«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Romance Offices. Photo Courtesy: Harkawik

Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

0

H εικαστικός Καλλιόπη Παυλίδη επέστρεψε στην Αθήνα από το Λος Άντζελες πριν από περίπου 7 μήνες. Παρακολουθώ τη δουλειά της εδώ και καιρό μέσα από το Instagram και θαύμαζα από μακριά την ωριμότητα της ονειρικής της τέχνης. Κάπως έτσι, έπειτα από ένα δειλό πρώτο μήνυμα στο οποίο τη ρωτούσα σε ποια πόλη βρίσκεται αυτή την περίοδο, κανονίσαμε να συναντηθούμε και βρέθηκα την αμέσως επόμενη ημέρα μέσα σε ένα ταξί από τα Εξάρχεια ως το ατελιέ της στον Βοτανικό με εκείνη να μου αφηγείται την πολύ τυχερή διαδρομή της από την Αθήνα στo Πρόβιντενς και το Λος Άντζελες και πάλι πίσω στην πόλη της.

Ξεκινάμε τη συζήτησή μας από το τέλος προς την αρχή, και τη ρωτάω πώς πήρε την απόφαση να γυρίσει πίσω στην Ελλάδα. Μου απαντά: «Έφυγα από το Λος Άντζελες on a very good note, ελπίζοντας να βρω ένα περιβάλλον που να ευνοεί τη συγκέντρωση στο έργo μου, δίχως να πρέπει να γίνομαι χίλια κομμάτια για να συντηρούμαι. Στις δύσκολες φάσεις στο L.A. συνειδητοποίησα πως ο κόσμος εκεί ζορίζεται να μεταβολίσει τα πιο δύσκολα συναισθήματά του. Η λύπη σε ένα περιβάλλον όπως το L.A. είναι απειλητική, γιατί απειλεί την ψευδαίσθηση της ευδαιμονίας που έχουν οι άνθρωποι. Ένα από τα πιο ωραία πράγματα που μου έχει πει κανείς είναι ότι το ανθρώπινο συναίσθημα είναι μια κλίμακα από την απόλυτη λύπη έως την απόλυτη χαρά και οτιδήποτε κινείται μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι φυσιολογικό: αναμένεται δηλαδή από σένα να είσαι στεναχωρημένος, αγχωμένος, φρικαρισμένος... Αναμένεται επίσης να είσαι χαρούμενος, γιατί χρειάζεται κανείς να αισθάνεται όλο το φάσμα των συναισθημάτων.

«Είναι απίστευτο πόσο λίγες στιγμές υπάρχουν στη ζωή μας που δεν είμαστε κυνικοί και αφηνόμαστε σε ένα βαθύ συναίσθημα. Εμένα δεν μου συμβαίνει συχνά να νιώσω έτσι, το πάθος ήταν μια τρομερά μεταμορφωτική εμπειρία, μέσα από την οποία ένιωσα να ξυπνάω από το συναισθηματικό μούδιασμα που μου είχε φέρει το Λος Άντζελες».

Στην Ελλάδα, τα συναισθήματα αυτά μπορούν και εξωτερικεύονται, κυκλοφορείς στον δρόμο και βλέπεις παντού γκράφιτι, συνθήματα, πορείες, βλέπεις την οργή του άλλου ανθρώπου, που σου υπενθυμίζει ότι όλοι έχουν τα δικά τους, ότι δεν είσαι απομονωμένος στον πόνο σου. Τη στιγμή που έφτασα στην Αθήνα και κοίταξα γύρω μου, την πόλη, αισθάνθηκα ότι αυτό ήταν το γόνιμο χώμα στο οποίο έπρεπε να βρεθώ για να ανθήσω. Η πατίνα της πόλης έχει επηρεάσει πολύ και τα έργα τα οποία δουλεύω αυτή την περίοδο. Έχω ζήσει πάρα πολύ έντονα εδώ, έχουν γίνει πράγματα τα οποία μου έχουν αλλάξει τη ζωή».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
«Έχω ζήσει πάρα πολύ έντονα στην Αθήνα, έχουν γίνει πράγματα τα οποία μου έχουν αλλάξει τη ζωή». Φωτ.: Henry Murphy

Η Καλλιόπη είναι σήμερα 27 χρονών, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και αφού τελείωσε το σχολείο έφυγε για σπουδές στο RISD, μια από τις κορυφαίες σχολές τέχνης στον κόσμο, στο Ρόουντ Άιλαντ, τη μικρότερη Πολιτεία της Αμερικής, 5 ώρες έξω από τη Νέα Υόρκη. Με την αποφοίτησή της από τη σχολή, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μετακόμισε στο Λος Άντζελες και εγκαταστάθηκε εκεί. Στο στούντιό της στον Βοτανικό έχει κρατήσει έναν μικρό ναό με όλα τα αντικείμενα από το ταξίδι της, ανάμεσα τους και μια μικρή ζωγραφιά που απεικονίζει μια ταμπέλα σε έναν λόφο που γράφει «Welcome to Providence», σαν να λέει «Welcome to Hollywood».

Τo πρώτο της έργο το οποίο θυμάμαι να βλέπω online λεγόταν «Cabinet of Curiosities» και φέρνει κατευθείαν στο νου τα μυστικιστικά έργα της Hilma Af Klint: μοτίβα, σύμβολα και γεωμετρικά στοιχεία μπλέκονται με τις φιγούρες της, δημιουργώντας σαγηνευτικές και εντελώς παράλογες εικόνες-μέσα-σε-εικόνες. Στις πιο πρόσφατες αναφορές της προσθέτει και τους Peter Doig και Mark Rothko, εκθέσεις των οποίων είδε όσο βρισκόταν στο Παρίσι.

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Facebook Twitter
Τo πρώτο της έργο το οποίο θυμάμαι να βλέπω online λεγόταν «Cabinet of Curiosities» και φέρνει κατευθείαν στο νου τα μυστικιστικά έργα της Hilma Af Klint.

«Γενικότερα η δουλειά μου πραγματεύεται πάρα πολύ αυτό που περιγράφω ως αόρατες δυνάμεις», λέει. «Πράγματα τα οποία απλώς συμβαίνουν, μια ενέργεια κοσμική, τύχη ή θεό, όπως θες πες το, πράγματα πάνω στα οποία εμείς δεν έχουμε κανέναν έλεγχο και συμβαίνουν δίχως εμείς να μπορούμε απαραίτητα να τα δούμε. Γι’ αυτό τα σώματα είναι ζωγραφισμένα λες και είναι φτιαγμένα από μια μεμβράνη στην οποία μπαίνουν και βγαίνουν ελεύθερα διάφορα σωματίδια, είναι σώματα που βρίσκονται σε μια κατάσταση μόνιμης ενεργειακής ώσμωσης.

Όταν πρωτομετακόμισα στο Λος Άντζελες, δούλευα για την Tessa di Pietro, μια καταξιωμένη healer και aura reader, η οποία έγινε έπειτα πολύ καλή μου φίλη. Έκανα το πρώτο μου session μαζί της ακριβώς πριν έρθω στην Αθήνα τον Απρίλιο του 2023, επειδή αισθανόμουν μπλοκαρισμένη. Μέσα από τα sessions που έκανα μαζί της, πέρα από το μυστικιστικό κομμάτι, αντιλήφθηκα ότι η ενέργεια δεν είναι απλώς κάποια abstract έννοια, αλλά ένιωσα την κίνησή της μέσα στο σώμα μου. Είναι μια διαδικασία η οποία ανακατανέμει την ενέργεια του σώματός σου και μπορεί να ανοίξει την αντίληψή σου στο υποσυνείδητο, όπως κάνουν, π.χ., οι ασκήσεις αναπνοής, ο διαλογισμός ή τα παραισθησιογόνα. Αρκεί να είσαι έτοιμος να δεχτείς μια πραγματικότητα που δεν λειτουργεί με κατασκευασμένους κανόνες λογικής».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Adrenaline. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Potent Mist. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Atelier. Photo Courtesy: Harkawik

Η τελευταία ατομική της έκθεση εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2024 στην γκαλερί Harkawik στη Νέα Υόρκη. Μια έντονη ερωτική ιστορία που έζησε εδώ δύο χρόνια πριν, στην πρώτη της επιστροφή στην Αθήνα, ηλεκτροδότησε τον πυρήνα της έκθεσης. «Είναι απίστευτο πόσο λίγες στιγμές υπάρχουν στη ζωή μας που δεν είμαστε κυνικοί και αφηνόμαστε σε ένα βαθύ συναίσθημα», μου λέει. «Εμένα δεν μου συμβαίνει συχνά να νιώσω έτσι, το πάθος ήταν μια τρομερά μεταμορφωτική εμπειρία, μέσα από την οποία ένιωσα να ξυπνάω από το συναισθηματικό μούδιασμα που μου είχε φέρει το Λος Άντζελες. Συνήθως δεν διαρκούν αυτά τα πράγματα, χρειάζεται όμως εσύ να είσαι εκεί, να τα ζεις στο παρόν. Και η δουλειά μου ήταν πάντα η εξωτερίκευση του παρόντος, μια επεξεργασία του πώς βιώνω τη δική μου ζωή αλλά και του τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω μου», συνεχίζει.

Στην έκθεσή της, που έχει τίτλο «Vaporizer», η Καλλιόπη μετατοπίστηκε από το μέσο της επιλογής της. Έπειτα από δύο εκθέσεις όπου παρουσίασε έργα σε χαρτί, στράφηκε κυρίως σε καμβάδες με λάδια. Στα πρώτα ικανοποιείται η ανάγκη έκφρασης της πιο εγκεφαλικής πλευράς της, ενώ μέσα από τα δεύτερα μπορεί να εκφράσει με πιο βαθύ τρόπο το συναίσθημά της.

Τα έργα της έκθεσης ολοκληρώθηκαν ανάμεσα σε τρεις πόλεις, σε ένα residency στον χώρο Kyan της Κυβέλης-Ζωής Στενού, στην Αθήνα, σε έναν ακόμη χώρο στο Παρίσι και στο τελευταίο της εργαστήριο στο L.A., σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών στη δική της ζωή, που στα μάτια μου μοιάζει με την αυγή της πραγματικής ενηλικίωσης, αυτής που δεν ξεκινά στα 18 αλλά εκεί γύρω στα 25.

Ανήκει, όπως μου λέει, σε μια πολύ τυχερή φουρνιά φοιτητών, γιατί παρότι, λόγω πανδημίας, τελείωσε τη σχολή της δίχως να παρουσιάσει τη δουλειά της στην έκθεση των πτυχιακών σε φυσικό χώρο, το RISD Museum φιλοξένησε την έκθεση αυτή διαδικτυακά, στρέφοντας έτσι πολλά περισσότερα βλέμματα πάνω στα έργα και στους φοιτητές. «Εικάζω πως κάπως έτσι με ανακάλυψε και η γκαλερί μου και ξεκίνησε η συνεργασία μας. Είμαι πολύ τυχερή που βρέθηκα σε μια γκαλερί με παρουσία και στις δύο αμερικανικές ακτές (Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες), η οποία αποφάσισε να με εκπροσωπήσει παρά την ηλικία μου. Ήμασταν τυχεροί γιατί εκείνη τη στιγμή το ενδιαφέρον της αγοράς της τέχνης ήταν στραμμένο σε ανερχόμενους καλλιτέχνες και σε έργα αναπαραστατικής ζωγραφικής, ανάμεσά τους και σε φίλους και συμφοιτητές μου, όπως, μεταξύ άλλων, η Sasha Gordon, η Hannah Lupton Reinhart και η Anja Salonen».

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Home is where the car is. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Powered. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Life. Photo Courtesy: Harkawik

Όσο μιλάμε την παρατηρώ να παίζει στα δάχτυλά της ένα πολύχρωμο vape μιας χρήσης που πουλάνε στα περίπτερα και, καθισμένος απέναντί της σε ένα μπλε βελούδινο ανάκλιντρο που βρίσκεται ελαφρώς πιο χαμηλά από την περιστρεφόμενη καρέκλα της, νιώθω πως όσα κι αν γράψω για εκείνη δεν θα καταφέρουν ποτέ να εξηγήσουν τον αχνό αυτό ονειρικό μανδύα που καλύπτει τις κινήσεις της: σαν να περιτριγυρίζεται από ένα ροζ σύννεφο βγαλμένο μέσα από κάποια ζωγραφιά της.

Λίγο πριν φύγω, βγάζει από τη βιβλιοθήκη της ένα μικρό τετράδιο στο οποίο γράφει σύντομα και αστεία ερωτικά ποιήματα, περίπου ομοιοκατάληκτα, με κάποια δόση τρολαρίσματος. Μιλά με παιδικό και κάπως μεταδοτικό ενθουσιασμό για το νέο αυτό παιχνίδι της, που ενώ δεν το παίρνει ιδιαιτέρως σοβαρά, ξέρει πως είναι κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας της.

Την αφήνω να με χαιρετά στην πόρτα του ατελιέ της, δίπλα σε ένα σάκο πακεταρισμένο για ταξίδι, καθώς το επόμενο πρωί επιστρέφει για δύο εβδομάδες στο Λος Άντζελες, όπου θα γιορτάσουν μαζί με μια φίλη της τα γενέθλιά τους. «Να μην πούμε όμως και κάτι για τη γνωριμία σου με τη Lana Del Rey;», τη ρωτάω φεύγοντας. «Είναι λίγο κουτσομπολίστικο αυτό», μου απαντάει εκείνη… Βρίσκομαι έτσι να κατεβαίνω τη σκάλα της μισοπαρατημένης πολυκατοικίας όπου βρίσκεται το στούντιό της και να φαντάζομαι φοίνικες, ηλιόλουστες βεράντες και την Καλλιόπη με τη Lana Del Rey να μιλάνε για αγόρια κάτω από τον καλιφορνέζικο νυχτερινό ουρανό. Welcome to Hollywood!

«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Nosedive. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, CPR. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Delusion. Photo Courtesy: Harkawik
«Στο Λος Άντζελες η λύπη απειλεί τους ανθρώπους» Ή «Καλλιόπη, πώς κατάφερες να εκθέσεις έργα σου στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες;» Facebook Twitter
Καλλιόπη Παυλίδη, Rooted. Photo Courtesy: Harkawik

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ