Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Η Έθελ Ριντ φωτογραφίζεται ως Χλόη. Φοράει φόρεμα νύμφης με δέρμα λεοπάρδαλης, στεφάνι στα μαλλιά και κρατά ποιμενική ράβδο.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα

0

Η Νέα Υόρκη ανακαλύπτει ξανά την Έθελ Ριντ, μια γυναίκα που λάμπει μετά από 100 χρόνια με μια έκθεση στο Poster House. Η Ριντ δεν ήταν μια συνηθισμένη γυναίκα της εποχής της, καθώς όχι μόνο ήθελε να ζήσει ανεξάρτητα, στηρίζοντας τον εαυτό της με την τέχνη της, αλλά και να κάνει σεξ με όποιον ήθελε, κάτι αδιανόητο.

Περίπου τα κατάφερε, έζησε γρήγορα, δημιούργησε σπουδαία τέχνη αλλά πέθανε πρόωρα το 1912, πριν καν κλείσει τα 40 της χρόνια. Ήταν ίσως η πρώτη γυναίκα που κέρδισε προβολή ως γραφίστρια και το έκανε μέχρι τα 18α γενέθλιά της. Στα 22 της μετακόμισε στην Ευρώπη. Στα 24 της εξαφανίστηκε από το ιστορικό αρχείο.

Η γεννημένη το 1874 Έθελ Ριντ στην έκθεση «Ethel Reed: Είμαι η δική μου ιδιοκτησία», έρχεται σε πρώτο πλάνο όπως υπήρξε στη διάρκεια της ζωής της πριν πέσει στην ανωνυμία. Η Angelina Lippert, επικεφαλής επιμελήτρια στο Poster House, που υπήρξε έμπορος αφισών για μια δεκαετία, είπε πώς όλοι νόμιζαν ότι η καριέρα της κράτησε τρία χρόνια και μετά εξαφανίστηκε όταν μετακόμισε στην Ευρώπη. Η επιμελήτρια κατάφερε και βρήκε έναν μεγάλο συλλέκτη του έργου της για να οργανώσει την έκθεση. Κατέφυγε στο βιβλίο του 2013 του William S. Peterson «The Beautiful Poster Lady: A Life of Ethel Reed» απ’ όπου η Ριντ αναδύθηκε από τη σκιά της ιστορίας.

Γεννήθηκε στη Μασαχουσέτη και το 1890 με τη μητέρα της μετακόμισαν στη Βοστώνη, όπου η Έθελ σπούδασε για λίγο στο Cowles Art School και μαθήτευσε ως ζωγράφος μινιατούρων. Εκείνη την εποχή οι Αμερικανοί είχαν μια μανία για τις αφίσες και η Ριντ κέρδισε τη φήμη της εικονογράφου στο στυλ Art Nouveau.

Η τύχη της ήταν ότι το σχέδιό της έγινε αποδεκτό αμέσως και αναπάντεχα. Η Ριντ, όπως την περιέγραφαν, ήταν ταπεινή και όμορφη, με τα μάτια φαινομενικά μονίμως κατεβασμένα, και έκρυβε επιμελώς τον αισθησιασμό της αλλά και την εξάρτησή της από το όπιο από τα φτωχικά εφηβικά της χρόνια.

Όταν μια φίλη της την είδε να σχεδιάζει της πρότεινε να υποβάλει ένα σχέδιο στη «Sunday Herald», μια εβδομαδιαία ειδική έκδοση της «Boston Herald» που προοριζόταν για κυρίες, γεμάτη σχέδια ραπτικής και κομμένες χάρτινες κούκλες για τις κόρες τους.

Το σχέδιο της Ριντ απεικόνιζε μια γυναίκα με μακρύ λαιμό που διαβάζει μια λευκή εφημερίδα ενώ τρεις παπαρούνες στο βάθος είναι σαν συμβολικές της σχέσης της με το όπιο, που την κατέστρεψε. Η λεζάντα γράφει «Ladies Want It».

Η τύχη της ήταν ότι το σχέδιό της έγινε αποδεκτό αμέσως και αναπάντεχα. Η Ριντ, όπως την περιέγραφαν, ήταν ταπεινή και όμορφη, με τα μάτια φαινομενικά μονίμως κατεβασμένα, και έκρυβε επιμελώς τον αισθησιασμό της αλλά και την εξάρτησή της από το όπιο από τα φτωχικά εφηβικά της χρόνια.

Η ζωή της ήταν γεμάτη με την παρουσία ανδρών και παράνομων σχέσεων, οι γυναίκες που ζωγράφιζε φορούσαν φορέματα με ανοιχτή πλάτη και απέπνεαν μια σκοτεινή γοητεία και μια αυθάδη, γεμάτη υπονοούμενα υπόσχεση.

Το ακατέργαστο ταλέντο της βρήκε πολλούς θαυμαστές, αλλά δεν μπορούσε να εξελιχθεί αφού ήταν στην ουσία αυτοδίδακτη και δεν έκανε ποτέ επίσημες σπουδές τέχνης. Οι κουτσομπολίστικες στήλες την έβρισκαν συναρπαστική και έγινε διασημότητα στα μέσα ενημέρωσης.

Για μια στιγμή ήταν η πιο διάσημη καλλιτέχνιδα στην Αμερική. Τη θεωρούσαν μποέμ και ο κύκλος των φίλων της τη φωτογράφιζε διαρκώς, όπως και η Φράνσις Μπέντζαμιν Τζόνστον, η πρώτη γυναίκα φωτορεπόρτερ.

Όταν την ερωτεύτηκε ο καλλιτέχνης Φίλιπ Λέσλι Χέιλ και αρραβωνιάστηκαν πίστεψε ότι η τύχη της θα αλλάξει, πως από ένα φτωχό κορίτσι ιρλανδικής καταγωγής θα γινόταν μέλος μιας εξέχουσας οικογένειας της Βοστώνης.

Όμως όσο και αν μπόρεσε να χειραγωγήσει τη δημόσια εικόνα της, η οικογένεια του Χέιλ πρόβαλε σοβαρές αντιρρήσεις και διέλυσε τον αρραβώνα τους. Μετά από αυτή την ταπεινωτική εξέλιξη για τη Ριντ ξεκίνησε η αρχή του τέλους.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Η Ethel Reed. Φωτο: Frances Benjamin Johnston (περ. 1895). Φωτο: Wikipedia

Αναζητώντας ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή της, μετακόμισε στην Ευρώπη με τη μητέρα της, ελπίζοντας να συνεχίσει την καλλιτεχνική καριέρα της εκεί, κάτι που δεν συνέβη. Δεν απέκτησε νέους φίλους και δεν μπορούσε να βρει δουλειά. Ταξίδευε από χώρα σε χώρα και έγραφε γράμματα στους πρώην εραστές της.

Αρνήθηκε κάθε οικονομική βοήθεια και τα επόμενα χρόνια απέκτησε δυο παιδιά από διαφορετικούς εραστές, ενώ παντρεύτηκε έναν Άγγλο αξιωματικό του στρατού που ονομαζόταν Άρθουρ Γουόργουικ. Ο γάμος της διαλύθηκε και τα τελευταία της χρόνια ζούσε στη φτώχεια, εθισμένη στα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Πέθανε το 1912, στα 38 της χρόνια, μετά από ένα κοκτέιλ υπνωτικών και αλκοόλ.

Μετά ξεχάστηκε και λίγοι ήταν αυτοί που την ανέφεραν στον κανόνα της αμερικανικής τέχνης. Ήταν μια εκ φύσεως ταλαντούχα αλλά όχι ακριβώς σοβαρή καλλιτέχνιδα της εποχής της και «κακό κορίτσι», μια γυναίκα αντικομφορμίστρια και άστατη, που έζησε όπως ήθελε, αντιμετωπίζοντας κατάματα τις δυσκολίες και τα θέματά της. Σήμερα η έκθεση στη Νέα Υόρκη επιχειρεί να τη βγάλει από τη σφαίρα της αφάνειας και της απόρριψης και να μας κάνει να κοιτάξουμε με ανανεωμένο ενδιαφέρον το έργο της.

Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Ethel Reed, Folly or Saintliness, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Αφίσα της Έθελ Ριντ για το The Quest of the Golden Girl. Φωτο: Wikipedia
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Εξώφυλλο βιβλίου από την Ethel Reed. Φωτο: Wikipedia
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The Boston Sunday Herald, EthelReed, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Uncle Sam's Church, Ethel Reed, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The White Wampum, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Fairy Tales, Ethel Reed, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
The House of the Trees and other Poems, Ethel Reed, 1895. Poster House Collection
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Arabella and Araminda Stories, 1895.
Έθελ Ριντ: Η πιο διάσημη και εξαφανισμένη καλλιτέχνιδα αφίσας των αρχών του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Yellow Book, January 1897.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT