«Φαντάσματα της νύχτας»: μια αναδρομή στη μυθολογία των βαμπίρ

«Φαντάσματα της νύχτας»: μια αναδρομή στη μυθολογία των βαμπίρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Deutsche Kinemathek
0

Πώς θα σου φαινόταν αν έδινες αίμα και σε αντάλλαγμα έπαιρνες ένα δωρεάν εισιτήριο για την έκθεση «Φαντάσματα της νύχτας. 100 χρόνια "Νοσφεράτου" - Μια συμφωνία τρόμου»; Πρωτότυπη είναι η απόφαση του μουσείου Sammlung Scharf-Gerstenberg στο Βερολίνο να συνεργαστεί με τον Γερμανικό Ερυθρό Σταυρό για να οργανώσει εθελοντική αιμοδοσία για τους επισκέπτες της έκθεσης για τα βαμπίρ. Οι αιμοδοσίες θα γίνονται κάθε μήνα μέχρι το τέλος της έκθεσης, που θα διαρκέσει έως τις 23 Απριλίου.

Πέρα από το έξυπνο μάρκετινγκ, η έκθεση είναι μια ενδιαφέρουσα αναδρομή στην πολιτισμική μυθολογία των βαμπίρ, αρχής γενομένης από τον «Νοσφεράτου», την αριστουργηματική ταινία του Μουρνάου που έκανε πρεμιέρα το 1922 στο Marmorsaal (Μαρμάρινη Αίθουσα) του ζωολογικού κήπου του Βερολίνου και έκτοτε θεωρείται σημείο αναφοράς για τον τρόπο με τον οποίο επηρέασε όλα τα είδη της ποπ κουλτούρας, από τις ταινίες τρόμου μέχρι την τηλεοπτική σειρά «The Simpsons».

Η έκθεση είναι μια ενδιαφέρουσα αναδρομή στην πολιτισμική μυθολογία των βαμπίρ, αρχής γενομένης από τον «Νοσφεράτου», την αριστουργηματική ταινία του Μουρνάου που έκανε πρεμιέρα το 1922 στο Marmorsaal (Μαρμάρινη Αίθουσα) του ζωολογικού κήπου του Βερολίνου και έκτοτε θεωρείται σημείο αναφοράς για τον τρόπο με τον οποίο επηρέασε όλα τα είδη της ποπ κουλτούρας.

Ενώ ο ήρωας Νοσφεράτου βασίζεται άμεσα στον «Δράκουλα» του Μπραμ Στόκερ, το όνομα αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στην ταινία επειδή η χήρα του αρνήθηκε να δώσει τα δικαιώματα στον Μουρνάου. Ο σκηνοθέτης απλά άλλαξε το όνομα του βρικόλακα, έκανε κάποιες αλλαγές στην ιστορία και γύρισε την ταινία δίχως την άδεια των κληρονόμων του Στόκερ. Η Φλόρενς Στόκερ στράφηκε δικαστικώς κατά του σκηνοθέτη και η απόφαση του δικαστηρίου ήταν να κατασχεθεί το αρνητικό και να καταστραφούν όλα τα αντίγραφα. Ωστόσο, κάποια διασώθηκαν και η ταινία θεωρείται πλέον αριστούργημα του κινηματογράφου.

Βαμπιρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung, Wiesbaden

Η βουβή ταινία τρόμου του Μουρνάου είναι η πρώτη ταινία του γερμανικού εξπρεσιονισμού που συνδυάζει τα επιτηδευμένα γοτθικά σκηνικά με τους φυσικούς χώρους.

Ο Νοσφεράτου, η φανταστική φιγούρα που έγινε είδωλο της ποπ κουλτούρας, άσκησε απίστευτη επιρροή στις τέχνες.

Ο Αντρέ Μπρετόν θεωρούσε το «Νοσφεράτου» έργο-κλειδί για τον υπερρεαλισμό. Αντίστροφα, η ταινία θα ήταν αδιανόητη χωρίς τα ιστορικά της προηγούμενα στην τέχνη. Τα σκίτσα για τη σκηνογραφία, για παράδειγμα, περιλαμβάνουν μοτίβα που φέρνουν στο νου χαρακτικά του Φρανσίσκο ντε Γκόγια, τον γερμανικό ρομαντισμό και μοτίβα από τη λογοτεχνία και την τέχνη των αρχών του 20ού αιώνα. Άλλες αναγνωρισμένες επιρροές προέρχονται από τον Caspar David Friedrich, καθώς και από το έργο των Alfred Kubin, Stefan Eggeler και Franz Sedlacek.

Μια εικόνα που παρουσιάζεται στην έκθεση είναι του Τσέχου καλλιτέχνη Frantisek Kobliha, ο οποίος, εμπνευσμένος από τις εφιαλτικές ιστορίες του Edgar Allan Poe, δημιούργησε τότε μια σειρά από απόκοσμα χαρακτικά.

Βαμπιρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Deutsche Kinemathek

Όσο για τα βαμπίρ, είναι πλάσματα της λαογραφίας τα οποία τρέφονται συνήθως με αίμα. Στην ευρωπαϊκή λαογραφία είναι απέθαντα πλάσματα που συχνά επισκέπτονται τους αγαπημένους τους και προκαλούν αναστάτωση ή θανάτους. Φορούν σάβανα και περιγράφονται με πρησμένη και κατακόκκινη ή σκοτεινή όψη, σημαντικά διαφορετική από την εικόνα που έχουμε σήμερα για τα χλωμά και λιπόσαρκα βαμπίρ, η οποία χρονολογείται από τις αρχές του 19ου αιώνα.

Βαμπιρικά όντα έχουν καταγραφεί στους περισσότερους πολιτισμούς. Ο όρος «βαμπίρ» έγινε γνωστός στη δυτική Ευρώπη μετά από αναφορές περί μιας μαζικής υστερίας τον 18ο αιώνα η οποία βασίστηκε σε μια προϋπάρχουσα λαϊκή πεποίθηση των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης.

Στην Ανατολική Ευρώπη οι τοπικές παραλλαγές ήταν γνωστές με διάφορα ονόματα: ως «στρίγκα» στην Αλβανία, ως «βρικόλακας» στην Ελλάδα και ως «στριγκόι» στη Ρουμανία.

Βαμπιρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Deutsche Kinemathek

Στη σύγχρονη εποχή, τα βαμπίρ θεωρούνται φανταστικές οντότητες, παρόλο που η πίστη σε διάφορα βαμπιρικά πλάσματα όπως η τσουπακάμπρα εξακολουθεί να υφίσταται σε ορισμένους πολιτισμούς. Η πρώιμη λαϊκή πίστη στα βαμπίρ έχει μερικές φορές αποδοθεί στην άγνοια για τη διαδικασία αποσύνθεσης του σώματος μετά θάνατον και στον τρόπο με τον οποίο οι προβιομηχανικές κοινωνίες προσπάθησαν να την εξηγήσουν, δημιουργώντας τα βαμπίρ για να εξηγήσουν το μυστήριο του θανάτου. Το 1985 η πορφυρία συνδέθηκε με τους θρύλους του βαμπιρισμού αλλά από τότε έχει απαξιωθεί σε μεγάλο βαθμό αυτή η σύνδεση.

Το «χαρισματικό» βαμπίρ της σύγχρονης φαντασίας γεννήθηκε το 1819 με την έκδοση του βιβλίου «Το βαμπίρ» από τον Άγγλο συγγραφέα Τζον Πολιντόρι. Το βιβλίο ήταν μεγάλη εκδοτική επιτυχία και αναμφισβήτητα είναι το πιο σημαντικό έργο με θέμα τα βαμπίρ των αρχών του 19ου αιώνα. Ο Μπραμ Στόκερ έγραψε το μυθιστόρημα «Δράκουλας» το 1897. Είναι το βιβλίο που παρείχε τη βάση του σύγχρονου θρύλου για τα βαμπίρ. Η επιτυχία του γέννησε ένα ολόκληρο υποείδος της λογοτεχνίας τρόμου αφιερωμένο στα βαμπίρ, και εξακολουθεί να είναι δημοφιλές στον 21ο αιώνα παράγοντας βιβλία, ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και βιντεοπαιχνίδια με σχετική θεματολογία. 

Βαμπιρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Deutsche Kinemathek
Βαμπιρ Facebook Twitter
Friedrich Wilhelm Murnau, Nosferatu, σκηνή της ταινίας, 1922. © Deutsche Kinemathek
Βαμπιρ Facebook Twitter
Alfred Kubin, Der Sauger, λεπτομέρεια, περ. 1903 © Eberhard Spangenberg, München / VG Bild-Kunst, Bonn 2022
Βαμπιρ Facebook Twitter
Albin Grau, Entwurf Filmplakat Nosferatu, λεπτομέρεια, 1921 © Kantonsbibliothek Appenzell Ausserrhoden, Trogen (CH)

F.W. Murnau: Nosferatu il vampiro (1922)

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ