Η αέναη επιστροφή του αυταρχισμού και η σύγχρονη 5η φάλαγγα της Δύσης

Η αέναη επιστροφή του αυταρχισμού και η σύγχρονη 5η φάλαγγα της Δύσης Facebook Twitter
Πρέπει άραγε να απαισιοδοξούμε ότι το τρίτο κύμα αυταρχισμού θα ανακόψει μια μακρά διαδικασία εκδημοκρατισμού του πλανήτη πάνω από δύο αιώνες τώρα;
0

ΚΑΘΩΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ιδίως το δημοκρατικό φαντασιακό έχει δικαίως εμποτίσει το σύγχρονο δυτικό πνεύμα κατανόησης των πραγμάτων, μας είναι δύσκολο να συλλάβουμε τη σκοτεινή πολιτική όψη των ιστορικών εξελίξεων.

Έτσι, το παρατηρητήριό μας έχει περιοριστεί να εξετάζει τα διαδοχικά κύματα εκδημοκρατισμού που υπήρξαν στη Δύση και σε μερικές ακόμη γεωγραφικές ζώνες του πλανήτη, μια διαδικασία που φαινομενικά έχει οδηγήσει σήμερα στην κυριαρχία των δημοκρατικών καθεστώτων παγκοσμίως. Είναι δε χαρακτηριστικό αυτής της ηγεμονίας ότι ακόμη και ανελεύθερα καθεστώτα επικαλούνται στη βιτρίνα τους τη δημοκρατία, καθώς η έννοια αυτή (ασχέτως του πώς θα προσδιοριστεί ο χαρακτήρας της κάθε φορά) είναι τόσο εμπεδωμένη κοινωνικά που ουδείς τολμά να την αμφισβητήσει δημοσίως.

Ωστόσο μας διαφεύγει σε μεγάλο βαθμό η παράλληλη πορεία που ακολούθησαν τα αυταρχικά καθεστώτα τα οποία είχαν την τάση να επανακάμπτουν μετά από κάθε μεγάλο κύμα εκδημοκρατισμού σαν μια εκδίκηση της Ιστορίας στη ζωτική μας ψευδαίσθηση ότι οι ελευθερίες μας θα είναι δεδομένες και αδιαμφισβήτητες διαπαντός.

Το βασικό χαρακτηριστικό των σύγχρονων οπαδών της ανελευθερίας είναι η εξαπάτηση: δεν χρησιμοποιούν πλέον τανκς για να καταλάβουν με τη βία την εξουσία όπως παλιά αλλά την αλώνουν σιγά-σιγά, εργαλειοποιώντας τις δημοκρατικές διαδικασίες και υποσκάπτοντας τους θεσμούς.

Πολύ σχηματικά, από τα τρία μεγάλα κύματα εκδημοκρατισμού, το πρώτο προέκυψε τον δέκατο ένατο αιώνα μαζί με την ανάδυση των εθνικών κρατών, περιλαμβάνοντας παραδοσιακές δυνάμεις και τις αποικίες τους όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Αγγλία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, οι σκανδιναβικές χώρες κ.ά.

Επρόκειτο για την επανεφεύρεση μιας έμμεσης δημοκρατίας κοινοβουλευτικού τύπου με πολλούς αποκλεισμούς ακόμη από το δικαίωμα συμμετοχής και με περιορισμένες ελευθερίες για τους περισσότερους, που τουλάχιστον καταργούσε τα μοναρχικά πολιτεύματα και προέκρινε έναν συνταγματικό ρεπουμπλικανισμό.

Ωστόσο, οι μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές παλινωδίες που ακολούθησαν τον Μεγάλο Πόλεμο, την κατάρρευση των αυτοκρατοριών και το Κραχ του ’29 στη μεσοπολεμική Ευρώπη είχαν ως αποτέλεσμα να οδηγήσουν στην άνοδο και εδραίωση καθεστώτων ολοκληρωτικών (κομμουνιστική ΕΣΣΔ, ναζιστική Γερμανία ή φασιστική Ιταλία και Ισπανία) ή αυταρχικών που μπορεί να έπαιρναν και τη μορφή στρατιωτικής δικτατορίας (Αργεντινή).

Το μεγάλο πολιτικό δίλημμα του Μεσοπολέμου, άλλωστε, υπήρξε το «Κοινοβούλιο ή δικτατορία» (του προλεταριάτου, του Φίρερ ή του στρατού) και δεν θα λυνόταν παρά μόνο με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που έφερε κατά βάση τις φιλελεύθερες δυτικές δημοκρατίες απέναντι στους ολοκληρωτισμούς και τα ανελεύθερα καθεστώτα, με την πρόσκαιρη συμμαχία της σταλινικής ΕΣΣΔ, που αμέσως μετά, κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, θα γινόταν εκείνη ο βασικός εχθρός τους.

Από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και μέχρι τη δεκαετία του ’60 θα εξελιχθεί το δεύτερο κύμα που θα αφορά τον εκδημοκρατισμό των ηττημένων του πολέμου, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία αλλά και το Ισραήλ, που ήταν ένα νέο κράτος, ή η Ινδία, η οποία υπήρξε από τα πιο πετυχημένα παραδείγματα απο-αποικιοποίησης που συνοδεύτηκε και από εκδημοκρατισμό. Επρόκειτο πλέον για εξελιγμένες μορφές μαζικής δημοκρατίας που στηρίζονταν στον πολυκομματισμό.

Αλλά ο ενθουσιασμός δεν θα κρατούσε πολύ, καθώς και αυτό το κύμα πολιτικού φιλελευθερισμού θα ακολουθούνταν την περίοδο 1958-74 από μια επανάκαμψη των στρατιωτικών καθεστώτων ιδίως σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της μετα-αποικιακής Αφρικής. Εδώ θα εντασσόταν και η ελληνική περίπτωση που θα γνώριζε, με τη χούντα των Συνταγματαρχών το 1967, ένα σοβαρό πισωγύρισμα στην αργή και ούτως ή άλλως ασταθή πορεία εκδημοκρατισμού που είχε επιχειρηθεί μετεμφυλιακά.

Γεγονός είναι ότι όσο εδραιώνονταν η δημοκρατία, η ειρήνη και η οικονομική συνεργασία στη δυτική Ευρώπη, τόσο πιέζονταν τα στρατιωτικά καθεστώτα της ΝΑ Ευρώπης (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ισπανία) να μεταβούν στον δρόμο της δημοκρατίας, κάτι που θα συνέβαινε εν τέλει το 1974-75, προωθώντας έτσι την εμπέδωση της δημοκρατικής κουλτούρας στη Γηραιά Ήπειρο, ιδίως μετά και την κατάρρευση των ανατολικών κομμουνιστικών καθεστώτων το 1989-91 και την παρόμοια πορεία εκδημοκρατισμού που ακολούθησαν τα περισσότερα εκ των κρατών αυτών, όχι παντού με την ίδια επιτυχία.

Το τρίτο αυτό κύμα θα είχε και μια ουρά εκδημοκρατισμού στον εικοστό πρώτο αιώνα, με τις δημοκρατικές εξεγέρσεις στη Γεωργία (2003) και στην Ουκρανία (2004) ή στην αραβική άνοιξη το 2010. Εξάλλου, σε τροχιά υποχώρησης των στρατιωτικών δικτατοριών, αν και με επισφαλή τρόπο, θα έμπαιναν αυτή την περίοδο και πολλά κράτη στη Λατινική Αμερική ή την υποσαχάρια Αφρική.

Όμως, παρά την πρόσκαιρη αισιοδοξία, ούτε αυτή η πορεία μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη, όσο κι αν σήμερα οι φιλελεύθεροι δημοκράτες δικαιούμαστε να καυχιόμαστε ότι υπάρχει στον πλανήτη ο μεγαλύτερος αριθμός δημοκρατιών που έχει καταγραφεί ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία. Διότι το ποτήρι μπορεί κάλλιστα να ιδωθεί μισοάδειο, διαπιστώνοντας ένα τρίτο κύμα αυταρχισμού που είναι εδώ και κάποιο καιρό σε εξέλιξη.

Από τη μια, καθεστώτα αυταρχικά, ανελεύθερα ή θεοκρατικά (Ρωσία, Κίνα, Τουρκία, Ιράν, Βενοζουέλα, Βολιβία κ.λπ.), που αφορούν μάλιστα, από την άποψη των πληθυσμιακών μεγεθών, ένα πολύ μεγάλο μέρος του πλανήτη, εντείνουν τον αυταρχισμό τους, ενώ αποκόπτονται εν μέρει από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης που υποσχόταν μια κάποια έστω σταδιακή διεύρυνση των εκεί ελευθεριών. Από την άλλη, το νέο στοιχείο έχει να κάνει με το ότι αυτό το παθιασμένο φλερτ με τις ιδέες του αυταρχισμού και της ανελευθερίας (με τη μορφή εθνολαϊκισμών, δεξιάς ή αριστερής κοπής) είναι πλέον κάτι που θέλγει όλο και μεγαλύτερα τμήματα των κοινωνιών της Δύσης σε πλήθος χωρών της.

Ιδέες και πρότυπα ηγεσιών ή διακυβέρνησης που είχαμε να δούμε από τον ιδεολογικά πολωμένο Μεσοπόλεμο αναβιώνουν και πάλι στους κόλπους των δυτικών κοινωνιών. Ιδέες και πρότυπα νεοναζιστικά, νεοκομμουνιστικά, νεονατιβιστικά που αμφισβητούν ευθέως το μοντέλο της φιλελεύθερης, ανεκτικής, δημοκρατικής συμπερίληψης, όπως αυτό οικοδομήθηκε μεταπολεμικά. Το βλέπουμε παντού την τελευταία δεκαετία, από τη Γαλλία, την Αγγλία, την Αυστρία και την Ιταλία μέχρι την Ελλάδα, τις σκανδιναβικές χώρες και φυσικά τις ΗΠΑ, παρότι, όπως είδαμε, υπήρξε ιστορικά η πρώτη σύγχρονη συνταγματική δημοκρατία.

Το βασικό χαρακτηριστικό των σύγχρονων οπαδών της ανελευθερίας είναι η εξαπάτηση: δεν χρησιμοποιούν πλέον τανκς για να καταλάβουν με τη βία την εξουσία όπως παλιά αλλά την αλώνουν σιγά-σιγά, εργαλειοποιώντας τις δημοκρατικές διαδικασίες και υποσκάπτοντας τους θεσμούς.

Έτσι, οι εχθροί της δημοκρατίας δεν βρίσκονται σήμερα μόνο έξω από τη Δύση αλλά συγκροτούν κάτι πολύ περισσότερο από μια «5η φάλαγγα», όπως χαρακτηρίζονταν κάποτε οι αντίστοιχοι υπονομευτές των δυτικών καθεστώτων. Τότε ήταν σχετικά λίγοι και κρυμμένοι, ενώ σήμερα οι απανταχού εθνολαϊκιστές ηγέτες μπορούν να αντλούν από σαφώς μεγαλύτερα ακροατήρια, ψαρεύοντας τυφλά στη διάχυτη απογοήτευση των ανασφαλών μεσαίων στρωμάτων, στα οποία προτείνουν απλουστευτικές ή και συνωμοσιολογικές θεωρίες, την ίδια ώρα που τους υπόσχονται μαγικές λύσεις και καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς.

Πρέπει άραγε να απαισιοδοξούμε ότι αυτό το τρίτο κύμα αυταρχισμού θα ανακόψει μια μακρά διαδικασία εκδημοκρατισμού του πλανήτη πάνω από δύο αιώνες τώρα; Ίσως όχι διότι οι αντοχές των Δημοκρατιών μας αποδεικνύονται κάθε φορά πολύ μεγαλύτερες από ό,τι πιστεύουν οι φανφαρόνοι εχθροί της.

Οφείλουμε ωστόσο να επαγρυπνούμε διαρκώς, και κυρίως οφείλουμε να ονοματίζουμε τα φαινόμενα με ακρίβεια διότι ο συσκοτισμός τους λειτουργεί υπέρ των λαθρεπιβατών της δημοκρατίας. Έτσι, όταν ακούτε πολλές επικλήσεις στο «λαό» έναντι των «ελίτ» να μαζεύεστε, και όταν ακούτε να υμνολογείται υπερβολικά το «έθνος» έναντι των αλλοεθνών να κουμπώνεστε. Η εξαπάτηση ξεκινάει στην πολιτική πρώτα από τις λέξεις.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το φεγγάρι, το δάχτυλο και η δημοκρατία

Νικόλας Σεβαστάκης / Το φεγγάρι, το δάχτυλο και η δημοκρατία

Πολιτικά και ηθικά έχει ανοίξει ένα ζήτημα ουσίας για το κράτος, για τα στοιχειώδη πρωτόκολλα, την εμπιστοσύνη στους θεσμούς, και τις κρίσιμες ισορροπίες ανάμεσα σε θεσμικές και εξωθεσμικές εξουσίες.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τα νησιά της δημοκρατίας

Νικόλας Σεβαστάκης / Τα νησιά της δημοκρατίας

Κάποτε το πρόβλημα ήταν η τυραννία των συντριπτικών πλειοψηφιών, τώρα κινδυνεύουμε από αλαζονικά νησιά (ή και μικρονησίδες) που φαντάζονται πως μπορούν να υπαγορεύσουν τους όρους τους σε όλους τους υπόλοιπους.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ