Η Κέιτ Μίντλετον και το τέλος της κοινής πραγματικότητας

Η Κέιτ Μίντλετον και το τέλος της κοινής πραγματικότητας Facebook Twitter
Το κοινό έχει χάσει μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης που είχε τόσο στη βασιλική οικογένεια ως θεσμό όσο και στους μιντιακούς οργανισμούς που καλύπτουν τη μοναρχία. Φωτ.: EPA
0


ΑΝ ΨΑΧΝΕΤΕ ΓΙΑ μια εικόνα που να αναδεικνύει ιδανικά τη σύγχυση και το χάος μιας σύγχρονης δυστοπίας της πληροφορίας όπου ο καθένας επιλέγει την δική του πραγματικότητα, δεν θα μπορούσατε να βρείτε κάτι καλύτερο από την προχθεσινή, διαβόητη ήδη, «πειραγμένη» οικογενειακή φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον για τη Γιορτή της Μητέρας.

Μέσα σε μία μόλις ημέρα, η εικόνα μετατράπηκε από ένα πρόχειρα φτιαγμένο προϊόν δημοσίων σχέσεων που στόχο είχε να περιορίσει τις φήμες και τις εικασίες για την υγεία της Πριγκίπισσας της Ουαλίας, σε ένα είδος ψυχολογικού τεστ Rorschach – μια σύγκρουση μεταξύ αληθοφάνειας και συνωμοσίας.

Εδώ και χρόνια, ερευνητές και δημοσιογράφοι έχουν προειδοποιήσει ότι τα εργαλεία deepfake και generative-AI μπορούν να καταστρέψουν οτιδήποτε έχει απομείνει από αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως κοινή πραγματικότητα. Η εξέλιξη των λεγόμενων συνθετικών μέσων καθιστούν εξαιρετικά δύσκολο για οποιονδήποτε να πιστέψει κάτι που δεν είδε «ζωντανά» με τα ίδια του τα μάτια. Το φιάσκο με το βασιλικό πορτρέτο δείχνει ότι αυτή η εποχή δεν πλησιάζει. Ζούμε ήδη σ’ αυτήν.

Όπως δείχνει το φιάσκο της βασιλικής φωτογραφίας, η εποχή των deepfake δεν χρειάζεται να τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη –  ένα βιαστικό Photoshop αρκεί.

Αυτό το σύμπαν της μετα -αλήθειας δεν μοιάζει με χαοτική επιστημονική φαντασία. Αντίθετα, έχει την υφή του καθημερινού, του τετριμμένου: οι άνθρωποι βιώνουν πλέον μια διάχυτη αίσθηση αποπροσανατολισμού, καχυποψίας και δυσπιστίας. Και όπως δείχνει το φιάσκο της βασιλικής φωτογραφίας, η εποχή των deepfake δεν χρειάζεται να τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη –  ένα βιαστικό Photoshop αρκεί.

«Δεν χρειάζεται καν να δημιουργήσετε ένα ψεύτικο βίντεο για να έχει η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης σοβαρό αντίκτυπο», σημείωνε από το 2018 ήδη η Renee DiResta, ερευνήτρια στο Παρατηρητήριο Διαδικτύου του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ. «Απλώς επισημαίνετε το γεγονός ότι η τεχνολογία υπάρχει και αυτό και μόνο αρκεί για να αμφισβητηθεί η ακεραιότητα των πραγμάτων που είναι αληθινά».

Αυτή η δυναμική λειτουργεί και προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως αποδεικνύεται από το βασιλικό πορτραίτο που κυκλοφόρησε προχθές. Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης έχει βαθύνει την αβεβαιότητα σε ένα περιβάλλον όπου ήδη επικρατεί ο σκεπτικισμός, οδηγώντας τους ανθρώπους να υποπτεύονται πως οτιδήποτε μπορεί να είναι προϊόν συνθετικών μέσων.

Το κοινό έχει χάσει μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης που είχε τόσο στη βασιλική οικογένεια ως θεσμό όσο και στους μιντιακούς οργανισμούς που καλύπτουν τη μοναρχία. Αυτό το κενό εμπιστοσύνης, όταν συγκρούεται με μια ακόμη νέα τεχνολογία όπως η «γενεσιουργός»  τεχνητή νοημοσύνη, δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη θεωριών συνωμοσίας. Και είναι σαφές, τουλάχιστον στην περίπτωση της βασιλικής οικογένειας, ότι οι θεσμοί δεν είναι σίγουροι για το πώς να το χειριστούν όλο αυτό.

Καμία από αυτές τις δυναμικές δεν αποτελεί κάτι το πραγματικά καινούριο – το Adobe Photoshop, ο πιθανός ένοχος για την υποτιθέμενη «χειραγώγηση» που υπέστη το βασιλικό πορτραίτο, υπάρχει εδώ και περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Και παρόλο που τα εργαλεία εξελίσσονται διαρκώς, η μεγαλύτερη αλλαγή είναι πολιτισμική.

Ο χαμός που έγινε με τη βασιλική φωτογραφία αποτελεί απλώς ένα δείγμα της σημερινής μας κατάστασης, όπου η εμπιστοσύνη τόσο στους κυβερνητικούς θεσμούς όσο και στους οργανισμούς «φύλαξης των πυλών» όπως ο mainstream Τύπος, είναι εξαιρετικά χαμηλή. Και τα συνθετικά μέσα λειτουργούν ως εργαλείο ενίσχυσης των αμφιβολιών και των προκαταλήψεων.

Ποτέ δεν ήταν πιο εύκολο να συλλέξει κανείς στοιχεία που υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη κοσμοθεωρία και να δημιουργήσει έναν επινοημένο κόσμο γνωστικών προκαταλήψεων για οποιοδήποτε θέμα. Σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον, αυτά τα νέα τεχνολογικά εργαλεία γίνονται κάτι περισσότερο από παραμορφωτικοί φακοί της πραγματικότητας: είναι πράκτορες του χάους, είτε χρησιμοποιούνται είτε όχι.

Κοιτάζοντας την οικογενειακή φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον σε συνδυασμό με τον καταιγισμό αναρτήσεων, memes και περίπλοκων θεωριών σχετικά με το ποια στοιχεία της εικόνας είναι πραγματικά και ποια όχι, έρχεται στο μυαλό ο τίτλος ενός βιβλίου του δημοσιογράφου Peter Pomerantsev: «Τίποτα δεν είναι αληθινό και όλα είναι πιθανά».

Το βιβλίο αναφέρεται στη μετασοβιετική Ρωσία, όπου η δυσπιστία, η διαφθορά και η προπαγάνδα δημιούργησαν μια σουρεαλιστική και τοξική πολιτική κουλτούρα, ο τίτλος του όμως θα μπορούσε κάλλιστα να περιγράφει όχι μόνο τα γεγονότα των τελευταίων δύο ημερών, αλλά και όσων θα συμβούν στο άμεσο μέλλον.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ