Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά;

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Οι Unboxholics που υπογράφουν το «Μην ανοίγεις την πόρτα» υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη.
0



81.000 ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΚΟΨΕ
το Μην ανοίγεις την πόρτα στις ελληνικές αίθουσες στις 4 πρώτες νύχτες προβολής του. Για την ακρίβεια 81.666, έτσι, για να ικανοποιηθούν και οι συνωμοσιολόγοι, μια και μιλάμε για horror με δαιμονικά στοιχεία. Οι Unboxholics που το υπογράφουν υποστηρίζουν πως είναι η πρώτη ελληνική horror ταινία ή, μάλλον, η πρώτη ελληνόφωνη. Ακόμα κι αν δεν είναι, οι ομόλογες ή παρεμφερείς μετριούνται στα δάχτυλα και σπανίζουν σε τέτοιο βαθμό που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν υπάρχει λόγος που ο τρόμος και η φρίκη δεν ομιλούν την ελληνική.

• Το ψυχολογικό θρίλερ και το νουάρ δεν αποτελεί άγνωστο κεφάλαιο στο ελληνικό σινεμά: ήδη από τη δεκαετία του ’60 είχαμε το Έγκλημα στο Κολωνάκι και το Έγκλημα στα παρασκήνια, και φυσικά τον αριστουργηματικό Εφιάλτη του Ερρίκου Ανδρέου. Ο σκηνοθέτης και θεωρητικός Δημήτρης Παναγιωτάτος, που έχει γράψει βιβλίο για το σινεμά του φανταστικού και έχει υπογράψει ενδιαφέρουσες ταινίες, όπως η Τρίτη Νύχτα και οι Εραστές στη μηχανή του χρόνου, είχε γυρίσει πριν από κάποια χρόνια το ντοκιμαντέρ με στοιχεία fiction Ξένες σε ξένη χώρα, όπου αρχειοθετούσε το ευρύτερο είδος στην ελληνική φιλμογραφία μέσα σε 5 κεφάλαια. Με την αφορμή της εξόδου της ταινίας του, είχε πει στον Παύλο Κάγιο: «Πιστεύω ότι τόσο οι ταινίες μυστηρίου όσο και οι ταινίες φαντασίας δεν έχουν πατρίδα. Ανήκουν παντού και πουθενά. Η αγωνία και ο φόβος είναι τα πιο ενστικτώδη συναισθήματα. Πολύ πιο οικουμενικά και αναγνωρίσιμα απ’ ό,τι π.χ. το γέλιο. Όλοι οι λαοί δεν γελάνε με τα ίδια πράγματα. Τρομάζουν όμως με τα ίδια. Το κοινό του παλιού ελληνικού κινηματογράφου αγάπησε τις αστυνομικές ταινίες της εποχής σχεδόν όσο και τις κωμωδίες. Ξέρετε ότι ο τόσο τολμηρός για τα χρόνια εκείνα Εφιάλτης του Ανδρέου έκανε περισσότερα εισιτήρια από την κωμωδία του Τσιφόρου Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός;»

Τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

• Στην ερώτηση αν δικαιώθηκε αυτό το είδος, συμπλήρωσε: «Είναι ειρωνικό, αλλά μόνο στο εξωτερικό όλα σχεδόν τα ελληνικά θρίλερ και οι ταινίες φανταστικού είχαν εξαιρετικά θερμή υποδοχή, βραβεία, διακρίσεις και πωλήσεις. Όλοι αυτοί οι σκηνοθέτες έζησαν τις πιο ευτυχισμένες καλλιτεχνικά στιγμές τους ουσιαστικά εκτός Ελλάδος! Όχι μόνο οι παλαιότεροι αλλά και οι νεότεροι». Όντως, στη Μεταπολίτευση, αν αναφερόμαστε περισσότερο στο horror, ο Νίκος Μαστοράκης ξεκίνησε από το πρωτο-slasher Νησί του διαβόλου με φόντο το μυκονιάτικο τοπίο σε πολύ gore προεκτάσεις, για να χτίσει μια καριέρα έξω από τα ελληνικά σύνορα, διασχίζοντας πολλές εκδοχές του τρόμου, πάντα αγγλόφωνες. Επίσης γυρισμένη στα αγγλικά ήταν η διαβόητη Μάσκα του διαβόλου του Κώστα Καραγιάννη, που υπέγραψε με το ποιητικό ψευδώνυμο Ντακόστα Κάραγιαν, με τον Πίτερ Κούσινγκ, τον Ντόναλντ Πλέζανς και πολλούς Έλληνες σε δεύτερους ρόλους, ανάμεσά τους και ο Νίκος Βερλέκης που θυσιαζόταν στον αιμοδιψή Μινώταυρο, σε μουσική Μπράιαν Ίνο και σκηνικά τη Βραυρώνα και το Σπήλαιο του Διρού. Για τη διεθνή αγορά προοριζόταν το Lurk του Βασίλη Κατσίκη με την Τες Σπέντζος, από το 2013.

Λειτουργεί το είδος του horror όταν μιλάει ελληνικά; Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας «Η Μάσκα του Διαβόλου» του Κώστα Καραγιάννη στη Βραυρώνα.

• Λίγα πράγματα, όπως τα Σημάδια της νύχτας με τον Στράτο Τζώρτζογλου και την Κατερίνα Λέχου, του Πάνου Κοκκινόπουλου, λίγο πριν γνωρίσει την επιτυχία με τον τηλεοπτικό «Κόκκινο Κύκλο» (μου το θύμισε ο φίλος και σπεσιαλίστας Άκης Καπράνος). Στο Κακό του Γιώργου Νούσια υπέβοσκε ένα κατάμαυρο χιούμορ, για να κυριαρχήσει σατιρικά στο sequel, τέσσερα χρόνια αργότερα. Γιατί τέτοια ένδεια; Ο Σάκης και ο Αλέκος Καρπάς που σκηνοθέτησαν το Μην ανοίγεις την πόρτα θεωρούν πως ο φόβος της αποτυχίας χαρακτηρίζει και τους Έλληνες δημιουργούς, κάτι που δεν ισχύει σε ένα αγγλόφωνο horror που αμέσως απευθύνεται σε μια παγκόσμια αγορά. Ακόμη και με έτοιμο και δεκτικό κοινό, πολλοί από τους πιστούς ακολούθους τους τούς είχαν προειδοποιήσει πως μπορεί και να μην έβλεπαν την ταινία τους, ο κινηματογραφικός τρόμος τούς φοβίζει.

• Τώρα που το σκέφτομαι, η τελευταία φορά που με είχε τρομάξει ελληνόφωνη ταινία ήταν… ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου. Σε όλα τα σενάρια του Ευθύμη Φιλίππου ένα λανθάνον dread σού παγώνει το αίμα, προτού μεταστραφεί σε σουρεαλιστική και υπαρξιακή σάτιρα. Απλώς να θυμίσω πως ακόμα και ο Κυνόδοντας, με τη δημοσιότητα και τις διακρίσεις του, είχε αποτύχει εμπορικά στις ελληνικές αίθουσες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Lifo Picks / Ένα cult classic του Νίκου Μαστοράκη στη Μύκονο, επιστρέφει σε αποκατεστημένο 2Κ

Αιμομιξίες, κτηνοβασία και σφαγή αρνιού, απαγχονισμοί, κουτάλια με ηρωίνη, golden showers, αποκεφαλισμοί ομοφυλοφίλων με χατζάρα ή μπουλντόζα, απανθράκωση ανθρώπου με φλογοβόλο αεροζόλ (!), νυμφομανείς και ασβεστόλακοι... ― ένα πανηγύρι διαστροφικής φαντασίας που τελικά έχει πολλή πλάκα.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ