Ψεκ, again (ή τι θα μπορούσε να είναι η «Βουγονία»)

Ψεκ, again (ή τι θα μπορούσε να είναι η «Βουγονία») Facebook Twitter
Στη Βουγονία του Λάνθιμου, ο φτωχός μελισσοκόμος Τέντι απάγει τη CEO φαρμακευτικής Μισέλ, πεπεισμένος πως πρόκειται για μέλος μιας εξωγήινης φυλής που ενορχηστρώνει την καταστροφή του πλανήτη. Στη φωτογραφια: Εικονογράφηση για μία από τις αφίσες της ταινίας.
0


ΓΙΑΤΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΣΕ θεωρίες συνωμοσίας; Ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι και πολιτικοί επιστήμονες έχουν δώσει διάφορες απαντήσεις, προτείνοντας, για παράδειγμα, ότι η πίστη σε μια συνωμοσία μάς προσφέρει ασφάλεια, την προνομιακή γνώση ότι κάποιος ελέγχει τα πράγματα. Εναλλακτικά, αυτές οι θεωρίες παρέχουν μια αίσθηση του ανήκειν σε απομονωμένα και τραυματισμένα άτομα, ενώ το διαδίκτυο και τα echo chambers του ευνοούν τη συνωμοσιολογία μέσα από feedback loops που ενισχύουν τις θέσεις του καθενός.

Όσο βοηθητικές κι αν είναι, αυτές οι απαντήσεις στερούνται μιας δομικής βάσης∙ αδυνατούν, με άλλα λόγια, να συνδέσουν τη συνωμοσιολογία με τις κοινωνικοπολιτικές δυνάμεις της παρούσας στιγμής. Σε αυτό το σημείο, μπορούμε να στραφούμε στο έργο του μαρξιστή θεωρητικού Φρέντρικ Τζέιμσον (1934-2024), ο οποίος υποστήριξε ότι η σύγχρονη, μετανεωτερική εποχή (ο ύστερος καπιταλισμός) έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στη δυνατότητα κατανόησης του κόσμου. Η παγκοσμιοποίηση, η αύξηση του πληθυσμού, οι νέες τεχνολογίες επικοινωνίας, η απώλεια της ιστορικότητας και η συμπίεση του χρόνου σ’ ένα διαρκές παρόν έχουν στερήσει απ’ το άτομο τη δύναμη να σκεφτεί τις κοινωνικές σχέσεις ως ένα «Όλον» και να τοποθετήσει τον εαυτό του εντός αυτού. Το παγκόσμιο σύστημα είναι τόσο μεγάλο, πολύπλοκο και αφηρημένο, που δεν μπορούμε να το συνδέσουμε με την άμεση εμπειρία μας.

Σύμφωνα με τη θεωρία του «Μανιφέστου Συνωμοσίας», η συνωμοσιολογία είναι τόσο δημοφιλής επειδή η εξουσία συνωμοτεί συστηματικά.

Προτάσσοντας μια αισθητική «γνωσιολογικής χαρτογράφησης», ο Τζέιμσον οραματίζεται την ανάδυση μιας «διαπαιδαγωγικής ή πολιτικής κουλτούρας», μέσα απ’ την τέχνη ή την ιδεολογία, που θα αναπαραστήσει το σύστημα του πολυεθνικού κεφαλαίου έτσι ώστε να μπορέσουμε να τοποθετήσουμε τις ατομικές και συλλογικές υπάρξεις μας εντός του και, συνεπώς, «να ανακτήσουμε τη δυνατότητα πράξης».¹ Σε αυτό το πλαίσιο, οι θεωρίες συνωμοσίας δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια «εκφυλισμένη» μορφή γνωσιολογικής χαρτογράφησης. Αποτυγχάνοντας να αναπαραστήσει την εγγενώς απρόσωπη λογική του ύστερου καπιταλισμού, η συνωμοσιολογία παράγει φτηνά υποκατάστατα, αφηγήσεις όπου όλα πάνε «σύμφωνα με το σχέδιο» αναγνωρίσιμων δρώντων. Έτσι, η εμπειρία μας δεν συνδέεται με την ολότητα των κοινωνικών σχέσεων, αλλά με το «Όλον» της εκάστοτε σκευωρίας ή πλεκτάνης.²

Αυτή η οπτική αντανακλάται επακριβώς στη Βουγονία του Λάνθιμου, όπου ο φτωχός μελισσοκόμος Τέντι απάγει τη CEO φαρμακευτικής Μισέλ, πεπεισμένος πως πρόκειται για μέλος μιας εξωγήινης φυλής που ενορχηστρώνει την καταστροφή του πλανήτη. Ακόμα κι αν η υπόλοιπη ταινία απογοητεύει, το μοντάζ των πρώτων λεπτών αναδεικνύει την αλήθεια που κρύβεται στον πυρήνα αυτής της στρεβλής χαρτογράφησης: δείχνει, με άλλα λόγια, ότι, αντιμέτωπος με μια CEO που λέει τη λέξη «diversity» 30 φορές μέσα σε 2 λεπτά ενόσω δηλητηριάζει συνειδητά τον κόσμο, ο μέσος εργαζόμενος νιώθει ότι βρίσκεται μπροστά στην παρουσία μιας εξωγήινης μορφής ζωής.

Αυτό είναι και το θέλγητρο της συνωμοσιολογίας, που δίνει ένα πρόσωπο στο κατ’ ουσίαν αόριστο πλέγμα δυνάμεων του συστήματος. Τι είναι πιο εύκολο να πιστέψουμε: ότι οι αφηρημένες κοινωνικές δομές που δημιουργήσαμε και στις οποίες συμμετέχουμε έχουν φέρει την τεχνολογική υποδούλωσή μας, την καταστροφή της φύσης, όλες τις τροπικότητες της σύγχρονης φρίκης, ή ότι για τα παραπάνω ευθύνεται ένα Άλλο είδος, έθνος ή γκρουπ;

Προχωρώντας, ωστόσο, οφείλουμε να εξετάσουμε μια πρόσληψη των θεωριών συνωμοσίας που διαφέρει ουσιωδώς από αυτή του Τζέιμσον. Σύμφωνα με τους ανώνυμους συγγραφείς του Μανιφέστου Συνωμοσίας (2022), η συνωμοσιολογία είναι τόσο δημοφιλής επειδή η εξουσία συνωμοτεί συστηματικά. Θεμελιωδώς, δεν αναφέρονται σε  «μηχανορραφίες», όπου συγκεκριμένοι συνωμότες ακολουθούν ένα συνειδητό σχέδιο που εδράζεται σ’ ένα κοινό μυστικό, αλλά σε «αντικειμενικές συνωμοσίες», που «προκύπτουν από αντανακλαστικά, αναπαραστάσεις, κοινωνικές δομές [και που] γνωρίζουν πώς να παρακάμπτουν όλα τα εμπόδια προκειμένου να υλοποιήσουν το πρόγραμμά τους πιο αποτελεσματικά από μια καλοστημένη πλεκτάνη».³

Πολύ συχνά, μάλιστα, η εξουσία συνωμοτεί ενόσω στοχοποιεί όσους αναγνωρίζουν τις δράσεις της ως «συνωμοσιολόγους». Μπορούμε, για παράδειγμα, να δούμε την περίπτωση του Καρλ Πόπερ, ο οποίος, αφού όρισε τη «συνωμοσιολογία» ως έναν απ’ τους εχθρούς της «ανοιχτής κοινωνίας», συμμετείχε στη Mont Pelerin Society, ασκώντας επιρροή σε κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ΜΜΕ για να επιτύχει την έλευση του νεοφιλελευθερισμού τριάντα χρόνια αργότερα, στην «πλέον επιτυχημένη συνωμοσία του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα». Αντίστοιχα, μπορούμε να δούμε το πώς, τη δεκαετία του ’60, οι πετρελαϊκές (που ήξεραν για την κλιματική αλλαγή, συνωμοτώντας, συνεπώς, ενάντια στο περιβάλλον) στιγμάτιζαν τους οικολόγους ως συνωμοσιολόγους. Ή το πώς, την εποχή της πανδημίας –και, ξανά, με τα Τέμπη–, όποιος αμφισβήτησε τις δράσεις της κυβέρνησης πολεμήθηκε ως «ψεκ».

Μέσα από δεκάδες παραδείγματα, το Μανιφέστο Συνωμοσίας καταδεικνύει τη συνωμοσία ως τρόπο λειτουργίας της εξουσίας και την κατηγορία της «συνωμοσιολογίας» ως μηχανισμό συγκάλυψης. Υποστηρίζει, με άλλα λόγια, ότι «υπάρχουν συνωμοσιολόγοι απλώς επειδή υπάρχουν συνωμοσίες» και μας υπενθυμίζει το ανέκδοτο που κυκλοφορούσε στους διαδρόμους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας τον καιρό της πανδημίας: «Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην αλήθεια και μια θεωρία συνωμοσίας; Οκτώ με εννιά μήνες». Ή, στην περίπτωση του Λάνθιμου, μία με δύο ώρες.

Απομένει το ερώτημα γιατί οι συνωμοσίες της εξουσίας λειτουργούν, και εδώ ο Τζέιμσον και το Μανιφέστο Συνωμοσίας συγκλίνουν. Αναφερόμενος στην Υπόθεση Πάραλλαξ του Πάκουλα και στα κοντινά του πλάνα στα πρόσωπα των θυμάτων, υποστηρίζει ότι «η συνωμοσία νικά [όχι] επειδή διαθέτει κάποια ιδιαίτερη μορφή “δύναμης” που λείπει από τα θύματα, αλλά απλώς επειδή είναι συλλογική, ενώ τα θύματα, ιδωμένα ένα ένα και απομονωμένα, δεν είναι». Με τη σειρά του, το Μανιφέστο Συνωμοσίας χρησιμοποιεί τα λόγια του Πίντσον, που στο Ουράνιο τόξο της βαρύτητας γράφει ότι, για κάθε συνωμοσία που υφαίνει η εξουσία και προωθούν «Εκείνοι», «θα έπρεπε να υπάρχει και ένα “Εμείς” […] Δημιουργική παράνοια σημαίνει να αναπτύσσεις ένα σύστημα “Εμείς” τουλάχιστον τόσο βαθύ όσο το σύστημα “Εκείνοι”».


[1] Fredric Jameson. (1999). Το Μεταμοντέρνο ή η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού, (μτφρ. Γιώργος Βάρσος). Νεφέλη, σ. 95-100.
[2] Fredric Jameson. (1990). Cognitive Mapping. https://www.rainer-rilling.de/gs-villa07-Dateien/JamesonF86a_CognitiveMapping.pdf

[3] Μανιφέστο Συνωμοσίας (μτφρ. Μανώλης Ξανθός). (2022). Εκδόσεις των Συναδέλφων.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ