Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας

Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας Facebook Twitter
Έτσι και βγεις από την πόρτα σου, η ζωή σου αρχίζει να παρακολουθείται.
0


ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ,
επισκέπτης σε φιλικό σπίτι, εντόπισα στη βιβλιοθήκη μια βιντεοκασέτα που στη ράχη της είχε την επιγραφή «Πυρκαγιά 2003». Σχημάτισα τη χειρότερη γνώμη για τον γονιό του οικοδεσπότη μου. Ο τόπος του καιγόταν κι εκείνος, αντί να ριχτεί στη μάχη της κατάσβεσης, στεκόταν με την κάμερα «επ’ ώμου, αρμ!». Ποια χρησιμότητα να ’χε άραγε αυτή η βιντεοκασέτα; Θα καθόταν κάποιο βράδυ μετά από χρόνια στον καναπέ του για να δει το έργο «Πυρκαγιά 2003»;

Αυτά, στον παλιό κόσμο. Τέτοιες συμπεριφορές ήταν σπάνιες, γι’ αυτό κι έκαναν εντύπωση. Τώρα όμως ο καθένας κυκλοφορεί κι οπλοφορεί. «Το smartphone είναι συνέχεια του χεριού τους», για να παραφράσω και τον Ρίτσο. Σήμερα υπάρχουν χιλιάδες ή εκατομμύρια βιντεάκια με θέμα «Πυρκαγιά 2025». Σύμφωνα με την τρεχάμενη ηθική, μπορείς να βιντεοσκοπείς τα πάντα και τους πάντες. Από μια πυρκαγιά μέχρι το εγκεφαλικό μιας ηλικιωμένης τραγουδίστριας επί σκηνής. Κι όλα αυτά δεν καταντάνε σκονισμένες βιντεοκασέτες σε κάποιο ράφι, μα δημοσιοποιούνται αμέσως μέσα από εκατομμύρια κανάλια, εκατομμύρια ιδιωτικές τηλεοράσεις της παλάμης.

Οι κάμερες είναι πανταχού παρούσες, ολοφάνερες, και επιμένουμε και τολμάμε να ζούμε τη ζωή μας ενώπιόν τους. Ξεφτιλίστηκε το επάγγελμα του χαφιέ. Η εξουσία δεν χρειάζεται πια να πληρώνει χαφιέδες.

Καθημερινά είμαστε εκτεθειμένοι σε εκατοντάδες κάμερες, κινητές ή ακίνητες. Η ζωή μας έχει πάψει να είναι ταινία μας και τσακίζεται στα βιντεάκια των άλλων. Έτσι και βγεις από την πόρτα σου, η ζωή σου αρχίζει να παρακολουθείται. Αλλά και πριν βγεις, πολύ πιθανό να ηχογραφείται. Ό,τι κάνεις κι ό,τι ζεις καταγράφεται. Και μη μας πεις μετά «εγώ δεν». Τα ξέρουμε όλα. Αφού σε είδαμε!

Όλα αυτά τα βιντεάκια στον παλιό κόσμο δεν θα μπορούσαμε καν να τα πάμε στο δικαστήριο, αφού θα απορρίπτονταν ως παρανόμως αποκτηθέντα αποδεικτικά μέσα, μια και τραβιούνται χωρίς τη συναίνεση των εικονιζόμενων. Σήμερα, όμως, η ψηφιακή δικονομία δεν έχει κανόνες.

Τις τελευταίες μέρες άπειρη ψηφιακή χολή χύθηκε για έναν διάσημο ηθοποιό που, οδηγώντας, πήρε παραμάζωμα αυτοκίνητα και αυλότοιχους, προξενώντας μεγάλες υλικές ζημιές, μα ευτυχώς κανέναν τραυματισμό ή θάνατο ανθρώπου ή ζώου. Οι κάμερες του δρόμου τον εντόπισαν και όλα πήραν τον δρόμο τους – ασφαλιστικές εταιρείες, αστυνομία, Δικαιοσύνη. Η είδηση θα σταματούσε εδώ, αφού δεν παρουσιάζει περαιτέρω ενδιαφέρον. Είτε λόγω μέθης είτε εξαιτίας ενός αιφνίδιου προβλήματος υγείας, αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε οποιονδήποτε οδηγό, άσημο ή διάσημο.

Έλα όμως που η είδηση αυτή συνοδευόταν από τα περίφημα βιντεάκια-τεκμήρια ότι ο οδηγός λίγες ώρες πριν γλεντοκοπούσε! Όσο περισσότερα βιντεάκια κατετίθεντο στην ψηφιακή έδρα, τόσο περισσότερο φούντωνε και ωρυόταν το δικαστικό σώμα. Θυμός αλλά και φθόνος μαζί για το ανελέητο γλεντοκόπημα-προπαρασκευαστική ενέργεια του εγκλήματος.

Κανένα ΜΜΕ δεν είχε στείλει συνεργείο για να καλύψει τη γιορτή τσικουδιάς στις Κουκουβάουνες. Όπως επίσης κανένα ΜΜΕ δεν έστελνε συνεργείο για να καλύπτει διάφορα «κορωνοπάρτι» τον καιρό της καραντίνας. Ούτε κανένας αδέκαστος δημοσιογράφος μάς βάζει κρυφές κάμερες. Οι κάμερες είναι πανταχού παρούσες, ολοφάνερες, και επιμένουμε και τολμάμε να ζούμε τη ζωή μας ενώπιόν τους. Ξεφτιλίστηκε το επάγγελμα του χαφιέ. Η εξουσία δεν χρειάζεται πια να πληρώνει χαφιέδες. Είμαστε χαφιέδες ο ένας του άλλου, ακόμα και του εαυτού μας.

Τα περασμένα Χριστούγεννα βρέθηκα ένα μεσημέρι στο Σύνταγμα. Κόσμος πολύς. Όλοι μ’ ένα τζάμι στο χέρι, να στοχεύουν την παρέα τους ή τον εαυτό τους, με φόντο πάντα το δέντρο. Ο άξαφνος ήλιος του Δεκέμβρη στραφτάλιζε πάνω στα αμέτρητα τζάμια, έτσι που η πλατεία έμοιαζε ένα απέραντο χωράφι με φωτοβολταϊκά. Μα όλος ο κόσμος πια μοιάζει χωράφι με φωτοβολταϊκά, σκέφτηκα. Και θυμήθηκα που είκοσι χρόνια πριν διαδηλώναμε για κάτι κάμερες κι ένα ζέπελιν που παρακολουθούσαν τη ζωή μας για κάποιους μήνες μόνο. Και χαμογέλασα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ