Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά;

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Οι Unboxholics που υπογράφουν το «Μην ανοίγεις την πόρτα» υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη.
0



81.000 ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΚΟΨΕ
το Μην ανοίγεις την πόρτα στις ελληνικές αίθουσες στις 4 πρώτες νύχτες προβολής του. Για την ακρίβεια 81.666, έτσι, για να ικανοποιηθούν και οι συνωμοσιολόγοι, μια και μιλάμε για horror με δαιμονικά στοιχεία. Οι Unboxholics που το υπογράφουν υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη. Ακόμα κι αν δεν είναι, οι ομόλογες ή παρεμφερείς μετριούνται στα δάχτυλα και σπανίζουν σε τέτοιο βαθμό που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν υπάρχει λόγος που ο τρόμος και η φρίκη δεν ομιλούν την ελληνική.

• Το ψυχολογικό θρίλερ και το νουάρ δεν αποτελεί άγνωστο κεφάλαιο στο ελληνικό σινεμά: ήδη από τη δεκαετία του ’60 είχαμε το Έγκλημα στο Κολωνάκι και το Έγκλημα στα παρασκήνια, και φυσικά τον αριστουργηματικό Εφιάλτη του Ερρίκου Ανδρέου. Ο σκηνοθέτης και θεωρητικός Δημήτρης Παναγιωτάτος, που έχει γράψει βιβλίο για το σινεμά του φανταστικού και έχει υπογράψει ενδιαφέρουσες ταινίες, όπως η Τρίτη Νύχτα και οι Εραστές στη μηχανή του χρόνου, είχε γυρίσει πριν από κάποια χρόνια το ντοκιμαντέρ με στοιχεία fiction Ξένες σε ξένη χώρα, όπου αρχειοθετούσε το ευρύτερο είδος στην ελληνική φιλμογραφία μέσα σε 5 κεφάλαια. Με την αφορμή της εξόδου της ταινίας του, είχε πει στον Παύλο Κάγιο: «Πιστεύω ότι τόσο οι ταινίες μυστηρίου όσο και οι ταινίες φαντασίας δεν έχουν πατρίδα. Ανήκουν παντού και πουθενά. Η αγωνία και ο φόβος είναι τα πιο ενστικτώδη συναισθήματα. Πολύ πιο οικουμενικά και αναγνωρίσιμα απ’ ό,τι π.χ. το γέλιο. Όλοι οι λαοί δεν γελάνε με τα ίδια πράγματα. Τρομάζουν όμως με τα ίδια. Το κοινό του παλιού ελληνικού κινηματογράφου αγάπησε τις αστυνομικές ταινίες της εποχής σχεδόν όσο και τις κωμωδίες. Ξέρετε ότι ο τόσο τολμηρός για τα χρόνια εκείνα Εφιάλτης του Ανδρέου έκανε περισσότερα εισιτήρια από την κωμωδία του Τσιφόρου Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός;»

Τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

• Στην ερώτηση αν δικαιώθηκε αυτό το είδος, συμπλήρωσε: «Είναι ειρωνικό, αλλά μόνο στο εξωτερικό όλα σχεδόν τα ελληνικά θρίλερ και οι ταινίες φανταστικού είχαν εξαιρετικά θερμή υποδοχή, βραβεία, διακρίσεις και πωλήσεις. Όλοι αυτοί οι σκηνοθέτες έζησαν τις πιο ευτυχισμένες καλλιτεχνικά στιγμές τους ουσιαστικά εκτός Ελλάδος! Όχι μόνο οι παλαιότεροι αλλά και οι νεότεροι». Όντως, στη Μεταπολίτευση, αν αναφερόμαστε περισσότερο στο horror, ο Νίκος Μαστοράκης ξεκίνησε από το πρωτο-slasher Νησί του διαβόλου με φόντο το μυκονιάτικο τοπίο σε πολύ gore προεκτάσεις, για να χτίσει μια καριέρα έξω από τα ελληνικά σύνορα, διασχίζοντας πολλές εκδοχές του τρόμου, πάντα αγγλόφωνες. Επίσης γυρισμένη στα αγγλικά ήταν η διαβόητη Μάσκα του διαβόλου του Κώστα Καραγιάννη, που υπέγραψε με το ποιητικό ψευδώνυμο Ντακόστα Κάραγιαν, με τον Πίτερ Κούσινγκ, τον Ντόναλντ Πλέζανς και πολλούς Έλληνες σε δεύτερους ρόλους, ανάμεσά τους και ο Νίκος Βερλέκης που θυσιαζόταν στον αιμοδιψή Μινώταυρο, σε μουσική Μπράιαν Ίνο και σκηνικά τη Βραυρώνα και το Σπήλαιο του Διρού. Για τη διεθνή αγορά προοριζόταν το Lurk του Βασίλη Κατσίκη με την Τες Σπέντζος, από το 2013.

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας «Η Μάσκα του Διαβόλου» του Κώστα Καραγιάννη στη Βραυρώνα.

• Λίγα πράγματα, όπως τα Σημάδια της νύχτας με τον Στράτο Τζώρτζογλου και την Κατερίνα Λέχου, του Πάνου Κοκκινόπουλου, λίγο πριν γνωρίσει την επιτυχία με τον τηλεοπτικό «Κόκκινο Κύκλο» (μου το θύμισε ο φίλος και σπεσιαλίστας Άκης Καπράνος). Στο Κακό του Γιώργου Νούσια υπέβοσκε ένα κατάμαυρο χιούμορ, για να κυριαρχήσει σατιρικά στο sequel, τέσσερα χρόνια αργότερα. Γιατί τέτοια ένδεια; Ο Σάκης και ο Αλέκος Καρπάς που σκηνοθέτησαν το Μην ανοίγεις την πόρτα θεωρούν πως ο φόβος της αποτυχίας χαρακτηρίζει και τους Έλληνες δημιουργούς, κάτι που δεν ισχύει σε ένα αγγλόφωνο horror που αμέσως απευθύνεται σε μια παγκόσμια αγορά. Ακόμη και με έτοιμο και δεκτικό κοινό, πολλοί από τους πιστούς ακολούθους τους τούς είχαν προειδοποιήσει πως μπορεί και να μην έβλεπαν την ταινία τους, ο κινηματογραφικός τρόμος τούς φοβίζει.

• Τώρα που το σκέφτομαι, η τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Σε όλα τα σενάρια του Ευθύμη Φιλίππου ένα λανθάνον dread σού παγώνει το αίμα, προτού μεταστραφεί σε σουρεαλιστική και υπαρξιακή σάτιρα. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Lifo Picks / Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Αιμομιξίες, κτηνοβασία και σφαγή αρνιού, απαγχονισμοί, κουτάλια με ηρωίνη, golden showers, αποκεφαλισμοί ομοφυλοφίλων με χατζάρα ή μπουλντόζα, απανθράκωση ανθρώπου με φλογοβόλο αεροζόλ (!), νυμφομανείς και ασβεστόλακοι... ― ένα πανηγύρι διαστροφικής φαντασίας που τελικά έχει πολλή πλάκα.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ