Εικονικά τσιγάρα, πραγματικοί κίνδυνοι: Πώς η καπνοβιομηχανία στοχεύει τους νέους μέσα στο metaverse

Εικονικά τσιγάρα, πραγματικοί κίνδυνοι: Πώς η καπνοβιομηχανία στοχεύει τους νέους μέσα στο metaverse Facebook Twitter
0

Στο εικονικό σύμπαν του metaverse, ομάδες avatar συναντιούνται σε ψηφιακά μπαρ, κρατώντας τσιγάρα και vape. Μια εικόνα που θυμίζει εποχές πριν τις απαγορεύσεις, με τη διαφορά ότι δεν πρόκειται για φωτογραφία, αλλά για ανάρτηση στα social media. Το κάπνισμα έχει επανέλθει στην "κανονικότητα", απλώς συμβαίνει πλέον σε έναν κόσμο όπου δεν ισχύει καμία νομοθεσία.

Αυτό αποκαλύπτει η έκθεση της πρωτοβουλίας Canary, ενός προγράμματος παρακολούθησης της παγκόσμιας οργάνωσης δημόσιας υγείας Vital Strategies, που παρουσιάστηκε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Ελέγχου Καπνού στο Δουβλίνο. Η έρευνα δείχνει ότι οι καπνοβιομηχανίες αξιοποιούν νέες τεχνολογίες για να προωθήσουν το κάπνισμα και το άτμισμα σε ανήλικους: από τη δημιουργία NFTs για επετείους εταιρειών, μέχρι τη χορηγία video games και immersive εμπειριών στο metaverse.

«Οι εταιρείες καπνού δεν περιμένουν πια να τις προλάβει η νομοθεσία – βρίσκονται ήδη πολύ μπροστά μας», λέει η Δρ. Μελίνα Μαγκσάμπολ της Vital Strategies Ινδίας. «Χρησιμοποιούν NFTs και διοργανώνουν καθηλωτικές εκδηλώσεις για να προσελκύσουν τα παιδιά. Πρόκειται για έναν ψηφιακό χώρο εντελώς άναρχο».

Η ομάδα Canary ανιχνεύει την καπνική διαφήμιση στα social media και στις ειδησεογραφικές πλατφόρμες της Ινδίας, της Ινδονησίας και του Μεξικού, ενώ σύντομα επεκτείνεται σε Βραζιλία και Κίνα, αλλά και σε διαφημίσεις αλκοόλ και υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων. Αν και το metaverse δεν μπορεί ακόμα να παρακολουθηθεί απευθείας, οι ερευνητές εντοπίζουν συνδέσμους και υλικό που ανακυκλώνονται στο Instagram, το TikTok και το X (Twitter).

Εικονικά τσιγάρα, πραγματικοί κίνδυνοι: Πώς η καπνοβιομηχανία στοχεύει τους νέους μέσα στο metaverse Facebook Twitter

13 ετών και κάτω: Οι πιο ευάλωτοι χρήστες του metaverse

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, πάνω από τους μισούς ενεργούς χρήστες του metaverse είναι παιδιά ηλικίας έως 13 ετών. Για τους ειδικούς, αυτό σημαίνει ότι είναι πρακτικά αδύνατο να προστατευθούν από μηνύματα που «κανονικοποιούν» την καπνιστική συμπεριφορά — ακόμη και όταν αυτή λαμβάνει χώρα μέσω avatars.

«Όταν συνδυάζεις την τεχνογνωσία των social media στο engagement με την πείρα της καπνοβιομηχανίας στο να “εθίζει” ανθρώπους, τότε το αποτέλεσμα σε έναν αχαρτογράφητο χώρο όπως το metaverse είναι τρομακτικό», δηλώνει η Mary-Ann Etiebet, διευθύνουσα σύμβουλος της Vital Strategies.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εντοπίστηκε στην Ινδονησία: ένα προφίλ στο Instagram με μουσικό περιεχόμενο, που συνδέεται με τη μεγάλη καπνοβιομηχανία Djarum, δημοσίευε εικόνες από «παρέες avatar που πίνουν καφέ και ψάχνουν αναπτήρα».

Όταν τα avatars καπνίζουν, τι μαθαίνουν τα παιδιά;

Η Δρ. Μαγκσάμπολ περιγράφει το metaverse ως «ένα νέο πεδίο μάχης, ήδη κατακτημένο από εταιρείες που προωθούν προϊόντα βλαβερά για την υγεία». Επισημαίνει δε ότι το διαδικτυακό περιβάλλον ενθαρρύνει διαφορετική συμπεριφορά από την πραγματική ζωή: «Η κόρη μου είναι εσωστρεφής, αλλά στο Roblox γίνεται σαν άλλος άνθρωπος, συνδυασμός Αλεξάνδρου του Μεγάλου και Τζον Γουίκ. Το ίδιο συμβαίνει και με τα avatars: γινόμαστε κάτι άλλο. Και τότε, το να κρατάς ένα τσιγάρο δεν μοιάζει πια τόσο ακραίο».

Το ερώτημα, τονίζει, είναι αν αυτές οι εικόνες διαρρέουν τελικά στην πραγματικότητα των παιδιών: «Αν βλέπεις τον εικονικό σου εαυτό να καπνίζει, μήπως αρχίζεις να πιστεύεις ότι είναι εντάξει να το κάνεις και στην πραγματική ζωή;».

Στην Ινδία, η Αγκαμρούπ Καούρ, νεαρή πρέσβειρα του Campaign for Tobacco-Free Kids, εξηγεί στα σχολεία πώς οι influencers προωθούν το άτμισμα ως “wellness item”. Η ενημέρωση, λέει, πρέπει να ξεκινά από το γυμνάσιο ή και νωρίτερα: «Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν μια διαφήμιση, να καταλαβαίνουν γιατί είναι ψευδής, πώς μοιάζει με προσωπικό post αλλά είναι προϊόν μάρκετινγκ. Αυτό το φίλτρο, αυτή η δεξιότητα είναι η καλύτερη τους άμυνα».

Η Σύμβαση-Πλαίσιο του ΠΟΥ για τον Έλεγχο του Καπνού υποχρεώνει τις χώρες να απαγορεύσουν τη διαφήμιση και την προώθηση καπνού – το 2024, οι συμμετέχουσες χώρες συμφώνησαν πως πρέπει να επεκτείνουν τη ρύθμιση και στα digital μέσα. Ωστόσο, η εφαρμογή τέτοιων μέτρων είναι πολύ δύσκολη.

«Η ρύθμιση του διαδικτύου δεν είναι πρόβλημα μόνο του καπνού – είναι πρόβλημα όλων μας. Οι κυβερνήσεις καλούνται να προστατεύσουν τους πολίτες σε έναν κόσμο χωρίς σύνορα», σημειώνει ο Andrew Black, από τη Γραμματεία της Σύμβασης.

Η Ναντίτα Μουρουκούτλα, επικεφαλής του Canary, προειδοποιεί: «Ό,τι αγνοούμε όσο είναι μικρό, κάποια στιγμή διογκώνεται. Και όταν αποκτήσει κρίσιμη μάζα, δεν υπάρχει γυρισμός».

Με πληροφορίες από Guardian

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλιματική κρίση: Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ξεπερνούν τα ορυκτά καύσιμα – Νέα εποχή

Διεθνή / Κλιματική κρίση: Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ξεπερνούν τα ορυκτά καύσιμα – Νέα εποχή

Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ προειδοποιεί: Τα ορυκτά καύσιμα φτάνουν στο τέλος τους. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι ήδη φθηνότερες και αποτελούν τη μόνη βιώσιμη λύση για σταθερή, καθαρή και προσιτή ενέργεια
LIFO NEWSROOM
Γάζα: Οι κερδοσκόποι πίσω από το μη κερδοσκοπικό σχέδιο βοήθειας ΗΠΑ-Ισραήλ

Διεθνή / Γάζα: Οι κερδισμένοι πίσω από το μη κερδοσκοπικό σχέδιο βοήθειας ΗΠΑ-Ισραήλ

Σε τέσσερις πρόχειρες αποθήκες στη Γάζα, το Gaza Humanitarian Foundation μοιράζει τρόφιμα υπό αυστηρή ασφάλεια – αλλά οι νεκροί και οι ρίψεις ευθυνών θέτουν ερωτήματα για τον ρόλο Ισραήλ, ΗΠΑ & Χαμάς
LIFO NEWSROOM
Υπό την προεδρία Τραμπ, η Συνοριoφυλακή των ΗΠΑ συλλαμβάνει μετανάστες μακριά από τα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού

Διεθνή / Υπό την προεδρία Τραμπ, η Συνοριoφυλακή των ΗΠΑ συλλαμβάνει μετανάστες μακριά από τα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού

Η κυβέρνηση Τραμπ στέλνει τους συνοριοφύλακες σε πόλεις μακριά από τα σύνορα, αλλά η πρακτική αυτή προκαλεί ανησυχίες για τον ρόλο και τις αρμοδιότητές τους
LIFO NEWSROOM
Ο Τραμπ άφησε ένα κενό εξουσίας στον ΟΗΕ και η Κίνα θέλει να το εκμεταλλευτεί

Διεθνή / Ο Τραμπ άφησε ένα κενό εξουσίας στον ΟΗΕ και η Κίνα θέλει να το εκμεταλλευτεί

Η Κίνα ενισχύει την παρουσία της σε οργανισμούς του ΟΗΕ όπως ITU και WHO, προσλαμβάνει προσωπικό, δημιουργεί συμμαχίες και χρηματοδοτεί, με στόχο την προώθηση της ατζέντας της στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων UN80
LIFO NEWSROOM
Τα μυστικά της αλχημείας: Εταιρεία πυρηνικής σύντηξης σχεδιάζει να μετατρέψει τον υδράργυρο σε χρυσό

Διεθνή / Τα μυστικά της αλχημείας: Εταιρεία πυρηνικής σύντηξης σχεδιάζει να μετατρέψει τον υδράργυρο σε χρυσό

Η αμερικανική startup Marathon Fusion, που χρησιμοποιεί πυρηνική σύντηξη, προτείνει μέσω «πυρηνικής μετατροπής» να παράγει χρυσό από υδράργυρο – με στόχο κέρδη αξίας όσο και η παραγόμενη ενέργεια
LIFO NEWSROOM
Οι ΗΠΑ ζητούν κατάθεση από την καταδικασμένη συνεργό του Τζέφρι Έπσταϊν, Γκισλέιν Μάξγουελ

Διεθνή / Οι ΗΠΑ ζητούν κατάθεση από την καταδικασμένη συνεργό του Τζέφρι Έπσταϊν, Γκισλέιν Μάξγουελ

Η επικοινωνία με τη νομική ομάδα της Μάξγουελ έγινε κατόπιν εντολής της υπουργού Δικαιοσύνης Παμ Μπόντι, με σκοπό να εξεταστεί εάν είναι διατεθειμένη να συνεργαστεί με τις εισαγγελικές αρχές
LIFO NEWSROOM
Εξάρθρωση κυκλώματος σωματεμπορίας στην Ισπανία – 37 συλλήψεις και 162 γυναίκες σε καθεστώς προστασίας

Διεθνή / Εξάρθρωση κυκλώματος σωματεμπορίας στην Ισπανία – 37 συλλήψεις και 162 γυναίκες σε καθεστώς προστασίας

Οι χώροι όπου εκτυλισσόταν η εκμετάλλευση παρουσιάζονταν ως νόμιμα ινστιτούτα μασάζ, ενώ στην πραγματικότητα λειτουργούσαν ως παράνομοι οίκοι ανοχή
LIFO NEWSROOM
Βλαντιμίρ Πλαχότνιουκ: Ο Μολδαβός ολιγάρχης, oι επιχειρήσεις στην Τουρκία και ο Ερντογάν

Διεθνή / Βλαντιμίρ Πλαχότνιουκ: Ο Μολδαβός ολιγάρχης, oι επιχειρήσεις στην Τουρκία και ο Ερντογάν

Μέσω εταιρείας στην Κωνσταντινούπολη, η οικογένεια του Μολδαβού ολιγάρχη επέκτεινε τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες στην Τουρκία, παρά τις αντιδράσεις και τις νομικές υποθέσεις διεθνώς
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ