Η αέναη επιστροφή του αυταρχισμού και η σύγχρονη 5η φάλαγγα της Δύσης

Η αέναη επιστροφή του αυταρχισμού και η σύγχρονη 5η φάλαγγα της Δύσης Facebook Twitter
Πρέπει άραγε να απαισιοδοξούμε ότι το τρίτο κύμα αυταρχισμού θα ανακόψει μια μακρά διαδικασία εκδημοκρατισμού του πλανήτη πάνω από δύο αιώνες τώρα;
0

ΚΑΘΩΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ιδίως το δημοκρατικό φαντασιακό έχει δικαίως εμποτίσει το σύγχρονο δυτικό πνεύμα κατανόησης των πραγμάτων, μας είναι δύσκολο να συλλάβουμε τη σκοτεινή πολιτική όψη των ιστορικών εξελίξεων.

Έτσι, το παρατηρητήριό μας έχει περιοριστεί να εξετάζει τα διαδοχικά κύματα εκδημοκρατισμού που υπήρξαν στη Δύση και σε μερικές ακόμη γεωγραφικές ζώνες του πλανήτη, μια διαδικασία που φαινομενικά έχει οδηγήσει σήμερα στην κυριαρχία των δημοκρατικών καθεστώτων παγκοσμίως. Είναι δε χαρακτηριστικό αυτής της ηγεμονίας ότι ακόμη και ανελεύθερα καθεστώτα επικαλούνται στη βιτρίνα τους τη δημοκρατία, καθώς η έννοια αυτή (ασχέτως του πώς θα προσδιοριστεί ο χαρακτήρας της κάθε φορά) είναι τόσο εμπεδωμένη κοινωνικά που ουδείς τολμά να την αμφισβητήσει δημοσίως.

Ωστόσο μας διαφεύγει σε μεγάλο βαθμό η παράλληλη πορεία που ακολούθησαν τα αυταρχικά καθεστώτα τα οποία είχαν την τάση να επανακάμπτουν μετά από κάθε μεγάλο κύμα εκδημοκρατισμού σαν μια εκδίκηση της Ιστορίας στη ζωτική μας ψευδαίσθηση ότι οι ελευθερίες μας θα είναι δεδομένες και αδιαμφισβήτητες διαπαντός.

Το βασικό χαρακτηριστικό των σύγχρονων οπαδών της ανελευθερίας είναι η εξαπάτηση: δεν χρησιμοποιούν πλέον τανκς για να καταλάβουν με τη βία την εξουσία όπως παλιά αλλά την αλώνουν σιγά-σιγά, εργαλειοποιώντας τις δημοκρατικές διαδικασίες και υποσκάπτοντας τους θεσμούς.

Πολύ σχηματικά, από τα τρία μεγάλα κύματα εκδημοκρατισμού, το πρώτο προέκυψε τον δέκατο ένατο αιώνα μαζί με την ανάδυση των εθνικών κρατών, περιλαμβάνοντας παραδοσιακές δυνάμεις και τις αποικίες τους όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Αγγλία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, οι σκανδιναβικές χώρες κ.ά.

Επρόκειτο για την επανεφεύρεση μιας έμμεσης δημοκρατίας κοινοβουλευτικού τύπου με πολλούς αποκλεισμούς ακόμη από το δικαίωμα συμμετοχής και με περιορισμένες ελευθερίες για τους περισσότερους, που τουλάχιστον καταργούσε τα μοναρχικά πολιτεύματα και προέκρινε έναν συνταγματικό ρεπουμπλικανισμό.

Ωστόσο, οι μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές παλινωδίες που ακολούθησαν τον Μεγάλο Πόλεμο, την κατάρρευση των αυτοκρατοριών και το Κραχ του ’29 στη μεσοπολεμική Ευρώπη είχαν ως αποτέλεσμα να οδηγήσουν στην άνοδο και εδραίωση καθεστώτων ολοκληρωτικών (κομμουνιστική ΕΣΣΔ, ναζιστική Γερμανία ή φασιστική Ιταλία και Ισπανία) ή αυταρχικών που μπορεί να έπαιρναν και τη μορφή στρατιωτικής δικτατορίας (Αργεντινή).

Το μεγάλο πολιτικό δίλημμα του Μεσοπολέμου, άλλωστε, υπήρξε το «Κοινοβούλιο ή δικτατορία» (του προλεταριάτου, του Φίρερ ή του στρατού) και δεν θα λυνόταν παρά μόνο με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που έφερε κατά βάση τις φιλελεύθερες δυτικές δημοκρατίες απέναντι στους ολοκληρωτισμούς και τα ανελεύθερα καθεστώτα, με την πρόσκαιρη συμμαχία της σταλινικής ΕΣΣΔ, που αμέσως μετά, κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, θα γινόταν εκείνη ο βασικός εχθρός τους.

Από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και μέχρι τη δεκαετία του ’60 θα εξελιχθεί το δεύτερο κύμα που θα αφορά τον εκδημοκρατισμό των ηττημένων του πολέμου, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία αλλά και το Ισραήλ, που ήταν ένα νέο κράτος, ή η Ινδία, η οποία υπήρξε από τα πιο πετυχημένα παραδείγματα απο-αποικιοποίησης που συνοδεύτηκε και από εκδημοκρατισμό. Επρόκειτο πλέον για εξελιγμένες μορφές μαζικής δημοκρατίας που στηρίζονταν στον πολυκομματισμό.

Αλλά ο ενθουσιασμός δεν θα κρατούσε πολύ, καθώς και αυτό το κύμα πολιτικού φιλελευθερισμού θα ακολουθούνταν την περίοδο 1958-74 από μια επανάκαμψη των στρατιωτικών καθεστώτων ιδίως σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της μετα-αποικιακής Αφρικής. Εδώ θα εντασσόταν και η ελληνική περίπτωση που θα γνώριζε, με τη χούντα των Συνταγματαρχών το 1967, ένα σοβαρό πισωγύρισμα στην αργή και ούτως ή άλλως ασταθή πορεία εκδημοκρατισμού που είχε επιχειρηθεί μετεμφυλιακά.

Γεγονός είναι ότι όσο εδραιώνονταν η δημοκρατία, η ειρήνη και η οικονομική συνεργασία στη δυτική Ευρώπη, τόσο πιέζονταν τα στρατιωτικά καθεστώτα της ΝΑ Ευρώπης (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ισπανία) να μεταβούν στον δρόμο της δημοκρατίας, κάτι που θα συνέβαινε εν τέλει το 1974-75, προωθώντας έτσι την εμπέδωση της δημοκρατικής κουλτούρας στη Γηραιά Ήπειρο, ιδίως μετά και την κατάρρευση των ανατολικών κομμουνιστικών καθεστώτων το 1989-91 και την παρόμοια πορεία εκδημοκρατισμού που ακολούθησαν τα περισσότερα εκ των κρατών αυτών, όχι παντού με την ίδια επιτυχία.

Το τρίτο αυτό κύμα θα είχε και μια ουρά εκδημοκρατισμού στον εικοστό πρώτο αιώνα, με τις δημοκρατικές εξεγέρσεις στη Γεωργία (2003) και στην Ουκρανία (2004) ή στην αραβική άνοιξη το 2010. Εξάλλου, σε τροχιά υποχώρησης των στρατιωτικών δικτατοριών, αν και με επισφαλή τρόπο, θα έμπαιναν αυτή την περίοδο και πολλά κράτη στη Λατινική Αμερική ή την υποσαχάρια Αφρική.

Όμως, παρά την πρόσκαιρη αισιοδοξία, ούτε αυτή η πορεία μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη, όσο κι αν σήμερα οι φιλελεύθεροι δημοκράτες δικαιούμαστε να καυχιόμαστε ότι υπάρχει στον πλανήτη ο μεγαλύτερος αριθμός δημοκρατιών που έχει καταγραφεί ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία. Διότι το ποτήρι μπορεί κάλλιστα να ιδωθεί μισοάδειο, διαπιστώνοντας ένα τρίτο κύμα αυταρχισμού που είναι εδώ και κάποιο καιρό σε εξέλιξη.

Από τη μια, καθεστώτα αυταρχικά, ανελεύθερα ή θεοκρατικά (Ρωσία, Κίνα, Τουρκία, Ιράν, Βενοζουέλα, Βολιβία κ.λπ.), που αφορούν μάλιστα, από την άποψη των πληθυσμιακών μεγεθών, ένα πολύ μεγάλο μέρος του πλανήτη, εντείνουν τον αυταρχισμό τους, ενώ αποκόπτονται εν μέρει από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης που υποσχόταν μια κάποια έστω σταδιακή διεύρυνση των εκεί ελευθεριών. Από την άλλη, το νέο στοιχείο έχει να κάνει με το ότι αυτό το παθιασμένο φλερτ με τις ιδέες του αυταρχισμού και της ανελευθερίας (με τη μορφή εθνολαϊκισμών, δεξιάς ή αριστερής κοπής) είναι πλέον κάτι που θέλγει όλο και μεγαλύτερα τμήματα των κοινωνιών της Δύσης σε πλήθος χωρών της.

Ιδέες και πρότυπα ηγεσιών ή διακυβέρνησης που είχαμε να δούμε από τον ιδεολογικά πολωμένο Μεσοπόλεμο αναβιώνουν και πάλι στους κόλπους των δυτικών κοινωνιών. Ιδέες και πρότυπα νεοναζιστικά, νεοκομμουνιστικά, νεονατιβιστικά που αμφισβητούν ευθέως το μοντέλο της φιλελεύθερης, ανεκτικής, δημοκρατικής συμπερίληψης, όπως αυτό οικοδομήθηκε μεταπολεμικά. Το βλέπουμε παντού την τελευταία δεκαετία, από τη Γαλλία, την Αγγλία, την Αυστρία και την Ιταλία μέχρι την Ελλάδα, τις σκανδιναβικές χώρες και φυσικά τις ΗΠΑ, παρότι, όπως είδαμε, υπήρξε ιστορικά η πρώτη σύγχρονη συνταγματική δημοκρατία.

Το βασικό χαρακτηριστικό των σύγχρονων οπαδών της ανελευθερίας είναι η εξαπάτηση: δεν χρησιμοποιούν πλέον τανκς για να καταλάβουν με τη βία την εξουσία όπως παλιά αλλά την αλώνουν σιγά-σιγά, εργαλειοποιώντας τις δημοκρατικές διαδικασίες και υποσκάπτοντας τους θεσμούς.

Έτσι, οι εχθροί της δημοκρατίας δεν βρίσκονται σήμερα μόνο έξω από τη Δύση αλλά συγκροτούν κάτι πολύ περισσότερο από μια «5η φάλαγγα», όπως χαρακτηρίζονταν κάποτε οι αντίστοιχοι υπονομευτές των δυτικών καθεστώτων. Τότε ήταν σχετικά λίγοι και κρυμμένοι, ενώ σήμερα οι απανταχού εθνολαϊκιστές ηγέτες μπορούν να αντλούν από σαφώς μεγαλύτερα ακροατήρια, ψαρεύοντας τυφλά στη διάχυτη απογοήτευση των ανασφαλών μεσαίων στρωμάτων, στα οποία προτείνουν απλουστευτικές ή και συνωμοσιολογικές θεωρίες, την ίδια ώρα που τους υπόσχονται μαγικές λύσεις και καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς.

Πρέπει άραγε να απαισιοδοξούμε ότι αυτό το τρίτο κύμα αυταρχισμού θα ανακόψει μια μακρά διαδικασία εκδημοκρατισμού του πλανήτη πάνω από δύο αιώνες τώρα; Ίσως όχι διότι οι αντοχές των Δημοκρατιών μας αποδεικνύονται κάθε φορά πολύ μεγαλύτερες από ό,τι πιστεύουν οι φανφαρόνοι εχθροί της.

Οφείλουμε ωστόσο να επαγρυπνούμε διαρκώς, και κυρίως οφείλουμε να ονοματίζουμε τα φαινόμενα με ακρίβεια διότι ο συσκοτισμός τους λειτουργεί υπέρ των λαθρεπιβατών της δημοκρατίας. Έτσι, όταν ακούτε πολλές επικλήσεις στο «λαό» έναντι των «ελίτ» να μαζεύεστε, και όταν ακούτε να υμνολογείται υπερβολικά το «έθνος» έναντι των αλλοεθνών να κουμπώνεστε. Η εξαπάτηση ξεκινάει στην πολιτική πρώτα από τις λέξεις.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το φεγγάρι, το δάχτυλο και η δημοκρατία

Νικόλας Σεβαστάκης / Το φεγγάρι, το δάχτυλο και η δημοκρατία

Πολιτικά και ηθικά έχει ανοίξει ένα ζήτημα ουσίας για το κράτος, για τα στοιχειώδη πρωτόκολλα, την εμπιστοσύνη στους θεσμούς, και τις κρίσιμες ισορροπίες ανάμεσα σε θεσμικές και εξωθεσμικές εξουσίες.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τα νησιά της δημοκρατίας

Νικόλας Σεβαστάκης / Τα νησιά της δημοκρατίας

Κάποτε το πρόβλημα ήταν η τυραννία των συντριπτικών πλειοψηφιών, τώρα κινδυνεύουμε από αλαζονικά νησιά (ή και μικρονησίδες) που φαντάζονται πως μπορούν να υπαγορεύσουν τους όρους τους σε όλους τους υπόλοιπους.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ