Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Εκθέσεις Facebook Twitter
Aiko Ohno, Ama, 2023, εγκατάσταση με φωτογραφίες. Φωτ.: Μαρία Τούλτσα & PCAI
0

«Forest bathing» και τέχνη στον Βοτανικό Κήπο Ι. & Α. Ν. Διομήδους

Η θεραπευτική επίδραση της φύσης που προτείνει η έκθεση «Forest bathing» (Shinrin-yoku) γεννιέται σε ένα ιδανικό περιβάλλον, στον μεγαλύτερο βοτανικό κήπο της χώρας μας και της ανατολικής Μεσογείου, στον κήπο Ι. & Α. Ν. Διομήδους. Η περιήγηση στον κήπο με τα 4.000 είδη φυτών, τους δενδρώνες και τους ανθισμένους ανθώνες μοιάζει με κυνήγι θησαυρού για τον επισκέπτη, που θα ανακαλύψει τα έργα των 15 Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών τα οποία εναρμονίζονται με το φυσικό περιβάλλον, τη χλωρίδα και την πανίδα του κήπου.

Στη νέα έκθεση του PCAI, σε επιμέλεια Κίκας Κυριακάκου, τα έργα, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, γλυπτική, ΑΙ, εικονογραφήσεις ή φιλμ, επιδιώκουν την αλληλεπίδραση με τον βοτανικό κήπο, την περιβάλλουσα δασική περιοχή, τις λίμνες με νούφαρα, τα ξέφωτα και τα θερμοκήπια, υπογραμμίζοντας παράλληλα τον ρόλο του κήπου ως περιοχής προστασίας χιλιάδων ειδών χλωρίδας και ως καταφυγίου για την τοπική άγρια πανίδα. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στη συνήθεια να περνάμε χρόνο κοντά στη φύση, χωρίς την αγωνία των ηλεκτρονικών συσκευών και τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας, και στην έννοια του νερού που έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει και να μας παρηγορεί, σύμφωνα με τα λόγια του Gaston Bachelard.

Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στη συνήθεια να περνάμε χρόνο κοντά στη φύση, χωρίς την αγωνία των ηλεκτρονικών συσκευών και τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας, και στην έννοια του νερού που έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει και να μας παρηγορεί

Η έκθεση εμβαθύνει ακόμα στις μυθολογίες και τις παραδόσεις της ama, μέσα από το έργο της Aiko Ohno, φωτογράφου και δύτριας. Τα κινητικά φωτογραφικά γλυπτά της Maria Antelman προσεγγίζουν τη βαθιά μας σύνδεση με τη φύση απέναντι σε ένα τοπίο τεχνητής νοημοσύνης. Η Νικομάχη Καρακωστάνογλου τοποθετεί στο ξέφωτο ένα στρογγυλό μαρμάρινο γλυπτό και καλεί τον θεατή να το ανακαλύψει. Οι VASKOS με τα «Υδρο-ερωτικά φεγγάρια» προαναγγέλλουν μια «οικο-κουίρ» κοινότητα ως μια νέα μορφή αντίστασης. Ο Δημήτρης Ιωάννου κάνει μια εγκατάσταση με 100 βότσαλα που συνέλεξε ο πατέρας του σε μια περίοδο 35 περίπου ετών και η Εύα Στεφανή συμμετέχει με ένα ντοκιμαντέρ πάνω στην ανεμελιά και τη μελαγχολία των λουτροπόλεων. Ο Γιώργος Δρίβας δημιουργεί μια σειρά φωτογραφιών, με ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης να αναδημιουργεί κάποιες από τις εικόνες του.

Εκθέσεις Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την περφόρμανς του Μιχάλη Αfolayan, Το Παναθρώπινο Ταξίδι, στα εγκαίνια της έκθεσης. Φωτ.: Μαρία Τούλτσα & PCAI
Εκθέσεις Facebook Twitter
Maria Antelman, Chemical Memories, 2024, μαρμάρινο γλυπτό, Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Μαρία Τούλτσα & PCAI
Εκθέσεις Facebook Twitter
Asako Masunouchi, Open 5 Senses. Φωτ.: Μαρία Τούλτσα & PCAI

Η εγκατάσταση των Campus Novel ασχολείται με τα μικρο-συστήματα και τα πεδία συμβιωτικής πολυπλοκότητας. Οι Μαρία Φ Ντολόρες & Σοφία Ντώνα | Maria F Dolores & Sofia Dona παίρνουν μέρος με μια εγκατάσταση εμπνευσμένη από το Ξέφωτο του Αλέξη Μπίστικα και το Sex, Lies, Religion της Annette Kennerley. Ο Μιχάλης Afolayan δημιουργεί έργο με έναν Χορό ανθρώπων που εμφανίζεται για να εξιστορήσει την ιστορία της μετακίνησης. Η Αsako Masunouchi δημιουργεί εικόνες που αντιπροσωπεύουν τις πέντε αισθήσεις. Η Lynn Hershman Leeson ασχολείται με την εύθραυστη φύση της ίδιας της ζωής, ο Éric Baudelaire με την ταινία A Flower in the Mouth κάνει μια αναφορά στην έννοια του χρόνου, η Raffaela Naldi Rossano φτιάχνει μια πλωτή εγκατάσταση για τις χελώνες και η Μαλβίνα Παναγιωτίδη προσεγγίζει την αράχνη ως σύμβολο και ως φορέα ευρύτερων συστημάτων αντίληψης και αναδημιουργίας του κόσμου.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Η «κατσίκα» της τέχνης στο κτήμα ΜΑΛΙ ΒΕΝΙ

Εκθέσεις Facebook Twitter
Θάνος Μακρής, Ephemeral Exercises of Melancholia: Horns, 2024, ψηφιακή εκτύπωση σε plexiglass/ dibond, 30 x 30 εκ.

Στον αρχαίο ελληνικό μύθο μια κατσίκα θρέφει με το γάλα της τον μικρό Δία, ενώ ο τραγόμορφος Πάνας και οι Σάτυροι κατοικούν σε δάση και δίπλα σε ακροποταμιές μέσα σε μια ευφρόσυνη και οργιαστική ατμόσφαιρα χορού, μουσικής και ασυγκράτητης ερωτικής λαγνείας. Σύμβολο γονιμότητας και ευημερίας, δύναμης, αντοχής και σεξουαλικής ζωτικότητας και από την άλλη πλευρά η ζοφερή διάσταση, η μαγεία και η διαβολική παρουσία, η μορφή του Σατανά που αρκετές φορές στον χριστιανικό κόσμο έχει πολλά από τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της κατσίκας: κανένα άλλο ζώο δεν αποτυπώνει τόσο διαμετρικά αντίθετους συμβολισμούς.

Τις πρωταγωνίστριες κατσίκες της έκθεσης τις συναντάμε σε ενιαίο εικαστικό περιβάλλον, σ’ έναν αναπάντεχο χώρο, στην αποθήκη ενός μεγάλου κτήματος στο Μαρκόπουλο, στο «ΜΑΛΙ ΒΕΝΙ», που στα αρβανίτικα σημαίνει «βουνό από οξιές». Είναι ένα από τα πρώτα κτήματα στην Ελλάδα που στράφηκαν στη βιοκαλλιέργεια και στη συνέχεια στην αναγεννητική βιολογική καλλιέργεια. Μια σειρά έργων εικαστικών από διαφορετικές γενιές –ζωγραφικές συνθέσεις, γλυπτά και κεραμικά, φωτογραφίες και εγκαταστάσεις– προσεγγίζουν το θέμα με ξεχωριστή ευαισθησία. Πρόκειται για έργα που διακρίνονται για τις εικαστικές τους ποιότητες, αλλά ταυτόχρονα θέτουν έμμεσα ζητήματα για την «ψυχή» των ζώων, μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο επανεξέτασης της σχέσης και της συνύπαρξής τους με τους ανθρώπους. Η έκθεση καταφέρνει και συνδυάζει με πρωτότυπο, ευρηματικό και ευφάνταστο τρόπο αναφορές και συμβολισμούς που συνδέονται με το συγκεκριμένο ζώο, μύθους και παραδόσεις, δοξασίες και θρησκευτικές τελετουργίες.

Εκθέσεις Facebook Twitter
Έργο του Κορνήλιου Γραμμένου
Εκθέσεις Facebook Twitter
Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Το γάλα του Δία, 2024, πλαστικό μπιτόνι για τη μεταφορά γάλακτος, ακρυλικά χρώματα, 38 x 25 x 25 εκ.
Εκθέσεις Facebook Twitter
Κώστας Τσώλης, Capra hircus, 2024, μελάνι σε χαρτί, 30 x 21 εκ

Η έκθεση, που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, βασίζεται σε πρωτοβουλία της Μάρως Λάγια, η οποία το 1984 πρωτοστάτησε στην απόκτηση της δωρεάς του Αλέξανδρου Ιόλα στο Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, είναι σε επιμέλεια Γιάννη Μπόλη και θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2024. Ξεκίνησε ως μια ευφάνταστη ιδέα, ένας τρόπος να συμβεί κάτι διαφορετικό, που τονίζει τη σημασία μιας πιο ηθικής στάσης απέναντι στο περιβάλλον. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα περισσότερα από τα έργα δεν δημιουργήθηκαν για την έκθεση, αλλά προϋπήρχαν και καταγράφουν ιστορίες ενός ζώου θαυμαστού και τερατώδους, κυριαρχικού και έξυπνου, διασκεδαστικού και τρομακτικού, ποιητικού και γοητευτικού σε μια έκθεση-συνάντηση σε έναν καινούργιο και απροσδόκητο κοινό τόπο, τον τόπο της συνάντησης της τέχνης, της φύσης και της χαράς.

Θα συναντήσετε έργα των καλλιτεχνών: Γιώργος Αλεξανδρίδης, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Ανδριάνα Βερβέτη, Στρατής Βογιατζής, Ανδρέας Βούσουρας, Απόστολος Γεωργίου, Νίκος Γιαβρόπουλος, Κορνήλιος Γραμμένος, Λυδία Δαμπασίνα, Χριστόφορος Δουλγέρης, Αντιγόνη Καββαθά, Γιάννης Καστρίτσης, Diane Katsiaficas, Γιάννης Κονταράτος, Κυριάκος Κρόκος, Tania Latarjet, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Θάνος Μακρής, Μανώλης Μπαμπούσης, Μάνια Μπενίση, Νικόλας Μπλιάτκας, Ναταλία Μελά, Άλεξ Μυλωνά, Ελένη Μυλωνά, Νουράκο (Φανούρης Μωραΐτης), Κοσμάς Ξενάκης, Μαρία Παναγιώτου, Αντώνης Παπαδόπουλος, Ιφιγένεια Σδούκου, Μίλτος Σκούρας, Γιώργος Σταθόπουλος, Δανάη Σταματίου, Νίκος Τρανός, Γιώργος Τσακίρης, Γιώργος Τσεριώνης, Κώστας Τσώλης, Αλέκος Φασιανός, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Μια Οδύσσεια στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά

Εκθέσεις Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης ODYSSEY στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά |φωτ: Μαρία Ειρήνη Μοσχονά

Μέσα σε ένα μουσείο-κόσμημα, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, το οποίο προσφέρει στον επισκέπτη την αντιπροσωπευτική και πλήρη εικόνα της ιστορίας της πόλης, που κατά την αρχαιότητα γνώρισε μεγάλη ακμή τόσο ως εμπορικό κέντρο της ανατολικής Μεσογείου όσο και ως πολεμικός ναύσταθμος της αρχαίας Αθήνας, στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων 2024 η περιοδική έκθεση με τίτλο «ODYSSEY» σε επιμέλεια της Μαριλένας Κουτσούκου, η οποία θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2024, παρουσιάζει είκοσι τέσσερα έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών σε συνομιλία με αριστουργήματα του μουσείου.        

Τα έργα, εμπνευσμένα από τις ραψωδίες της ομηρικής Οδύσσειας, συνιστούν μικρές σπουδές αναφορικά με τη ναυτοσύνη και τον κόσμο της θάλασσας, αλλά και τις διαχρονικές πανανθρώπινες αξίες της αγάπης, της πίστης στον ανθρώπινο νου, της τόλμης, του θάρρους, της περιπετειώδους αναζήτησης, της επιμονής και του νόστου. Αυτά τα ζητήματα έχουν απήχηση διαχρονικά τόσο σε καλλιτέχνες όσο και στο κοινό, καθιστώντας την Οδύσσεια γόνιμο έδαφος για καλλιτεχνική εξερεύνηση και πολυεπίπεδη ερμηνεία.

Στον πυρήνα της, η Οδύσσεια είναι μια γιορτή του ανθρώπινου πνεύματος και της ανθεκτικότητας, του θάρρους και της αντοχής απέναντι στις αντιξοότητες και εξερευνά πανανθρώπινα θέματα, όπως οι ανθρώπινες εμπειρίες, η φύση του ηρωισμού ή η αναζήτηση της ταυτότητας. Κάθε έργο συνοδεύεται από έναν κεντρικό στίχο του ομηρικού έπους. Οι επιλεγμένοι στίχοι παρέχουν ένα εγχειρίδιο για την αγάπη, την καλοσύνη, την πίστη, τον σεβασμό, την τέχνη, αλλά και την εκδίκηση, τον θάνατο και τελικά την ίδια τη ζωή μας.

Εκθέσεις Facebook Twitter
ODYSSEY | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά |φωτ: Μαρία Ειρήνη Μοσχονά
Εκθέσεις Facebook Twitter
ODYSSEY | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά |φωτ: Μαρία Ειρήνη Μοσχονά
Εκθέσεις Facebook Twitter
ODYSSEY | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά | φωτ: Μαρία Ειρήνη Μοσχονά

Η έκθεση δημιουργεί μια νέα εμπειρία στον επισκέπτη, καθώς ο διάλογος των σύγχρονων έργων τέχνης με τα αρχαία αντικείμενα, διάλογος του παρελθόντος με το παρόν, ενθαρρύνει τη βαθύτερη κατανόηση και των δύο. Η ανθρώπινη δημιουργία προβάλλεται με νήματα δημιουργικότητας και έκφρασης που αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, ενώ η ζωή και η τέχνη συνεχίζουν αδιάλειπτα την πορεία τους και εξελίσσονται διαρκώς και σε διαρκή συνεχή συνάφεια με τα θέματα που διερευνώνται στην Οδύσσεια.

Δεν θα μπορούσε σε αυτή την έκθεση παρά να εξετάζεται η διαρκής σημασία της θάλασσας σε όλη την ανθρώπινη ιστορία, ενώ προβάλλονται σύγχρονες ερμηνείες των θεμάτων που προκύπτουν μέσω της τέχνης, αναπροσδιορίζοντας τη σχέση του θεατή με το καλλιτέχνημα και τον χρόνο και προσφέροντας νέα ερεθίσματα που δημιουργούν νέες συνθήκες και νέο περιβάλλον παρατήρησης.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Eozen Agopian, Χρίστος Ακορδαλίτης, Αντωνάκης, Pablo Benzo, Bea Bonafini, Elvire Bonduelle, The Callas (Λάκης και Άρης Ιωνάς), Βασίλης Γεροδήμος, Δημήτρης Γκέτσις, Sunna Hansdóttir, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ηλίας Κοέν, Αριστείδης Λάππας, Ηλιοδώρα Μαργέλλου, Μαργαρίτα Μυρογιάννη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Prince Nikolaos, Δαυίδ Σαμπεθάι, Σοφία Στεβή, Φίλιππος Θεοδωρίδης, Πάνος Τσαγκάρης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Η Εσπλανάδα κάτω από το βλέμμα της Άλεξ Μυλωνά

Εκθέσεις Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης

Vintage αρχειακές φωτογραφίες της Ελένης Μυλωνά με τη μητέρα της, γλύπτρια Άλεξ Μυλωνά, ντοκουμέντα της συνεργασίας δύο καλλιτέχνιδων, μάνας και κόρης, το 1976, κοιτάζουν επίμονα τον περιπατητή της Εσπλανάδας σε αυτή την υπαίθρια έκθεση του ΚΠΙΣΝ σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη, σε επιμέλεια  Συραγώς Τσιάρα, που θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου. 

Η έκθεση προτείνει με σύγχρονους όρους την αναβίωση ή/και την εκπλήρωση του οράματος της γλύπτριας Άλεξ Μυλωνά, με το σκεπτικό της να επικεντρώνεται στη σχέση της γυναικείας καλλιτεχνικής δημιουργίας με την ιστορική και θεσμική πραγματικότητα, τους περιοριστικούς όρους, το όνειρο και την έμπρακτη υπέρβαση. Με αφετηρία τις γλυπτικές/αρχιτεκτονικές προτάσεις που συνέλαβε και υλοποίησε η Άλεξ Μυλωνά κατά τη δεκαετία του 1970, αναπτύσσεται ως ένα σπονδυλωτό πρότζεκτ που συνομιλεί με το πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ και επιδιώκει να εκπληρώσει το αρχικό όραμα της δημιουργού με σύγχρονους όρους εκθεσιακού βιώματος, ορατότητας και συμμετοχικής δράσης στη δημόσια σφαίρα.

Οι έξι φωτογραφίες της Ελένης Μυλωνά που περιλαμβάνονται στην έκθεση αποτελούν τεκμήριο της συνάντησης δυο γυναικών εικαστικών δημιουργών που τις ενώνει επιπλέον η σχέση μητέρας - κόρης και συμπληρώνονται από δυο γλυπτικές συνθέσεις. Η πρώτη είναι η «Ανάπτυξη του κύκλου – Πρόταση για κάθισμα σε Μουσείο» που μεταφέρθηκε από το υπαίθριο πάρκο της Εθνικής Γλυπτοθήκης στην Εσπλανάδα για να ενταχθεί σε ένα πλαίσιο ολιστικής προσέγγισης για τη λειτουργία της τέχνης στον δημόσιο χώρο, η οποία δεν περιορίζεται στην αισθητική αγωγή, αλλά συγκροτεί πυρήνες συλλογικής αλληλεπίδρασης, ανταλλαγής εμπειριών, εργαστηριακής δραστηριότητας και κοινωνικού διαμοιρασμού.

Εκθέσεις Facebook Twitter
Άλεξ Μυλωνά, η Ανάπτυξη του Κύκλου. Φωτ.: Γιάννης Κουσκούτης

Την έκθεση στην Εσπλανάδα ολοκληρώνει η εγκατάσταση του γλυπτού της Άλεξ Μυλωνά με τίτλο «Μπεριόσκα», που είναι φτιαγμένο από σφυρήλατο σίδερο, μια καλλιτεχνική δημιουργία που ξεχωρίζει για την ελλειπτικότητα, τη σχηματοποίηση και τη λυρική ενορχήστρωση των χορευτικών κινήσεων.

H διαδρομή της Άλεξ Μυλωνά χαρακτηρίζεται από ριζικές ανατροπές ως προς τους κοινωνικά προδιαγεγραμμένους ρόλους. Διαγράφει μια ξεχωριστή εικαστική πορεία ανάμεσα στο σχέδιο, τη ζωγραφική και τη γλυπτική, στην οποία αφιερώνεται συστηματικά επιδιώκοντας τη γεωμετρική λιτότητα, την αιχμηρότητα, τη μετωπικότητα και την εναρμόνιση των αντιθέτων. Από το τσιμέντο και τον πωρόλιθο μέχρι τον ορείχαλκο, το σίδερο, το αλουμίνιο και το μάρμαρο, πειραματίστηκε με ποικίλα υλικά και συνομίλησε με νεωτερικές εικαστικές τάσεις, όπως ο κονστρουκτιβισμός και η γεωμετρική αφαίρεση, χωρίς να απεμπολήσει την πολιτισμική μνήμη της αρχαϊκής γλυπτικής και της κυκλαδικής τέχνης.

Σε προσωπικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο διεκδικεί και διαμορφώνει μια νέα, αυτοτελή ταυτότητα, που την οδηγεί σε ρήξη με τη μητρότητα, τον οικογενειακό βίο, την ασφάλεια αλλά και τους περιορισμούς των θεσμών. «Εμείς οι γυναίκες προσπαθούμε να σταθούμε σ’ αυτόν τον ανδροκρατούμενο κόσμο και με τις αιχμές μας να ισορροπήσουμε. Είναι ο αγώνας μας», εξομολογείται στον φακό, σε ένα βίντεο-πορτρέτο που δημιούργησε η Ελένη Μυλωνά για την Άλεξ με αρχειακό υλικό, το 2016, χρονιά του θανάτου της.

Εκθέσεις Facebook Twitter
Εναέρια άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Γιάννης Κουσκούτης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ