48 λεπτά με την Τζάνις Ράφα Facebook Twitter
Για κάποιον που έρχεται σε πρώτη επαφή με τη δουλειά της, υπάρχει σε πρώτο πλάνο το άλογο, η ιππασία, η σχέση αλόγου - ανθρώπου. Σε μια βαθύτερη και εκτενέστερη ανάγνωση, η δουλειά της έχει να κάνει με τον άνθρωπο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

0

Δημιουργώντας ένα σκοτεινό, υποβλητικό περιβάλλον, η Τζάνις Ράφα μεταμορφώνει δύο από τους εκθεσιακούς χώρους του τρίτου ορόφου του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε μια εμβυθιστική εγκατάσταση με τίτλο «We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα», σε μια νέα έκθεση που εγκαινιάζεται στις 3 Απριλίου και θα διαρκέσει έως τις 5 Οκτωβρίου 2025. Αυτόματες ποτίστρες νερού, μεταχειρισμένες και καινούργιες σέλες και μπότες που χρονολογούνται από το 1880 έως σήμερα, κεφαλαριές, ηνία, μαστίγια, στομίδες και ουρές αλόγων μάς υποδέχονται αρχικά σε ένα δυστοπικό και φανταστικό κόσμο άδειων στάβλων που τους στοιχειώνει η απουσία των ζώων.

Η Τζάνις Ράφα εδώ και χρόνια ερευνά τη σχέση ανθρώπινου και ζωικού κόσμου. Η σειρά των νέων παραγωγών που έχει δημιουργήσει ειδικά για το μουσείο εστιάζει μέσω μιας πολυμεσικής αφήγησης στην ιδέα της επιθυμίας για το σώμα του αλόγου και της ανάγκης για κυριαρχία και υποταγή. Νέα γλυπτικά έργα, έργα με κείμενο, καθώς και ένα νέο δικάναλο φιλμ που έχει γυριστεί στις άδειες εγκαταστάσεις ενός ιπποδρόμου, στο οποίο εμπεριέχεται αρχειακό υλικό κινούμενης εικόνας των αρχών του εικοστού αιώνα, μας προκαλούν να στρέψουμε το βλέμμα μας στην εικόνα του απόντος αλόγου που απομακρύνεται από τα ένστικτα, την υλική υπόσταση και τις επιθυμίες του για να εξυπηρετήσει την ανθρώπινη ανάγκη και απόλαυση, ενώ συγχρόνως τα έργα εξετάζουν τον έμφυλο, ελιτίστικο και ιστορικό χαρακτήρα της ιππασίας. Μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της προδοσίας, της αισθησιακότητας και της κυριαρχίας, της αγάπης και του ελέγχου, ενώ συγχρόνως εξερευνά την ιδέα της κατάκτησης της μη ανθρώπινης ζωής, της σωματικής υποταγής και των μη συναινετικών σχέσεων.

«Τα μαστίγια, οι στομίδες, που μοιάζουν με κοσμήματα, μοιάζουν με αυτά που χρησιμοποιούνται και σε μια διαπροσωπική συναινετική ερωτική σχέση, ή ακόμα και με χειροπέδες σκλάβων. Όμως η απόλαυση που αντλεί, για παράδειγμα, ο αναβάτης που τιθασεύει το σώμα του αλόγου, είτε είναι στην άμαξα, είτε στον ιππόδρομο, είτε στην καλλιέργεια της γης, είναι μη συναινετική, είναι εντελώς καταχρηστική»

Σε μια εξαιρετική συγκυρία, την ημέρα των εγκαινίων στο ΕΜΣΤ κάνει πρεμιέρα στη Στέγη, στο ODD 2025, το «Horse Me», που συνδημιούργησε η Τζάνις Ράφα με τη χορογράφο Σοφία Μαυραγάνη. Ο σαρκαστικός, πολιτικός κόσμος της χορογράφου ενώνεται με το πολυδιάστατο και ζωώδες σύμπαν της εικαστικού σε μια παράσταση με επίκεντρο το άλογο, όπου σε μια ατμόσφαιρα παρεξηγημένου ερωτισμού ανατρέπονται οι σχέσεις εξουσίας μεταξύ σωμάτων που καβαλούν και καβαλικεύονται, επαναπροσδιορίζοντας τα όρια της απόλαυσης και της υποταγής.

Η Τζάνις Ράφα νιώθει μεγαλύτερη πίστη στα ζώα παρά στον άνθρωπο / Τζάνις Ράφα: Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ: Πάρις Ταβιτιάν

«Όλα τα έργα βγαίνουν από το ίδιο “καζάνι”», εξηγεί. «Έχουν να κάνουν με την έρευνα και την προσπάθεια να σκαλίσω και τη δική μου ενοχή και τα συμπεράσματά μου μέσα στα χρόνια, και να αξιοποιήσω μια ευρύτερη έννοια υλικών και ιστορικής ταξινόμησης του αλόγου μέσα στην προσωπική αλλά και την ανθρώπινη ιστορία».

Καθόμαστε με την Τζάνις κάτω από το έργο με κείμενο «τα γεννητικά σου όργανα τρίβουν την πλάτη μου / τα χέρια σου μαστιγώνουν τα καπούλια μου/οι φτέρνες σου σπιρουνιάζουν τα πλευρά μου/ οι δόξες σου σκοτώνουν τις ανάγκες μου».

«Σε αυτή την έκθεση η ιδέα ήταν –επειδή είναι η πρώτη ατομική μου στην Ελλάδα στο πλαίσιο ενός μουσείου– μια αφορμή για να μπορέσω να δείξω φρέσκια δουλειά. Η πρότασή μου ήταν να κάνω μια μονοθεματική έκθεση που σε βάζει σε μια αφήγηση και σε κατευθύνει από κάτι που έχει τη φόρμα μιας εγκατάστασης και καταλήγει σε ένα βίντεο», λέει, αναφέροντας τη στενή συνεργασία της με την επιμελήτρια της έκθεσης Δάφνη Βιτάλη και την ουσιαστική συμβολή της στη δημιουργία και την οργάνωση της έκθεσης.

«Τα έργα έχουν να κάνουν με το σώμα του αλόγου, είναι μια προσπάθεια διερεύνησης του πώς μπορώ να αντιληφθώ την απουσία του αλόγου και τι μένει από αυτό, μια προσπάθεια να δω τον αρνητικό χώρο, τον χώρο που καταλαμβάνει το σώμα ενός ζώου και το πώς εμείς κυριαρχούμε πάνω σε αυτό το σώμα και εξυπηρετούμαστε από αυτό. Στην έκθεση υπάρχει μια ταξινόμηση που ξεκινάει από αντικείμενα τα οποία αρχικά χρησιμοποιούνται για το στόμα του αλόγου. Από το στόμα περνάμε στο σώμα σιγά-σιγά με ready made υλικά. Το στόμα, για παράδειγμα, έχει να κάνει με την έννοια της φροντίδας και της ανταλλακτικής αξίας που είναι υπονομευτική· εξαπατούμε το ζώο προσφέροντας νερό και τροφή και ζητάμε την υποταγή του. Η οργάνωση και η ταξινόμηση αντικειμένων που συναντάμε στην έκθεση έχει να κάνει με την οργάνωση και την ταξινόμηση του ζώου σε ένα πλαίσιο αλλά και με τη δική μας αντίληψη για το πώς οργανώνουμε και ταξινομούμε τα πράγματα».

Ιστορικά, το άλογο έχει εξυπηρετήσει τη δική μας ανάγκη για δόξα και εξουσία, έχει μια στενή σχέση με την ελίτ, είναι ένα ταξικό ζώο και παραπέμπει σε έναν λανθάνοντα ερωτισμό. Υπάρχει η προσωπική σχέση με ένα συγκεκριμένο ζώο που μας ανήκει, που το λατρεύουμε και το φροντίζουμε, ένας ερωτισμός ο οποίος έχει ενδιαφέρον να εξεταστεί, γιατί ζητάμε να αγαπηθούμε από ένα σώμα πολύ διαφορετικό από το δικό μας, με άλλο μέγεθος και άλλες ανάγκες, άλλη καταπίεση.

48 λεπτά με την Τζάνις Ράφα Facebook Twitter
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως όταν ξεκλειδώνεις την οπτική γωνία, το εύρος σκέψης και αντίληψης για το πώς βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας σε σχέση με τα γύρω πλάσματα, από το μυρμήγκι μέχρι το άλογο, αρχίζεις να βλέπεις τα πράγματα διαφορετικά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Τζάνις Ράφα νιώθει μεγαλύτερη πίστη στα ζώα παρά στον άνθρωπο / Τζάνις Ράφα: Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ: Πάρις Ταβιτιάν
Η Τζάνις Ράφα νιώθει μεγαλύτερη πίστη στα ζώα παρά στον άνθρωπο / Τζάνις Ράφα: Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ: Πάρις Ταβιτιάν

«Ο κεντρικός χώρος της πρώτης αίθουσας έχει να κάνει με τον ερωτισμό και την καταπιεσμένη ανάγκη να επιβληθούμε σε ένα σώμα που το φροντίζουμε για να ικανοποιούμε δικές μας ανάγκες εκπλήρωσης ρόλων, που έχουν να κάνουν με την ιππασία», λέει η Τζάνις. «Τα μαστίγια, οι στομίδες, που μοιάζουν με κοσμήματα, μοιάζουν με αυτά που χρησιμοποιούνται και σε μια διαπροσωπική συναινετική ερωτική σχέση, ή ακόμα και με χειροπέδες σκλάβων. Όμως η απόλαυση που αντλεί, για παράδειγμα, ο αναβάτης που τιθασεύει το σώμα του αλόγου, είτε είναι στην άμαξα, είτε στον ιππόδρομο, είτε στην καλλιέργεια της γης, είναι μη συναινετική, είναι εντελώς καταχρηστική», λέει, ενώ περιηγούμαστε στην αίθουσα με τον εντυπωσιακό αυτό εξοπλισμό για να σταθούμε κάτω από μια σειρά με δεκαοκτώ σέλες και λιγότερα ζεύγη μπότες, ενώ μου εξηγεί ότι ένας αναβάτης ιππεύει πάντα περισσότερα από ένα άλογα.

Η Τζάνις Ράφα νιώθει το σώμα του αλόγου σαν ανοιχτή πληγή, που έρχεται και «καπακώνεται» από την ανθρώπινη ευρηματικότητα, από την κατασκευή μιας σέλας που η εργονομία της διευκολύνει μόνο τον άνθρωπο. Δεν αφήνει ασχολίαστο ότι η πολυπλοκότητα κάθε κατασκευής είναι ένα φετίχ, κάτι φτιαγμένο από δέρματα άλλων ζώων, αλλά και το πώς η έννoια του design εισχωρεί σε αυτά τα ready made αντικείμενα, τα ανθρώπινα ευρήματα κατάχρησης και στρατηγικής χειρισμού των ζώων. «Με συγκλονίζει ότι αυτές οι σέλες έχουν χρησιμοποιηθεί και φθαρεί σε σώματα αλόγων που έχουν φύγει από τη ζωή. Τα άλογα έχουν τριάντα χρόνια ζωής, υπάρχει η μνήμη των σωμάτων όχι τόσο αυτών που ίππευαν, όσο αυτών που βρίσκονταν από κάτω. Και γι’ αυτό η έκθεση αυτή έχει να κάνει όχι μόνο με το άλογο αλλά και με την απουσία του», λέει.

48 λεπτά με την Τζάνις Ράφα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως όταν ξεκλειδώνεις την οπτική γωνία, το εύρος σκέψης και αντίληψης για το πώς βλέπουμε και αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας σε σχέση με τα γύρω πλάσματα, από το μυρμήγκι μέχρι το άλογο, αρχίζεις να βλέπεις τα πράγματα διαφορετικά. Δεν μπορώ να μιλώ για το άλογο και να τρώω μπριζόλα, κάπως πρέπει να τοποθετηθούμε σε αυτήν τη σχέση. Και όταν προσπαθώ να δουλέψω με τα ζώα, το κάνω με μεγάλη προσοχή και έχοντας αντίληψη ότι ακόμα και παρατηρώντας τα πίσω από την κάμερα με έναν τρόπο κινηματογραφικό που χαρακτηρίζει τη δουλειά μου, έχω επίγνωση ότι τα φέρνω σε έναν χώρο άλλο από αυτόν που τους είναι γνώριμος. Γενικά είναι πολύ εύκολο να αποτυγχάνουμε στο να είμαστε ηθικοί, τα λάθη μας είναι αλλεπάλληλα και θα ήθελα να φέρω στο προσκήνιο και να τολμήσω να συζητήσω ακόμα και αυτήν τη σχέση μέσα στο περιβάλλον της τέχνης που λειτουργεί και με τρόπο θεραπευτικό: να εκπληρώσεις κάτι το ανεκπλήρωτο, να δαμάσεις μια ενοχή, να ξεπλύνεις μια ανάγκη, στοιχεία που η συγκεκριμένη αφήγηση μάς επιτρέπει να δούμε».

Η Τζάνις Ράφα μεγάλωσε στην Αθήνα σε ένα σπίτι γεμάτο ζώα, κυρίως σκυλιά και γάτες από τους δρόμους, και σε μια οικογένεια που είχε έντονη ευαισθησία και προβληματισμό για τα παραμελημένα ζώα, σε μια πόλη γεμάτη αδέσποτα. Το μεγάλο σώμα έργων της μητέρας της, που είναι ζωγράφος, αποτελείται από πορτρέτα ζώων. Η δική της ευαισθησία εντάθηκε από την παιδική της ηλικία. Έμαθε να παρατηρεί τα σώματα, τη «βουβή» επικοινωνία και άρχισε να νιώθει μεγαλύτερη πίστη σε αυτά παρά στον άνθρωπο. 

Η Τζάνις Ράφα νιώθει μεγαλύτερη πίστη στα ζώα παρά στον άνθρωπο / Τζάνις Ράφα: Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα Facebook Twitter
Janis Rafa, The Absence of your Body has Shaped the Spectacles of our Past, 2025 (video still). Δικάναλη βίντεο εγκατάσταση, έγχρωμη, ήχος, 12'. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η Τζάνις Ράφα νιώθει μεγαλύτερη πίστη στα ζώα παρά στον άνθρωπο / Τζάνις Ράφα: Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα Facebook Twitter
Janis Rafa, The Absence of your Body has Shaped the Spectacles of our Past, 2025 (video still). Δικάναλη βίντεο εγκατάσταση, έγχρωμη, ήχος, 12'. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Ήταν δώδεκα ετών όταν έκανε το πρώτο της μάθημα ιππασίας. «Με συγκλόνισε αυτή η επαφή, ότι ήμουν τόσο κοντά με το άλογο, με ένα άλλο ζώο, μεγαλύτερο, πιο δυνατό», λέει. «Η οικογένειά μου δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει άλογο, όμως εκείνη τη χρονιά όποιος κέρδιζε το φλουρί της βασιλόπιτας στον Ιππικό Όμιλο κέρδιζε ένα άλογο». Έτσι η Τζάνις κέρδισε τον Μέντος, ένα άλογο πέντε ετών με το οποίο εκτελούσε οτιδήποτε σήμαινε αθλητική ιππασία. Μεγαλώνοντας ήρθε μια άλλου είδους συνειδητοποίηση, ένιωσε να καταπιέζεται πολύ και ότι δεν την ενδιέφερε το άλογό της να κερδίζει. Τα 15 τελευταία χρόνια της ζωής του ο Μέντος έζησε ελεύθερος, χωρίς σέλα, απολαμβάνοντας μόνο φροντίδα, με την Τζάνις να έχει αναθεωρήσει τι σημαίνει συναινετική συμβίωση και αγάπη και το πώς υπάρχει καμουφλαρισμένη μέσα στο ζωοφιλικό πλαίσιο, έχοντας περάσει μαζί του 23 χρόνια.

Για κάποιον που έρχεται σε πρώτη επαφή με τη δουλειά της, υπάρχει σε πρώτο πλάνο το άλογο, η ιππασία, η σχέση αλόγου - ανθρώπου. Σε μια βαθύτερη και εκτενέστερη ανάγνωση, η δουλειά της έχει να κάνει με τον άνθρωπο. «Παίρνω ως αφορμή το άλογο για να μπορέσουμε να δούμε τι αποτύπωμα αφήνουμε πάνω σε άλλα σώματα. Είναι ένα δείγμα για να μιλήσουμε για το ζώο σε υποταγή και χρήση αλλά και για τα σώματα που έχουν υποταχθεί γενικότερα κάτω από την ανθρώπινη ανάγκη για εξουσία και την ανθρώπινη ικανότητα να δαμάζει και να εξαπατά», λέει.

«Το να μη συμπεριλαμβάνουμε το ζώο στην εξίσωση του πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας, τους γύρω μας και το περιβάλλον μας είναι μια πολιτική θέση. Όπως και το να μη θέλουμε να ενημερωθούμε, να μην παίρνουμε θέση ή να αναπαράγουμε ήθη και έθιμα και τακτικές και τρόπους ζωής που δεν είναι καθόλου δουλεμένοι στο πέρασμα των χρόνων. Το πλαίσιο που έχουμε οργανώσει είναι ένα κατασκεύασμα δικών μας προσδοκιών και απολαύσεων, μια τελείως διαστρεβλωμένη αντίληψη γύρω από την έννοια της συμβίωσης με τα ζώα και της πολιτικής και ηθικής μας θέσης απέναντι σε αυτά».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ