LIVE!

Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
0

Ιστορίες από το παρελθόν και το παρόν, και από διαφορετικούς τόπους, συγκεντρώνει το Fenix, το νέο και πολυαναμενόμενο μουσείο μετανάστευσης στο Ρότερνταμ που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό στις 16 Μαΐου 2025.

Στο Fenix μπορεί ο επισκέπτης να βιώσει τη μετανάστευση μέσα από τα μάτια διεθνών καλλιτεχνών όπως η Shilpa Gupta, ο Steve McQueen, η Rineke Dijkstra και η Kimsooja· να παρασυρθεί από τις εκατοντάδες φωτογραφίες της έκθεσης «Η oικογένεια των μεταναστών»· να ακούσει προσωπικές ιστορίες από τους ίδιους τους ταξιδιώτες· και να έρθει σε επαφή με τους κατοίκους του Ρότερνταμ ή να δοκιμάσει πιάτα από τις μαγειρικές παραδόσεις των ανθρώπων που ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους. 

Το μουσείο Fenix πήρε το όνομά του από τον φοίνικα που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες του, και βρίσκεται στις ιστορικές αποβάθρες του Ρότερνταμ, συγκεκριμένα σε μια πρώην αποθήκη μεταφόρτωσης της ναυτιλιακής γραμμής Ολλανδία-Αμερική, η οποία μετέφερε περισσότερους από 3 εκατομμύρια μετανάστες από και προς την Ολλανδία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Κάποιοι έφυγαν για την Αμερική ή τον Καναδά, ενώ άλλοι έφτασαν από χώρες όπως η Κίνα, η Ελλάδα ή το Πράσινο Ακρωτήριο. Διάσημες προσωπικότητες όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν και ο καλλιτέχνης Μαξ Μπέκμαν αναχώρησαν από το Ρότερνταμ με προορισμό την Αμερική.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, το Fenix παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών, παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Αποκαθιστώντας την ιστορική αποθήκη στην οποία εδρεύει, το Fenix τιμά το παρελθόν της, προσθέτοντας παράλληλα μια μοντέρνα αρχιτεκτονική πινελιά, το Tornado, μια σκάλα σχεδιασμένη από τους MAD Architects που περιστρέφεται σαν ανεμοστρόβιλος και οδηγεί σε μια πλατφόρμα, απ’ όπου έχεις μια 360° θέα του Ρότερνταμ. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Η αποθήκη στην οποία εδρεύει το μουσείο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920

Η αποθήκη αυτή κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920 και ανακαινίστηκε για να φιλοξενήσει μια συλλογή που συγκρότησε ο Wim Pijbes, ο διευθυντής του ιδιωτικού ιδρύματος Droom en Daad και πρώην γενικός διευθυντής του Rijksmuseum. Το ίδρυμα Droom en Daad –που ιδρύθηκε το 2016 για την ανάπτυξη θεσμών τέχνης και πολιτισμού στην ιστορική πόλη-λιμάνι της Ολλανδίας– ξεκίνησε το Fenix και χρηματοδότησε την αγορά του χώρου. Το μουσείο βρίσκεται σε μια περιοχή που φιλοξένησε την πρώτη Chinatown στην Ευρώπη – και τη νέα συλλογή του μουσείου. 

Η εναρκτήρια έκθεση, με τίτλο «All directions: Art that moves you», περιλαμβάνει έργα ιστορικών καλλιτεχνών –όπως οι Honoré Daumier, Max Beckmann και Alfred Stieglitz– και σύγχρονων δημιουργών, συμπεριλαμβανομένων των Sophie Calle, Omar Victor, Diop, Steve McQueen, Cornelia Parker, Gordon Parks, Yinka Shonibare και Danh Vō. Ανήκουν στη συλλογή Fenix, αποκτήθηκαν τα τελευταία έξι χρόνια και παρουσιάζονται μαζί με αντικείμενα-αναμνηστικά των κατοίκων του Ρότερνταμ που αφηγούνται προσωπικές ιστορίες μετανάστευσης.

Στην «Οικογένεια των μεταναστών» εκτίθεται μια επιλογή από εντυπωσιακές φωτογραφίες με θέμα τη μετανάστευση, εμπνευσμένη από την περίφημη έκθεση «Family of Man» του Edward Steichen που έγινε το 1955 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Περιλαμβάνει τη δουλειά 136 φωτογράφων από 55 χώρες, μεταξύ άλλων των Fouad Elkoury, Dorothea Lange, Steve McCurry, Yasuhiro Ogawa και Emin Özmen.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Armando Marino, The Mexican, 2019, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going (λεπτομέρεια), 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Στο Fenix υπάρχει ένας μεγάλος, κοινόχρηστος, εσωτερικός-εξωτερικός χώρος που ονομάζεται Plein και είναι ανοιχτός, όλη μέρα, κάθε μέρα, δωρεάν για όλους. Πρόκειται για μια σκεπαστή πλατεία σε μεγάλη κλίμακα, που θα διαμορφωθεί από και με τη βοήθεια της τοπικής κοινότητας, που είναι ίσως από τις πιο ποικιλόμορφες στην Ευρώπη. Παιχνίδια, μαγειρική και μαθήματα oλλανδικών είναι μερικές από τις δραστηριότητες που φιλοξενεί ο χώρος, στον οποίο μπορείς απλώς να κάτσεις, να διαβάσεις εφημερίδα ή να χαζέψεις όσα συμβαίνουν τριγύρω.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου, δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες και ένα νεοϋορκέζικο λεωφορείο φτιαγμένο από ύφασμα με πίνακες του Χανς Χόλμπαϊν του Νεότερου και του Βίλεμ ντε Κούνινγκ; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση, στην οποία εξαναγκάζονταν ανέκαθεν οι άνθρωποι, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μια νέα πλευρά, αυτή της πολιτικής τοξικότητας.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Hana El Sagini, The Big Blue Slippers, 2022, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Tο μουσείο αποτελεί το κεντρικό κομμάτι ενός έργου που στοχεύει στην αναγέννηση του Katendrecht, μιας περιοχής όπου υπήρχαν τα «κόκκινα φανάρια» της πόλης. Απέναντι από τον χώρο στον οποίο βρίσκεται σήμερα ήταν η έδρα της ναυτιλιακής εταιρείας η οποία μετέφερε χιλιάδες Ολλανδούς, άνδρες και γυναίκες, στην Αμερική και στον Καναδά, όπου θα ξεκινούσαν μια καινούργια ζωή. Τις τελευταίες δεκαετίες, βέβαια, η κίνηση στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης έχει την αντίστροφη κατεύθυνση. Έτσι, σήμερα το Ρότερνταμ φιλοξενεί πλέον 170 εθνικότητες. Η μετανάστευση είναι ένα διαχρονικό και παγκόσμιο φαινόμενο. Σύμφωνα με τους επιμελητές του μουσείου, «όσο υπάρχουμε, ως ανθρώπινα όντα, είμαστε σε κίνηση. Είναι μέρος αυτού που είμαστε». 

Δεδομένου ότι στην Ολλανδία επικρατεί το ακροδεξιό Κόμμα για την Ελευθερία (PVV) του Γκέερτ Βίλντερς, που έχει αλλάξει δραματικά τη μεταναστευτική πολιτική, αποκλείοντας σχεδόν την είσοδο στη χώρα για πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, η συζήτηση για τη μετανάστευση συνοψίζει τις ταραχώδεις εποχές που ζούμε. Το μουσείο δεν είναι πολιτικό αλλά θέλει να προκαλέσει μια περιήγηση στον κόσμο. Γι’ αυτό δεν έχει να αφηγηθεί μόνο ιστορίες ταλαιπωρίας αλλά και ιστορίες ανθρώπων που ξεριζώνονται για την αγάπη, για την περιπέτεια αλλά και για να βρουν δουλειά. 

Στον πρώτο όροφο του μουσείου ο επισκέπτης συναντά μια μοναχική φιγούρα ντυμένη στα ροζ και πράσινα, φορά ένα χοντρό μαύρο κράνος και κουβαλάει στην πλάτη ένα δίχτυ γεμάτο με τα υπάρχοντά της: μια τσαγιέρα, ένα ψάθινο καλάθι, μια λάμπα. Πρόκειται για έναν νομάδα αστροναύτη που αναζητά έναν ασφαλή πλανήτη, ένα καταφύγιο στη Γη, η οποία έχει καταστραφεί από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για το «Refugee Astronaut IX», έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Yinka Shonibare. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Yinka Shonibare, Refugee Astronaut IX, 2024, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Willem de Kooning, Άντρας στο Γουέινσκοτ, 1969, Collection Fenix

Ο πίνακας «Άντρας στο Γουέινσκοτ», ένα έργο του Βίλεμ ντε Κούνινγκ από το 1969, δεσπόζει στο μουσείο και αποτελεί έναν στοχασμό πάνω στη θάλασσα έτσι όπως την έβλεπε από το στούντιό του στην άκρη του Λονγκ Άιλαντ. Αυτός ο καλλιτέχνης είναι μια περίπτωση μετανάστη: ένα πρωινό του Ιουλίου του 1926, σε ηλικία 22 ετών, έφυγε βιαστικά από το Ρότερνταμ, χωρίς να το αποχαιρετήσει, με προορισμό τη Νέα Υόρκη και όνειρο να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή. 

Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι το πορτρέτο του Έρασμου –θεολόγου, ουμανιστή, ταξιδιώτη–, ζωγραφισμένο στο εργαστήριο του Χόλμπαϊν τη δεκαετία του 1530.

Ελκυστικό για το κοινό έργο είναι το «Λεωφορείο» του Red Grooms, καλλιτέχνη γεννημένου στο Νάσβιλ. Πρόκειται για ένα λεωφορείο της Νέας Υόρκης σε φυσικό μέγεθος στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να επιβιβαστούν και να θαυμάσουν τους πολύχρωμους χαρακτήρες-επιβάτες του που είναι φτιαγμένοι από ύφασμα. Αυτό το ετερόκλητο πλήθος αποδίδει το προφίλ της υιοθετημένης πόλης του καλλιτέχνη.

Οι άνθρωποι του μουσείου θέλουν να διατηρήσουν την ατμόσφαιρα ανάλαφρη· ένα από τα πιο περίεργα έργα του προέρχεται από τη Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνιδα Chae Eun Rhee. Το «Εμείς, στο μάτι του ανέμου» είναι ένα τρίπτυχο και χωρισμένο και από κάθε πλευρά του ξεπροβάλλουν χαρακτήρες. Τη μια στιγμή δείχνει αστροναύτες με λευκές στολές από την ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος», την άλλη απειλητικές φιγούρες με ράμφη στο στυλ του Ιερώνυμου Μπος. Σκηνές από το βιντεοπαιχνίδι Minecraft αντιπαραβάλλονται με μεσαιωνικά προσευχητάρια, δείχνοντας τη μετανάστευση περισσότερο ως συναισθηματική κατάσταση παρά ως σωματική κίνηση. 

Μόλις λίγα μέτρα μακριά, συνδυάζοντας τα έργα τέχνης με τη συχνά σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των προσφύγων, μια πραγματική βάρκα που είχε κατασχεθεί από τις ιταλικές αρχές και είχε μεταφέρει μετανάστες από την Τυνησία επαναφέρει τον επισκέπτη στη ρεαλιστική διάσταση της κατάστασης όσων αποφασίζουν ή αναγκάζονται να αλλάξουν τόπο.

Στο ισόγειο του μουσείου υπάρχει ο «Λαβύρινθος της βαλίτσας», μια συλλογή από 2.000 βαλίτσες όλων των σχημάτων και μεγεθών, που βρέθηκαν ακόμα και σε σπίτια μεταναστών σε όλη την πόλη. Βαλίτσες με πολύχρωμες ετικέτες, θήκες μουσικών οργάνων και καπελιέρες αφηγούνται τις περιπέτειες ανθρώπων από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Μία από τις βαλίτσες που συλλέχθηκαν για τον Λαβύρινθο Βαλιτσών. Φωτ. : Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2000, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 1994, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Paci, Centro di Permanenzo Temporanea, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Omar Victor Diop, Diaspora, 2014-2015, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Kimsooja, Bottari Truck Migrateurs, 2007, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going, 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Ugo Rondinone, The Sun, 2018, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Lucas Silawanebessy, If You See Her, Say Hello, 1979, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Raquel van Haver, Luz Brilhante e Cintilante, 2023-2025, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Alfred Stieglitz, The Steerage, 1907, collection Fenix

Με πληροφορίες από Fenix Rotterdam

Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ