Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει την επιβολή δασμών σε αμερικανικά αεροσκάφη Boeing, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πακέτου μέτρων κατά των ΗΠΑ, σε περίπτωση αποτυχίας των εμπορικών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Κομισιόν έχει ετοιμάσει λίστα προϊόντων αξίας περίπου 100 δισ. ευρώ που ενδέχεται να επιβαρυνθούν με νέους δασμούς, με το σχετικό κατάλογο να κοινοποιείται εντός της εβδομάδας στα κράτη-μέλη της Ένωσης.
Η πρωτοβουλία εντάσσεται στην απάντηση της Ε.Ε. στη μονομερή επιβολή δασμών που ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ – συμπεριλαμβανομένου ενός 25% φόρου σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και μέταλλα και ενός καθολικού δασμού 20% σε σχεδόν όλες τις εξαγωγές της Ε.Ε., που προς το παρόν εφαρμόζεται σε μειωμένο συντελεστή 10% έως τον Ιούλιο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus, Γκιγιόμ Φορί, είχε εκφράσει δημοσίως τη στήριξή του στην πιθανή επιβολή αντίμετρων εναντίον της Boeing, εφόσον οι διαβουλεύσεις με τις ΗΠΑ δεν οδηγήσουν σε απεμπλοκή. «Εάν οι διαπραγματεύσεις δεν οδηγήσουν σε θετικό αποτέλεσμα, τότε θεωρούμε λογικό να υπάρξει επιβολή αμοιβαίων δασμών στον τομέα των αεροσκαφών», ανέφερε χαρακτηριστικά από εκδήλωση στο Παρίσι.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει την αποστολή εγγράφου προς την Ουάσινγκτον εντός της εβδομάδας, προτείνοντας τη μείωση εμπορικών και μη εμπορικών φραγμών και την ενίσχυση των ευρωπαϊκών επενδύσεων στις ΗΠΑ, ως βάση για επανεκκίνηση των συνομιλιών. Ωστόσο, ευρωπαϊκές πηγές εκφράζουν απαισιοδοξία για τη δυνατότητα επίτευξης συμβιβασμού, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των αμερικανικών δασμών αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ.
Το εμπορικό ισοζύγιο Ε.Ε.-ΗΠΑ, που το 2023 παρουσίασε πλεόνασμα 48 δισ. ευρώ υπέρ της Ευρώπης, συνεχίζει να αποτελεί σημείο τριβής, με την Ουάσινγκτον να εξετάζει νέες εμπορικές έρευνες που ενδέχεται να αυξήσουν περαιτέρω το εύρος των ευρωπαϊκών αγαθών που θα επιβαρυνθούν.
Η διαμάχη Airbus-Boeing, που κρατά σχεδόν δύο δεκαετίες, αναζωπυρώνεται, απειλώντας την εύθραυστη εμπορική ισορροπία μεταξύ δύο εκ των μεγαλύτερων εμπορικών εταίρων στον πλανήτη.
Με πληροφορίες από Bloomberg