Υποχώρηση καταγράφουν οι μετοχές των κατασκευαστών πολυτελών ρολογιών στην Ελβετία, μεταξύ των οποίων η Richemont (CFR.S) και η Swatch (UHR.S), στον απόηχο της απόφασης του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς ύψους 39% στις ελβετικές εισαγωγές.
Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει αναταράξεις στον κλάδο, ο οποίος ήδη δοκιμάζεται από την ενίσχυση του ελβετικού φράγκου και τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης. Το 2024, η Ελβετία εξήγαγε ρολόγια αξίας 26 δισ. φράγκων (33 δισ. δολαρίων), ωστόσο οι φετινές εξαγωγές κινούνται προς τα χαμηλότερα επίπεδα από την πανδημία του 2020.
«Ο αντίκτυπος των αμερικανικών δασμών, εάν παραμείνουν στο 39%, θα μπορούσε να είναι καταστροφικός για πολλές μάρκες στην Ελβετία», δήλωσε ο Jean-Philippe Bertschy, αναλυτής της Vontobel.
Οι μετοχές της Richemont και της Swatch υποχωρούσαν περίπου 1% στις 9 το πρωί της Δευτέρας, ανακάμπτοντας ελαφρώς μετά από πτώση έως και 3,4% και 5% αντίστοιχα στις αρχές της συνεδρίασης.
Ο Bertschy συνέδεσε την ήπια ανάκαμψη με τις ελπίδες ότι η ελβετική κυβέρνηση θα επιτύχει πιο ευνοϊκή συμφωνία. Οι νέοι δασμοί αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από τις 7 Αυγούστου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Swatch, Nick Hayek, κάλεσε την πρόεδρο της Ελβετίας Karin Keller-Sutter να συναντηθεί με τον Τραμπ για να συζητήσουν το ζήτημα.
«Οι δασμοί μπορούν να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή λόγω της απρόβλεπτης κυβέρνησης Τραμπ», δήλωσε ο Georges Mari, συνιδιοκτήτης της επενδυτικής εταιρείας Rossier, Mari & Associates με έδρα τη Ζυρίχη, η οποία κατέχει μετοχές της Swatch. Όπως πρόσθεσε, είναι «αδύνατο να γίνει μια σοβαρή πρόβλεψη».
Σήμερα Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα συναλλαγών μετά την ανακοίνωση των νέων δασμών, καθώς την Παρασκευή οι χρηματιστηριακές αγορές στην Ελβετία παρέμειναν κλειστές λόγω της Εθνικής Ημέρας της χώρας.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν τη σημαντικότερη ξένη αγορά για τα ελβετικά ρολόγια, απορροφώντας το 16,8% των εξαγωγών, αξίας περίπου 4,4 δισ. φράγκων, σύμφωνα με την Ομοσπονδία της Ελβετικής Βιομηχανίας Ρολογιών.
Η Richemont, η οποία πραγματοποιεί περίπου το 32% των ετήσιων εσόδων της από την κατηγορία ρολογιών, εκτιμάται ότι έχει έκθεση λίγο κάτω από το 10% της δραστηριότητάς της στην αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με αναλυτές της Jefferies.
Όσον αφορά τη Swatch, το 18% των πωλήσεών της για το 2024 προήλθε από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Διευθύνων Σύμβουλός της είχε δηλώσει ότι η εταιρεία αύξησε τις τιμές κατά 5% μετά την πρώτη ανακοίνωση δασμών τον Απρίλιο.
Με πληροφορίες από Reuters