Γιατί η Αθήνα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο πάρκινγκ;

Γιατί η Αθήνα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο πάρκινγκ; Facebook Twitter
Μήπως θα έπρεπε πρώτα να αναρωτηθούμε πώς θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη όπου πραγματικά θα μπορούν να περπατούν παντού με ασφάλεια οι πολίτες της; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

— Πολλοί συμπολίτες μας περνούν πάνω από μία ώρα καθημερινά μέσα στο αυτοκίνητο. Υπάρχουν λύσεις; Ειδικά το θέμα της λεωφόρου Κηφισού και της εξόδου προς Κόρινθο στο ύψος του Ασπροπύργου είναι καθημερινός εφιάλτης.
Εξαρτάται από το τι αντιλαμβανόμαστε ως λύση. Η Αθήνα δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τον πολύ μεγάλο αριθμό οχημάτων που κυκλοφορεί στην πόλη λόγω περιορισμένων διαθέσιμων χώρων και ανεπαρκών οδικών υποδομών. Η υλοποίηση κάποιων νέων οδικών υποδομών θα προσφέρει μερικές μόνο ανάσες τοπικά, αλλά δεν θα εξαλείψει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Άλλωστε και σε άλλες πόλεις του κόσμου, με ασύγκριτα καλύτερες οδικές υποδομές, εντοπίζεται εκτενής κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Η αύξηση της λεγόμενης χωρητικότητας βασικών οδικών αξόνων (όπως έγινε π.χ. με την προσθήκη μιας λωρίδας κυκλοφορίας στη λεωφόρο Κηφισού) μπορεί να οδηγήσει σε δυσμενέστερες κυκλοφοριακές συνθήκες, κάτι που αποδεικνύεται και επιστημονικά (το περίφημο παράδοξο του Braess), εκτός του ότι αυτές οι λύσεις είναι τεχνικά δύσκολες, χρονοβόρες, δαπανηρές και τελικά οικονομικά αναποτελεσματικές, αφού δεν είναι σίγουρο ότι θα επιλύσουν το πρόβλημα.

«Μπορούμε να έχουμε κάπως καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας σε βασικούς άξονες, λαμβάνοντας κάποια μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας και προώθησης εναλλακτικών επιλογών, αλλά σίγουρα όχι μια κατάσταση "ελεύθερης ροής", όπως συμβαίνει κατά τις βραδινές ώρες».

Εναλλακτικά, ο άμεσος ή έμμεσος έλεγχος της χρήσης Ι.Χ. με διαχειριστικά και περιοριστικά μέτρα, όπως ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, η εφαρμογή αστικών διοδίων, οι εκτεταμένες πεζοδρομήσεις κ.ά., μπορεί να φέρει κάποιο αποτέλεσμα, αν συνοδεύεται από αξιοπρεπείς εναλλακτικές για τους μετακινούμενους, π.χ. από αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς. Βέβαια, πολλά από τα μέτρα αυτά συχνά δεν είναι ευρέως αποδεκτά από το κοινωνικό σύνολο.

cover
Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, 
συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ

Επίσης, σε κάθε περίπτωση, η χρήση του Ι.Χ. θα παραμένει αρκούντως υψηλή, όπως στα περισσότερα μέρη του δυτικού (και πλέον και του αναπτυσσόμενου) κόσμου, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση. Συνεπώς, μπορούμε να έχουμε κάπως καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας σε βασικούς άξονες, λαμβάνοντας κάποια μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας και προώθησης εναλλακτικών επιλογών, αλλά σίγουρα όχι μια κατάσταση «ελεύθερης ροής», όπως συμβαίνει κατά τις βραδινές ώρες. Για κάποιους αυτό αποτελεί λύση, για κάποιους άλλους ενδεχομένως όχι, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.

— Πλέον ζούμε σε μια Αθήνα όπου δεν υπάρχουν ώρες αιχμής, μόνο ατελείωτη κίνηση παντού και πάντα. Πώς το εξηγείτε;   
Αυτό είναι απότοκο των πολλών δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται στην πόλη, οι οποίες αυξάνουν την κινητικότητα, επεκτείνοντάς της εκτός της τυπικής ώρας αιχμής, οπότε μετακινούνται άνθρωποι με εξαρτημένη εργασία, μαθητές κ.λπ. και εν γένει όσοι έχουν σταθερό ωράριο. Εκτός των ωρών αιχμής, οι μετακινήσεις αφορούν αυτοαπασχολούμενους, ψώνια, αναψυχή και όσους θέλουν και μπορούν να αποφύγουν μετακινήσεις κατά τις ώρες αιχμής. Όσο βελτιώνεται η οικονομία, οι μετακινήσεις εκτός των ωρών αιχμής αυξάνονται, ακριβώς λόγω της αύξησης των δραστηριοτήτων που αυτές αφορούν.

— Με ποιους τρόπους μπορούν να βελτιωθούν τα δρομολόγια των ΜΜΜ, που ειδικά στον Ηλεκτρικό και στα λεωφορεία είναι πολύ αραιά.
Η μειωμένη απόδοση κάποιων μέσων οφείλεται αφενός στην περιορισμένη διαθεσιμότητα πόρων και αφετέρου στη δυσκολία ανεμπόδιστης κυκλοφορίας των ΜΜΜ στο οδικό δίκτυο της πόλης. Οι πόροι, απ’ ό,τι φαίνεται, βρίσκονται σε τροχιά βελτίωσης· προβλέπεται προμήθεια τροχαίου υλικού και λεωφορείων τα επόμενα έτη. Η δυσχέρεια στην κυκλοφορία των λεωφορείων, από την άλλη, οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στη σφόδρα αντικοινωνική συμπεριφορά μερίδας των οδηγών Ι.Χ., οι οποίοι, άθελά τους ή όχι, εμποδίζουν την ομαλή κίνηση των λεωφορείων, παραβιάζοντας τις λεωφορειολωρίδες, σταθμεύοντας σε ακατάλληλα σημεία κ.λπ.

Δυστυχώς, αυτή η συμπεριφορά του Έλληνα οδηγού στερεί από άλλους, κυρίως μη κατόχους Ι.Χ., το δικαίωμα στην ομαλή και γρήγορη μετακίνηση, κι αυτό αποτελεί ένα ακόμη δυστύχημα για μια κοινωνία που θέλει να αποκαλείται σύγχρονη και πολιτισμένη. Πέραν αυτών, είναι σαφές ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν περαιτέρω μέτρα προνομιακής διαχείρισης των λεωφορείων, όπως περισσότερες λεωφορειολωρίδες, οι οποίες όμως πρέπει και να αστυνομεύονται.

— Ένα από τα βασικά προβλήματα της πόλης είναι η έλλειψη χώρων στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων. Τι μπορούμε να κάνουμε;
Εδώ η λύση είναι σχετικά προφανής. Η τουριστική βιομηχανία στηρίζεται στα τουριστικά λεωφορεία και πρέπει να υποστηριχθεί. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να βρεθούν (και υπάρχουν) οργανωμένοι χώροι στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων και να υπάρχει σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας αυτών στην πόλη.

— Θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη στην οποία να χρησιμοποιείται περισσότερο το ποδήλατο;
Το ποδήλατο προωθείται εδώ και τουλάχιστον είκοσι έτη ως μια πραγματικά καλή εναλλακτική επιλογή στην πόλη της Αθήνας. Είναι σαφές ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές (ποδηλατόδρομοι), ώστε όσοι το χρησιμοποιούν να νιώθουν ασφαλείς. Ωστόσο, ξεχνάμε ότι όλοι μας μπορούμε να περπατήσουμε, ενώ πολύ λιγότεροι να ποδηλατήσουμε. Μήπως, λοιπόν, θα έπρεπε πρώτα να αναρωτηθούμε πώς θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη όπου πραγματικά θα μπορούν να περπατούν παντού με ασφάλεια οι πολίτες της;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ