμαθαν πολλά.

— Πως ορίζεις την επιτυχία στην δουλειά σου;

Αρχικά υπάρχουν πολλοί παράμετροι πχ  αισθητική, σύνθεση, θεματολογία, τεχνική κτλ … Το να ισορροπώ επίσης μια σκοτεινή πλευρά, με αρκετή δόση χιούμορ. Θέλω να δένουν όλα αυτά μαζί και στο τέλος να βλέπω το έργο που έχω κάνει κ να υπεργουστάρω.

Όταν δε δημιουργεί έντονα συναισθήματα στον κόσμο, είτε θετικά είτε αρνητικά, είναι κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Το τι θεωρείται ομαλό ή ανώμαλο είναι στον μεγαλύτερο βαθμό υποκειμενικό. Ομολογουμένως όμως θα δείξω μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε έργα τέχνης που στην συντριπτική τους πλειοψηφία «βγάζουν κάτι ανώμαλο» στο ευρύ κοινό...©Taxiarchis Mermiris

— Μίλησε μας για την τελευταία σου συμμετοχή στην έκθεση «Καρδίτσα, Κάιρο, Ντιτρόιτ» στην γκαλερί Astra

Ο τελευταίος χρόνος για εμένα ήταν ανατρεπτικός. Για ένα διάστημα είχα αποστασιοποιηθεί από την τέχνη γενικότερα λόγω κάποιων καταστάσεων. Όμως δεν είναι εφικτό τελικά να απέχεις από κάτι που αγαπάς και που στην τελική πηγάζει από μέσα σου. Έτσι τα έργα έγιναν μεν κάτω από αντίξοες συνθήκες, αλλά με πολύ πάθος, όσο και αν αυτό ακούγετε κλισέ!!! Δεν θα μπορούσε δε να κλείσει καλύτερα από το να εκτεθούν παρέα με έργα δυο πολύ αγαπημένων καλλιτεχνών, φίλων από τα παλιά, τον Γιάννη Λαμπράκη ‘aka Tζολά και τον Φίλιππο Γκούμα. Και όλα αυτά σε μια πολύ αγαπημένη γκαλερί που και αυτή με την σειρά της κάνει φέτος το δικό της comeback υπό νέα διεύθυνση της δυναμικής και πανέμορφης Οδεττης Κουγέα!

 

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς πολύ;

 

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Η θέα απο το μπαλκόνι του σπιτιού μου...
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ισορροπία στην ζωή… η τέχνη στην ζωή μου καλείται να υπηρετήσει και αυτόν τον σκοπό... ©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

Info

Η έκθεση «Καρδίτσα, Κάιρο, Ντιτρόιτ» συνεχίζεται στην Astra Galerie (Καρυάτιδων 8, Ακρόπολη) μέχρι 24/3

Taxiarchis Mermiris

 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ