Ψεκ, again (ή τι θα μπορούσε να είναι η «Βουγονία»)

Ψεκ, again (ή τι θα μπορούσε να είναι η «Βουγονία») Facebook Twitter
Στη Βουγονία του Λάνθιμου, ο φτωχός μελισσοκόμος Τέντι απάγει τη CEO φαρμακευτικής Μισέλ, πεπεισμένος πως πρόκειται για μέλος μιας εξωγήινης φυλής που ενορχηστρώνει την καταστροφή του πλανήτη. Στη φωτογραφια: Εικονογράφηση για μία από τις αφίσες της ταινίας.
0


ΓΙΑΤΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΣΕ θεωρίες συνωμοσίας; Ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι και πολιτικοί επιστήμονες έχουν δώσει διάφορες απαντήσεις, προτείνοντας, για παράδειγμα, ότι η πίστη σε μια συνωμοσία μάς προσφέρει ασφάλεια, την προνομιακή γνώση ότι κάποιος ελέγχει τα πράγματα. Εναλλακτικά, αυτές οι θεωρίες παρέχουν μια αίσθηση του ανήκειν σε απομονωμένα και τραυματισμένα άτομα, ενώ το διαδίκτυο και τα echo chambers του ευνοούν τη συνωμοσιολογία μέσα από feedback loops που ενισχύουν τις θέσεις του καθενός.

Όσο βοηθητικές κι αν είναι, αυτές οι απαντήσεις στερούνται μιας δομικής βάσης∙ αδυνατούν, με άλλα λόγια, να συνδέσουν τη συνωμοσιολογία με τις κοινωνικοπολιτικές δυνάμεις της παρούσας στιγμής. Σε αυτό το σημείο, μπορούμε να στραφούμε στο έργο του μαρξιστή θεωρητικού Φρέντρικ Τζέιμσον (1934-2024), ο οποίος υποστήριξε ότι η σύγχρονη, μετανεωτερική εποχή (ο ύστερος καπιταλισμός) έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στη δυνατότητα κατανόησης του κόσμου. Η παγκοσμιοποίηση, η αύξηση του πληθυσμού, οι νέες τεχνολογίες επικοινωνίας, η απώλεια της ιστορικότητας και η συμπίεση του χρόνου σ’ ένα διαρκές παρόν έχουν στερήσει απ’ το άτομο τη δύναμη να σκεφτεί τις κοινωνικές σχέσεις ως ένα «Όλον» και να τοποθετήσει τον εαυτό του εντός αυτού. Το παγκόσμιο σύστημα είναι τόσο μεγάλο, πολύπλοκο και αφηρημένο, που δεν μπορούμε να το συνδέσουμε με την άμεση εμπειρία μας.

Σύμφωνα με τη θεωρία του «Μανιφέστου Συνωμοσίας», η συνωμοσιολογία είναι τόσο δημοφιλής επειδή η εξουσία συνωμοτεί συστηματικά.

Προτάσσοντας μια αισθητική «γνωσιολογικής χαρτογράφησης», ο Τζέιμσον οραματίζεται την ανάδυση μιας «διαπαιδαγωγικής ή πολιτικής κουλτούρας», μέσα απ’ την τέχνη ή την ιδεολογία, που θα αναπαραστήσει το σύστημα του πολυεθνικού κεφαλαίου έτσι ώστε να μπορέσουμε να τοποθετήσουμε τις ατομικές και συλλογικές υπάρξεις μας εντός του και, συνεπώς, «να ανακτήσουμε τη δυνατότητα πράξης».¹ Σε αυτό το πλαίσιο, οι θεωρίες συνωμοσίας δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια «εκφυλισμένη» μορφή γνωσιολογικής χαρτογράφησης. Αποτυγχάνοντας να αναπαραστήσει την εγγενώς απρόσωπη λογική του ύστερου καπιταλισμού, η συνωμοσιολογία παράγει φτηνά υποκατάστατα, αφηγήσεις όπου όλα πάνε «σύμφωνα με το σχέδιο» αναγνωρίσιμων δρώντων. Έτσι, η εμπειρία μας δεν συνδέεται με την ολότητα των κοινωνικών σχέσεων, αλλά με το «Όλον» της εκάστοτε σκευωρίας ή πλεκτάνης.²

Αυτή η οπτική αντανακλάται επακριβώς στη Βουγονία του Λάνθιμου, όπου ο φτωχός μελισσοκόμος Τέντι απάγει τη CEO φαρμακευτικής Μισέλ, πεπεισμένος πως πρόκειται για μέλος μιας εξωγήινης φυλής που ενορχηστρώνει την καταστροφή του πλανήτη. Ακόμα κι αν η υπόλοιπη ταινία απογοητεύει, το μοντάζ των πρώτων λεπτών αναδεικνύει την αλήθεια που κρύβεται στον πυρήνα αυτής της στρεβλής χαρτογράφησης: δείχνει, με άλλα λόγια, ότι, αντιμέτωπος με μια CEO που λέει τη λέξη «diversity» 30 φορές μέσα σε 2 λεπτά ενόσω δηλητηριάζει συνειδητά τον κόσμο, ο μέσος εργαζόμενος νιώθει ότι βρίσκεται μπροστά στην παρουσία μιας εξωγήινης μορφής ζωής.

Αυτό είναι και το θέλγητρο της συνωμοσιολογίας, που δίνει ένα πρόσωπο στο κατ’ ουσίαν αόριστο πλέγμα δυνάμεων του συστήματος. Τι είναι πιο εύκολο να πιστέψουμε: ότι οι αφηρημένες κοινωνικές δομές που δημιουργήσαμε και στις οποίες συμμετέχουμε έχουν φέρει την τεχνολογική υποδούλωσή μας, την καταστροφή της φύσης, όλες τις τροπικότητες της σύγχρονης φρίκης, ή ότι για τα παραπάνω ευθύνεται ένα Άλλο είδος, έθνος ή γκρουπ;

Προχωρώντας, ωστόσο, οφείλουμε να εξετάσουμε μια πρόσληψη των θεωριών συνωμοσίας που διαφέρει ουσιωδώς από αυτή του Τζέιμσον. Σύμφωνα με τους ανώνυμους συγγραφείς του Μανιφέστου Συνωμοσίας (2022), η συνωμοσιολογία είναι τόσο δημοφιλής επειδή η εξουσία συνωμοτεί συστηματικά. Θεμελιωδώς, δεν αναφέρονται σε  «μηχανορραφίες», όπου συγκεκριμένοι συνωμότες ακολουθούν ένα συνειδητό σχέδιο που εδράζεται σ’ ένα κοινό μυστικό, αλλά σε «αντικειμενικές συνωμοσίες», που «προκύπτουν από αντανακλαστικά, αναπαραστάσεις, κοινωνικές δομές [και που] γνωρίζουν πώς να παρακάμπτουν όλα τα εμπόδια προκειμένου να υλοποιήσουν το πρόγραμμά τους πιο αποτελεσματικά από μια καλοστημένη πλεκτάνη».³

Πολύ συχνά, μάλιστα, η εξουσία συνωμοτεί ενόσω στοχοποιεί όσους αναγνωρίζουν τις δράσεις της ως «συνωμοσιολόγους». Μπορούμε, για παράδειγμα, να δούμε την περίπτωση του Καρλ Πόπερ, ο οποίος, αφού όρισε τη «συνωμοσιολογία» ως έναν απ’ τους εχθρούς της «ανοιχτής κοινωνίας», συμμετείχε στη Mont Pelerin Society, ασκώντας επιρροή σε κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ΜΜΕ για να επιτύχει την έλευση του νεοφιλελευθερισμού τριάντα χρόνια αργότερα, στην «πλέον επιτυχημένη συνωμοσία του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα». Αντίστοιχα, μπορούμε να δούμε το πώς, τη δεκαετία του ’60, οι πετρελαϊκές (που ήξεραν για την κλιματική αλλαγή, συνωμοτώντας, συνεπώς, ενάντια στο περιβάλλον) στιγμάτιζαν τους οικολόγους ως συνωμοσιολόγους. Ή το πώς, την εποχή της πανδημίας –και, ξανά, με τα Τέμπη–, όποιος αμφισβήτησε τις δράσεις της κυβέρνησης πολεμήθηκε ως «ψεκ».

Μέσα από δεκάδες παραδείγματα, το Μανιφέστο Συνωμοσίας καταδεικνύει τη συνωμοσία ως τρόπο λειτουργίας της εξουσίας και την κατηγορία της «συνωμοσιολογίας» ως μηχανισμό συγκάλυψης. Υποστηρίζει, με άλλα λόγια, ότι «υπάρχουν συνωμοσιολόγοι απλώς επειδή υπάρχουν συνωμοσίες» και μας υπενθυμίζει το ανέκδοτο που κυκλοφορούσε στους διαδρόμους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας τον καιρό της πανδημίας: «Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην αλήθεια και μια θεωρία συνωμοσίας; Οκτώ με εννιά μήνες». Ή, στην περίπτωση του Λάνθιμου, μία με δύο ώρες.

Απομένει το ερώτημα γιατί οι συνωμοσίες της εξουσίας λειτουργούν, και εδώ ο Τζέιμσον και το Μανιφέστο Συνωμοσίας συγκλίνουν. Αναφερόμενος στην Υπόθεση Πάραλλαξ του Πάκουλα και στα κοντινά του πλάνα στα πρόσωπα των θυμάτων, υποστηρίζει ότι «η συνωμοσία νικά [όχι] επειδή διαθέτει κάποια ιδιαίτερη μορφή “δύναμης” που λείπει από τα θύματα, αλλά απλώς επειδή είναι συλλογική, ενώ τα θύματα, ιδωμένα ένα ένα και απομονωμένα, δεν είναι». Με τη σειρά του, το Μανιφέστο Συνωμοσίας χρησιμοποιεί τα λόγια του Πίντσον, που στο Ουράνιο τόξο της βαρύτητας γράφει ότι, για κάθε συνωμοσία που υφαίνει η εξουσία και προωθούν «Εκείνοι», «θα έπρεπε να υπάρχει και ένα “Εμείς” […] Δημιουργική παράνοια σημαίνει να αναπτύσσεις ένα σύστημα “Εμείς” τουλάχιστον τόσο βαθύ όσο το σύστημα “Εκείνοι”».


[1] Fredric Jameson. (1999). Το Μεταμοντέρνο ή η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού, (μτφρ. Γιώργος Βάρσος). Νεφέλη, σ. 95-100.
[2] Fredric Jameson. (1990). Cognitive Mapping. https://www.rainer-rilling.de/gs-villa07-Dateien/JamesonF86a_CognitiveMapping.pdf

[3] Μανιφέστο Συνωμοσίας (μτφρ. Μανώλης Ξανθός). (2022). Εκδόσεις των Συναδέλφων.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πυρόπληκτος Έβρος, πράσινα σχέδια: H αιολική πίεση στα καμένα / Τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Ρεπορτάζ / Τα «πράσινα» σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Η πρόσφατη απόρριψη αιτήσεων για εγκατάσταση αιολικών σταθμών στις καμένες εκτάσεις του Έβρου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ανέδειξε την ανάγκη για σαφές θεσμικό πλαίσιο στη χωροθέτησή τους· η πολιτεία το υποσχέθηκε, αλλά, όπως καταγγέλλεται, δεν το έχει κάνει ακόμη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Τις τελευταίες μέρες παρακολουθούμε να ξεδιπλώνεται σχεδόν σαν διαφημιστική καμπάνια, με καθημερινά επεισόδια, το λεγόμενο rebranding του πρώην πρωθυπουργού, που επιστρέφει με το βιβλίο «Ιθάκη», κάτι σαν απόπειρα σκηνοθεσίας του παρελθόντος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι σημαίνουν οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Οπτική Γωνία / Explainer: Οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Η Ελλάδα αποκτά βασικό ρόλο στην υλοποίηση του αμερικανικού σχεδίου για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με αμερικανικό LNG στην Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Ο Ζοχράν Μαμντάνι θα ορκιστεί στο δημαρχείο της Νέας Υόρκης την 1η Ιανουαρίου. Οι κάτοικοι των πέντε μεγάλων διαμερισμάτων θα τον παρακολουθούν. Το ίδιο κι ένας πρώην Νεοϋορκέζος, περίπου 200 μίλια νοτιότερα.
THE LIFO TEAM
Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ