Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ του ντοκιμαντέρ, η Ελίζα ήθελε να εστιάσει στη γυναικεία μοναξιά στα βουνά και στη μεταφυσική της γυναικείας ύπαρξης μέσα σε ένα άγριο και μοναχικό τοπίο. Ήθελε μέσα από την έρευνα να προκύψει όμως και κάτι παραστατικό.
0

Μεγάλη αλλαγή πλεύσης επιχειρεί φέτος η Ελίζα Σόρογκα. Έναν χρόνο μετά τη βράβευσή της στη διεθνή έκθεση Arte Laguna της Βενετίας για την περφόρμανς «Γυναίκες σε Αγωνία», η νεαρή performance artist επιστρέφει στις «Ρίζες» της, με το ομώνυμο δίπτυχο που παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Από τη σύγχρονη καταναλωτική μανία και την αστική αλλοτρίωση του Λονδίνου, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, η Σόρογκα βρίσκεται ξαφνικά στα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου, απ' όπου έλκει την καταγωγή της, για να μελετήσει τους κατοίκους τους.

Και πάλι, βέβαια, η γυναίκα είναι στο επίκεντρο αυτής της μελέτης, της οποίας το αποτέλεσμα είναι ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας 30 λεπτών και μια ζωντανή πενηντάλεπτη περφόρμανς που θα παρουσιαστούν μαζί στο φεστιβάλ, αλλά, όπως προβλέπει και η ίδια η καλλιτέχνις, το μέλλον μπορεί να τους επιφυλάσσει ξεχωριστή πορεία.

Αυτό που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη της Ελίζας από όλη αυτή την πορεία δημιουργίας του πρότζεκτ και τη συναναστροφή της με αυτές τις γυναίκες είναι η σημασία που φαίνεται ότι δίνουν, μέσα από τα λεγόμενά τους, στην έννοια της παραδοσιακής οικογένειας, των παιδιών και της αγάπης – κι ας μην ειπώθηκε από κάποια κάτι συγκεκριμένο, σχετικά. Αυτό δηλαδή που η δική μας καθημερινότητα και κοινωνική ζωή το αμφισβητεί πια καθημερινά.

Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ του ντοκιμαντέρ που συν-σκηνοθετεί με την Αίγλη Δράκου, η Ελίζα ήθελε να εστιάσει στη γυναικεία μοναξιά στα βουνά και στη μεταφυσική της γυναικείας ύπαρξης μέσα σε ένα άγριο και μοναχικό τοπίο. Ήθελε μέσα από την έρευνα να προκύψει όμως και κάτι παραστατικό, μια documentary performance, και κάπως να τα δέσει, χωρίς να ξέρει αρχικά ποια θα ήταν η ακριβής μορφή και πού θα την οδηγούσε.

Το υλικό του ντοκιμαντέρ τελικά «πάτησε» αυτούσιο, με δική του αφηγηματική γραμμή, και η Ελίζα θεώρησε ότι όφειλε να διαχωρίσει τη ζωντανή περφόρμανς από το κινηματογραφημένο υλικό, ώστε να μην αποδυναμωθούν σε μια ενδεχόμενη ταυτόχρονη παρουσίαση. Έτσι προέκυψε το δίπτυχο που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, το δεύτερο, ζωντανό μέρος του οποίου εστιάζει στο ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι (χωρίς μουσικά όργανα) και τη μοναδική αφηγηματική του δύναμη.

Κι αν το θέμα φαίνεται κάπως φολκλόρ για μια τόσο νεαρή καλλιτέχνιδα (οι πρώτες εικόνες μου έφεραν αμυδρά στο μυαλό το μικρού μήκους «Balkan Erotic Epic» της Μαρίνα Αμπράμοβιτς – καμία σχέση βέβαια η προσέγγιση και το νόημα), η τεχνική της συνδυάζει παραδοσιακά και αβανγκάρντ στοιχεία, τόσο ως προς την κινηματογράφηση του ντοκιμαντέρ όσο και στο στήσιμο του υλικού που θα δούμε ζωντανά.

Γιατί όμως στράφηκε στις «Ρίζες»; «Ο τρόπος που αντιμετωπίζω το θέμα της παράδοσης είναι με μια σύγχρονη ματιά» επιβεβαιώνει η ίδια. «Ήταν μία ανάγκη αφενός βιογραφική, η αναζήτηση των ριζών. Κατάγομαι από τη Μηλέα Θεσπρωτίας, ένα χωριό στην οροσειρά Μουργκάνα. Έχω ακούσματα περισσότερο, παρά βιώματα από εκεί. Ο πατέρας μου είναι συλλέκτης πολυφωνικών τραγουδιών και ασχολείται πολύ με τα γενεαλογικά δέντρα. Ήταν μια αναζήτηση ταυτότητας για μένα. Εφόσον ζούσα τόσα χρόνια στο Λονδίνο, είδα τι συμβαίνει στην Αγγλία, έμαθα τα ρεύματα και χρειαζόμουν μια στροφή για να δω τι γίνεται στο χωριό μου. Έψαχνα να βρω την ουσία και ίσως κάποια αντίθεση με όλη αυτή την πληροφορία που συνέλεγα σε ένα τόσο πολυπολιτισμικό περιβάλλον, όπως αυτό του Λονδίνου».

 

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Ελίζα Σόρογκα: «Εφόσον ζούσα τόσα χρόνια στο Λονδίνο, είδα τι συμβαίνει στην Αγγλία, έμαθα τα ρεύματα και χρειαζόμουν μια στροφή για να δω τι γίνεται στο χωριό μου. Έψαχνα να βρω την ουσία και ίσως κάποια αντίθεση με όλη αυτή την πληροφορία που συνέλεγα σε ένα τόσο πολυπολιτισμικό περιβάλλον».

 

Η ματιά του σκηνικού είναι άχρονη, το background που αυτές τις μέρες στήνεται στον χώρο Β της Πειραιώς 260 θα λέγαμε ότι προσεγγίζει το «άπειρο», με την έννοια ότι δεν υπάγεται σε συγκεκριμένο τόπο ή χρόνο – κάπως σαν το infinity background που χρησιμοποιούν οι φωτογράφοι «για να χάνεται το μάτι».

«Η παραδοσιακή φορεσιά ιδωμένη σε ένα τέτοιο σκηνικό είναι από μόνο του ένα σύγχρονο στοιχείο, το πρώτο και εμφανές. Δεν έχω φτιάξει δηλαδή ένα σκηνικό σαν σπίτι γιαγιάς» εξηγεί η Ελίζα. «Έπειτα οι μαρτυρίες των Κυράδων της Άνω Δερόπολης ακούγονται προηχογραφημένες. Αντί να τις αφηγηθούν ζωντανά, έχω εισαγάγει αυτή την πινελιά που ενισχύει το σύγχρονο περιβάλλον. Τις βλέπουμε μεν μπροστά μας αλλά δεν κουνάνε τα χείλη τους».

Αλλά και στο ντοκιμαντέρ καταγραφής χρησιμοποιήθηκαν σύγχρονα μέσα και προσεγγίσεις. Στον ρυθμό του μοντάζ υπάρχουν επιρροές από τον ιαπωνικό χορό butoh. «Μας ενδιέφερε να δούμε πώς κυλάει ο χρόνος στη ζωή αυτών των γιαγιάδων. Έχουμε ένα πλάνο όπου μία από αυτές κάνει περίπου τρία λεπτά μέχρι να βάλει τη ζακέτα της».

Πόσο εύκολο ήταν όμως για την καλλιτέχνιδα να προσεγγίσει γυναίκες μεγάλης ηλικίας, που έχουν ζήσει κι έχουν παλέψει όλη τους τη ζωή σε άγριες, αφιλόξενες συνθήκες, για τις ανάγκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ που πιθανότατα δεν θα είναι εύκολα αντιληπτό από εκείνες; «Στο πρώτο ρεπεράζ που κάναμε για το ντοκιμαντέρ, ήταν μιλημένες και ήξεραν, μέσω της οικογένειάς μου. Δεν υπήρξε ο φόβος ότι θα τους κάνουμε κακό. Αλλά και στο Πάπιγκο κάναμε τη θέση μας ξεκάθαρη και πήραμε την προφορική άδειά τους, όπως και των απογόνων τους. Ξέχασαν αμέσως ότι τους κινηματογραφούσαμε, χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι τους κοροϊδέψαμε.

»Τώρα με τις γυναίκες της Άνω Δερόπολης υπήρξε εμπιστοσύνη μέσω του Αλέξανδρου Λαμπρίδη που έχει τη μουσική διεύθυνση της παράστασης και με έφερε σε επαφή μαζί τους. Ο Αλέξανδρος κάνει έρευνα, ψάχνει να βρει τα χαμένα τραγούδια και να τα φέρει στις νέες γενιές. Δεν υπάρχει άλλος που να το κάνει με τόση αγάπη».

Οι μοναχικές γυναίκες της Ηπείρου και το πολυφωνικό τραγούδι τους Facebook Twitter
Από τη σύγχρονη καταναλωτική μανία και την αστική αλλοτρίωση του Λονδίνου, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, η Σόρογκα βρίσκεται ξαφνικά στα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου, απ' όπου έλκει την καταγωγή της, για να μελετήσει τους κατοίκους τους.

Αυτό που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη της Ελίζας από όλη αυτή την πορεία δημιουργίας του πρότζεκτ και τη συναναστροφή της με αυτές τις γυναίκες είναι η σημασία που φαίνεται ότι δίνουν, μέσα από τα λεγόμενά τους, στην έννοια της παραδοσιακής οικογένειας, των παιδιών και της αγάπης – κι ας μην ειπώθηκε από κάποια κάτι συγκεκριμένο, σχετικά. Αυτό δηλαδή που η δική μας καθημερινότητα και κοινωνική ζωή το αμφισβητεί πια καθημερινά. «Τα πάντα ξεκινάνε από εκεί γι' αυτές, αυτή είναι η βάση όλων, να βρεις ένα καλό παιδί. Δεν σημαίνει φυσικά ότι εγώ το παίρνω και το εφαρμόζω προφανώς, αλλά με έβαλε πολύ σε σκέψεις».

Το αμέσως επόμενο πρότζεκτ της Ελίζας θα υλοποιηθεί ξανά στην Ελλάδα και μόλις πήρε το πράσινο φως. Πρόκειται για μια ανάθεση του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο των πρόσφατων παρεμβάσεων που έχουν ξεκινήσει στις γειτονιές, για τις οποίες ζητούνται ιδέες από τους ίδιους τους δημότες.

Μεγαλωμένη στο Παγκράτι, η Ελίζα πρότεινε κάτι που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον: Μαζί με τον graphic designer Νίκο Γεωργόπουλο και τον web developer Θοδωρή Τσίρκα, θα συλλέξουν μαρτυρίες από μόνιμους κατοίκους του Παγκρατίου οι οποίοι έχουν συνδέσει κάποιο σημείο της γειτονιάς με μία ανάμνηση. Στο σημείο θα τοποθετηθεί ένα αυτοκόλλητο που θα έχει ένα μικρό λινκ ή/και ένα QR code, ώστε να μπορεί όποιος βρεθεί εκεί να ακολουθήσει τον σύνδεσμο και να ακούσει ηχογραφημένη την αληθινή ιστορία από τον άνθρωπο που την αφηγήθηκε, σε μια εμβέλεια δέκα μέτρων από το σημείο όπου συνέβη.

Σκεφτείτε ένα παγκάκι στο Παγκράτι και ένα ζευγάρι που αφηγείται το πρώτο του ραντεβού που έγινε εκεί, πριν από 40 χρόνια. Από αρχές Νοεμβρίου και για έναν χρόνο, θα ψάχνουμε κάτι που σίγουρα θα γίνει viral στην πόλη.

 

Info

Ελίζα Σόρογκα – Ρίζες

Πειραιώς 260 (Β)

7/7 - 9/7, 21:00, 9/7, 18:00

Περφόρμανς

Σύλληψη – Σκηνοθεσία - Παραγωγή: Ελίζα Σόρογκα

Μουσική διεύθυνση: Αλέξανδρος Λαμπρίδης

Σχεδιασμός φωτισμού: Ελευθερία Ντεκώ

Σκηνογραφία - Ενδυματολογική επιμέλεια: Εύα Γουλάκου

Casting: Αλέξανδρος Λαμπρίδης

Σχεδιασμός ήχου - Σύνθεση: Δημήτρης Μυγιάκης

Επιμέλεια ήχου: Γιώργος Κατσιάνος

Βοηθός σκηνογράφου: Ιωάννα Παπαδογιάννη

Κατασκευή σκηνικού: Δημήτρης Λαζούλος

Συντονισμός παραγωγής: Ειρηάννα Δραγώνα

Αφήγηση - Μουσική ερμηνεία: Οι «Κυράδες της Άνω Δερόπολης» (Κατίνα Ρούτζιου, Αναστασία Κάλη, Βασιλική Ζώκου, Βασιλική Μπιτσιούνη, Ευτυχία Λιάζου, Σοφία Ζάχου, Σταυρούλα Κιτσάκη, Χριστίνα Ντρίγιου) - Το πολυφωνικό σύνολο «Χαονία» με δύο «Ισοκράτισσες» (Αλίκη Γκανά, Άρτεμις Ίσου, Δάφνη Τσιάβου, Κατερίνα Ευθυμίου, Ουρανία Μπατσινίλα, Πένυ Σπυροπούλου, Σοφία Ίσου). Στον ρόλο της Θανάσως η Μαρία Σαρέλη.

Ντοκιμαντέρ

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Ελίζα Σόρογκα

Συν-σκηνοθεσία - Διεύθυνση φωτογραφίας: Αίγλη Δράκου

Μοντάζ: Σμαρώ Παπαευαγγέλου

Σχεδιασμός ήχου / μιξάζ: Δημήτρης Μυγιάκης

Color Correction: 'Αγγελος Μάντζιος

Γραφιστική υποστήριξη: Αργύρης Αγγελή

 

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι τρομακτικό να σε αγγίζουν και να έχεις τα μάτια κλειστά - και κάπως λυτρωτικό

I Was There / Είναι τρομακτικό να σε αγγίζουν και να έχεις τα μάτια κλειστά - και κάπως λυτρωτικό

Συμμετείχαμε σε μερικές από τις πρωτοποριακές, τολμηρές, διαδραστικές περφόρμανς που παρουσιάζονται στο «Performance Shop» της Λίας Χαράκη, το «κατάστημα πώλησης τέχνης» που λειτουργεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ