Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά; Facebook Twitter
Το φαινόμενο των μοναχικών θανάτων εμφανίστηκε σε έντονο βαθμό πρώτα στην Ιαπωνία και ονομάστηκε «κοντόκουσι» (kodokushi).
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ημέρες, η El Pais δημοσίευσε μια συγκλονιστική ιστορία που συνέβη στην Ισπανία το περασμένο Σάββατο. Βέβαια, ο χαρακτηρισμός αυτός μπορεί από κάποιους να θεωρηθεί ως μια ακόμα δημοσιογραφική υπερβολή από αυτές που περισσεύουν στις μέρες μας – άλλωστε, ποιο γεγονός μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοιο για να πάρει έναν τόσο δραματικό τόνο και ποιο όχι παραμένει ένα σχεδόν διαχρονικό ερώτημα. Εξαρτάται από το ειδικό βάρος που ο καθένας προσδίδει σε κάτι που συμβαίνει και αναμφισβήτητα από την υποκειμενική μας ματιά. Ας το παραθέσουμε, λοιπόν, όπως ακριβώς συνέβη, ας καταγράψουμε τα στοιχεία ενός ρεπορτάζ που δεν επιδέχεται πολλές διαφορετικές ερμηνείες με βάση την αντικειμενική αλήθεια.

Το περασμένο Σάββατο, στον έκτο όροφο μιας παλιάς, σχεδόν ετοιμόρροπης πολυκατοικίας στη Βαλένθια, στο διαμέρισμα με τον αριθμό 12, βρέθηκε από έναν εντελώς τυχαίο λόγο το πτώμα ενός ηλικιωμένου άνδρα σε πλήρη αποσύνθεση. Τον έλεγαν Αντόνιο Φαμόσο, ήταν ντυμένος κανονικά, όχι με πρόχειρα ρούχα. Το πτώμα του ήταν περιτριγυρισμένο από νεκρά περιστέρια και έντομα και το σκηνικό ήταν δυσώδες. Ο Αντόνιο ήταν 86 χρόνων, χωρισμένος εδώ και τρεις δεκαετίες, ζούσε μόνος και είχε δυο παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι.

Το φαινόμενο των μοναχικών θανάτων εμφανίστηκε σε έντονο βαθμό πρώτα στην Ιαπωνία και ονομάστηκε «κοντόκουσι» (kodokushi), αλλά γρήγορα εξαπλώθηκε σε πολλές άλλες χώρες στην Ευρώπη και την Αμερική.

Η εφημερίδα φυσικά παρέθεσε τα σχόλια των γειτόνων· ήταν παρόμοια με αυτά που ακούμε συχνά στα δημοσιογραφικά ρεπορτάζ: ο Αντόνιο ήταν ένας ήσυχος ευγενικός άνθρωπος, δεν είχε προκαλέσει ποτέ καμία ένταση στη γειτονιά, έλεγε σε όσους συναντούσε ένα χαμηλόφωνο «γεια» και η παρουσία του δεν έκανε ιδιαίτερη αίσθηση. Το ίδιο ρεπορτάζ παρέθετε μαρτυρίες γειτόνων οι οποίοι έλεγαν ότι νόμιζαν πως ο Αντόνιο είχε μεταφερθεί σε κάποιο γηροκομείο. Έτσι εξηγούσαν την απουσία του, η οποία μέτραγε δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια! Για δεκαπέντε χρόνια κανένας δεν τον έψαξε.

Υπάρχουν, προφανώς, εύλογες απορίες. Πώς και δεν τον αναζητούσαν οι εταιρείες ρεύματος, ύδρευσης, τηλεφωνίας ή ακόμα και οι συνένοικοί του στην πολυκατοικία για τα κοινόχρηστα; Η απάντηση είναι ότι είχε συνδέσει τους λογαριασμούς στην τράπεζα και από εκεί έπαιρναν οι εταιρείες κανονικά κάθε μήνα τα ποσά που του χρέωναν. Υπάρχει και μια δεύτερη απορία: πώς τόσο καιρό δεν υπήρξαν δυσάρεστες οσμές, ώστε να προκληθεί το ενδιαφέρον των ανθρώπων των διπλανών διαμερισμάτων; Η απάντηση είναι ότι στο σπίτι ένα παράθυρο ήταν ανοικτό και από εκεί έφευγαν οι δυσάρεστες οσμές. Από αυτό το ανοιχτό παράθυρο εντοπίστηκε το πτώμα από ένα υδραυλικό που είχε κληθεί για να λύσει ένα πρόβλημα στην πολυκατοικία.

Ο Αντόνιο είχε οικογένεια, παιδιά, είχε μια ζωή η οποία σταμάτησε πριν από δεκαπέντε χρόνια, όμως κανένας δεν αντιλήφθηκε ότι αυτό συνέβη. Το φαινόμενο των μοναχικών θανάτων εμφανίστηκε σε έντονο βαθμό πρώτα στην Ιαπωνία και ονομάστηκε «κοντόκουσι» (kodokushi), αλλά γρήγορα εξαπλώθηκε σε πολλές άλλες χώρες στην Ευρώπη και την Αμερική. Έχουν γραφτεί εκατοντάδες χιλιάδες ιστορίες για ανάλογα περιστατικά, πρόκειται για ένα φαινόμενο που εντάθηκε για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, που έχουν αναλυθεί πολλές φορές και εστιάζουν στον σύγχρονο τρόπο ζωής, στην αλλαγή του μοντέλου των οικογενειών κ.λπ.

Αναζήτησα σε πολλές διαφορετικές πηγές στοιχεία για τους ανθρώπους, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, που ζουν μόνοι τους στη χώρα μας. Δεν βρήκα πολλά. Ανάμεσα σε αυτά που εντόπισα ήταν μια αναφορά του καθηγητή Ψυχιατρικής και διευθυντή της Α’ Πανεπιστημιακής Ψυχιατρικής Κλινικής, Αντώνη Πολίτη, σε εκδήλωση που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη. Το διατύπωσε με ερωτηματικό τρόπο: «Γνωρίζετε πόσοι άνθρωποι στην τρίτη ηλικία είναι μόνοι τους στην Ευρώπη; Είκοσι εννιά τοις εκατό. Γνωρίζετε πόσοι ηλικιωμένοι στην Ελλάδα είναι μόνοι τους αυτή τη στιγμή; Είκοσι έξι τοις εκατό».

Το ζητούμενο, προφανώς, δεν είναι να αναλυθούν τα αίτια για την εμφάνιση και κυρίως τη μεγέθυνση αυτού του φαινομένου. Άλλωστε, αυτά έχουν αναφερθεί και στη χώρα μας και, αρκετά χρόνια νωρίτερα, στο εξωτερικό. Οι συνθήκες που το προκαλούν δεν αλλάζουν, αυτό που μπορεί να αλλάξει είναι να βρεθούν τρόποι να περιοριστούν κατά το δυνατό θάνατοι όπως αυτός του Αντόνιο σε διαμέρισμα πολυκατοικίας στη Βαλένθια. Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι δεν υπάρχει κάποια κρατική μέριμνα για τους ανθρώπους που ζουν μόνοι. Εξάλλου, ενδιαφέρον από κρατικές υπηρεσίες δεν υπάρχει και σε πολλά διαφορετικά επίπεδα για ανθρώπους που έχουν απόλυτη ανάγκη. Τουλάχιστον ας μιλήσουμε γι’ αυτά, ας μπουν στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα. Η δική μας Βαλένθια μπορεί να είναι στα Πατήσια ή στο Περιστέρι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ