Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
0


ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΖΕΣΤΟ
απόγευμα στην Αθήνα και στην αποβάθρα της γραμμής 3 υπάρχει ζέστη και συνωστισμός. Δύο κυρίες, ντυμένες ελαφριά, εξαντλημένες από την υψηλή θερμοκρασία, κουνούν με νευρικότητα τις βεντάλιες τους. «Πάλι ροζ ήρθε. Να μην μπούμε», λέει η μία στην άλλη. Ο «ροζ» συρμός απομακρύνεται και λίγα λεπτά μετά φτάνει ο περιζήτητος συρμός με το air condition που κατευθύνεται προς αεροδρόμιο. Είναι γεμάτος τουρίστες με μπαγκάζια και στα βαγόνια δεν πέφτει καρφίτσα. «Καλύτερα να σταθούμε όρθιες παρά να λιώσουμε από τη ζέστη», λένε βλέποντας την πολυκοσμία και επιβιβάζονται με αποφασιστικό βήμα στον συρμό με τον κλιματισμό. Ο μισητός «ροζ συρμός» τον οποίο οι δύο κυρίες απέφυγαν ανήκει στον στόλο των πρώτων και γηραιότερων τρένων του μετρό, στα εσωτερικά πάνελ των οποίων κυριαρχεί το ροζ χρώμα. Σήμερα οι 20 από τους 52 συρμούς του μετρό της Αθήνας δεν διαθέτουν κλιματισμό, περίπου ένας στους τρεις δηλαδή, γεγονός που κάνει σε πολλές περιπτώσεις αφόρητη τη μετακίνηση το καλοκαίρι που η θερμοκρασία βρίσκεται μονίμως σχεδόν στο κόκκινο.

Τη στιγμή που ξεκινά η πρώτη πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό στις γραμμές 2 και 3, το μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να στηρίζεται σε έναν γερασμένο στόλο, με πολλούς συρμούς να στερούνται κλιματισμού και αρκετούς να βγαίνουν εκ περιτροπής εκτός λειτουργίας για συντήρηση, εξαιτίας της παλαιότητάς τους.

Τη στιγμή που ξεκινά η πρώτη πιλοτική 24ωρη λειτουργία του μετρό στις γραμμές 2 και 3, το μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να στηρίζεται σε έναν γερασμένο στόλο, με πολλούς συρμούς να στερούνται κλιματισμού και αρκετούς να βγαίνουν εκ περιτροπής εκτός λειτουργίας για συντήρηση, εξαιτίας της παλαιότητάς τους.

Παρά την αύξηση του μεταφορικού έργου και την προσθήκη έξι νέων σταθμών που προέκυψε από την επέκταση προς Πειραιά, το νούμερο των συρμών που εκτελεί καθημερινά αυτό το απαιτητικό μεταφορικό έργο παραμένει καθηλωμένο. Το επιβατικό κοινό της Αθήνας θα πρέπει να εξυπηρετηθεί από ένα δίκτυο σταθερών συγκοινωνιών που ασθμαίνει λόγω της έλλειψης οχημάτων και δεν μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων, όχι μόνο γιατί οι συρμοί είναι λίγοι, αλλά και γιατί αρκετοί από αυτούς αποσύρονται στη διάρκεια της ημέρας για να γίνουν εργασίες επισκευής.

Ανανέωση στόλου από τα ευρωπαϊκά ταμεία

Πριν από μερικές μέρες η κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης-μαμούθ, ύψους 8 δισ. ευρώ, από τρία νέα ευρωπαϊκά ταμεία, «που ισοδυναμεί με μισό ΕΣΠΑ ή μισό Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα υλοποιηθεί έως το 2032», όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης.  

Στο χρηματοδοτικό αυτό πακέτο έχουν ενταχθεί και έργα που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν λεφτά στο χέρι. Αυτό το γιγαντιαίο ποσό θα διοχετευτεί στα έργα που ενέκρινε πρόσφατα το υπουργικό συμβούλιο, εάν και εφόσον δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που στην καλύτερη περίπτωση θα συμβεί στο τέλος του έτους. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εφόσον ευοδωθεί ο στόχος της έγκρισης, θα χρησιμοποιήσει πόρους από δύο ταμεία. Από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο θα διοχετευτούν κονδύλια για την αγορά «νέων συρμών μετρό στις γραμμές 2 και 3 και την ανάταξη συρμών της γραμμής 1», όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά. 

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
Στις γραμμές 2 και 3 η συχνότητα των συρμών φτάνει στην καλύτερη περίπτωση τα τέσσερα λεπτά, ενώ στη γραμμή του πρώην Ηλεκτρικού οι αναμονές αγγίζουν πολύ συχνά τα έξι λεπτά. Φωτ.: Eurokinissi

Ακόμη και αν εγκριθούν από την Κομισιόν οι πόροι αυτοί και πάλι δεν σημαίνει ότι σύντομα θα μπει νέο τροχαίο υλικό στις ράγες. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να μεσολαβήσει ο απαιτούμενος διαγωνισμός και, σύμφωνα με τους ανθρώπους που γνωρίζουν πώς τρέχουν αυτές οι διαδικασίες, «με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, θα χρειαστεί τουλάχιστον μία τριετία». Εν τω μεταξύ οι συρμοί αυτοί κλείνουν 30 χρόνια ζωής και είναι μάλλον απίθανο να υπάρξει κάποια δραματική αλλαγή στο ενδιάμεσο, στην περίπτωση πάντα που ευοδωθεί το αισιόδοξο σενάριο, βάσει του οποίου θα εγκριθεί από την Ε.Ε. ο σχεδιασμός των δράσεων της ελληνικής κυβέρνησης και στη συνέχεια θα τρέξουν απρόσκοπτα οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Για το ζήτημα της ροής του ευρωπαϊκού χρήματος από τα νέα ευρωπαϊκά ταμεία και ειδικά σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου του μετρό, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αν. υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, έχει πει πάντως ότι όλα είναι έτοιμα και καλά σχεδιασμένα. «Μέσα σε δύο μήνες καταρτίσαμε τις προτάσεις, κοστολογήσαμε, ποσοτικοποιήσαμε, κάναμε την τεχνική δουλειά, που δεν είναι αυτονόητη». Ανέφερε ακόμη ότι μέσα στον Ιούλιο θα κατατεθούν οι προτάσεις στην Κομισιόν «και το φθινόπωρο η Ε.Ε. αποφασίζει». Πιστεύει, όπως είπε, ότι η πρόταση για τους νέους συρμούς θα εγκριθεί: «Εφόσον εγκριθεί, μέχρι το τέλος του έτους μπορείς να ξεκινήσεις διαγωνισμό και να πας σε προμήθεια νέων συρμών. Τώρα, το πότε θα έρθουν νέοι συρμοί εξαρτάται από την ευρωπαϊκή αγορά ή την αγορά από την οποία θα προμηθευτούμε».

Εκ περιτροπής κλιματισμός στα βαγόνια του Ηλεκτρικού και τα τρένα που σταματούν για να «ξεφουντώσουν»...

Για τη γραμμή 1, τον πρώην ηλεκτρικό σιδηρόδρομο (ΗΣΑΠ), που συνδέει τον Πειραιά με την Κηφισιά, θα μπορούσε να πει κανείς ότι η προοπτική που υπάρχει είναι πιο αισιόδοξη. Από τα τρία νέα ταμεία θα αναζητηθούν πόροι για την ανάταξη δέκα συρμών. Στη λεγόμενη πράσινη γραμμή εκτελούν μεταφορικό έργο οι αρχαιότεροι συρμοί του δικτύου, οι οποίοι μπήκαν στην κυκλοφορία το 1980. Αυτό όμως που προβάλλεται συχνά τους τελευταίους μήνες από την κυβέρνηση σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των σταθερών συγκοινωνιών είναι η ανακατασκευή 14 συρμών από αυτόν τον παλιό στόλο του Ηλεκτρικού.

Πρόκειται για ένα έργο με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ που εκτελείται μέσω της σύμβασης η οποία έχει υπογραφεί μεταξύ της ΣΤΑΣΥ Α.Ε., της εταιρείας που έχει την ευθύνη λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς, και της ισπανικής εταιρείας Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF). 

Ο Παναγιώτης Κοντογιάννης
Ο Παναγιώτης Κοντογιάννης

Η γραμμή 1 είναι το παλαιότερο τμήμα του δικτύου και η αναβάθμιση των τρένων θεωρήθηκε στρατηγικής σημασίας. Από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπάρχει η δέσμευση ότι μέχρι το τέλος του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί η ανακατασκευή και των 14 συρμών. Προς το παρόν, όμως, «από τους ανακατασκευασμένους συρμούς της πράσινης γραμμής δεν έχουμε πάρει ούτε καν το πρώτο δείγμα», λέει ο Παναγιώτης Κοντογιάννης, μέλος του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ και τεχνίτης μηχανικός στην επισκευαστική βάση του Πειραιά. Μας εξηγεί ότι στη γραμμή 1 εκτελούν δρομολόγια τέσσερις συρμοί από τους γαλλικούς, που δεν έχουν κλιματισμό, οι οποίοι εντάχθηκαν στο δίκτυο μετά τον παροπλισμό κάποιων συρμών που προορίζονται για ανακατασκευή. Αυτοί οι συρμοί όμως σχεδιάστηκαν για το υπόγειο τμήμα του μετρό: «Αυτοί οι συρμοί έχουν πολύ μικρά παράθυρα. Επειδή ακριβώς στη γραμμή 1 υπάρχει και υπέργεια διαδρομή, οι υψηλές θερμοκρασίες είναι έντονα αισθητές σε σχέση με την υπόγεια διαδρομή και οι συνθήκες γίνονται ανυπόφορες». Ο Π. Κοντογιάννης λέει ότι «γενικά γίνεται προσπάθεια οι δανεικοί συρμοί από το μετρό να μην εκτελούν μεταφορικό έργο σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό, καθώς όταν δεν υπάρχει διαθεσιμότητα από τους άλλους συρμούς, δηλαδή αντί για 12 με 13 έχουμε 8 με 9, τότε βάζουμε και τους γαλλικούς».

Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως; Facebook Twitter
Σήμερα οι 20 από τους 52 συρμούς του μετρό της Αθήνας δεν διαθέτουν κλιματισμό, περίπου ένας στους τρεις δηλαδή, γεγονός που κάνει σε πολλές περιπτώσεις αφόρητη τη μετακίνηση το καλοκαίρι που η θερμοκρασία βρίσκεται μονίμως σχεδόν στο κόκκινο. Φωτ.: Eurokinissi

Μάλιστα, υποστηρίζει ότι όταν τα βαγόνια των γαλλικών συρμών υπερθερμαίνονται εξαιτίας της ζέστης, σταματούν για μία ώρα και τα αφήνουν με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα σε υπόστεγα κατά μήκος της γραμμής, ώστε να επανέλθουν σε αποδεκτές θερμοκρασίες. Στους προϋπάρχοντες συρμούς της γραμμής 1 «υποτίθεται ότι υπάρχει κλιματισμός», λέει ο Π. Κοντογιάννης, αλλά, όπως μας εξηγεί, «σε κάθε τέσσερα ή πέντε βαγόνια, ένα βαγόνι δεν έχει και σε κάποια ο κλιματισμός υπολειτουργεί».

Η καθυστέρηση στην ανανέωση και αναβάθμιση του τροχαίου υλικού περιορίζει σημαντικά τη μεταφορική ικανότητα του μετρό, το οποίο δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες μετακίνησης. Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, ο μέγιστος αριθμός επιβατών που μπορούν να μετακινηθούν σε μία ώρα αιχμής φτάνει τις 15.000, με συχνότητα δρομολογίων ανά τέσσερα λεπτά. Οι μελέτες προβλέπουν ότι με συχνότητα ανά τρία λεπτά το δίκτυο θα μπορούσε να εξυπηρετεί έως και 20.000 επιβάτες την ώρα, αυξάνοντας σημαντικά τη συνολική του δυναμική. Αυτή η προοπτική, όμως, μένει γράμμα κενό, καθώς στις γραμμές 2 και 3 η συχνότητα φτάνει στην καλύτερη περίπτωση τα τέσσερα λεπτά, ενώ στη γραμμή του πρώην Ηλεκτρικού οι αναμονές αγγίζουν πολύ συχνά τα έξι λεπτά. Το αποτέλεσμα είναι ασφυκτικά γεμάτες αποβάθρες και βαγόνια, μεγάλοι χρόνοι αναμονής και ένα συγκοινωνιακό σύστημα που υστερεί σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της πόλης.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο ασφαλείς είμαστε στο μετρό;

Ρεπορτάζ / Πόσο ασφαλείς είμαστε στο μετρό;

Μετά τα πρόσφατα περιστατικά ωμής βίας σε Μοναστηράκι και Βικτώρια και το τελευταίο περιστατικό με επεισόδια στο μετρό Κεραμεικού, ας δούμε λίγο τι πραγματικά συμβαίνει με την ασφάλειά μας σε αυτούς τους χώρους.
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ
Μπορεί η Αθήνα να λύσει το κυκλοφοριακό;

Αθήνα / Μπορεί η Αθήνα να λύσει το κυκλοφοριακό;

Ποιοι είναι οι μύθοι και οι αλήθειες γύρω από το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας και πόσο σωτήριο μπορεί να είναι το όριο των 30 χιλιομέτρων; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον συγκοινωνιολόγο, καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Γιώργο Γιαννή για ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι Αθηναίοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM