Περιβάλλον εχθρικό προς τη ζωή

Περιβάλλον εχθρικό προς τη ζωή Facebook Twitter
Νέες κάμερες τοποθετούνται καθημερινά στον δρόμο. Εκατόν τριάντα μυστικοί αστυνομικοί ταξιδεύουν στα λεωφορεία της Δυτικής Αττικής και υπάρχουν ελάχιστες στιγμές που είμαστε όντως μόνοι.
0


ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ, ΘΑ ΜΑΘΟΥΜΕ
πως η ζέστη δεν ήταν όπλο ούτε φαινόμενο αλλά ο μηχανισμός ο οποίος αποκαλύπτει μια ευρύτερη συνθήκη: οι πόλεις είναι εναντίον μας.

Τα βράδια, το μπετόν κρατάει τη θερμότητα. Αν βάλεις τ’ αυτί σου πάνω του, θ’ ακούσεις που κοχλάζει. Και όλα πάνε πιο αργά –ακόμα κι αν τρέχουν οι δουλειές, οι προθεσμίες, ο ιδρώτας–, νιώθεις σαν να διασχίζεις μια άγονη πεδιάδα γεμάτη διάφανο ζελέ.

Ύστερα, είναι η ακρίβεια, το ρεύμα και τα νοίκια, με το σουβλάκι στα 4 και τα ημιυπόγεια στα 400 ευρώ, με τον δημόσιο χώρο να χάνεται σπιθαμή σπιθαμή, κι ύστερα η ασφάλεια, ο έλεγχος των πάντων. Νέες κάμερες τοποθετούνται καθημερινά στον δρόμο. Εκατόν τριάντα μυστικοί αστυνομικοί ταξιδεύουν στα λεωφορεία της Δυτικής Αττικής και υπάρχουν ελάχιστες στιγμές που είμαστε όντως μόνοι. Αφού, αν δεν μας βλέπουν οι κάμερες, μας βλέπουν οι διαφημίσεις – στο μετρό, στις οθόνες μας, σε στάσεις λεωφορείου ή πάνω απ’ την Ακρόπολη. Ο Όργουελ έγραφε το ’48: «Αν θες μια εικόνα του μέλλοντος, φαντάσου μια μπότα να πατάει το πρόσωπο ενός ανθρώπου» – και πού να φανταζότανε ένα τεράστιο αθλητικό πάνω στους οφθαλμούς μας.

Η πόλη αντικαθίσταται από ένα πάρκο αναψυχής για πλούσιους τουρίστες και οι ντόπιοι γίνονται κομπάρσοι στις περιπέτειες των πρωταγωνιστών.

Όλα τα παραπάνω (η ακρίβεια, ο έλεγχος, οι διαφημίσεις με drones), όλα επαναλαμβάνουν πως η πόλη δεν είναι μια ουδέτερη ζώνη, ένα πεδίο συναντήσεων ή μια άδεια αρένα συγκρούσεων αλλά ένα περιβάλλον που στέκεται εναντίον μας.

Φαίνεται πως η φάση το πάει για Λονδίνο, όπου ο κόσμος τρέχει ασθμαίνοντας στους σταθμούς του μετρό, ενώ, μες στο βαγόνι, αφίσες σού υπενθυμίζουν να πιεις νερό (για να μη σβήσεις) ή σε ενημερώνουν πως ένας στους τέσσερις Βρετανούς πάσχει από προβλήματα ψυχικής υγείας, όσο η ευγενική φωνή ενός κύριου σε παρακαλεί να ρουφιανέψεις τους γύρω σου: «If you see anything suspicious, report it to a member of staff or text British transport police, and we’ll get it sorted. See it. Say it. Sorted».

Από την άλλη, η κατάσταση θυμίζει τη Βενετία, όπου οι τιμές αυξάνονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι μη εισοδηματίες κάτοικοι εκτοπίζονται προς την ενδοχώρα. Η πόλη αντικαθίσταται από ένα πάρκο αναψυχής για πλούσιους τουρίστες και οι ντόπιοι γίνονται κομπάρσοι στις περιπέτειες των πρωταγωνιστών.

Δεδομένης αυτής της ασφυκτικής κατάστασης, οι καλοκαιρινές διακοπές μοιάζουν με ένα τελευταίο απάγκιο, μια βουτιά απελπισίας πριν αρχίσει ο Σεπτέμβρης. Όμως, ακόμα κι αυτές αργοπεθαίνουν. Πέρυσι, ήταν η χρονιά του staycation. Μόνο ένας στους δύο καταναλωτές στην Ελλάδα πήγε διακοπές λόγω ακρίβειας σε εισιτήρια, διαμονή και βενζίνη¹. Όσο η ακρίβεια αυξάνεται, η παραμονή στην πόλη καθίσταται αναγκαία – για να μην αναφερθούμε καν στα νησιά των Κυκλάδων, που φαίνεται, όλο και πιο συχνά, να είναι ρεζερβέ.

Φυσικά, η δυστοπία είναι εγγενής στην αστική συνθήκη, γεννιέται μ’ αυτήν και εξελίσσεται μαζί της, επιδεινώνεται εκθετικά, παρέα με την πρόοδο. Έτσι, ο Καρούζος μπορούσε να γράφει το ’71:

Στο μίσος μετέχω μπαίνοντας οπουδήποτε –
στα πλοία στ’ αεροπλάνα στα καταστήματα. 
Στο μίσος μετέχω μπαίνοντας πριν απ’ όλα
στα λεωφορεία.
Φεύγετε να φεύγουμε
φεύγετε ν’ αχρηστέψουμε τις πόλεις.²

για να συμπληρώσουν οι Λάμδα, 50 χρόνια μετά:

Θεός λευκός και αρτιμελής
κι οι πόλεις μας θηρία
Ορμούν σ’ όσους περιφρονούν
την ομοιομορφία

Και έχω δυο πόδια ασάλευτα
να κρέμονται απ’ τη ράχη
να σφίγγουν του φιλάνθρωπου
το ασθενικό στομάχι.³

Κάτι άλλαξε ουσιαστικά το 2020. Ακόμα και μετά το τέλος του κορωνοϊού, συνεχίζουμε να ζούμε «το καλύτερο “Black Mirror” επεισόδιο».⁴ Πια, δεν διαβάζουμε δυστοπική λογοτεχνία ψάχνοντας προειδοποιήσεις για εποχές που ενδέχεται να έρθουν, μα βρίσκοντας πρακτικές συμβουλές για το πώς μπορεί κανείς να ζει μες στο υπάρχον.

¹ Πόσοι Έλληνες δεν θα κάνουν διακοπές φέτος. (2024, 11 Ιουλίου). «Το Βήμα».  https://www.tovima.gr/2024/07/11/finance/posoi-ellines-den-tha-kanoun-diakopes-fetos/
² Νίκος Καρούζος. (1971). «Ένα ξόρκι που λέγεται δυνατά», στο Λευκοπλάστης για μικρές και μεγάλες αντινομίες (Τα Ποιήματα Α’, 1961-1978). Εκδόσεις Ίκαρος, σ. 281.
³ Λάμδα. (2022). «Πόλεις-θηρία», στο ΤΡΙΑ. https://www.youtube.com/watch?v=HNDnU4u3iO8&t=2s
⁴ ΛΕΞ. (2021). Varane. https://www.youtube.com/watch?v=tFgjAhaj4rE  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι κάνει η Αθήνα για τον καύσωνα;

Περιβάλλον / Πόσο έτοιμη είναι η Αθήνα για παρατεταμένο καύσωνα;

Η επικεφαλής Αντιμετώπισης Αστικής Υπερθέρμανσης του δήμου Αθηναίων, Ελισσάβετ Μπαργιάννη, μιλά στη LiFO για τα βήματα που κάνει η πόλη μας για να αντιμετωπίσει τη νέα, ζοφερή, καλοκαιρινή πραγματικότητα.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Αθήνα: Θα δροσίσει ποτέ η πόλη; Πότε; Και πώς;

Ρεπορτάζ / Αθήνα: Θα δροσίσει ποτέ η πόλη; Πότε; Και πώς;

Η Αθήνα καίγεται από την ακραία ζέστη. Υπάρχουν λύσεις; Και τι κάνει γι' αυτό ο Χάρης Δούκας, ο δήμαρχος Αθηναίων, ο οποίος υποσχέθηκε μείωση της αισθητής θερμοκρασίας έως 5 βαθμούς σε διάφορα σημεία της πόλης;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ