Λυκούργος Πορφύρης: «Η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει ως φετίχ για τον αλφισμό»

Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ» Facebook Twitter
«Ένας τύπος είπε, "α, αλμπίνο, τι όμορφο". Δεν μου μίλησε, το παρατήρησε απλώς την ώρα που περνούσα από δίπλα του. Είναι σαν να μην είσαι άνθρωπος, αλλά ζωάκι, και να λέει ο άλλος "ω, τι ωραίο σκυλάκι"». Φωτ.: Αμαλία Κωβαίου
0


ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΤΟ 1988. Παιδικά χρόνια; Δύσκολα… Μεγάλωσα σε μια κλασική συντηρητικο-λαϊκή οικογένεια. Πέρασα ΤΕΙ Κοινωνικής Εργασίας, αλλά δεν μου άρεσε πάρα πολύ γιατί έλεγα πως ήθελα να κάνω κάτι πιο δημιουργικό. Βλακείες, απλώς δεν την πάλευα πάρα πολύ με τη σχολή. Για κάποιον καιρό ήθελα να γίνω κομμωτής, αλλά η φάση είναι ότι είμαι 90% τυφλός, οπότε κομμωτής θα ήταν, αν όχι ακατόρθωτο, κάπως δύσκολο.

Κάπως τυχαία βρέθηκα σε ένα εργαστήρι ζωγραφικής για να μάθω να σκιτσάρω, να δω αν το ’χω. Από τα χρόνια της ΑΣΚΤ και για πολύ καιρό με κυνηγούσε το στερεότυπο ότι κάνω τέχνη, αλλά πρέπει να αποδείξω πως ξέρω και να ζωγραφίζω. Αυτά όλα έχουν αλλάξει πια δραστικά, ξύπνησα μια μέρα και θέλησα να ξανασκεφτώ την πρακτική μου.

Η δουλειά μου γινόταν όλο και πιο περίτεχνη. Είχα κάνει και μια έκθεση τότε, καθόμουν λοιπόν μέσα στον χώρο και σκεφτόμουν πως αν ήμουν εγώ στη θέση μου θα με σιχαινόμουν γιατί πώς μπορείς να μιλάς για disability-blindness και όταν μπαίνεις μέσα στον χώρο, εσύ ο ίδιος δεν μπορείς να δεις τι έχεις κάνει; Έπρεπε να είμαι με το μεγεθυντικό φακό, τσίκι-τσίκι. 

«Για μένα είναι όλα τα ίδια, ένας ορίζοντας με κάτι περίεργα πράγματα που περνάνε μπροστά μου. Χέστηκα».

Ναι, η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει για τον αλφισμό* ως φετιχοποίηση, μια φετιχοποίηση του «άλλου». Έχει τύχει αρκετές φορές, περπατώντας στον δρόμο, να μου πουν πράγματα. Από τα πιο χαρακτηριστικά είναι όταν ήρθε μια τύπισσα σε ένα μπαρ και μου έκανε, «αχ, είσαι αλμπίνο» (σ.σ. προσποιείται τη σέξι φωνή της), «είναι η αγαπημένη μου γενετική διαταραχή». Είχε βάλει και κάπως το στήθος της μπροστά.

Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ» Facebook Twitter
«Πιστεύω ότι η ομορφιά έχει να κάνει τελικά πολύ περισσότερο με το συναίσθημα της ευτυχίας παρά με την ίδια την ομορφιά». Φωτ.: Αμαλία Κωβαίου

Τι εννοείς είναι η αγαπημένη σου γενετική διαταραχή; Ότι έχεις, ας πούμε, κάποιες προτιμήσεις σε γενετικές διαταραχές, π.χ. τα άτομα με σύνδρομο Down ή αυτούς με τα έξι δάχτυλα, αλλά τα αγαπημένα σου είναι τα αλμπίνο άτομα; Αυτό είναι κάτι πολύ ακραίο. Έγινε κι ένα άλλο σκηνικό που ένας τύπος είπε, «α, αλμπίνο, τι όμορφο». Δεν μου μίλησε, το παρατήρησε απλώς την ώρα που περνούσα από δίπλα του. Είναι σαν να μην είσαι άνθρωπος, αλλά ζωάκι, και να λέει ο άλλος «ω, τι ωραίο σκυλάκι». 

Αυτό είναι λίγο ψυχαναλυτικό, και ίσως να το έλεγα μόνο στον θεραπευτή μου. Αλλά υπάρχει και το capital της ομορφιάς, δηλαδή το ότι όταν είσαι με ένα πάρα πολύ όμορφο άτομο, αυτό έχει και κοινωνικό αντίκτυπο. Π.χ. ο τάδε είναι με αυτόν τον πανέμορφο άνθρωπο, άρα κάτι θα έχει για να είναι μαζί του. Πολλές φορές παίζει πολύ αυτό το κοινωνικό κεφάλαιο, έχω συλλάβει και τον εαυτό μου να το σκέφτεται. Έξω από αυτό το πλαίσιο, το να σου αρέσουν μόνο όμορφα άτομα είναι αστείο. Αν το βασικό σου κριτήριο, δηλαδή, στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ.

Πιστεύω κιόλας ότι η ομορφιά έχει να κάνει τελικά πολύ περισσότερο με το συναίσθημα της ευτυχίας παρά με την ίδια την ομορφιά. Αν εγώ νιώσω όμορφα σε μια βρόμικη πλατεία όπου έτυχε να αράζω με φίλες και φίλους επειδή δεν βρήκαμε κάπου αλλού να πάμε, αυτό θα το θεωρήσω όμορφο.

Αυτό συζητούσαμε και πριν για τα τοπία – εγώ δεν καταλαβαίνω τα τοπία. Για μένα είναι όλα τα ίδια, ένας ορίζοντας με κάτι περίεργα πράγματα που περνάνε μπροστά μου. Χέστηκα. Νομίζω ότι η ομορφιά, πιο πολύ απ’ όλα, είναι ένα συναίσθημα που νιώθω όταν περνάω καλά. 

Βασικά, δεν νομίζω ότι η ομορφιά με ενδιαφέρει ως concept γιατί ορίζει το πώς θα πρέπει να είναι τα πράγματα. Μιλά για το πώς πρέπει να είναι, ενώ πολλά πράγματα δεν λειτουργούν για κάποιες μονάδες ανθρώπων. Τα πρότυπα ομορφιάς ποτέ δεν βασίζονταν στην πλειοψηφία. Όταν λέει, για παράδειγμα, πολύς κόσμος ότι στη βικτοριανή εποχή το πρότυπο ομορφιάς όριζε να είσαι παχύς, δεν εξηγεί ότι αυτό τότε μπορούσαν να το πετύχουν μόνο οι πλούσιοι. Σήμερα τα πρότυπα ομορφιάς μιλάνε για το πολύ αδύνατο, γυμνασμένο σώμα, αλλά ποιος, και πάλι, ποιος έχει τη δυνατότητα να είναι αδύνατος; Αυτός που τρέφεται σωστά και έχει τον χρόνο και τα χρήματα να γυμναστεί σωστά. 

Την κουλτούρα του γυμναστηρίου τη σιχαίνομαι, αλλά την υιοθέτησα τελικά. Πότε ξεκίνησε αυτό; Κάτσε να το σκεφτώ... Στην αρχή το έκανα για λόγους υγείας. Σε κάποια φάση είχα βρεθεί να είμαι 115 κιλά, πήγα σε έναν γιατρό, είχα ανεβασμένους κάποιους δείκτες και μου είπε, «πρέπει να κάνεις διατροφή και να ξεκινήσεις άσκηση». Έχασα εξήντα κιλά μέσα σε έξι μήνες και άρχισα να πηγαίνω στο γυμναστήριο. Αν με ρωτούσες πριν από κάποια χρόνια, θα σου έλεγα ότι θεωρούσα ό,τι πιο βαρετό τους ανθρώπους που έλεγαν πως το γυμναστήριο είναι το χόμπι τους. Ε, πέντε χρόνια μετά, κατέληξε να είναι ένα από τα δικά μου χόμπι.

Ξαναγύρισα σε αυτήν τη φάση σε μια περίοδο που ήμουν σκατά ψυχολογικά. Μου είπαν την κλασική ατάκα: «Έχεις δοκιμάσει να γυμναστείς;». Α, τότε γούσταρα κι ένα άτομο, δεν είχε γίνει κάτι, αλλά σε μια κουβέντα είχε πει «ρε συ, μου αρέσουν οι άντρες με μπράτσα», οπότε τα συνδύασα κάπως όλα. Αν δούλεψε; Θα σου πω. Με βοήθησε πολύ την πρώτη περίοδο, αλλά άρχισα να γίνομαι πολύ ανασφαλής με το σώμα μου, δηλαδή μετατοπίστηκε το άγχος εκεί. Αντί να έχω το άγχος της ζωής, είχα άγχος για το πώς θα έχω το τέλειο σώμα. Τώρα πια κάνω bulking, ξε-bulking, τα πάντα. Ξεκίνησα για ψυχολογικούς λόγους και μετά εξελίχθηκε σε ένα τελείως εμμονικό, masculine χόμπι, το οποίο δεν περίμενα να έχω, γιατί δεν μου αρέσουν τα masculine πράγματα. 
 
*Ο αλφισμός είναι μια σπάνια γενετική κατάσταση, η οποία χαρακτηρίζεται από διαταραχή της λειτουργίας των μελανοκυττάρων και κάνει τους ανθρώπους να έχουν έντονα λευκό δέρμα και μαλλιά, ενώ συνδέεται και με προβλήματα όρασης. 

Ο Λυκούργος Πορφύρης είναι καλλιτέχνης και queer ακτιβιστής για την αναπηρία που ζει μεταξύ Όσλο και Αθήνας.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ