Η βιογραφία "Gwyneth: The Biography" της Έιμι Οντέλ για την Γκουίνεθ Πάλτροου φωτίζει άγνωστα επεισόδια της διαδρομής της βραβευμένης με Όσκαρ ηθοποιού - από την πειθαρχημένη παιδική ηλικία και τα πρώτα δάνεια, μέχρι τις συγκρούσεις με τον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν και την καλλιτεχνική αντιζηλία με την Γουινόνα Ράιντερ.
Μέσα από περισσότερες από 200 συνεντεύξεις με πρόσωπα που γνώρισαν ή συνεργάστηκαν με την Γκουίνεθ Πάλτροου, η Έιμι Οντέλ σκιαγραφεί την άνοδο της Αμερικανίδας ηθοποιού από την «βασιλική οικογένεια του Χόλιγουντ» - ως κόρη της Μπλάιθ Ντάνερ και του σκηνοθέτη Μπρους Πάλτροου - μέχρι την επιχειρηματική αυτοκρατορία ευεξίας Goop. Το βιβλίο, στο οποίο η ίδια η Πάλτροου δεν συμμετείχε, αποκαλύπτει για πρώτη φορά εσωτερικά επεισόδια από την καριέρα και τις προσωπικές της σχέσεις που σημάδεψαν τη διαδρομή της. Παρακάτω, έντεκα από τις σημαντικότερες αποκαλύψεις, όπως τις αξιολόγησε το Variety.
1. Ο πατέρας της εξοργίστηκε όταν υπέγραψε με μάνατζερ που εκπροσωπούσε τον άγνωστο τότε Κέβιν Σπέισι
Μετά την αποφοίτησή της από το λύκειο το 1990, η νεαρή Πάλτροου ανέβηκε στη σκηνή για μια θεατρική παραγωγή του The Adventures of Huckleberry Finn, κερδίζοντας το ενδιαφέρον της μάνατζερ ταλέντων Τζόαν Χόροβιτς. Η Χόροβιτς, που τότε εκπροσωπούσε και τον πρωτοεμφανιζόμενο Κέβιν Σπέισι, πρότεινε να την αναλάβει.
Η Πάλτροου ενθουσιάστηκε, όμως ο πατέρας της αντέδρασε οργισμένα: ήλπιζε ότι η κόρη του θα ξεκινούσε πανεπιστημιακές σπουδές στο UC Santa Barbara. Παρόλ’ αυτά, η Χόροβιτς προχώρησε, εξασφαλίζοντας στην Πάλτροου ατζέντη στο Creative Artists Agency - το ίδιο πρακτορείο που εκπροσωπούσε και τον πατέρα της.
2. Δανείστηκε 20 δολάρια από συμπρωταγωνιστή - και δεν τα επέστρεψε ποτέ
Λίγο καιρό μετά τα γυρίσματα της ταινίας Flesh and Bone (1993), η Πάλτροου εργαζόταν ως σερβιτόρα στη Σάντα Μόνικα. Την περίοδο εκείνη, συνάντησε τον συμπρωταγωνιστή της στην τηλεταινία High (1989), Τιάγκι Σβαρτς, και του ζήτησε δανεικά.
«Ο μπαμπάς μου είναι έξαλλος μαζί μου, με αναγκάζει να δουλεύω και δεν μου δίνει λεφτά», του είπε. Ο Σβαρτς της έδωσε 20 δολάρια - ένα χρέος που, όπως αστειεύεται σήμερα, δεν του αποπληρώθηκε ποτέ: «Λέω στους φίλους μου ότι η Γκουίνεθ Πάλτροου μου χρωστάει είκοσι δολάρια. Τι επιτόκιο να της ζητήσω;».
3. Επέλεξε το Seven αντί του Feeling Minnesota - λόγω του Μπραντ Πιτ
Όταν της προσφέρθηκαν δύο ρόλοι, ένας δίπλα στον Κιάνου Ριβς και ένας στον Μπραντ Πιτ, η Πάλτροου ρώτησε τη φίλη της: «Με ποιον θέλεις να βγεις ραντεβού;». Η απάντηση ήταν καθοριστική. Η Πάλτροου είπε τελικά το «ναι» στο Seven και ξεκίνησε τη σχέση της με τον Πιτ, που κράτησε από το 1994 μέχρι το 1997. Το Feeling Minnesota το ανέλαβε τελικά η Κάμερον Ντίαζ.
4. Η ξεχασμένη οντισιόν με τον Γουάινσταϊν - και γιατί την απέρριψε
Η Πάλτροου πέρασε από οντισιόν για την ταινία The Prince of Jutland (γνωστή και ως Royal Deceit) σε σουίτα ξενοδοχείου του Μπέβερλι Χιλς, παρουσία του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν και της παραγωγού Μέριλ Πόστερ. Αν και ήταν μια από τις πρώτες της επαφές με τον ισχυρό παραγωγό, ο Γουάινσταϊν αποφάσισε να μην της δώσει τον ρόλο - όχι για λόγους υποκριτικής, αλλά γιατί ο χαρακτήρας περιλάμβανε σκηνές γυμνού και η Γκουίνεθ του φαινόταν «καλό κορίτσι». Το καστ τελικά περιλάμβανε Κρίστιαν Μπέιλ, Κέιτ Μπέκινσεϊλ και Έλεν Μίρεν.
5. Ο Γουάινσταϊν της επέβαλε Gucci για τα VMA - εκείνη φόρεσε παντελόνι
Στα βραβεία MTV VMA του 1996, ο Χάρβεϊ Γουάινσταϊν ήθελε η Πάλτροου να τραβήξει τα φώτα. Πίεσε την ομάδα της να φορέσει κάτι σέξι από τη συλλογή του Τομ Φορντ για την Gucci. Εκείνη επέλεξε κόκκινο βελούδινο παντελόνι με 1970s αισθητική - μια εμβληματική εμφάνιση που εξόργισε τον Γουάινσταϊν, αλλά τελικά πέρασε στην ιστορία της μόδας.
6. Ο Γουάινσταϊν εξοργίστηκε που η Πάλτροου δεν προτάθηκε για Όσκαρ με την «Έμμα»
Όταν ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των Όσκαρ του 1996, η Πάλτροου τηλεφώνησε στον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν, καθώς δεν είχε προταθεί για την ερμηνεία της στην ταινία Έμμα. Ο παραγωγός, έξαλλος, φέρεται να επανέλαβε δυνατά: «Η Γκουίνεθ Πάλτροου έπεσε θύμα ληστείας».
Σύμφωνα με τη βιογραφία, το προσωπικό της Miramax δεν κατάλαβε αμέσως για ποιο θέμα μιλούσε. Εκείνη την περίοδο η εταιρεία είχε ρίξει όλο της το βάρος στην καμπάνια του Άγγλου Ασθενή, που ήταν υποψήφιος για 12 βραβεία, καθώς και του Sling Blade. Δεν θεωρούσαν την Έμμα βασικό χαρτί της σεζόν. Παρ’ όλα αυτά, η έντονη αντίδραση του Γουάινσταϊν υποδήλωνε ότι ίσως είχε υποσχεθεί στην Πάλτροου μια υποψηφιότητα που δεν πραγματοποιήθηκε.
7. Η Πάλτροου φέρεται να απέκλεισε τον Ράσελ Κρόου από ρόλο εραστή λόγω παλιότερης σχέσης τους
Για την ταινία A Perfect Murder του 1998, ριμέικ του Dial M for Murder του Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο σκηνοθέτης Άντι Ντέιβιντ σκεφτόταν να επιλέξει τον Ράσελ Κρόου για τον ρόλο του εραστή της ηρωίδας που υποδυόταν η Πάλτροου. Εκείνη όμως φέρεται να μπλόκαρε την επιλογή.
«Νομίζω ότι είχαν μια σχέση και δεν ήθελε να τον έχει στην ταινία», είπε ο Ντέιβιντ στη βιογράφο. Τον ρόλο τελικά ανέλαβε ο Βίγκο Μόρτενσεν, ενώ ο Μάικλ Ντάγκλας, στενός φίλος της οικογένειας Πάλτροου, ενσάρκωσε τον δολοπλόκο σύζυγο.
8. Η αλήθεια πίσω από τη φήμη ότι έκλεψε το Shakespeare in Love από την Γουινόνα Ράιντερ
Μια επίμονη φήμη στο Χόλιγουντ θέλει την Πάλτροου να είδε πρώτη φορά το σενάριο του Shakespeare in Love στο σπίτι της φίλης της, Γουινόνα Ράιντερ, και να διεκδίκησε τον ρόλο αμέσως μετά. Όπως λέγεται, το βρήκε στο τραπεζάκι του σαλονιού, το ξεφύλλισε, και αποφάσισε να το «κλέψει».
Η βιογραφία, ωστόσο, απορρίπτει αυτό το σενάριο. Σύμφωνα με την Έιμι Οντέλ, η Πάλτροου είχε ήδη λάβει το σενάριο απευθείας, καθώς ο σκηνοθέτης Τζον Μάντεν ενδιαφερόταν να συνεργαστεί μαζί της από την εποχή της ταινίας Golden Gate (1994), όπου είχε δώσει οντισιόν. Παρ’ όλα αυτά, η Γκουίνεθ αρχικά το απέρριψε, χωρίς καν να το διαβάσει ολόκληρο.
Ο παραγωγός Πολ Γουέμπστερ, όταν πληροφορήθηκε την άρνησή της, τη συνάντησε και της είπε: «Πρόκειται για ένα απίστευτο σενάριο που έχει επεξεργαστεί ο Τομ Στόπαρντ, με σκηνοθεσία του Μάντεν. Είναι ένας σπουδαίος ρόλος - δεν καταλαβαίνω γιατί τον απορρίπτεις». Η Πάλτροου απάντησε: «Δεν το έχω διαβάσει. Δεν ξέρω καν για τι πράγμα μιλάς». Έτσι, ο Γουέμπστερ της έδωσε ξανά το σενάριο και εκείνη τελικά αποδέχθηκε τον ρόλο της Βαϊόλα, που της χάρισε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.
Πολλές εκδοχές για το πώς κατέληξε στην ταινία έχουν ακουστεί. Σύμφωνα με έναν άλλον μάρτυρα, η Πάλτροου απέρριψε το σενάριο πριν το διαβάσει, και το ξαναείδε αργότερα, πιθανώς μετά από ενθάρρυνση. Το όνομα της Γουινόνα Ράιντερ είχε επίσης συζητηθεί για τον ρόλο, και όπως λέει ο Γουάινσταϊν, «η Γκουίνεθ την είχε συστήσει». Παρόλο που εκτιμούσε τη Ράιντερ, ο παραγωγός δήλωσε στη βιογράφο: «Είχα στο μυαλό μου τη Γκουίνεθ και είπα ότι δεν θα έκανα την ταινία χωρίς αυτήν».
9. Η Πάλτροου ήθελε να αυξήσει τα κέρδη της - αυτός ήταν εν μέρει ο λόγος που απομακρύνθηκε από τη Miramax
Σύμφωνα με τη βιογραφία, στο τέλος των γυρισμάτων της ταινίας Proof (2005), η Πάλτροου ζήτησε συνάντηση με τον Γουάινσταϊν και απαίτησε να παρίσταται και ένας παραγωγός. Εκείνη την εποχή, η παραγωγός θεώρησε πως απλώς υπήρχε ένταση μεταξύ των δύο. Όταν όμως, το 2016, αποκαλύφθηκε δημόσια η σεξουαλική παρενόχληση που είχε υποστεί η Πάλτροου από τον Γουάινσταϊν, αναρωτήθηκε αν υπήρχε άλλος λόγος που της είχε ζητηθεί να είναι παρούσα.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η Πάλτροου αποκάλυψε ότι ήταν έγκυος - μια στιγμή που, όπως όλα δείχνουν, λειτούργησε ως καμπή στην απόφασή της να αποστασιοποιηθεί από μια καριέρα στενά δεμένη με τον παραγωγό και τη Miramax.
«Είχα ένα πολύ σκληρό αφεντικό για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας μου στη Miramax», έχει δηλώσει η ίδια. «Και σκέφτεσαι: δεν ξέρω αν αυτό είναι το κάλεσμά μου».
Η βιογραφία παραθέτει και μια διαφορετική ερμηνεία. «Ένας φίλος της από εκείνη την περίοδο το θυμόταν αλλιώς: “Ήθελε να βγάλει πολλά χρήματα. Η Γκουίνεθ είχε μεταμορφωθεί από μια φιλική, προσιτή νεοφερμένη σε μια σταρ που σκεφτόταν εμπορικά. Είχε γίνει ‘λεφτά, λεφτά, λεφτά’. Νομίζω ότι πάντα ήταν κάπως έτσι. Ο πατέρας της της το είχε περάσει αυτό”».
Ο ίδιος ο Γουάινσταϊν, σύμφωνα με το βιβλίο, θυμόταν ότι ο προϋπολογισμός για κάθε ταινία της Miramax δεν ξεπερνούσε τα 25 εκατ. δολάρια, ενώ η Πάλτροου άξιζε 10 εκατ. «Αν της τα δίναμε, περιοριζόταν σημαντικά η παραγωγή της ταινίας. Με κάποιον τρόπο, η επιτυχία της ξεπέρασε την έννοια του ανεξάρτητου κινηματογράφου».
10. Η Goop προκάλεσε σάλο - αλλά ούτε η Πάλτροου ούτε οι επενδυτές ανησύχησαν
Τα μέλη και οι επενδυτές της Goop, της εταιρείας ευεξίας και lifestyle που ίδρυσε η Πάλτροου, δεν πτοήθηκαν από τις διαμάχες που προκάλεσαν οι συμβουλές υγείας της εταιρείας - ακόμη κι αν αυτές χαρακτηρίστηκαν παραπλανητικές ή ψευδοεπιστημονικές.
Σύμφωνα με τη βιογραφία, η Πάλτροου προέτρεπε την ομάδα της να αντιμετωπίζει τις αντιδράσεις με το επιχείρημα πως «στόχος δεν είναι να δώσουμε οριστικές απαντήσεις, αλλά να πυροδοτήσουμε σκέψη και διάλογο».
«Ούτε η Γκουίνεθ, ούτε το διοικητικό συμβούλιο της Goop, ούτε οι επενδυτές ανησυχούσαν», σημειώνεται χαρακτηριστικά. «Αυτό την ενθάρρυνε να προχωρήσει την επιχείρηση. Έλεγε: ‘Θα ερευνήσω πράγματα, θα προτείνω πράγματα - αν προτιμάτε την παραδοσιακή προσέγγιση, πηγαίνετε στον γιατρό σας. Αυτό δεν θα το κάνω εγώ. Δεν θα σας πω να κάνετε εξετάσεις’», ανέφερε πρώην στέλεχος της εταιρείας. Η Goop, σύμφωνα με την ίδια πηγή, απευθυνόταν σε όσους ήθελαν να ακούσουν τη φωνή της Γκουίνεθ - και όχι συμβατικές ιατρικές απόψεις.
11. Η Πάλτροου επιστρέφει στην υποκριτική - για να ενισχύσει την Goop
Παρότι κάποτε είχε δηλώσει κατηγορηματικά ότι δεν θα επιστρέψει στην υποκριτική, η Πάλτροου πρωταγωνιστεί στη νέα αθλητική δραμεντί Marty Supreme, δίπλα στον Τιμοτέ Σαλαμέ.
Όπως σημειώνεται στη βιογραφία, η απόφασή της αυτή έχει και επικοινωνιακή λογική. «Όταν το φθινόπωρο του 2024 διέρρευσαν παπαρατσικές φωτογραφίες του Σαλαμέ να φιλάει την Πάλτροου σε μια σκηνή, ήταν μια χρήσιμη αντιπερισπαστική κίνηση, σε μια περίοδο που κυριαρχούσαν τα δημοσιεύματα για τις μαζικές απολύσεις στην Goop».
Η νέα της ενασχόληση φαίνεται πως την έκανε να αγαπήσει ξανά την υποκριτική, όμως - όπως αναφέρεται στο βιβλίο - γνώριζε καλά ότι η αυξημένη προβολή θα είχε και έναν πολύ πρακτικό στόχο: θα ενίσχυε τις πωλήσεις της Goop.
Με πληροφορίες από Variety