Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Gorgon, 1946, Ιδιωτική Συλλογή. © Spire Healthcare, ©Noise Abatement Society, ©Samaritans

Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

0

To συναρπαστικό, πολυεπίπεδο σύμπαν της Ithell Colquhoun μέσα από γραπτά, σχέδια, πίνακες, έργα πρώιμου θεάτρου και σχέδια τοιχογραφιών, πολλά από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ δημόσια στο παρελθόν, εξερευνά η μεγάλη έκθεση «Between Worlds» στην Tate St. Ives, που θα ταξιδέψει στην Tate Britain από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο του 2025. 

Η Βρετανίδα ζωγράφος, αποκρυφίστρια, ποιήτρια και συγγραφέας Ithell Colquhoun που γεννήθηκε το 1908 ήταν μια σημαντική προσωπικότητα του βρετανικού σουρεαλισμού κατά τις δεκαετίες του 1930 και του 1940. Χάραξε τη δική της πορεία ερευνώντας σουρεαλιστικές μεθόδους ασυνείδητης δημιουργίας εικόνων και εμβαθύνοντας άφοβα στις σφαίρες του μύθου και της μαγείας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 γνώρισε τον André Breton στο Παρίσι και αργότερα άρχισε να εργάζεται με τεχνικές σουρεαλιστικού αυτοματισμού στη γραφή και τη ζωγραφική της, αλλά αποβλήθηκε από τη βρετανική ομάδα των σουρεαλιστών επειδή αρνήθηκε να αποκηρύξει τη σχέση της με αποκρυφιστικές ομάδες. Ωστόσο το έργο της είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον σουρεαλισμό.

Η Colquhoun διερεύνησε τις δυνατότητες μιας θεϊκής γυναικείας δύναμης ως μονοπάτι προς την προσωπική ολοκλήρωση και τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Η κατανόηση του κόσμου ως συνδεδεμένου με την πνευματική σφαίρα την έφερε στην Κορνουάλη, όπου εμβάθυνε στις δημιουργικές της εξερευνήσεις, εμπνευσμένη από το αρχαίο τοπίο της περιοχής, τις κελτικές παραδόσεις και τους ιερούς τους τόπους.

Η Colquhoun δεν υπήρξε πάντα δημοφιλής και ορισμένα έργα της, που συνδέονται τόσο με το ενδιαφέρον της για την ψυχολογία όσο και με τη σχέση της με το σουρεαλιστικό κίνημα, έχουν χαρακτηριστεί ως «μακάβρια» και «απαίσια». 

Η έκθεση, που περιλαμβάνει πάνω από 200 έργα τέχνης και αρχειακό υλικό, παρακολουθεί την εξέλιξή της, από την πρώιμη φοιτητική της δουλειά και την ενασχόλησή της με το σουρεαλιστικό κίνημα μέχρι τη γοητεία που άσκησαν πάνω της τα αλληλένδετα βασίλεια της τέχνης, της σεξουαλικής ταυτότητας, της οικολογίας και του αποκρυφισμού. Κορυφώνεται σε μια αίθουσα αφιερωμένη στην ερμηνεία της τράπουλας Ταρό που φιλοτέχνησε, του πιο ολοκληρωμένου συνδυασμού της καλλιτεχνικής και της «μαγικής» πρακτικής της.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Man Ray, Ithell Colquhoun 1932. Φωτ.: Man Ray Trust/ADAGP Paris/Centre Pompidou

Η Ithell Colquhoun γεννήθηκε στη Βρετανική Ινδία αλλά πήγε σχολείο στο Ντόρσετ, πριν φοιτήσει στο Cheltenham Ladies' College. Για τον αποκρυφισμό ενδιαφέρθηκε σε ηλικία 17 ετών, έχοντας διαβάσει τα βιβλία του Aleister Crowley, που ήταν Άγγλος αποκρυφιστής, μάγος, ποιητής, συγγραφέας, ζωγράφος, δημιουργός του κινήματος και της φιλοσοφίας του Θελήματος (Thelema). Ενώ βραβεύτηκε για τη ζωγραφική της και πολύ νωρίς ένα έργο της εκτέθηκε στη Βασιλική Ακαδημία, ήταν κυρίως αυτοδίδακτη.

Πέρασε πολλά χρόνια ταξιδεύοντας στην Ελλάδα, την Κορσική και την Τενερίφη, απέκτησε ένα στούντιο στο Παρίσι όπου γνώρισε για πρώτη φορά σουρεαλιστές, συμπεριλαμβανομένων των René Magritte, André Breton, Salvador Dalí, Marcel Duchamp και Man Ray, και παρακολούθησε την Académie Colarossi το 1931. Ενώ βρισκόταν στην Ελλάδα γνώρισε και ερωτεύτηκε μια γυναίκα, την Ανδρομάχη «Κυρία» Καζού, η οποία ήταν το θέμα πολλών σχεδίων και ζωγραφικών έργων της και ενός αδημοσίευτου χειρογράφου. Ωστόσο με την κυρία Καζού δεν έζησαν ποτέ μαζί. Η πρώτη της ατομική έκθεση έγινε στην γκαλερί τέχνης Cheltenham, όπου παρουσίασε 91 έργα, και την ίδια χρονιά εξέθεσε στο Fine Art Society στο Λονδίνο.

Όταν παρακολούθησε τη διάλεξη του Salvador Dalí για τον σουρεαλισμό, το 1936 στη Διεθνή Έκθεση Σουρεαλισμού στο Λονδίνο, συνδέθηκε με το σουρεαλιστικό κίνημα στη Βρετανία, από το οποίο αποχώρησε αργότερα, μη θέλοντας να υιοθετήσει τις απαιτήσεις τους να μην ανήκει σε άλλες ομάδες.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Scylla, 1938. © Tate (Purchased, 1977) © Noise Abatement Society, Samaritans et Spire Healthcare

Από το 1947 μέχρι το τέλος της ζωής της έζησε στην Κορνουάλη. Πειραματίστηκε κυρίως με τεχνικές αυτοματισμού στη διαδικασία γραφής ή σχεδίου, στις οποίες ο καλλιτέχνης λειτουργεί αυθόρμητα, προβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο το ασυνείδητο, χωρίς κανένα στοιχείο αυτολογοκρισίας ή ηθικών και αισθητικών περιορισμών. Χρησιμοποίησε ένα ευρύ φάσμα υλικών και μεθόδων, τις οποίες παρουσίαζε συχνά στο κοινό. Η συναρπαστική, οπτικά υπνωτική ζωγραφική της και η ενέργειά της προήλθαν από τη μελέτη του φυτικού κόσμου και από τη βιολογία. Πολλά από τα πρώτα της σημειωματάρια περιείχαν πολύ λεπτομερή σχέδια φυτών και τα πρώτα της έργα περιλάμβαναν μια σειρά από μεγεθυμένες εικόνες της χλωρίδας, που καταλάμβαναν ολόκληρο τον καμβά και ζωγραφίστηκαν σχεδόν φωτογραφικά. 

Διερεύνησε επίσης θέματα φύλου. Το πρώιμο έργο της απεικονίζει συχνά ισχυρές γυναίκες από μύθους και ιστορίες της Βίβλου, όπως η Ιουδήθ και η Σωσάννα και οι γέροντες, πιθανώς αφιερωμένες στην Artemisia Gentileschi. Η αντιμετώπιση του φύλου από την Colquhoun είναι μια απάντηση στα ανδρικά και πατριαρχικά θέματα στην τέχνη άλλων σουρεαλιστών, που σχεδίαζαν τοπία ως γυναικεία σώματα. Η ίδια στο έργο της «Gouffres Amers» δείχνει ένα ανδρικό σώμα ως τοπίο. Αρκετά από τα έργα της εξερευνούν θέματα ευνουχισμού και ανδρικής ανικανότητας, ενώ απεικονίζει τη γυναικεία σεξουαλικότητα πολύ πιο θετικά, δείχνοντας ενδιαφέρον και για το ανδρόγυνο∙ τη δεκαετία του ’40 παρήγαγε αρκετά έργα σχετικά με το θέμα.

Τα καταπληκτικά χρώματα που χρησιμοποιεί κάνουν το έργο της ένα σουρεαλιστικό αριστούργημα που εκφράζει τέλεια την πίστη αυτού του κινήματος στην απελευθερωτική δύναμη του ασυνείδητου. Οι συνθέσεις της είναι ένα υπέροχο χάος, χρώματα που διαποτίζουν το χαρτί ή τον καμβά και ελευθερώνονται σαν να εισχωρούν στο φροϋδικό ασυνείδητο. Αυτές οι εκρήξεις αποκαλύπτουν μια καλλιτέχνιδα που ξέρει καλά να χρησιμοποιεί την ένταση του χρώματος. 

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Alcove, 1946, at Tate St Ives. Φωτ.: Samaritans/The Noise Abatement Society/Spire Healthcare Group

Η Colquhoun δεν υπήρξε πάντα δημοφιλής και ορισμένα έργα της, που συνδέονται τόσο με το ενδιαφέρον της για την ψυχολογία όσο και με τη σχέση της με το σουρεαλιστικό κίνημα, έχουν χαρακτηριστεί ως «μακάβρια» και «απαίσια». 

Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1960 και του 1970, έστρεψε την προσοχή της στα κολάζ. Η τελευταία αναδρομική έκθεση του έργου της πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Newlyn Orion το 1976. 

Παράλληλα με τα εικαστικά, υπήρξε παραγωγική συγγραφέας, και εξέδωσε ποίηση, δοκίμια, μυθιστορήματα και ταξιδιωτικούς οδηγούς. Από τη δεκαετία του 1950, η παραγωγή της ως εικαστικού μειώθηκε και αφοσιώθηκε στα γραπτά της. Έγραψε δύο ταξιδιωτικά βιβλία, «The Crying of the Wind» και «Living Stones» για την Ιρλανδία και την Κορνουάλη αντίστοιχα, και ένα τρίτο βιβλίο για την Αίγυπτο που δεν εκδόθηκε ποτέ, σουρεαλιστικά γκόθικ μυθιστορήματα όπως το «I Saw Water» και το «Destination Limbo», κανένα από τα οποία δεν δημοσιεύτηκε όσο ζούσε, και μια βιογραφία του Samuel MacGregor Mathers, ενός από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους αποκρυφιστές. 

Αν και η Colquhoun παρέμεινε σχετικά άγνωστη μετά τον θάνατό της το 1988, σε σύγκριση με άλλες σουρεαλίστριες, όπως η Eileen Agar και η Dorothea Tanning, πιο πρόσφατα υπήρξε ανανεωμένο ενδιαφέρον για το έργο της και τις φεμινιστικές και αποκρυφιστικές απόψεις της, με τους μελετητές να αναγνωρίζουν τον παραγωγικό στοχασμό της.

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, La Cathedrale Engloutie, 1952.
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Dance of the Nine Opals, 1942.
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Dervish , circa 1952, Tate; Presented by the National Trust 2016 © Tate
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Ithell Colquhoun, Water. Flower, 1938, Arts University Plymouth ©Spire Healthcare, ©Noise Abatement Society, ©Samaritan
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. © Tate
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. © Tate
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ