Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Gorgon, 1946, Ιδιωτική Συλλογή. © Spire Healthcare, ©Noise Abatement Society, ©Samaritans

Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

0

To συναρπαστικό, πολυεπίπεδο σύμπαν της Ithell Colquhoun μέσα από γραπτά, σχέδια, πίνακες, έργα πρώιμου θεάτρου και σχέδια τοιχογραφιών, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ δημόσια στο παρελθόν, εξερευνά η μεγάλη έκθεση «Between Worlds» στην Tate St. Ives, που θα ταξιδέψει στην Tate Britain από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο του 2025. 

Η Βρετανίδα ζωγράφος, αποκρυφίστρια, ποιήτρια και συγγραφέας Ithell Colquhoun που γεννήθηκε το 1908 ήταν μια σημαντική προσωπικότητα του βρετανικού σουρεαλισμού κατά τις δεκαετίες του 1930 και του 1940. Χάραξε τη δική της πορεία ερευνώντας σουρεαλιστικές μεθόδους ασυνείδητης δημιουργίας εικόνων και εμβαθύνοντας άφοβα στις σφαίρες του μύθου και της μαγείας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 γνώρισε τον André Breton στο Παρίσι και αργότερα άρχισε να εργάζεται με τεχνικές σουρεαλιστικού αυτοματισμού στη γραφή και τη ζωγραφική της, αλλά αποβλήθηκε από τη βρετανική ομάδα των σουρεαλιστών επειδή αρνήθηκε να αποκηρύξει τη σχέση της με αποκρυφιστικές ομάδες. Ωστόσο το έργο της είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον σουρεαλισμό.

Η Colquhoun διερεύνησε τις δυνατότητες μιας θεϊκής γυναικείας δύναμης ως μονοπάτι προς την προσωπική ολοκλήρωση και τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Η κατανόηση του κόσμου ως συνδεδεμένου με την πνευματική σφαίρα την έφερε στην Κορνουάλη, όπου εμβάθυνε στις δημιουργικές της εξερευνήσεις, εμπνευσμένη από το αρχαίο τοπίο της περιοχής, τις κελτικές παραδόσεις και τους ιερούς τους τόπους.

Η Colquhoun δεν υπήρξε πάντα δημοφιλής και ορισμένα έργα της, που συνδέονται τόσο με το ενδιαφέρον της για την ψυχολογία όσο και με τη σχέση της με το σουρεαλιστικό κίνημα, έχουν χαρακτηριστεί ως «μακάβρια» και «απαίσια». 

Η έκθεση, που περιλαμβάνει πάνω από 200 έργα τέχνης και αρχειακό υλικό, παρακολουθεί την εξέλιξή της, από την πρώιμη φοιτητική της δουλειά και την ενασχόλησή της με το σουρεαλιστικό κίνημα μέχρι τη γοητεία που άσκησαν πάνω της τα αλληλένδετα βασίλεια της τέχνης, της σεξουαλικής ταυτότητας, της οικολογίας και του αποκρυφισμού. Κορυφώνεται σε μια αίθουσα αφιερωμένη στην ερμηνεία της τράπουλας Ταρό που φιλοτέχνησε, του πιο ολοκληρωμένου συνδυασμού της καλλιτεχνικής και της «μαγικής» πρακτικής της.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Man Ray, Ithell Colquhoun 1932. Φωτ.: Man Ray Trust/ADAGP Paris/Centre Pompidou

Η Ithell Colquhoun γεννήθηκε στη Βρετανική Ινδία αλλά πήγε σχολείο στο Ντόρσετ, πριν φοιτήσει στο Cheltenham Ladies' College. Για τον αποκρυφισμό ενδιαφέρθηκε σε ηλικία 17 ετών, έχοντας διαβάσει τα βιβλία του Aleister Crowley, που ήταν Άγγλος αποκρυφιστής, μάγος, ποιητής, συγγραφέας, ζωγράφος, δημιουργός του κινήματος και της φιλοσοφίας του Θελήματος (Thelema). Ενώ βραβεύτηκε για τη ζωγραφική της και πολύ νωρίς ένα έργο της εκτέθηκε στη Βασιλική Ακαδημία, ήταν κυρίως αυτοδίδακτη.

Πέρασε πολλά χρόνια ταξιδεύοντας στην Ελλάδα, την Κορσική και την Τενερίφη, απέκτησε ένα στούντιο στο Παρίσι όπου γνώρισε για πρώτη φορά σουρεαλιστές, συμπεριλαμβανομένων των René Magritte, André Breton, Salvador Dalí, Marcel Duchamp και Man Ray, και παρακολούθησε την Académie Colarossi το 1931. Ενώ βρισκόταν στην Ελλάδα γνώρισε και ερωτεύτηκε μια γυναίκα, την Ανδρομάχη «Κυρία» Καζού, η οποία ήταν το θέμα πολλών σχεδίων και ζωγραφικών έργων της και ενός αδημοσίευτου χειρογράφου. Ωστόσο με την κυρία Καζού δεν έζησαν ποτέ μαζί. Η πρώτη της ατομική έκθεση έγινε στην γκαλερί τέχνης Cheltenham, όπου παρουσίασε 91 έργα, και την ίδια χρονιά εξέθεσε στο Fine Art Society στο Λονδίνο.

Όταν παρακολούθησε τη διάλεξη του Salvador Dalí για τον σουρεαλισμό, το 1936 στη Διεθνή Έκθεση Σουρεαλισμού στο Λονδίνο, συνδέθηκε με το σουρεαλιστικό κίνημα στη Βρετανία, από το οποίο αποχώρησε αργότερα, μη θέλοντας να υιοθετήσει τις απαιτήσεις τους να μην ανήκει σε άλλες ομάδες.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Scylla, 1938. © Tate (Purchased, 1977) © Noise Abatement Society, Samaritans et Spire Healthcare

Από το 1947 μέχρι το τέλος της ζωής της έζησε στην Κορνουάλη. Πειραματίστηκε κυρίως με τεχνικές αυτοματισμού στη διαδικασία γραφής ή σχεδίου, στις οποίες ο καλλιτέχνης λειτουργεί αυθόρμητα, προβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο το ασυνείδητο, χωρίς κανένα στοιχείο αυτολογοκρισίας ή ηθικών και αισθητικών περιορισμών. Χρησιμοποίησε ένα ευρύ φάσμα υλικών και μεθόδων, τις οποίες παρουσίαζε συχνά στο κοινό. Η συναρπαστική, οπτικά υπνωτική ζωγραφική της και η ενέργειά της προήλθαν από τη μελέτη του φυτικού κόσμου και από τη βιολογία. Πολλά από τα πρώτα της σημειωματάρια περιείχαν πολύ λεπτομερή σχέδια φυτών και τα πρώτα της έργα περιλάμβαναν μια σειρά από μεγεθυμένες εικόνες της χλωρίδας, που καταλάμβαναν ολόκληρο τον καμβά και ζωγραφίστηκαν σχεδόν φωτογραφικά. 

Διερεύνησε επίσης θέματα φύλου. Το πρώιμο έργο της απεικονίζει συχνά ισχυρές γυναίκες από μύθους και ιστορίες της Βίβλου, όπως η Ιουδήθ και η Σωσάννα και οι γέροντες, πιθανώς αφιερωμένες στην Artemisia Gentileschi. Η αντιμετώπιση του φύλου από την Colquhoun είναι μια απάντηση στα ανδρικά και πατριαρχικά θέματα στην τέχνη άλλων σουρεαλιστών, που σχεδίαζαν τοπία ως γυναικεία σώματα. Η ίδια στο έργο της «Gouffres Amers» δείχνει ένα ανδρικό σώμα ως τοπίο. Αρκετά από τα έργα της εξερευνούν θέματα ευνουχισμού και ανδρικής ανικανότητας, ενώ απεικονίζει τη γυναικεία σεξουαλικότητα πολύ πιο θετικά, δείχνοντας ενδιαφέρον και για το ανδρόγυνο∙ τη δεκαετία του ’40 παρήγαγε αρκετά έργα σχετικά με το θέμα.

Τα καταπληκτικά χρώματα που χρησιμοποιεί κάνουν το έργο της ένα σουρεαλιστικό αριστούργημα που εκφράζει τέλεια την πίστη αυτού του κινήματος στην απελευθερωτική δύναμη του ασυνείδητου. Οι συνθέσεις της είναι ένα υπέροχο χάος, χρώματα που διαποτίζουν το χαρτί ή τον καμβά και ελευθερώνονται σαν να εισχωρούν στο φροϋδικό ασυνείδητο. Αυτές οι εκρήξεις αποκαλύπτουν μια καλλιτέχνιδα που ξέρει καλά να χρησιμοποιεί την ένταση του χρώματος. 

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Alcove, 1946, at Tate St Ives. Φωτ.: Samaritans/The Noise Abatement Society/Spire Healthcare Group

Η Colquhoun δεν υπήρξε πάντα δημοφιλής και ορισμένα έργα της, που συνδέονται τόσο με το ενδιαφέρον της για την ψυχολογία όσο και με τη σχέση της με το σουρεαλιστικό κίνημα, έχουν χαρακτηριστεί ως «μακάβρια» και «απαίσια». 

Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1960 και του 1970, έστρεψε την προσοχή της στα κολάζ. Η τελευταία αναδρομική έκθεση του έργου της πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Newlyn Orion το 1976. 

Παράλληλα με τα εικαστικά, υπήρξε παραγωγική συγγραφέας, και εξέδωσε ποίηση, δοκίμια, μυθιστορήματα και ταξιδιωτικούς οδηγούς. Από τη δεκαετία του 1950, η παραγωγή της ως εικαστικού μειώθηκε και αφοσιώθηκε στα γραπτά της. Έγραψε δύο ταξιδιωτικά βιβλία, «The Crying of the Wind» και «Living Stones» για την Ιρλανδία και την Κορνουάλη αντίστοιχα, και ένα τρίτο βιβλίο για την Αίγυπτο που δεν εκδόθηκε ποτέ, σουρεαλιστικά γκόθικ μυθιστορήματα όπως το «I Saw Water» και το «Destination Limbo», κανένα από τα οποία δεν δημοσιεύτηκε όσο ζούσε, και μια βιογραφία του Samuel MacGregor Mathers, ενός από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους αποκρυφιστές. 

Αν και η Colquhoun παρέμεινε σχετικά άγνωστη μετά τον θάνατό της το 1988, σε σύγκριση με άλλες σουρεαλίστριες, όπως η Eileen Agar και η Dorothea Tanning, πιο πρόσφατα υπήρξε ανανεωμένο ενδιαφέρον για το έργο της και τις φεμινιστικές και αποκρυφιστικές απόψεις της, με τους μελετητές να αναγνωρίζουν τον παραγωγικό στοχασμό της.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, La Cathedrale Engloutie, 1952.
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Dance of the Nine Opals, 1942.
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Dervish , circa 1952, Tate; Presented by the National Trust 2016 © Tate
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Water. Flower, 1938, Arts University Plymouth ©Spire Healthcare, ©Noise Abatement Society, ©Samaritan
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. © Tate
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. © Tate
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT