Γιατί η Αθήνα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο πάρκινγκ;

Γιατί η Αθήνα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο πάρκινγκ; Facebook Twitter
Μήπως θα έπρεπε πρώτα να αναρωτηθούμε πώς θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη όπου πραγματικά θα μπορούν να περπατούν παντού με ασφάλεια οι πολίτες της; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

— Πολλοί συμπολίτες μας περνούν πάνω από μία ώρα καθημερινά μέσα στο αυτοκίνητο. Υπάρχουν λύσεις; Ειδικά το θέμα της λεωφόρου Κηφισού και της εξόδου προς Κόρινθο στο ύψος του Ασπροπύργου είναι καθημερινός εφιάλτης.
Εξαρτάται από το τι αντιλαμβανόμαστε ως λύση. Η Αθήνα δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τον πολύ μεγάλο αριθμό οχημάτων που κυκλοφορεί στην πόλη λόγω περιορισμένων διαθέσιμων χώρων και ανεπαρκών οδικών υποδομών. Η υλοποίηση κάποιων νέων οδικών υποδομών θα προσφέρει μερικές μόνο ανάσες τοπικά, αλλά δεν θα εξαλείψει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Άλλωστε και σε άλλες πόλεις του κόσμου, με ασύγκριτα καλύτερες οδικές υποδομές, εντοπίζεται εκτενής κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Η αύξηση της λεγόμενης χωρητικότητας βασικών οδικών αξόνων (όπως έγινε π.χ. με την προσθήκη μιας λωρίδας κυκλοφορίας στη λεωφόρο Κηφισού) μπορεί να οδηγήσει σε δυσμενέστερες κυκλοφοριακές συνθήκες, κάτι που αποδεικνύεται και επιστημονικά (το περίφημο παράδοξο του Braess), εκτός του ότι αυτές οι λύσεις είναι τεχνικά δύσκολες, χρονοβόρες, δαπανηρές και τελικά οικονομικά αναποτελεσματικές, αφού δεν είναι σίγουρο ότι θα επιλύσουν το πρόβλημα.

«Μπορούμε να έχουμε κάπως καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας σε βασικούς άξονες, λαμβάνοντας κάποια μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας και προώθησης εναλλακτικών επιλογών, αλλά σίγουρα όχι μια κατάσταση "ελεύθερης ροής", όπως συμβαίνει κατά τις βραδινές ώρες».

Εναλλακτικά, ο άμεσος ή έμμεσος έλεγχος της χρήσης Ι.Χ. με διαχειριστικά και περιοριστικά μέτρα, όπως ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, η εφαρμογή αστικών διοδίων, οι εκτεταμένες πεζοδρομήσεις κ.ά., μπορεί να φέρει κάποιο αποτέλεσμα, αν συνοδεύεται από αξιοπρεπείς εναλλακτικές για τους μετακινούμενους, π.χ. από αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς. Βέβαια, πολλά από τα μέτρα αυτά συχνά δεν είναι ευρέως αποδεκτά από το κοινωνικό σύνολο.

cover
Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, 
συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ

Επίσης, σε κάθε περίπτωση, η χρήση του Ι.Χ. θα παραμένει αρκούντως υψηλή, όπως στα περισσότερα μέρη του δυτικού (και πλέον και του αναπτυσσόμενου) κόσμου, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση. Συνεπώς, μπορούμε να έχουμε κάπως καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας σε βασικούς άξονες, λαμβάνοντας κάποια μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας και προώθησης εναλλακτικών επιλογών, αλλά σίγουρα όχι μια κατάσταση «ελεύθερης ροής», όπως συμβαίνει κατά τις βραδινές ώρες. Για κάποιους αυτό αποτελεί λύση, για κάποιους άλλους ενδεχομένως όχι, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.

— Πλέον ζούμε σε μια Αθήνα όπου δεν υπάρχουν ώρες αιχμής, μόνο ατελείωτη κίνηση παντού και πάντα. Πώς το εξηγείτε;   
Αυτό είναι απότοκο των πολλών δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται στην πόλη, οι οποίες αυξάνουν την κινητικότητα, επεκτείνοντάς της εκτός της τυπικής ώρας αιχμής, οπότε μετακινούνται άνθρωποι με εξαρτημένη εργασία, μαθητές κ.λπ. και εν γένει όσοι έχουν σταθερό ωράριο. Εκτός των ωρών αιχμής, οι μετακινήσεις αφορούν αυτοαπασχολούμενους, ψώνια, αναψυχή και όσους θέλουν και μπορούν να αποφύγουν μετακινήσεις κατά τις ώρες αιχμής. Όσο βελτιώνεται η οικονομία, οι μετακινήσεις εκτός των ωρών αιχμής αυξάνονται, ακριβώς λόγω της αύξησης των δραστηριοτήτων που αυτές αφορούν.

— Με ποιους τρόπους μπορούν να βελτιωθούν τα δρομολόγια των ΜΜΜ, που ειδικά στον Ηλεκτρικό και στα λεωφορεία είναι πολύ αραιά.
Η μειωμένη απόδοση κάποιων μέσων οφείλεται αφενός στην περιορισμένη διαθεσιμότητα πόρων και αφετέρου στη δυσκολία ανεμπόδιστης κυκλοφορίας των ΜΜΜ στο οδικό δίκτυο της πόλης. Οι πόροι, απ’ ό,τι φαίνεται, βρίσκονται σε τροχιά βελτίωσης· προβλέπεται προμήθεια τροχαίου υλικού και λεωφορείων τα επόμενα έτη. Η δυσχέρεια στην κυκλοφορία των λεωφορείων, από την άλλη, οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στη σφόδρα αντικοινωνική συμπεριφορά μερίδας των οδηγών Ι.Χ., οι οποίοι, άθελά τους ή όχι, εμποδίζουν την ομαλή κίνηση των λεωφορείων, παραβιάζοντας τις λεωφορειολωρίδες, σταθμεύοντας σε ακατάλληλα σημεία κ.λπ.

Δυστυχώς, αυτή η συμπεριφορά του Έλληνα οδηγού στερεί από άλλους, κυρίως μη κατόχους Ι.Χ., το δικαίωμα στην ομαλή και γρήγορη μετακίνηση, κι αυτό αποτελεί ένα ακόμη δυστύχημα για μια κοινωνία που θέλει να αποκαλείται σύγχρονη και πολιτισμένη. Πέραν αυτών, είναι σαφές ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν περαιτέρω μέτρα προνομιακής διαχείρισης των λεωφορείων, όπως περισσότερες λεωφορειολωρίδες, οι οποίες όμως πρέπει και να αστυνομεύονται.

— Ένα από τα βασικά προβλήματα της πόλης είναι η έλλειψη χώρων στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων. Τι μπορούμε να κάνουμε;
Εδώ η λύση είναι σχετικά προφανής. Η τουριστική βιομηχανία στηρίζεται στα τουριστικά λεωφορεία και πρέπει να υποστηριχθεί. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να βρεθούν (και υπάρχουν) οργανωμένοι χώροι στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων και να υπάρχει σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας αυτών στην πόλη.

— Θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη στην οποία να χρησιμοποιείται περισσότερο το ποδήλατο;
Το ποδήλατο προωθείται εδώ και τουλάχιστον είκοσι έτη ως μια πραγματικά καλή εναλλακτική επιλογή στην πόλη της Αθήνας. Είναι σαφές ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές (ποδηλατόδρομοι), ώστε όσοι το χρησιμοποιούν να νιώθουν ασφαλείς. Ωστόσο, ξεχνάμε ότι όλοι μας μπορούμε να περπατήσουμε, ενώ πολύ λιγότεροι να ποδηλατήσουμε. Μήπως, λοιπόν, θα έπρεπε πρώτα να αναρωτηθούμε πώς θα μπορούσε η Αθήνα να γίνει μια πόλη όπου πραγματικά θα μπορούν να περπατούν παντού με ασφάλεια οι πολίτες της;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ