Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Η ζωή είναι γεμάτη βιώματα. Κάθε μέρα που περνάει, κάθε ώρα, κάθε στιγμή, it all adds up… ©Taxiarchis Mermiris
0

Τα έργα του Ταξιάρχη Μερμίρη μου προκαλούν αντιφατικά συναισθήματα. Από την μια η αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας και από την άλλη ένα κλειστοφοβικό συναίσθημα. Λες και όλη η ζωή μπορεί να συμπυκνωθεί πάνω στις επιφάνειες που ξεδιπλώνει το ιδιοσυγκρασιακό του σύμπαν. Όσο τα πλησιάζεις και παρατηρείς τις λεπτομέρειες από κοντά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέροντα. Σαν να βλέπεις κάτι απαγορευμένο πίσω από μια κλειδαρότρυπα έχοντας στο νου σου ότι από στιγμή σε στιγμή θα ανοίξει ξαφνικά η πόρτα.

Με αφορμή μια καινούρια έκθεση που γίνεται αυτή την περίοδο στην Αθήνα η οποία περιλαμβάνει και δικά του έργα απάντησε στις ερωτήσεις του LIFO.gr. Τον ακούμε.  

 

Έμπνευση δεν βρίσκω μόνο στα δικά μου βιώματα. Έμπνευση βρισκω και ως παρατηρητής σε βιώματα άλλων και στο αντίκτυπο που έχουν μαζικά στην κοινωνία. 

 

— Στο βίντεο της έκθεσης σου στην γκαλερί Blender ένας από τους θεατές είπε για τα έργα σου ότι «του βγάζουν μια ανωμαλία». Θα ήθελα να μου το σχολιάσεις και να σε ρωτήσω εάν εσύ ο ίδιος έχεις κάνει αυτή την σκέψη για καλλιτεχνικό έργο κάποιο άλλου δημιουργού.

Πιστεύω πως είναι αρκετά πολύπλοκη διαδικασία, να καθορίσει κανείς σαν έννοια την ανωμαλία, διότι πολύ απλά το τι θεωρείται ομαλό η ανώμαλο είναι στον μεγαλύτερο βαθμό υποκειμενικό. Ομολογουμένως όμως θα δείξω μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε έργα τέχνης που στην συντριπτική τους πλειοψηφία "βγάζουν κάτι ανώμαλο" στο ευρύ κοινό.

 

— Έχεις στο μυαλό σου μια κεντρική ιδέα όταν δημιουργείς, σε έργα όπως το τρίπτυχο, και συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις ή μπορεί να επηρεαστείς από προσωπικά ή άλλου είδους γεγονότα και να αλλάξεις όχι μόνο τα βήματα αλλά και την κεντρική ιδέα του έργου κατά την διάρκεια της δημιουργίας του;

Για κάποια έργα σαφέστατα και υπάρχει μια αρχική ιδέα που όμως μεταβάλλεται συνεχώς, έως ότου η αυτόματη γραφή να κυριαρχήσει της αρχικής δομής. Υπάρχουν δε περιπτώσεις όπου η αρχική ιδέα παίζει πρωταρχικό ρόλο και άλλες που απλά είναι μια δικαιολογία για την έναρξη.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

— Η πρώτη αίσθηση που είχα από έργα σου όπως το Tales είναι ότι είσαι θαυμαστής του Ιερώνυμου Μπος και ότι τον έχεις μελετήσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε έχεις καταφέρει να μεταφέρεις το πνεύμα του με έναν δικό σου τρόπο χωρίς να φέρνει στο μυαλό τους δικούς του ήρωες και την δική του τεχνοτροπία.

Το ακούω συχνά αυτό για τον Μπος. Μου αρέσει πολύ το έργο του, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν τον έχω μελετήσει ιδιαιτέρως.

— Υπάρχει κάποιο βίωμα που έχει καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπεις τον κόσμο άρα και τον τρόπο με τον οποίο δημιουργείς και να θες να το μοιραστείς μαζί μας;

Η ζωή είναι γεμάτη βιώματα. Κάθε μέρα που περνάει, κάθε ώρα, κάθε στιγμή, it all adds up…

Επίσης έμπνευση δεν βρίσκω μόνο στα δικά μου βιώματα. Έμπνευση βρισκω και ως παρατηρητής σε βιώματα άλλων και στο αντίκτυπο που έχουν μαζικά στην κοινωνία.

— Τι σου έμαθε για την ζωή η ενασχόληση σου με την τέχνη;

Η δημιουργία, η απόλυτη ελευθέρια έκφρασης ‘θέλω να πιστεύω’, η προσπάθεια συνεχόμενης εξέλιξης, η διαδικασία, η ηδονή που νοιώθεις με το αποτέλεσμα, η επικοινωνία με το κοινό! Σου δίνει συνεχώς προκλήσεις όπως και η ίδια η ζωή. Προβλήματα που όμως με σκληρή δουλειά, αφοσίωση και υπομονή, βρίσκεις τiς λύσεις.

Επίσης είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ισορροπία στην ζωή… η τέχνη στην ζωή μου καλείται να υπηρετήσει και αυτόν τον σκοπό.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

— Πιστεύεις ότι ένας καλλιτέχνης έχει κάποια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία;

Ο κάθε άνθρωπος έχει.

— Ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν επηρεάσει στην δουλειά σου και με ποιόν τρόπο;

Όπως είπα και πριν για τον Μπος, μου αρέσει όταν οι επιρροές μου από άλλους καλλιτέχνες έχουν διακριτικό αντίκτυπο στην δουλειά μου.

Αρχικά είχα έντονες επιρροές από Γερμανούς εξπρεσιονιστές, ζωγράφους της Αναγέννησης, χαράκτες, σουρεαλιστές, Μεξικανούς καλλιτέχνες, Ασιάτες καλλιτέχνες κλπ… Δεν μου αρέσει όμως να περιορίζομαι στο θέμα της επιρροής. Τελευταία έχω επιρροές και από street artists, ποπ καλλιτέχνες, ακόμα και από φίλους μου καλλιτέχνες.

Έμπνευση μπορείς να αντλήσεις από πολλές πηγές. Σημαντικό είναι να βγάζεις στο τέλος κάτι το αυθεντικό.

— Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος που έχει αποκομίσει από την ζωή σου στο Λονδίνο;

Η συναναστροφή μου με πολύ και διαφορετικό κόσμο. Πέρασα πολύ ωραία και έντονα χρόνια που μου έμαθαν πολλά.

— Πως ορίζεις την επιτυχία στην δουλειά σου;

Αρχικά υπάρχουν πολλοί παράμετροι πχ  αισθητική, σύνθεση, θεματολογία, τεχνική κτλ … Το να ισορροπώ επίσης μια σκοτεινή πλευρά, με αρκετή δόση χιούμορ. Θέλω να δένουν όλα αυτά μαζί και στο τέλος να βλέπω το έργο που έχω κάνει κ να υπεργουστάρω.

Όταν δε δημιουργεί έντονα συναισθήματα στον κόσμο, είτε θετικά είτε αρνητικά, είναι κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα.

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Το τι θεωρείται ομαλό ή ανώμαλο είναι στον μεγαλύτερο βαθμό υποκειμενικό. Ομολογουμένως όμως θα δείξω μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε έργα τέχνης που στην συντριπτική τους πλειοψηφία «βγάζουν κάτι ανώμαλο» στο ευρύ κοινό...©Taxiarchis Mermiris

— Μίλησε μας για την τελευταία σου συμμετοχή στην έκθεση «Καρδίτσα, Κάιρο, Ντιτρόιτ» στην γκαλερί Astra

Ο τελευταίος χρόνος για εμένα ήταν ανατρεπτικός. Για ένα διάστημα είχα αποστασιοποιηθεί από την τέχνη γενικότερα λόγω κάποιων καταστάσεων. Όμως δεν είναι εφικτό τελικά να απέχεις από κάτι που αγαπάς και που στην τελική πηγάζει από μέσα σου. Έτσι τα έργα έγιναν μεν κάτω από αντίξοες συνθήκες, αλλά με πολύ πάθος, όσο και αν αυτό ακούγετε κλισέ!!! Δεν θα μπορούσε δε να κλείσει καλύτερα από το να εκτεθούν παρέα με έργα δυο πολύ αγαπημένων καλλιτεχνών, φίλων από τα παλιά, τον Γιάννη Λαμπράκη ‘aka Tζολά και τον Φίλιππο Γκούμα. Και όλα αυτά σε μια πολύ αγαπημένη γκαλερί που και αυτή με την σειρά της κάνει φέτος το δικό της comeback υπό νέα διεύθυνση της δυναμικής και πανέμορφης Οδεττης Κουγέα!

 

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς πολύ;

 

Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Η θέα απο το μπαλκόνι του σπιτιού μου...
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ισορροπία στην ζωή… η τέχνη στην ζωή μου καλείται να υπηρετήσει και αυτόν τον σκοπό... ©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris
Καρδίτσα -Ντιτρόιτ- Κάιρο: Στο πανηδονιστικό, ζόρικο σύμπαν του Ταξιάρχη Μερμίρη Facebook Twitter
©Taxiarchis Mermiris

Info

Η έκθεση «Καρδίτσα, Κάιρο, Ντιτρόιτ» συνεχίζεται στην Astra Galerie (Καρυάτιδων 8, Ακρόπολη) μέχρι 24/3

Taxiarchis Mermiris

 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ