Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
0

Ιστορίες από το παρελθόν και το παρόν, και από διαφορετικούς τόπους, συγκεντρώνει το Fenix, το νέο και πολυαναμενόμενο μουσείο μετανάστευσης στο Ρότερνταμ που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό στις 16 Μαΐου 2025.

Στο Fenix μπορεί ο επισκέπτης να βιώσει τη μετανάστευση μέσα από τα μάτια διεθνών καλλιτεχνών όπως η Shilpa Gupta, ο Steve McQueen, η Rineke Dijkstra και η Kimsooja· να παρασυρθεί από τις εκατοντάδες φωτογραφίες της έκθεσης «Η oικογένεια των μεταναστών»· να ακούσει προσωπικές ιστορίες από τους ίδιους τους ταξιδιώτες· και να έρθει σε επαφή με τους κατοίκους του Ρότερνταμ ή να δοκιμάσει πιάτα από τις μαγειρικές παραδόσεις των ανθρώπων που ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους. 

Το μουσείο Fenix πήρε το όνομά του από τον φοίνικα που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες του, και βρίσκεται στις ιστορικές αποβάθρες του Ρότερνταμ, συγκεκριμένα σε μια πρώην αποθήκη μεταφόρτωσης της ναυτιλιακής γραμμής Ολλανδία-Αμερική, η οποία μετέφερε περισσότερους από 3 εκατομμύρια μετανάστες από και προς την Ολλανδία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Κάποιοι έφυγαν για την Αμερική ή τον Καναδά, ενώ άλλοι έφτασαν από χώρες όπως η Κίνα, η Ελλάδα ή το Πράσινο Ακρωτήριο. Διάσημες προσωπικότητες όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν και ο καλλιτέχνης Μαξ Μπέκμαν αναχώρησαν από το Ρότερνταμ με προορισμό την Αμερική.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, το Fenix παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών, παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Αποκαθιστώντας την ιστορική αποθήκη στην οποία εδρεύει, το Fenix τιμά το παρελθόν της, προσθέτοντας παράλληλα μια μοντέρνα αρχιτεκτονική πινελιά, το Tornado, μια σκάλα σχεδιασμένη από τους MAD Architects που περιστρέφεται σαν ανεμοστρόβιλος και οδηγεί σε μια πλατφόρμα, απ’ όπου έχεις μια 360° θέα του Ρότερνταμ. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Η αποθήκη στην οποία εδρεύει το μουσείο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920

Η αποθήκη αυτή κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920 και ανακαινίστηκε για να φιλοξενήσει μια συλλογή που συγκρότησε ο Wim Pijbes, ο διευθυντής του ιδιωτικού ιδρύματος Droom en Daad και πρώην γενικός διευθυντής του Rijksmuseum. Το ίδρυμα Droom en Daad –που ιδρύθηκε το 2016 για την ανάπτυξη θεσμών τέχνης και πολιτισμού στην ιστορική πόλη-λιμάνι της Ολλανδίας– ξεκίνησε το Fenix και χρηματοδότησε την αγορά του χώρου. Το μουσείο βρίσκεται σε μια περιοχή που φιλοξένησε την πρώτη Chinatown στην Ευρώπη – και τη νέα συλλογή του μουσείου. 

Η εναρκτήρια έκθεση, με τίτλο «All directions: Art that moves you», περιλαμβάνει έργα ιστορικών καλλιτεχνών –όπως οι Honoré Daumier, Max Beckmann και Alfred Stieglitz– και σύγχρονων δημιουργών, συμπεριλαμβανομένων των Sophie Calle, Omar Victor, Diop, Steve McQueen, Cornelia Parker, Gordon Parks, Yinka Shonibare και Danh Vō. Ανήκουν στη συλλογή Fenix, αποκτήθηκαν τα τελευταία έξι χρόνια και παρουσιάζονται μαζί με αντικείμενα-αναμνηστικά των κατοίκων του Ρότερνταμ που αφηγούνται προσωπικές ιστορίες μετανάστευσης.

Στην «Οικογένεια των μεταναστών» εκτίθεται μια επιλογή από εντυπωσιακές φωτογραφίες με θέμα τη μετανάστευση, εμπνευσμένη από την περίφημη έκθεση «Family of Man» του Edward Steichen που έγινε το 1955 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Περιλαμβάνει τη δουλειά 136 φωτογράφων από 55 χώρες, μεταξύ άλλων των Fouad Elkoury, Dorothea Lange, Steve McCurry, Yasuhiro Ogawa και Emin Özmen.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Armando Marino, The Mexican, 2019, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going (λεπτομέρεια), 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Στο Fenix υπάρχει ένας μεγάλος, κοινόχρηστος, εσωτερικός-εξωτερικός χώρος που ονομάζεται Plein και είναι ανοιχτός, όλη μέρα, κάθε μέρα, δωρεάν για όλους. Πρόκειται για μια σκεπαστή πλατεία σε μεγάλη κλίμακα, που θα διαμορφωθεί από και με τη βοήθεια της τοπικής κοινότητας, που είναι ίσως από τις πιο ποικιλόμορφες στην Ευρώπη. Παιχνίδια, μαγειρική και μαθήματα oλλανδικών είναι μερικές από τις δραστηριότητες που φιλοξενεί ο χώρος, στον οποίο μπορείς απλώς να κάτσεις, να διαβάσεις εφημερίδα ή να χαζέψεις όσα συμβαίνουν τριγύρω.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου, δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες και ένα νεοϋορκέζικο λεωφορείο φτιαγμένο από ύφασμα με πίνακες του Χανς Χόλμπαϊν του Νεότερου και του Βίλεμ ντε Κούνινγκ; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση, στην οποία εξαναγκάζονταν ανέκαθεν οι άνθρωποι, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μια νέα πλευρά, αυτή της πολιτικής τοξικότητας.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Hana El Sagini, The Big Blue Slippers, 2022, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Tο μουσείο αποτελεί το κεντρικό κομμάτι ενός έργου που στοχεύει στην αναγέννηση του Katendrecht, μιας περιοχής όπου υπήρχαν τα «κόκκινα φανάρια» της πόλης. Απέναντι από τον χώρο στον οποίο βρίσκεται σήμερα ήταν η έδρα της ναυτιλιακής εταιρείας η οποία μετέφερε χιλιάδες Ολλανδούς, άνδρες και γυναίκες, στην Αμερική και στον Καναδά, όπου θα ξεκινούσαν μια καινούργια ζωή. Τις τελευταίες δεκαετίες, βέβαια, η κίνηση στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης έχει την αντίστροφη κατεύθυνση. Έτσι, σήμερα το Ρότερνταμ φιλοξενεί πλέον 170 εθνικότητες. Η μετανάστευση είναι ένα διαχρονικό και παγκόσμιο φαινόμενο. Σύμφωνα με τους επιμελητές του μουσείου, «όσο υπάρχουμε, ως ανθρώπινα όντα, είμαστε σε κίνηση. Είναι μέρος αυτού που είμαστε». 

Δεδομένου ότι στην Ολλανδία επικρατεί το ακροδεξιό Κόμμα για την Ελευθερία (PVV) του Γκέερτ Βίλντερς, που έχει αλλάξει δραματικά τη μεταναστευτική πολιτική, αποκλείοντας σχεδόν την είσοδο στη χώρα για πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, η συζήτηση για τη μετανάστευση συνοψίζει τις ταραχώδεις εποχές που ζούμε. Το μουσείο δεν είναι πολιτικό αλλά θέλει να προκαλέσει μια περιήγηση στον κόσμο. Γι’ αυτό δεν έχει να αφηγηθεί μόνο ιστορίες ταλαιπωρίας αλλά και ιστορίες ανθρώπων που ξεριζώνονται για την αγάπη, για την περιπέτεια αλλά και για να βρουν δουλειά. 

Στον πρώτο όροφο του μουσείου ο επισκέπτης συναντά μια μοναχική φιγούρα ντυμένη στα ροζ και πράσινα, φορά ένα χοντρό μαύρο κράνος και κουβαλάει στην πλάτη ένα δίχτυ γεμάτο με τα υπάρχοντά της: μια τσαγιέρα, ένα ψάθινο καλάθι, μια λάμπα. Πρόκειται για έναν νομάδα αστροναύτη που αναζητά έναν ασφαλή πλανήτη, ένα καταφύγιο στη Γη, η οποία έχει καταστραφεί από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για το «Refugee Astronaut IX», έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Yinka Shonibare. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Yinka Shonibare, Refugee Astronaut IX, 2024, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Willem de Kooning, Άντρας στο Γουέινσκοτ, 1969, Collection Fenix

Ο πίνακας «Άντρας στο Γουέινσκοτ», ένα έργο του Βίλεμ ντε Κούνινγκ από το 1969, δεσπόζει στο μουσείο και αποτελεί έναν στοχασμό πάνω στη θάλασσα έτσι όπως την έβλεπε από το στούντιό του στην άκρη του Λονγκ Άιλαντ. Αυτός ο καλλιτέχνης είναι μια περίπτωση μετανάστη: ένα πρωινό του Ιουλίου του 1926, σε ηλικία 22 ετών, έφυγε βιαστικά από το Ρότερνταμ, χωρίς να το αποχαιρετήσει, με προορισμό τη Νέα Υόρκη και όνειρο να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή. 

Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι το πορτρέτο του Έρασμου –θεολόγου, ουμανιστή, ταξιδιώτη–, ζωγραφισμένο στο εργαστήριο του Χόλμπαϊν τη δεκαετία του 1530.

Ελκυστικό για το κοινό έργο είναι το «Λεωφορείο» του Red Grooms, καλλιτέχνη γεννημένου στο Νάσβιλ. Πρόκειται για ένα λεωφορείο της Νέας Υόρκης σε φυσικό μέγεθος στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να επιβιβαστούν και να θαυμάσουν τους πολύχρωμους χαρακτήρες-επιβάτες του που είναι φτιαγμένοι από ύφασμα. Αυτό το ετερόκλητο πλήθος αποδίδει το προφίλ της υιοθετημένης πόλης του καλλιτέχνη.

Οι άνθρωποι του μουσείου θέλουν να διατηρήσουν την ατμόσφαιρα ανάλαφρη· ένα από τα πιο περίεργα έργα του προέρχεται από τη Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνιδα Chae Eun Rhee. Το «Εμείς, στο μάτι του ανέμου» είναι ένα τρίπτυχο και χωρισμένο και από κάθε πλευρά του ξεπροβάλλουν χαρακτήρες. Τη μια στιγμή δείχνει αστροναύτες με λευκές στολές από την ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος», την άλλη απειλητικές φιγούρες με ράμφη στο στυλ του Ιερώνυμου Μπος. Σκηνές από το βιντεοπαιχνίδι Minecraft αντιπαραβάλλονται με μεσαιωνικά προσευχητάρια, δείχνοντας τη μετανάστευση περισσότερο ως συναισθηματική κατάσταση παρά ως σωματική κίνηση. 

Μόλις λίγα μέτρα μακριά, συνδυάζοντας τα έργα τέχνης με τη συχνά σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των προσφύγων, μια πραγματική βάρκα που είχε κατασχεθεί από τις ιταλικές αρχές και είχε μεταφέρει μετανάστες από την Τυνησία επαναφέρει τον επισκέπτη στη ρεαλιστική διάσταση της κατάστασης όσων αποφασίζουν ή αναγκάζονται να αλλάξουν τόπο.

Στο ισόγειο του μουσείου υπάρχει ο «Λαβύρινθος της βαλίτσας», μια συλλογή από 2.000 βαλίτσες όλων των σχημάτων και μεγεθών, που βρέθηκαν ακόμα και σε σπίτια μεταναστών σε όλη την πόλη. Βαλίτσες με πολύχρωμες ετικέτες, θήκες μουσικών οργάνων και καπελιέρες αφηγούνται τις περιπέτειες ανθρώπων από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Μία από τις βαλίτσες που συλλέχθηκαν για τον Λαβύρινθο Βαλιτσών. Φωτ. : Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2000, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 1994, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Paci, Centro di Permanenzo Temporanea, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Omar Victor Diop, Diaspora, 2014-2015, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Kimsooja, Bottari Truck Migrateurs, 2007, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going, 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Ugo Rondinone, The Sun, 2018, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Lucas Silawanebessy, If You See Her, Say Hello, 1979, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Raquel van Haver, Luz Brilhante e Cintilante, 2023-2025, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Alfred Stieglitz, The Steerage, 1907, collection Fenix

Με πληροφορίες από Fenix Rotterdam

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ