Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Σε λίγες μέρες, στο πλαίσιο έκθεσης αφιερωμένης στη σπουδαία σοπράνο ο δήμαρχος της Αθήνας, Γιώργος Καμίνης, πρόκειται να ανακοινώσει επίσημα τη μετονομασία του «Θεάτρου Ολύμπια» της οδού Ακαδημίας σε «Λυρικό Θέατρο Μαρία Κάλλας».
0

Αλλαγή σχεδίων προβλέπεται για το πολυσυζητημένο Μουσείο Μαρία Κάλλας το οποίο, τελικά, αναμένεται να στεγαστεί στο παλιό κτίριο της Λυρικής Σκηνής επί της οδού Ακαδημίας.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της LiFO, σε λίγες μέρες, στο πλαίσιο έκθεσης αφιερωμένης στη σπουδαία σοπράνο ο δήμαρχος της Αθήνας, Γιώργος Καμίνης, πρόκειται να ανακοινώσει επίσημα τη μετονομασία του εμβληματικού «Θεάτρου Ολύμπια» της οδού Ακαδημίας σε «Λυρικό Θέατρο Μαρία Κάλλας» αλλά και τη λειτουργία στους πολλαπλούς χώρους του ενός μουσείου αφιερωμένου στην μεγάλη σοπράνο.

Την ίδια στιγμή, στο νεοκλασικό κτίριο της οδού Μητροπόλεως 44, όπου αρχικώς είχε ανακοινωθεί ότι θα φιλοξενούνταν το ομώνυμο μουσείο και το οποίο αποτελεί ιδιοκτησία του δήμου Αθηναίων, σχεδιάζεται να δημιουργηθεί ένας «Χώρος Πολιτισμού» που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2019 και στον οποίο θα διεξάγονται δράσεις, σεμινάρια, παιδικά πάρτι και ποικίλου ενδιαφέροντος εκδηλώσεις που θα τιμούν τη μνήμη της Μαρίας Κάλλας, έως ότου βρεθούν χορηγοί που θα συμβάλουν στο όραμα της υλοποίησης ενός μουσείου αντάξιου της μεγάλης ντίβας.

Η πολυετής καθυστέρηση προέκυψε επειδή χρειάστηκαν παραπάνω από δύο χρόνια προκειμένου να βγουν οι απαραίτητες άδειες για πρόσβαση σε ΑμεΑ από τη στιγμή που το έργο έπρεπε να ενταχθεί σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Συγκεκριμένα, στο ιστορικό κτίριο της οδού Ακαδημίας θα διεξάγονται κονσέρτα, συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις και θα τοποθετηθούν προθήκες στους υπόλοιπους χώρους, όπου ο επισκέπτης θα έχει την δυνατότητα να ενημερωθεί για τη ζωή της μεγάλης σοπράνο αλλά και να έρθει σε επαφή με εκθέματα που συνόδευσαν τις μεγάλες στιγμές της και διάφορα προσωπικά αντικείμενα, όπως γάντια, περούκα και γούνινο παλτό.

Από τις 20 Ιουνίου του 1940 η Ελληνίδα υψίφωνος Μαρία Κάλλας είχε υπογράψει το πρώτο της επαγγελματικό συμβόλαιο με την Εθνική Λυρική Σκηνή και η συμμετοχή της συνέβαλε καθοριστικά στην καλλιτεχνική άνθηση του οργανισμού.

Να θυμίσουμε ότι το θέατρο της οδού Ακαδημίας, που μέχρι πρότινος στέγαζε την Εθνική Λυρική Σκηνή, εγκαινιάστηκε το 1958, η πρώτη παράσταση στο νέο αυτό κτίριο ήταν η «Αΐντα» του Βέρντι και ακολούθησαν σπουδαίες παραγωγές όπερας, οπερέτας και μπαλέτου.

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Μαρία Καρέτσου

Ως εκ τούτου, στις 3 Σεπτεμβρίου ο Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας οργανώνει την έκθεση «Maria Callas Αιώνια Πηγή Έμπνευσης», η οποία θα εγκαινιαστεί στο Ίδρυμα Ευγενίδου και θα διαρκέσει έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 2018. Στην έκθεση συμμετέχουν διεθνούς φήμης Έλληνες και ξένοι δημιουργοί, με έργα εμπνευσμένα από τη διαχρονική αίγλη της προσωπικότητας της Κάλλας που είναι αφιερωμένα στην υπερβατική προσωπικότητα της και το πάθος της για δημιουργία.

Η έκθεση «Maria Callas Αιώνια Πηγή Έμπνευσης» θα λειτουργήσει ως προπομπός του θεάτρου Μαρία Κάλλας (παλιά Εθνική Λυρική Σκηνή) και του Χώρου Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων, δύο σημαντικών πολιτιστικών εγχειρημάτων που θα ολοκληρωθούν το 2019.

Παράλληλα, στις 12 Σεπτέμβριου θα πραγματοποιηθεί προβολή του ντοκιμαντέρ Maria by Callas του Tom Volf στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου, με δωρεάν είσοδο, ενώ κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα γίνει αφήγηση της ζωής της Μ. Κάλλας από το παιδικό βιβλίου της Μαρίνας Πετρή σε παιδιά, με σκοπό να έρθουν σε επαφή με τη ζωή και το έργο της αθάνατης σοπράνο.

Τέλος, στις 23 Σεπτέμβριου θα πραγματοποιηθεί πλειστηριασμός μέρους των έργων της έκθεσης με σκοπό την οικονομική ενίσχυση του «Χώρου Πολιτισμού Μαρία Κάλλας».

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Pettibon

Όσον αφορά τα νέα δεδομένα ως προς τη δημιουργία του Μουσείου Μαρία Κάλλας, είναι χαρακτηριστικό ότι στον χαιρετισμό που θα απευθύνει ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, για την έκθεση Μαρία Κάλλας θα επιβεβαιώνει ότι «το εμβληματικό κτίριο της οδού Ακαδημίας πρόσφατα μισθώθηκε από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, ώστε να αποκτήσει ξανά πρωταγωνιστικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή της πόλης, φέροντας και το όνομα της Μαρίας Κάλλας» και θα «προαναγγέλλει τη λειτουργία Χώρου Πολιτισμού Μαρία Κάλλας στην οδό Μητροπόλεως, ενός κομβικού πολιτιστικού εγχειρήματος που θα ολοκληρωθεί από τον Δήμο Αθηναίων το 2019, στηρίζοντας «την εικαστική έκθεση "Μαρία Κάλλας αιώνια πηγή έμπνευσης", μία διοργάνωση του Ιδρύματος Ευγενίδου και του Ελληνικού Συλλόγου Μαρία Κάλλας, ακούραστου αρωγού στην ανάδειξη του έργου και της προσωπικότητας της μεγάλης υψιφώνου».

Όπως επισημαίνει στη LiFO η πρόεδρος του Συλλόγου Μαρία Κάλλας, Λιάνα Σκουρλή, θα εκτεθούν και επιλεγμένα αντικείμενα από τη συλλογή του μουσείου ενώ η έκθεση «Μαρία Κάλλας αιώνια πηγή έμπνευσης» φιλοδοξεί να τονίσει την ελληνικότητα της Κάλλας και να λειτουργήσει ως προπομπός του μελλοντικού θεάτρου Μαρία Κάλλας, του ομώνυμου μουσείου και του «Χώρου Πολιτισμού Μαρία Κάλλας» στην Αθήνα, ένα διεθνούς ενδιαφέροντος επίτευγμα που θα προσελκύσει κοινό εντός και εκτός των ορίων της Ελλάδας».

«Φιλοδοξούμε με αυτή την έκθεση να ενισχύσουμε οικονομικά στον μέγιστο δυνατό βαθμό την ολοκλήρωση ενός χώρου αφιερωμένου στη ζωή και το έργο της Μαρίας Κάλλας», τονίζει η κυρία Σκουρλή.

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Βασίλης Πέρρος

Το κτίριο της οδού Μητροπόλεως, με εμβαδό που ξεπερνά τα 1.000 τ.μ., ανήκει στον δήμο Αθηναίων από το 2009. Διαθέτει τρεις ορόφους, ισόγειο, πατάρι, υπόγειο και εκεί φυλάσσονται αντικείμενα όπως επιστολές, φωτογραφίες, δίσκοι και βιβλία.

Η πολυετής καθυστέρηση προέκυψε επειδή χρειάστηκαν παραπάνω από δύο χρόνια προκειμένου να βγουν οι απαραίτητες άδειες για πρόσβαση σε ΑμεΑ από τη στιγμή που το έργο έπρεπε να ενταχθεί σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Ταυτόχρονα, εξαιτίας του ότι το κτίριο είναι διατηρητέο, έπρεπε να προχωρήσουν οι διαδικασίες εκ μέρους της υπηρεσίας των νεωτέρων μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς εμφανίστηκαν αρκετές αποκλίσεις ανάμεσα στα αρχικά σχέδια και στο παραδοτέο κτίριο.

Όπως είχε ανακοινώσει παλαιότερα στη LiFO o κ. Μπιτζάνης, το έργο εντάχθηκε στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, με βάση το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014 – 2020 και προϋπολογισμό 770.000 ευρώ αντί 1.500.000 που είχε αρχικά προβλεφθεί.

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Δημήτρης Σκουρογιάννης

Επομένως, υπολογίζεται ότι η ολοκλήρωση του μουσείου στην οδό Μητροπόλεως θα καθυστερούσε ακόμη περισσότερο και πιθανόν το αποτέλεσμα να ήταν ποιοτικά αβέβαιο και με πολλαπλάσιο κόστος, γι' αυτό και κρίθηκε ως ορθότερη επιλογή η παλιά Λυρική Σκηνή.

Επιπρόσθετα, το οικοδόμημα του αρχιτέκτονα Πάνου Τσολάκη, που ανήκει στην Τράπεζα της Ελλάδος και στο οποίο έχει προχωρήσει σε μίσθωση ο δήμος Αθηναίων, γνωστό ως «Θέατρο Ολύμπια», θα εξακολουθήσει να κοσμεί το κέντρο της Αθήνας και να αποτελεί ένα σημείο αναφοράς για την πολιτιστική ταυτότητα της πρωτεύουσας.

«Είναι πολύ παράξενο συναίσθημα να είμαι ένας ζωντανός μύθος, ενώ βρίσκομαι πάνω στη Γη. Ίσως θα ήταν καλύτερο αν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που θαυμάζουν τη φωνή μου αποφάσιζαν να με θεωρούν αθάνατη μετά τον θάνατό μου. Αν γινόταν αυτό, θα καθόμουν πάνω σε κάποιο σύννεφο, θα κοίταζα κάτω και θα απολάμβανα το θέαμα, αντί να κάθομαι να ανησυχώ αν θα βγάλω τις ψηλές μου νότες» είχε πει στην τελευταία της συνέντευξη η παγκοσμίως γνωστή ντίβα της όπερας.

Ευελπιστούμε, λοιπόν, ότι οι νεότερες εξελίξεις θα αποτελέσουν την τελευταία στάση σε μια χρονοβόρα διαδρομή που αφορά τη δημιουργία του ομώνυμου μουσείου που θα την τιμούσε, όπου η παράδοσή του προβλεπόταν να έχει γίνει από το 2015.

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Δημήτρης Μυταράς
Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Νίκος Χατζηδάκης

Info

Μαρία Κάλλας αιώνια πηγή έμπνευσης

Ίδρυμα Ευγενίδου

Διάρκεια έκθεσης: 3-23/9

Ώρες λειτουργίας: Δευ. 11:00-15:00, Τρ.-Κυρ. 11:00-21:00

Προβολή ντοκιμαντέρ «Maria by Callas»

12/9, 20:00

Ανάγνωση παιδικού βιβλίου από τη Μαρία Πετρή

8, 9, 15, 16, 22/9, 11:00-13:00

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ