20 χρόνια Facebook: Τα social media είναι πιο δημοφιλή από ποτέ, τα κοινωνικά δίκτυα όμως πεθαίνουν

20 χρόνια Facebook: Τα social media είναι πιο δημοφιλή από ποτέ, τα κοινωνικά δίκτυα όμως πεθαίνουν Facebook Twitter
Tο είδος της κοινωνικής δικτύωσης στην οποία πρωτοστάτησε το Facebook, πλέον εξαφανίζεται. Η πιο προφανής αλλαγή είναι η στροφή προς το βίντεο. Φωτ.: Ricardo Rey
0

ΣΤΙΣ 4 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 20004, ο 19χρονος Μαρκ Ζούκερμπεργκ εγκαινίασε από τον κοιτώνα του στο Χάρβαρντ έναν νέο επικοινωνιακό ιστότοπο: TheFacebook.com.

Το Facebook, όπως έγινε γνωστό αργότερα, ξεπέρασε γρήγορα τα καθιερωμένα τότε κοινωνικά δίκτυα όπως το Friendster και το MySpace και έγινε το μεγαλύτερο στον κόσμο, μια θέση που εξακολουθεί να κατέχει στα 20ά γενέθλιά του. Σήμερα, 3 δισεκατομμύρια άνθρωποι –περίπου το 60% όλων των χρηστών του διαδικτύου– περιηγούνται κάθε μήνα στην ατελείωτη ροή του.

Το Facebook έχει ξεπεράσει τους αντιπάλους του ή τους έχει καταπιεί, όπως έκανε με το Instagram και το WhatsApp. Έξι από τις δέκα εφαρμογές για κινητά με τις περισσότερες λήψεις πέρυσι ανήκαν στη μητρική εταιρεία Meta, η οποία είναι πλέον ο μεγαλύτερος πωλητής διαφημίσεων στον κόσμο μετά την Google. Η χρηματιστηριακή αξία της Meta έχει ξεπεράσει το 1 τρισ. δολάρια – το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους ανέφερε έσοδα ύψους 34 δισ. δολαρίων.

Το Facebook και οι μιμητές του όμως δεν βγάζουν απλώς πολλά χρήματα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι βιώνουν το διαδίκτυο – και ένα σημαντικό μέρος του τρόπου με τον οποίο βιώνουν τη ζωή την ίδια. Πέρυσι, σχεδόν ο μισός χρόνος οθόνης σε κινητά παγκοσμίως (και πάνω από το ένα τέταρτο των ωρών που περνούν στο κινητό) δαπανήθηκε σε κοινωνικές εφαρμογές, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Data.ai.

Μετά την άφιξη ανταγωνιστών όπως το TikTok, που τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη, το Facebook και οι υπόλοιπες πλατφόρμες αναγκάστηκαν να επανεφεύρουν τους εαυτούς τους. Οι πλατφόρμες που ξεκίνησαν ως χώροι αλληλεπίδρασης όπου οι φίλοι μοιράζονται το δικό τους περιεχόμενο, μετατρέπονται σε τηλεοπτικές ροές ψυχαγωγίας, για παθητική κατανάλωση.

Τα δίκτυα έγιναν αυτό που ο Ζούκερμπεργκ και άλλοι αποκαλούν ψηφιακή «πλατεία», στην οποία συζητούνται τα θέματα της ημέρας και διαμορφώνεται η κοινή γνώμη. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν υποδαυλίσει κοινωνικά κινήματα, από το #MeToo και το #BlackLivesMatter μέχρι την αραβική άνοιξη και την εξέγερση στο Καπιτώλιο.

Τώρα, μετά από δύο δεκαετίες εξέλιξης, η «πλατεία» ανασκάπτεται και ξαναχτίζεται. Μετά την άφιξη ανταγωνιστών όπως το TikTok, που τροφοδοτείται από την τεχνητή νοημοσύνη, το Facebook και οι υπόλοιπες πλατφόρμες αναγκάστηκαν να επανεφεύρουν τους εαυτούς τους. Οι πλατφόρμες που ξεκίνησαν ως χώροι αλληλεπίδρασης όπου οι φίλοι μοιράζονται το δικό τους περιεχόμενο, μετατρέπονται σε τηλεοπτικές ροές ψυχαγωγίας, για παθητική κατανάλωση.

Ταυτόχρονα, οι χρήστες μεταφέρουν τις συζητήσεις και τις διαφωνίες τους από τα ανοιχτά δίκτυα σε κλειστές, ιδιωτικές ομάδες και σε πλατφόρμες όπως το WhatsApp και το Telegram. Αυτή η μετακίνηση, με τη σειρά της, θα έχει μεγάλες πολιτικές επιπτώσεις σε μια χρονιά κατά την οποία χώρες που απαριθμούν συνολικά περισσότερο από τον μισό πληθυσμό του πλανήτη, οδηγούνται στις κάλπες.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο δημοφιλή από ποτέ. Ο μέσος χρήστης του διαδικτύου περνούσε πέρυσι σχεδόν δυόμισι ώρες την ημέρα στις κοινωνικές πλατφόρμες, σύμφωνα με την GWI, μια άλλη εταιρεία δεδομένων. Η χρήση αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και δεν έχει επανέλθει στα προ της πανδημίας επίπεδα. Ο συνολικός χρόνος που δαπανάται για τη χρήση κοινωνικών εφαρμογών σε συσκευές Android, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% των τηλεφώνων και tablets παγκοσμίως, έχει αυξηθεί κατά 42% από το 2020, σύμφωνα με την Data.ai.

Αλλά το είδος της κοινωνικής δικτύωσης στην οποία πρωτοστάτησε το Facebook πλέον εξαφανίζεται. Η πιο προφανής αλλαγή είναι η στροφή προς το βίντεο. Η εκρηκτική επιτυχία του TikTok προκάλεσε κύμα αντιγράφων. Η Meta έχει προσθέσει μια λειτουργία βίντεο που ονομάζεται Reels στο Facebook και το Instagram. Παρόμοια προϊόντα έχουν εγκατασταθεί στο Pinterest (Watch), στο Snapchat (Spotlight) και στο YouTube (Shorts). Ο Ίλον Μασκ, ο οποίος αγόρασε το Twitter το 2022 και το μετονόμασε σε X, ισχυρίζεται ότι πλέον πρόκειται για μια πλατφόρμα που άμεση προτεραιότητά της είναι το βίντεο. Από τα 64 λεπτά ημερησίως που ο μέσος Αμερικανός περνούσε πέρυσι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα 40 τα ξόδεψε παρακολουθώντας βίντεο. Πριν από τρία χρόνια ο αντίστοιχος χρόνος ήταν 28 λεπτά.

Ενώ ο όγκος των αναρτήσεων αυξανόταν, τα δίκτυα χρησιμοποιούσαν αλγόριθμους για να δίνουν προτεραιότητα στις αναρτήσεις που είχαν αποδειχθεί δημοφιλείς μεταξύ των φίλων του χρήστη. Τώρα μια νέα φάση έχει ξεκινήσει. Το TikTok αποφάσισε ότι, αντί να μαντεύει τι θα άρεσε στους ανθρώπους με βάση το «κοινωνικό γράφημα» τους, θα χρησιμοποιούσε το «γράφημα ενδιαφερόντων» τους. Και αντί να δείχνει περιεχόμενο που δημιουργήθηκε από άτομα που οι χρήστες ακολουθούσαν, θα τους έδειχνε οτιδήποτε πίστευε ότι θα τους άρεσε. Κάθε άλλη μεγάλη πλατφόρμα ακολούθησε αυτό το παράδειγμα.

Καθώς οι ροές ειδήσεων αποσυνδέονται από το δίκτυο των φίλων, οι χρήστες δημοσιεύουν όλο και λιγότερο προσωπικές αναρτήσεις. Ο μέσος χρήστης είναι πλέον περισσότερο καταναλωτής και οι συζητήσεις έχουν μεταφερθεί εδώ και καιρό σε ιδιωτικές ομάδες. Το 2021 ο ίδιος ο Ζούκερμπεργκ έγραψε ότι, εκτός από τις συζητήσεις στην «κεντρική πλατεία» του Facebook και του Instagram, «οι άνθρωποι θέλουν επίσης όλο και περισσότερο να συνδέονται ιδιωτικά στο ψηφιακό ισοδύναμο του λίβινγκ ρουμ». Ο Άνταμ Μοσέρι, επικεφαλής του Instagram, δήλωσε πέρυσι ότι περισσότερες φωτογραφίες και βίντεο μοιράζονται σε μηνύματα από ό,τι στην κύρια ροή της εφαρμογής.

Οι πλατφόρμες απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τις ειδήσεις, κάτι που έχει γίνει έντονα αισθητό από τα ειδησεογραφικά μέσα, κάποια από τα οποία είχαν χτίσει τις δραστηριότητές τους γύρω από τις πλατφόρμες. Πέρυσι, το ποσό της διαδικτυακής κίνησης που στάλθηκε από το Facebook στις εταιρείες μέσων ενημέρωσης μειώθηκε κατά 48% και από το Χ κατά 27%. Καθώς βλέπουν λιγότερες ειδήσεις στη ροή τους, οι άνθρωποι έχουν λιγότερες πιθανότητες να μοιραστούν ή να σχολιάσουν τις ειδήσεις δημοσίως. Ενώ το 2018 το 26% των ανθρώπων ανέφεραν ότι μοιράζονται ειδησεογραφικά άρθρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τουλάχιστον εβδομαδιαίως, πέρυσι το έκανε μόνο το 19%, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Reuters σε 36 χώρες.

Η μείωση των κοινοποιήσεων και των αναρτήσεων έχει αναδείξει αυτό που το Ινστιτούτο Reuters αποκαλεί «παθητικό καταναλωτή ειδήσεων», ο οποίος βλέπει τις ειδήσεις αλλά δεν τις σχολιάζει, δεν τις μοιράζεται ή δεν ασχολείται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο με αυτές. Στη Βρετανία, το 68% των ενηλίκων θεωρούνται «παθητικοί» καταναλωτές ειδήσεων, ενώ μόνο ένας στους δέκα δημοσιεύει κάτι σχετικά με την επικαιρότητα σε μια τυπική εβδομάδα. Ο υπόλοιπος σκληρός πυρήνας των «ενεργών» συμμετεχόντων στη διαδικτυακή δημόσια σφαίρα είναι άντρες σε εξαιρετικά δυσανάλογο βαθμό, και με πολύ έντονες απόψεις.

Το ένα τρίτο όσων αυτοαποκαλούνται «πολύ» δεξιοί ή αριστεροί εξακολουθούν να συμμετέχουν, ενώ μόνο το 22% των λεγόμενων κεντρώων μπαίνει στον κόπο. Οι πολιτικές διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν λειτουργούν όσο παλιά, καθώς η συζήτηση μετατοπίζεται από τις ανοιχτές πλατφόρμες στις μικρές ομάδες. Οι δαπάνες για διαφημίσεις στο Facebook θα είναι χαμηλότερες σε αυτόν τον εκλογικό κύκλο από ό,τι το 2020, προβλέπει η AdImpact, μια συμβουλευτική εταιρεία, παρόλο που οι συνολικές δαπάνες για πολιτικές διαφημίσεις αναμένεται να αυξηθούν φέτος κατά 30% περίπου.

Με στοιχεία από The Economist

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ