Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Έσπαγα για πολύ καιρό το κεφάλι μου και στην ουσία υπήρχε μια κόντρα ως προς το ποιος θα επιβληθεί σε ποιον – δεν τίθεται καν θέμα επιβολής στην Επίδαυρο, ωστόσο, ξεκινώντας, νομίζεις ότι θα κάνεις κάτι εκτός πλαισίου, που τελικά σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Είναι συναρπαστικό να ενημερώνεσαι διαρκώς και να παρακολουθείς από σχετική απόσταση τα στάδια δημιουργίας μιας μεγάλης θεατρικής παραγωγής, όπως είναι η φετινή «Ηλέκτρα» του Εθνικού, όταν σε αυτή συμμετέχουν κοντινά σου πρόσωπα. Οι αρχικές προτάσεις, οι συνεργασίες, η διανομή, οι οντισιόν για τον χορό, η δημιουργία της μουσικής και των κοστουμιών που εδώ, καταπώς όλα δείχνουν, θα παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, οι διαφωνίες, οι πρώτες προωθητικές εικόνες: ο κόσμος του θεάτρου, και δη του αρχαίου δράματος, είναι τόσο γοητευτικός!

Καθώς βαδίζουμε προς την πρεμιέρα του πρώτου του έργου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου δείχνει ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα κι εγώ δεν θέλω να τον πιέσω για να μάθω περισσότερα από αυτά που μου αναλογούν, κυρίως για να μην κάνω spoilers στον ίδιο μου τον εαυτό για όσα πρόκειται να δω σε μία από τις πιο αναμενόμενες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού.

Εν τω μεταξύ, λίγους μήνες μετά τις πρώτες εικόνες με μια πάλλευκη, αλλά βουτηγμένη στην καταχνιά Αλεξία Καλτσίκη-Ηλέκτρα να περιστοιχίζεται από τις επίσης «νεκρικά» λευκές θεραπαινίδες της (αισθητική αναφορά που από πολλούς αποδόθηκε στο «Handmaid's Tale» και που ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν θα αρνηθεί), βλέπουμε τις νέες επίσημες φωτογραφίες όπου η Μαρία Ναυπλιώτου-Κλυταιμνήστρα και ο Χρήστος Λούλης-Αίγισθος προκαλούν δέος με τα βαριά, μονόχρωμα κοστούμια από ταφτά της Νίκης Ψυχογιού, σαν να έχουν ξεπηδήσει από ένα τελετουργικό fashion show κάποιου εκκεντρικού σχεδιαστή. Οι εικόνες αυτές θα μπορούσαν ενδεχομένως να προετοιμάζουν για έναν βαθμό φορμαλισμού, τον οποίο απομένει να δούμε πώς ο νεαρός σκηνοθέτης θα χειριστεί, δεδομένης της συνθήκης της Επιδαύρου.

Ας συνοψίσουμε, λοιπόν, μαζί με τον Θάνο Παπακωνσταντίνου όσα ξέρουμε για το έργο και όσα μας αποκαλύπτει για τη δική του σκηνική προσέγγιση.

Το ιδανικό είναι να προσαρμόσεις τις όποιες δημιουργικές εμμονές στον χώρο της Επιδαύρου – αυτό θα ήθελα να καταφέρω εγώ.  Όποιος κι αν είναι ο χώρος, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να δεις εσύ τι θα κάνεις σε αυτόν και όχι να θυσιάσεις τις εμμονές σου για χάρη του.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Ο Σοφοκλής σε αφήνει με κομμένη την ανάσα και χτίζει αριστοτεχνικά την πλοκή, αφήνοντας εκτεθειμένα τα πράγματα και πλέκοντας τα πρόσωπα με τρελές αντιφάσεις. Όλα τα ιδεολογικά τους διλήμματα είναι πολύ αντιφατικά και διαρκώς εμφανίζεται η πλάνη στην οποία βρίσκεται μονίμως ο άνθρωπος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Για το δέος της Επιδαύρου

Δεν έχω ξανακάνει παράσταση σε ανοιχτό χώρο κι εδώ δεν πρόκειται για έναν οποιονδήποτε ανοιχτό χώρο. Ακόμα δεν έχουμε κάνει πρόβα εκεί, οπότε έχω τεράστιο άγχος γιατί σε ό,τι κάνω ο χώρος είναι εξαιρετικά σημαντικός και έχει κανόνες απλούς και καθαρούς, που πρέπει να τους ακολουθήσεις για να μην σε καταπιεί. Έσπαγα για πολύ καιρό το κεφάλι μου και στην ουσία υπήρχε μια κόντρα ως προς το ποιος θα επιβληθεί σε ποιον – δεν τίθεται καν θέμα επιβολής στην Επίδαυρο, ωστόσο, ξεκινώντας, νομίζεις ότι θα κάνεις κάτι εκτός πλαισίου, που τελικά σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει. Το καταλαβαίνεις από έναν σημείο κι έπειτα ότι πρέπει να ακολουθήσεις.

Εννοείται πως υπάρχουν όλες οι σκέψεις για το βάρος του έργου και της Επιδαύρου, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που έχει νόημα είναι να συνομιλήσεις με το κείμενο. Είναι μια μεγάλη παραγωγή του Εθνικού που θα ταξιδέψει σε περιοδεία, σε πολύ διαφορετικά θέατρα, προφανώς και θα γίνει προσαρμογή, αλλά όλο το στήσιμο και η σύλληψη έχει γίνει πάνω στην Επίδαυρο.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος είναι σαν φίδια. Ο Ορέστης έρχεται για να τους σκοτώσει με χρησμό από την Απόλλωνα. Ο ίδιος ο Απόλλωνας όμως είχε σκοτώσει στους Δελφούς τον Πύθωνα, στον οποίο ανήκε το Μαντείο προγενέστερα, μια χθόνια, πιο παλιά, πιο άγρια θεότητα, για να πάρει την εξουσία. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τις δημιουργικές εμμονές και τη χαλιναγώγησή τους

Εμένα πάντα με ενδιαφέρει η δημιουργία μιας ψευδαίσθησης. Ο χώρος, το φως και ο ήχος βοηθούν. Στην Επίδαυρο δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί, κατ' αρχάς, όταν θα ξεκινά η παράσταση δεν θα έχει καν νυχτώσει.

Το ιδανικό είναι να προσαρμόσεις τις όποιες δημιουργικές εμμονές στον χώρο της Επιδαύρου – αυτό θα ήθελα να καταφέρω εγώ. Μπαίνεις σε μια διάθεση, αντανακλαστικά εντελώς, να σιδερωθείς λίγο, να βάλεις τα καλά σου και να πας, ενώ δεν νομίζω ότι χρειάζεται κι ελπίζω να μη μου συμβεί. Όποιος κι αν είναι ο χώρος, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να δεις εσύ τι θα κάνεις σε αυτόν και όχι να θυσιάσεις τις εμμονές σου για χάρη του.

 

Για τον τρόπο που αντιλήφθηκε το έργο

Με αυτά τα έργα ξεκινάς και νομίζεις ότι τα ξέρεις. Γνωρίζεις τον μύθο και είναι φοβερό πόσα σου αποκαλύπτονται μόλις αρχίσεις να τα δουλεύεις.

Εδώ έχουμε δυο παράλληλες ιστορίες, του Ορέστη και της Ηλέκτρας. Γινόμαστε μάρτυρες μιας τελετής από μία ομάδα ανθρώπων που μας εξιστορεί, μέσω της αφήγησης, της υποκριτικής και της μουσικής, το πώς στην ουσία δεν μπορούμε να απαλλαχθούμε από τα άγρια ένστικτά μας. Είμαστε φτιαγμένοι από αυτά και ανά πάσα ώρα καραδοκούν να βγουν έξω και να μας παρασύρουν.

Η Ηλέκτρα θρηνεί για πολλά χρόνια και περιμένει να φανεί ο αδερφός της για να εκδικηθεί για τον φόνο του πατέρα της, συντηρεί ζωντανή όλη αυτή τη λύσσα, τη μαυρίλα και το μένος. Από την άλλη έχουμε ένα πιο φωτεινό πλάσμα, τον Ορέστη, που έρχεται με χρησμό θεού για να καθαρίσει το σκοτάδι και τη βρομιά του οίκου του, που έχει καταστραφεί από τη μητέρα του και τον εραστή της. Με την επίδραση της Ηλέκτρας φορτίζεται ακόμα περισσότερο για να κάνει ακόμα ένα έγκλημα, που θα γεννήσει κι άλλα. Έχει γίνει ο πρώτος φόνος της Κλυταιμνήστρας, εκκρεμεί ο φόνος του Αίγισθου που θα ολοκληρώσει την κάθαρση, αλλά ο Σοφοκλής δεν δίνει τέλος, δεν ακούς την επιθανάτια κραυγή του Αίγισθου, αφήνει μια εκκρεμότητα.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Οι νέες επίσημες φωτογραφίες με τη Μαρία Ναυπλιώτου-Κλυταιμνήστρα και τον Χρήστο Λούλη-Αίγισθο προκαλούν εντύπωση με τα βαριά, μονόχρωμα κοστούμια από ταφτά της Νίκης Ψυχογιού, σαν να έχουν ξεπηδήσει από ένα τελετουργικό fashion show κάποιου εκκεντρικού σχεδιαστή. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τις ιδεολογικές αντιφάσεις των ηρώων

Εγώ λοιπόν αντιλαμβάνομαι πως ο ποιητής θέλει να θίξει τον φαύλο κύκλο της βίας που γεννάει κι άλλη βία και από τον οποίο δεν μπορείς να ξεφύγεις, όσο κι αν νομίζεις ότι κάνεις το σωστό και το δίκαιο, αυτό που περιμένει όλος ο λαός.

Υπάρχει αυτή η παρεξήγηση ότι ο Σοφοκλής είναι ο πιο ήπιος από τους τρεις τραγικούς, ενώ στην πραγματικότητα, διαβάζοντάς τον εκ νέου, θεωρώ ότι είναι ο πιο άγριος γιατί δεν προτείνει καμία λύση. Εκθέτει τον άνθρωπο και τις πράξεις του πολύ καθαρά. Ο Αισχύλος θα πρότεινε ξεκάθαρη λύση ενώ ο Ευριπίδης θα έβαζε ειρωνικά έναν από μηχανής θεό. Ο Σοφοκλής σε αφήνει με κομμένη την ανάσα και χτίζει αριστοτεχνικά την πλοκή, αφήνοντας εκτεθειμένα τα πράγματα και πλέκοντας τα πρόσωπα με τρελές αντιφάσεις. Όλα τα ιδεολογικά τους διλήμματα είναι πολύ αντιφατικά και διαρκώς εμφανίζεται η πλάνη στην οποία βρίσκεται μονίμως ο άνθρωπος.

Εδώ, πολύ ξεκάθαρα, είναι σαν να νικά η εξαγρίωση μέσα από μια έννοια δικαίου, ενώ τελικά δεν έρχεται καμία δικαίωση για κανέναν. Δεν είναι τυχαίο που το έργο γράφτηκε μέσα στον Πελοποννησιακό Πόλεμο που καταρράκωσε τους Αθηναίους. Ο Σοφοκλής πρόλαβε την ακμή και ακολούθησε το μετά. Ενώ είναι μεταγενέστερο το έργο, είναι πολύ πιο άγριο, ακόμα και από την «Αντιγόνη».

Για την αισθητική σφραγίδα του ως σκηνοθέτη

«Κλινικός Μεσαίωνας», έτσι θα περιέγραφα την αισθητική της παράστασης. Υπάρχει μια καθαρότητα, έχω βασιστεί αρκετά στο λευκό και τα υπόλοιπα είναι χρώματα μετάλλων, χάλκινο, χρυσό. Θέλω να χρησιμοποιήσω όλο τον δίσκο την Επιδαύρου σαν έναν καμβά πάνω στον οποίο η παράσταση θα χτίσει ένα αποτύπωμα.

Το «Handmaid's Tale» είναι μια υπέροχη σειρά και δεν αρνούμαι μια κάποια επιρροή στις πρώτες φωτογραφίες. Οι κάπες όμως υπάρχουν στις περισσότερες παραστάσεις μου. Σε ό,τι κάνω έχω διάλογο με τα εικαστικά, με άλλους σκηνοθέτες, με ζωγράφους, φωτογράφους. Εδώ επειδή τα σκηνικά είναι πολύ λιτά, μπαίνει η ενδυματολογία στη σκηνογραφία και τα ογκώδη κοστούμια δημιουργούν τον χώρο.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Η βουτηγμένη στην καπνιά Αλεξία Καλτσίκη-Ηλέκτρα περιστοιχίζεται από τις επίσης «νεκρικά» λευκές θεραπαινίδες της (αισθητική αναφορά που από πολλούς αποδόθηκε στο «Handmaid's Tale» και που και ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν θα αρνηθεί). Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Για τον μύθο του Απόλλωνα και του Πύθωνα που κινητοποίησε την αισθητική προσέγγιση

Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος είναι σαν φίδια. Ο Ορέστης έρχεται για να τους σκοτώσει με χρησμό από την Απόλλωνα. Ο ίδιος ο Απόλλωνας όμως είχε σκοτώσει στους Δελφούς τον Πύθωνα, στον οποίο ανήκε το Μαντείο προγενέστερα, μια χθόνια, πιο παλιά, πιο άγρια θεότητα, για να πάρει την εξουσία. Οπότε στην πραγματικότητα έρχεται για να σκοτώσει δυο φίδια, τη «δικέφαλη κατάρα του σπιτιού», όπως αναφέρεται και στο κείμενο, ακριβώς όπως μεταγενέστερα θα έκανε και ο Άγιος Γεώργιος. Στο μυαλό των Αρχαίων, οι μύθοι συνομιλούν με τρόπο που εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε.

Για τη μουσικότητα της παράστασης

Η μουσική του συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα παίζει καθοριστικό ρόλο. Θα ήθελα πολύ να έχει συνέχεια αυτός ο δρόμος που ανοίγουμε με τη συνεργασία μας, αναφορικά με το πώς συνομιλεί ο αδόμενος με τον αφηγηματικό λόγο. Μακάρι να έχουμε στο μέλλον την ευκαιρία να φτιάξουμε ένα σύστημα που να υπακούει ολόκληρο σε μουσικούς όρους. Ο χορός των γυναικών του Άργους εδώ αποκλειστικά τραγουδά, περισσότερο όμως με την έννοια μιας φόρμας λόγου με ρυθμό, μελωδία και τονικότητα, και όχι με την κλασική έννοια του τραγουδιού. Βέβαια αυτή η φτιαξιά είναι πολύ κλασική στην αναβίωση μιας αρχαίας τραγωδίας, αλλά επειδή βρισκόμαστε πλέον σε ένα άλλο χρονικό πλαίσιο φαντάζει εντελώς νεωτεριστική.

Για τον ρόλο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή

Δεν το θεωρώ καθόλου αυτονόητο να δίνεται ένα τόσο μεγάλο βήμα σε νέους καλλιτέχνες από τόσο μεγάλους θεσμούς της χώρας. Είναι εξαιρετικά σημαντική η ύπαρξη του φεστιβάλ. Καταλαβαίνω την γκρίνια και όλες τις ενστάσεις αλλά δεν είναι πολλές οι διοργανώσεις και οι θεσμοί στην Ελλάδα που επιτρέπουν μια αξιοπρεπή παραγωγή, ειδικά για καλλιτέχνες με αναζητήσεις πέρα από τις νόρμες.

Από την άλλη πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο ένα πιο συμπυκνωμένο πρόγραμμα, ώστε οι παραγωγές να έχουν όρους αξιώσεων και να υπάρχει δυνατότητα δικτύωσης προς τα έξω. Το φεστιβάλ έχει πάρει, τρόπον τινά, τον ρόλο του παροχέα επιχορηγήσεων ύψους περασμένων δεκαετιών – όλοι αυτό περιμένουν. Ο πολιτισμός στην Ελλάδα είναι ανέκδοτο. Αν δεν αλλάξει αυτή η νοοτροπία, τι να λέμε;

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Στο μυαλό των Αρχαίων, οι μύθοι συνομιλούν με τρόπο που εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μάς ξεναγεί στον «κλινικό Μεσαίωνα» της Ηλέκτρας του Facebook Twitter
Ο χορός των γυναικών του Άργους εδώ αποκλειστικά τραγουδά, περισσότερο όμως με την έννοια μιας φόρμας λόγου με ρυθμό, μελωδία και τονικότητα, και όχι με την κλασική έννοια του τραγουδιού. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Info:

Εθνικό Θέατρο / Θάνος Παπακωνσταντίνου - Ηλέκτρα του Σοφοκλή

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς

Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου

Σκηνικά - Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Μουσική: Δημήτρης Σκύλλας

Χορογραφία: Χαρά Κότσαλη

Βοηθός σκηνοθέτη Α΄: Μάριος Παναγιώτου

Βοηθός σκηνοθέτη Β΄: Βασίλης Βηλαράς

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Κωνσταντίνα Παπακωνσταντίνου

Ερμηνεύουν: Αλεξία Καλτσίκη (Ηλέκτρα), Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Ορέστης), Χρήστος Λούλης (Αίγισθος), Ελένη Μολέσκη (Χρυσόθεμις), Μάριος Παναγιώτου (Πυλάδης), Νίκος Χατζόπουλος (Παιδαγωγός)

Χορός: Ασημίνα Αναστασοπούλου, Σοφία Αντωνίου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Νάντια Κατσούρα, Ελένη Κουτσιούμπα, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μαρία Μηνά, Ιωάννα Μιχαλά, Τζωρτζίνα Παλαιοθεοδώρου, Νάνσυ Σιδέρη, Καλλιόπη Σίμου, Δανάη Τίκου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

20 & 21/7, 21:00

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος είναι ο επόμενος ρόλος της Μαρίας Ναυπλιώτου;

Θέατρο / Ποιος είναι ο επόμενος ρόλος της Μαρίας Ναυπλιώτου;

Η ηθοποιός βρίσκεται σε ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο, καθώς, μετά τη συνεργασία της με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο «Τραμ με το Όνομα "Πόθος"» του Τένεσι Ουίλιαμς, καταπιάνεται με το έργο «Μετά την πρόβα» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ενώ ετοιμάζεται να υποδυθεί την Κλυταιμνήστρα στην Επίδαυρο, στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Θέατρο / Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Μια συζήτηση (σ΄ένα ταξί) με τον ιδιοφυή ηθοποιό και ραδιοφωνικό παραγωγό με αφορμή τη συμμετοχή του στην παράσταση «Άγγελος Εξολοθρευτής» που ανεβάζει η Άντζελα Μπρούσκου
M. HULOT
Τι κάνει η Φανί Αρντάν στην Αθήνα;

Θέατρο / Τι κάνει η Φανί Αρντάν στην Αθήνα;

«Το να αγαπάς τους εγκληματίες είναι ρίσκο. Εγώ το παίρνω» λέει η Γαλλίδα σταρ που τις τελευταίες ημέρες ήταν και πάλι στην Αθήνα για να παρουσιάσει στους ανθρώπους της Λυρικής Σκηνής πώς ονειρεύεται να ανεβάσει την «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» του Σοστακόβιτς
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ