«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Romance Offices. Photo Courtesy: Harkawik

Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

0

H εικαστικός Καλλιόπη Παυλίδη επέστρεψε στην Αθήνα από το Λος Άντζελες πριν από περίπου 7 μήνες. Παρακολουθώ τη δουλειά της εδώ και καιρό μέσα από το Instagram και θαύμαζα από μακριά την ωριμότητα της ονειρικής της τέχνης. Κάπως έτσι, έπειτα από ένα δειλό πρώτο μήνυμα στο οποίο τη ρωτούσα σε ποια πόλη βρίσκεται αυτή την περίοδο, κανονίσαμε να συναντηθούμε και βρέθηκα την αμέσως επόμενη ημέρα μέσα σε ένα ταξί από τα Εξάρχεια ως το ατελιέ της στον Βοτανικό με εκείνη να μου αφηγείται την πολύ τυχερή διαδρομή της από την Αθήνα στo Πρόβιντενς και το Λος Άντζελες και πάλι πίσω στην πόλη της.

Ξεκινάμε τη συζήτησή μας από το τέλος προς την αρχή, και τη ρωτάω πώς πήρε την απόφαση να γυρίσει πίσω στην Ελλάδα. Μου απαντά: «Έφυγα από το Λος Άντζελες on a very good note, ελπίζοντας να βρω ένα περιβάλλον που να ευνοεί τη συγκέντρωση στο έργo μου, δίχως να πρέπει να γίνομαι χίλια κομμάτια για να συντηρούμαι. Στις δύσκολες φάσεις στο L.A. συνειδητοποίησα πως ο κόσμος εκεί ζορίζεται να μεταβολίσει τα πιο δύσκολα συναισθήματά του. Η λύπη σε ένα περιβάλλον όπως το L.A. είναι απειλητική, γιατί απειλεί την ψευδαίσθηση της ευδαιμονίας που έχουν οι άνθρωποι. Ένα από τα πιο ωραία πράγματα που μου έχει πει κανείς είναι ότι το ανθρώπινο συναίσθημα είναι μια κλίμακα από την απόλυτη λύπη έως την απόλυτη χαρά και οτιδήποτε κινείται μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι φυσιολογικό: αναμένεται δηλαδή από σένα να είσαι στεναχωρημένος, αγχωμένος, φρικαρισμένος... Αναμένεται επίσης να είσαι χαρούμενος, γιατί χρειάζεται κανείς να αισθάνεται όλο το φάσμα των συναισθημάτων.

«Είναι απίστευτο πόσο λίγες στιγμές υπάρχουν στη ζωή μας που δεν είμαστε κυνικοί και αφηνόμαστε σε ένα βαθύ συναίσθημα. Εμένα δεν μου συμβαίνει συχνά να νιώσω έτσι, το πάθος ήταν μια τρομερά μεταμορφωτική εμπειρία, μέσα από την οποία ένιωσα να ξυπνάω από το συναισθηματικό μούδιασμα που μου είχε φέρει το Λος Άντζελες».

Στην Ελλάδα, τα συναισθήματα αυτά μπορούν και εξωτερικεύονται, κυκλοφορείς στον δρόμο και βλέπεις παντού γκράφιτι, συνθήματα, πορείες, βλέπεις την οργή του άλλου ανθρώπου, που σου υπενθυμίζει ότι όλοι έχουν τα δικά τους, ότι δεν είσαι απομονωμένος στον πόνο σου. Τη στιγμή που έφτασα στην Αθήνα και κοίταξα γύρω μου, την πόλη, αισθάνθηκα ότι αυτό ήταν το γόνιμο χώμα στο οποίο έπρεπε να βρεθώ για να ανθήσω. Η πατίνα της πόλης έχει επηρεάσει πολύ και τα έργα τα οποία δουλεύω αυτή την περίοδο. Έχω ζήσει πάρα πολύ έντονα εδώ, έχουν γίνει πράγματα τα οποία μου έχουν αλλάξει τη ζωή».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
«Έχω ζήσει πάρα πολύ έντονα στην Αθήνα, έχουν γίνει πράγματα τα οποία μου έχουν αλλάξει τη ζωή». Φωτ.: Henry Murphy

Η Καλλιόπη είναι σήμερα 27 χρονών, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και αφού τελείωσε το σχολείο έφυγε για σπουδές στο RISD, μια από τις κορυφαίες σχολές τέχνης στον κόσμο, στο Ρόουντ Άιλαντ, τη μικρότερη Πολιτεία της Αμερικής, 5 ώρες έξω από τη Νέα Υόρκη. Με την αποφοίτησή της από τη σχολή, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μετακόμισε στο Λος Άντζελες και εγκαταστάθηκε εκεί. Στο στούντιό της στον Βοτανικό έχει κρατήσει έναν μικρό ναό με όλα τα αντικείμενα από το ταξίδι της, ανάμεσα τους και μια μικρή ζωγραφιά που απεικονίζει μια ταμπέλα σε έναν λόφο που γράφει «Welcome to Providence», σαν να λέει «Welcome to Hollywood».

Τo πρώτο της έργο το οποίο θυμάμαι να βλέπω online λεγόταν «Cabinet of Curiosities» και φέρνει κατευθείαν στο νου τα μυστικιστικά έργα της Hilma Af Klint: μοτίβα, σύμβολα και γεωμετρικά στοιχεία μπλέκονται με τις φιγούρες της, δημιουργώντας σαγηνευτικές και εντελώς παράλογες εικόνες-μέσα-σε-εικόνες. Στις πιο πρόσφατες αναφορές της προσθέτει και τους Peter Doig και Mark Rothko, εκθέσεις των οποίων είδε όσο βρισκόταν στο Παρίσι.

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Facebook Twitter
Τo πρώτο της έργο το οποίο θυμάμαι να βλέπω online λεγόταν «Cabinet of Curiosities» και φέρνει κατευθείαν στο νου τα μυστικιστικά έργα της Hilma Af Klint.

«Γενικότερα η δουλειά μου πραγματεύεται πάρα πολύ αυτό που περιγράφω ως αόρατες δυνάμεις», λέει. «Πράγματα τα οποία απλώς συμβαίνουν, μια ενέργεια κοσμική, τύχη ή θεό, όπως θες πες το, πράγματα πάνω στα οποία εμείς δεν έχουμε κανέναν έλεγχο και συμβαίνουν δίχως εμείς να μπορούμε απαραίτητα να τα δούμε. Γι’ αυτό τα σώματα είναι ζωγραφισμένα λες και είναι φτιαγμένα από μια μεμβράνη στην οποία μπαίνουν και βγαίνουν ελεύθερα διάφορα σωματίδια, είναι σώματα που βρίσκονται σε μια κατάσταση μόνιμης ενεργειακής ώσμωσης.

Όταν πρωτομετακόμισα στο Λος Άντζελες, δούλευα για την Tessa di Pietro, μια καταξιωμένη healer και aura reader, η οποία έγινε έπειτα πολύ καλή μου φίλη. Έκανα το πρώτο μου session μαζί της ακριβώς πριν έρθω στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2023, επειδή αισθανόμουν μπλοκαρισμένη. Μέσα από τα sessions που έκανα μαζί της, πέρα από το μυστικιστικό κομμάτι, αντιλήφθηκα ότι η ενέργεια δεν είναι απλώς κάποια abstract έννοια, αλλά ένιωσα την κίνησή της μέσα στο σώμα μου. Είναι μια διαδικασία η οποία ανακατανέμει την ενέργεια του σώματός σου και μπορεί να ανοίξει την αντίληψή σου στο υποσυνείδητο, όπως κάνουν, π.χ., οι ασκήσεις αναπνοής, ο διαλογισμός ή τα παραισθησιογόνα. Αρκεί να είσαι έτοιμος να δεχτείς μια πραγματικότητα που δεν λειτουργεί με κατασκευασμένους κανόνες λογικής».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Adrenaline. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Potent Mist. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Atelier. Photo Courtesy: Harkawik

Η τελευταία ατομική της έκθεση εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2024 στην γκαλερί Harkawik στη Νέα Υόρκη. Μια έντονη ερωτική ιστορία που έζησε εδώ δύο χρόνια πριν, στην πρώτη της επιστροφή στην Αθήνα, ηλεκτροδότησε τον πυρήνα της έκθεσης. «Είναι απίστευτο πόσο λίγες στιγμές υπάρχουν στη ζωή μας που δεν είμαστε κυνικοί και αφηνόμαστε σε ένα βαθύ συναίσθημα», μου λέει. «Εμένα δεν μου συμβαίνει συχνά να νιώσω έτσι, το πάθος ήταν μια τρομερά μεταμορφωτική εμπειρία, μέσα από την οποία ένιωσα να ξυπνάω από το συναισθηματικό μούδιασμα που μου είχε φέρει το Λος Άντζελες. Συνήθως δεν διαρκούν αυτά τα πράγματα, χρειάζεται όμως εσύ να είσαι εκεί, να τα ζεις στο παρόν. Και η δουλειά μου ήταν πάντα η εξωτερίκευση του παρόντος, μια επεξεργασία του πώς βιώνω τη δική μου ζωή αλλά και του τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω μου», συνεχίζει.

Στην έκθεσή της, που έχει τίτλο «Vaporizer», η Καλλιόπη μετατοπίστηκε από το μέσο της επιλογής της. Έπειτα από δύο εκθέσεις όπου παρουσίασε έργα σε χαρτί, στράφηκε κυρίως σε καμβάδες με λάδια. Στα πρώτα ικανοποιείται η ανάγκη έκφρασης της πιο εγκεφαλικής πλευράς της, ενώ μέσα από τα δεύτερα μπορεί να εκφράσει με πιο βαθύ τρόπο το συναίσθημά της.

Τα έργα της έκθεσης ολοκληρώθηκαν ανάμεσα σε τρεις πόλεις, σε ένα residency στον χώρο Kyan της Κυβέλης-Ζωής Στενού, στην Αθήνα, σε έναν ακόμη χώρο στο Παρίσι και στο τελευταίο της εργαστήριο στο L.A., σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών στη δική της ζωή, που στα μάτια μου μοιάζει με την αυγή της πραγματικής ενηλικίωσης, αυτής που δεν ξεκινά στα 18 αλλά εκεί γύρω στα 25.

Ανήκει, όπως μου λέει, σε μια πολύ τυχερή φουρνιά φοιτητών, γιατί παρότι, λόγω πανδημίας, τελείωσε τη σχολή της δίχως να παρουσιάσει τη δουλειά της στην έκθεση των πτυχιακών σε φυσικό χώρο, το RISD Museum φιλοξένησε την έκθεση αυτή διαδικτυακά, στρέφοντας έτσι πολλά περισσότερα βλέμματα πάνω στα έργα και στους φοιτητές. «Εικάζω πως κάπως έτσι με ανακάλυψε και η γκαλερί μου και ξεκίνησε η συνεργασία μας. Είμαι πολύ τυχερή που βρέθηκα σε μια γκαλερί με παρουσία και στις δύο αμερικανικές ακτές (Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες), η οποία αποφάσισε να με εκπροσωπήσει παρά την ηλικία μου. Ήμασταν τυχεροί γιατί εκείνη τη στιγμή το ενδιαφέρον της αγοράς της τέχνης ήταν στραμμένο σε ανερχόμενους καλλιτέχνες και σε έργα αναπαραστατικής ζωγραφικής, ανάμεσά τους και σε φίλους και συμφοιτητές μου, όπως, μεταξύ άλλων, η Sasha Gordon, η Hannah Lupton Reinhart και η Anja Salonen».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Home is where the car is. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Powered. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Life. Photo Courtesy: Harkawik

Όσο μιλάμε την παρατηρώ να παίζει στα δάχτυλά της ένα πολύχρωμο vape μιας χρήσης που πουλάνε στα περίπτερα και, καθισμένος απέναντί της σε ένα μπλε βελούδινο ανάκλιντρο που βρίσκεται ελαφρώς πιο χαμηλά από την περιστρεφόμενη καρέκλα της, νιώθω πως όσα κι αν γράψω για εκείνη δεν θα καταφέρουν ποτέ να εξηγήσουν τον αχνό αυτό ονειρικό μανδύα που καλύπτει τις κινήσεις της: σαν να περιτριγυρίζεται από ένα ροζ σύννεφο βγαλμένο μέσα από κάποια ζωγραφιά της.

Λίγο πριν φύγω, βγάζει από τη βιβλιοθήκη της ένα μικρό τετράδιο στο οποίο γράφει σύντομα και αστεία ερωτικά ποιήματα, περίπου ομοιοκατάληκτα, με κάποια δόση τρολαρίσματος. Μιλά με παιδικό και κάπως μεταδοτικό ενθουσιασμό για το νέο αυτό παιχνίδι της, που ενώ δεν το παίρνει ιδιαιτέρως σοβαρά, ξέρει πως είναι κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας της.

Την αφήνω να με χαιρετά στην πόρτα του ατελιέ της, δίπλα σε ένα σάκο πακεταρισμένο για ταξίδι, καθώς το επόμενο πρωί επιστρέφει για δύο εβδομάδες στο Λος Άντζελες, όπου θα γιορτάσουν μαζί με μια φίλη της τα γενέθλιά τους. «Να μην πούμε όμως και κάτι για τη γνωριμία σου με τη Lana Del Rey;», τη ρωτάω φεύγοντας. «Είναι λίγο κουτσομπολίστικο αυτό», μου απαντάει εκείνη… Βρίσκομαι έτσι να κατεβαίνω τη σκάλα της μισοπαρατημένης πολυκατοικίας όπου βρίσκεται το στούντιό της και να φαντάζομαι φοίνικες, ηλιόλουστες βεράντες και την Καλλιόπη με τη Lana Del Rey να μιλάνε για αγόρια κάτω από τον καλιφορνέζικο νυχτερινό ουρανό. Welcome to Hollywood!

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Nosedive. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, CPR. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Delusion. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Rooted. Photo Courtesy: Harkawik

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ