LIVE!

Τα νησιά της δημοκρατίας

Τα νησιά της δημοκρατίας Facebook Twitter
Ας συμφωνήσουμε πως τα συναισθήματα και τα πάθη δεν μπορούν να ξεριζωθούν από την πολιτική. Πάντα η πολιτική διαχειριζόταν σύμβολα, ταυτότητες, μορφές θυμού και εκδοχές λατρείας, συμπάθειες και αντιπάθειες.
0

ΈΒΛΕΠΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ όπου ο Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ σχολιάζει την εσωτερική εκλογή που οργάνωσαν οι οικολόγοι, αναζητώντας μια δική τους «κατάλληλη» υποψηφιότητα για τη γαλλική προεδρία. Έπειτα απ’ όλα όσα έχουν μεσολαβήσει από αυτή την εκπομπή του 2021 και την απόφαση του γαλλικού οικολογικού κόμματος να προσκολληθεί στο «κύμα» του Ζαν-Λικ Μελανσόν, το θέμα του ποιος ήταν ο καταλληλότερος για μια οικολογική υποψηφιότητα έχει ξεπεραστεί.

Άλλωστε ποιον ενδιαφέρουν τέτοιες λεπτομέρειες τον ελληνικό Ιούλιο του ’22 με την ακρίβεια, μια νέα παγκόσμια κρίση και έναν ευρωπαϊκό πόλεμο να συνεχίζεται; Παρ’ όλα αυτά, έχουν τη σημασία τους οι σκέψεις του Κον-Μπεντίτ για ένα ζήτημα που υπερβαίνει τους οικολόγους, τη γαλλική πολιτική σκηνή ή τα στενά εκλογικά σενάρια εδώ κι εκεί.

Ο παλαίμαχος του Μάη του ’68 (μα από χρόνια θιασώτης ενός οικολογικού πραγματισμού που ξεσηκώνει κύματα θυμού στους πιο πιστούς της γενιάς του) αναφέρει κάποια στιγμή τα πολιτικά νησιά και τις μικρότερες πολιτικές νησίδες. Υπάρχουν, ας πούμε, μεσαίου μεγέθους νησιά και διάσπαρτες μικρονησίδες στην πολιτική. Υπονοεί, σαφώς, πως δεν συναντάμε πια μεγάλες πολιτικές στεριές ή ηπείρους.

Υπήρξαν τέτοιες μεγάλες στεριές στο παρελθόν, λ.χ. ο γκολισμός και ο κομμουνισμός στη μεταπολεμική Γαλλία ή έπειτα ο σοσιαλιστικός γαλαξίας του Φρανσουά Μιτεράν. Διαμόρφωσαν τη μεγάλη Ιστορία και όχι απλώς τα μικροεπεισόδια μιας πολιτικής καθημερινότητας. Το γεγονός είναι πως σπανίζουν πια οι μεγάλες πλειοψηφίες που τις χρειάζεται κανείς είτε για να κάνει μεταρρυθμίσεις είτε για να προωθήσει φιλόδοξες ρήξεις και ριζοσπαστικούς μετασχηματισμούς.

Σχολιάζοντας, λοιπόν, τη νίκη (στις εσωτερικές κομματικές εκλογές των οικολόγων) της οικο-φεμινίστριας και ριζοσπάστριας Σαντρίν Ρουσό, ο Κον Μπεντίτ αναγνώρισε ότι πρόκειται για νίκη μέσα σ’ έναν μικρόκοσμο, σε μια περιορισμένη περιοχή της γαλλικής πολιτικής ενδοχώρας. Με ποιον τρόπο όμως οι νησίδες και τα νησιά μπορούν να αντιληφθούν την ιδέα του συμβιβασμού και να εκπροσωπήσουν μεγάλα λαϊκά ρεύματα;

Λέγεται πως μέσα από την έξαρση των πολιτισμικών πολέμων ενός δεξιού και ενός αριστερού «στρατοπέδου» μπορεί να γεννηθεί η μία ή άλλη εκλογική πλειοψηφία για την πολιτική εξουσία. Η ιδέα είναι πως οι συμβιβασμοί είναι χρήσιμοι μόνο στο εσωτερικό κάθε στρατοπέδου και όχι ανάμεσα στα αντίπαλα στρατόπεδα. 

Φεύγοντας τώρα από τις κουβέντες του εβδομηνταπεντάχρονου Κον-Μπεντίτ, υποθέτω ότι η ιδέα της οικοδόμησης μεγάλων «πλειοψηφικών δυναμικών» έχει σήμερα έναν δηλητηριώδη εχθρό. Εχθρός δεν είναι τόσο οι διαφορές στα προγράμματα και στις θέσεις των κομμάτων όσο τα πολιτισμικά χάσματα μεταξύ των ποικίλων ακροατηρίων.

Οι αντιμαχόμενες κοινότητες των οπαδών ασκούν πίεση και έχουν πια τη δύναμη να παραλύουν και να φοβίζουν τους εκπροσώπους, τους βουλευτές, τις επαγγελματικές κομματικές ελίτ. Θρίαμβος της δημοκρατίας, θα αναφωνήσει κανείς. Μήπως δεν είχε γίνει θέμα –ιδίως στα πρώτα «μνημονιακά» χρόνια– η λειψή νομιμοποίηση των επιμέρους αποφάσεων και των πολιτικών επιλογών; Αν οι πολιτικοί πρέπει τώρα να προσέχουν και να υπολογίζουν στα σοβαρά τα συναισθήματα των ανθρώπων της «βάσης», δεν είναι αυτό δημοκρατική πρόοδος, ένα βήμα από τις ολιγαρχίες στις πιο ζωντανές δημοκρατικές κοινότητες του μέλλοντος;

Ας συμφωνήσουμε πως τα συναισθήματα και τα πάθη δεν μπορούν να ξεριζωθούν από την πολιτική. Πάντα η πολιτική διαχειριζόταν σύμβολα, ταυτότητες, μορφές θυμού και εκδοχές λατρείας, συμπάθειες και αντιπάθειες. Δεν ήταν ποτέ αποκλειστικώς προγραμματική και λογική υπόθεση προτάσεων και αριθμημένων σημείων. Σε αυτό έχουν δίκιο όσοι και όσες ασκούν κριτική σε ορισμένες στεγνές και κάπως αφ’ υψηλού εκδοχές ορθολογισμού που ταυτίζουν την πολιτική με το βασίλειο ενός νοικοκυρεμένου κοινού νου.

Όμως το πρόβλημα που επισήμανε ο Κον-Μπεντίτ σε σχέση ιδίως με ορισμένες εκδοχές ριζοσπαστικής πολιτικής (που φυσικά δεν αφορά μόνο αυτές) είναι κάτι άλλο: το πολιτισμικό χάσμα και τα συναισθήματα απέχθειας που καλλιεργούνται μεταξύ των followers στην πολιτική αρένα κάνει εξ ορισμού ισχνή και εύθραυστη τη μεγάλη πλειοψηφία.

Τώρα η ηθική ή πολιτισμική διαφορά και η έκφραση της εναντίωσης γίνεται βασική, αν όχι μοναδική ταυτότητα κάποιου που ασχολείται με το πολιτικό παίγνιο. Η διαφορετικότητα έχει γίνει αυτοσκοπός και από ένα σημείο και μετά μια πηγή απόλαυσης για άτομα και κοινότητες που έχουν χάσει από την οπτική τους την έννοια μιας ενιαίας χώρας, μιας κοινής πατρίδας, μιας συνταγματικής κοινότητας. Και αυτό βλέπουμε σήμερα στην επικράτεια των πολιτικών παθών όπως εκφράζονται υπερτονισμένα και σε παροξυσμό στην ψηφιακή αγορά: τα πολιτισμικά χάσματα και τα αντιθετικά συναισθήματα δεν επιτρέπουν στην πολιτική να μάθει μια κουλτούρα συμβιβασμών. Οι μειοψηφικοί στρατοί ευελπιστούν να γίνουν μεγαλύτεροι, αλλά δεν μπορούν να ονειρευτούν μεγάλες δημοκρατικές πλειοψηφίες.

Φυσικά, λέγεται πως μέσα από την έξαρση των πολιτισμικών πολέμων ενός δεξιού και ενός αριστερού «στρατοπέδου» μπορεί να γεννηθεί η μία ή άλλη εκλογική πλειοψηφία για την πολιτική εξουσία. Η ιδέα είναι πως οι συμβιβασμοί είναι χρήσιμοι μόνο στο εσωτερικό κάθε στρατοπέδου και όχι ανάμεσα στα αντίπαλα στρατόπεδα. Υποτίθεται ότι έτσι, μέσα από την αποδέσμευση των πολιτισμικών συγκρούσεων, θα καλλιεργηθεί το πάθος για την πολιτική και τη δημοκρατία.

Επιτρέποντας όμως στα συναισθήματα και ιδίως σε μια πολιτισμική απέχθεια για τον άλλο να δυναμώσουν και να απλωθούν μέσα στον εκάστοτε «χώρο μας», αυξάνουμε μεν τη συσπείρωση των δικών μας, μα υπονομεύουμε συγχρόνως την αίσθηση της δημοκρατικής κοινότητας. Αποδεχόμαστε, λοιπόν, το ρίσκο να μην μπορούν να γεννηθούν ισχυρές πλειοψηφίες παρά μόνο οριακοί εμπόλεμοι στρατοί μέσα σε θάλασσες αποχής και αδιαφορίας. Μεγάλα τμήματα του πληθυσμού θα είναι «αλλού» και ούτε θα τους αφορούν τα δράματα των κομμάτων και των ανάπηρων πλειοψηφιών.

Μπορούμε όμως να πούμε (και ο Κον-Μπεντίτ το ίδιο ουσιαστικά λέει) πως κανένας «επιμέρους λαός» δεν επαρκεί από μόνος του. Καμιά νησίδα δεν μπορεί να έχει την αξίωση να αλλάξει τη ζωή της πλειονότητας, ιδίως αν περιφρονεί και δεν μπορεί καν να επικοινωνήσει με τους άλλους λαούς, με τα υπόλοιπα νησιά της πολιτικής. Η δημοκρατία είναι ένα αρχιπέλαγος όπου, εκτός από τις μοναδικές ταυτότητες των νησιών της, υπάρχει και η χώρα και ένα κεντρικό πέλαγος που συνδέει μικρές και μεγάλες κοινότητες, επιμέρους σχέδια και λόγους.

Μπορεί η πολιτική των προγραμμάτων να είναι αδύναμη ή θολή για τους ανθρώπους, να απασχολεί περισσότερο τους επαγγελματίες, τους λογογράφους, τα στενά επιτελεία. Έχει όμως κάτι καλό που δεν το διαθέτει καθόλου η πολιτική των ταυτοτήτων και της δημοκρατίας των συναισθημάτων: μπορεί να αναθεωρήσει σημεία, να σβήσει και να προσθέσει, να «ξεχάσει» και να υπερβεί συνθήματα και σχέδια.

Αντιθέτως, η ριζοσπαστικοποίηση των αμοιβαία περιφρονημένων ταυτοτήτων (που στηρίζεται πια κυρίως στην απέχθεια, σε μια πολιτική αναφυλαξία) δεν αφήνει να πέσει τίποτα κάτω και σπανίως αναθεωρεί ή επανεξετάζει επιλογές. Τα πάθη είναι συγκινητικά και ενίοτε μεγαλειώδη, αλλά σπανίως κάνουν αυτοκριτική ή ξανασκέφτονται δύο φορές μια θέση, μια κουβέντα, μια απόφαση.

Στις μέρες μας, που η βεβαιότητα έχει περάσει από τα στέρεα δόγματα στα προσωπικά συναισθήματα με τρόπο βίαιο και συχνά «ανισόρροπο», δεν μπορούμε να το ξεχνάμε αυτό. Κάποτε το πρόβλημα ήταν η τυραννία των συντριπτικών πλειοψηφιών, τώρα κινδυνεύουμε από αλαζονικά νησιά (ή και μικρονησίδες) που φαντάζονται πως μπορούν να υπαγορεύσουν τους όρους τους σε όλους τους υπόλοιπους.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εξέγερση του Μάη του '68 και οι εχθροί της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η εξέγερση του Μάη του '68 και οι εχθροί της

Όταν εκδηλώθηκε, το κίνημα του Μάη του '68 είχε κάποιους αντιπάλους και εχθρούς: το καπιταλιστικό σύστημα, τους φιλελεύθερους πολιτικούς, την Ακροδεξιά, τη Δεξιά του Ντε Γκωλ, το Κέντρο, το Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας, τους διανοουμένους, τα μέσα προπαγάνδας και τα ΜΜΕ όλων αυτών των δυνάμεων.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ