Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε; Facebook Twitter
Είναι πολύ πιο εύκολο να σοκαριζόμαστε με τέτοια παιχνίδια ή με το ότι οι άντρες φτιάχνουν AI «κοπέλες» για να τις διαλύουν απ’ το να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας.
0


ΕΙΜΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΧΑΡΙΤΩΜΕΝΟ ΔΙΛΗΜΜΑ.
Να μάθω ή να μη μάθω; Θέλω να έρχομαι σε επαφή με τη φρίκη και να σας ενημερώνω ή μήπως εσείς κι εγώ περνάμε καλύτερα με θέματα πιο χαριτωμένα και πιο ανεβαστικά; 

Στην παρούσα πολιτική συγκυρία, πιστεύω ότι συμφέρον όλων μας είναι να βάλουμε κάτω τα φαινομενικά άσχετα μεταξύ τους γεγονότα και να κατανοήσουμε ότι τα φρικώδη δεν είναι φρικώδη αλλά πολιτική και οικονομία. Σήμερα θα μιλήσουμε για βιασμούς, αλλά δεν είναι οι βιασμοί ακριβώς το θέμα, το θέμα είναι ότι ο μισογυνισμός είναι ταυτότητα, περηφάνια και ουδόλως νιώθει την ανάγκη να κρυφτεί. Ο μισογυνισμός είναι trendy. Trendy όπως το clean girl aesthetic, οι μπαλαρίνες και τα midcentury έπιπλα. Κι ακριβώς επειδή είναι trendy, είναι και ανάλαφρος, παιγνιώδης και κοινωνικά ενταγμένος, όπως το να είσαι Ολυμπιακός και το να γουστάρεις τις μηχανές BMW

Πριν από κάποιες εβδομάδες, κυκλοφόρησε ένα βιντεοπαιχνίδι με τίτλο «No Mercy». Ο σκοπός του παιχνιδιού ήταν ο χρήστης να «αποκτήσει» όσο το δυνατόν περισσότερες γυναίκες, συγγενείς και μη. Ο παίκτης ενθαρρύνεται στο σύμπαν του παιχνιδιού να εκβιάσει, να βασανίσει, να διαλύσει τις γυναίκες με τον πιο αποδοτικό τρόπο μέχρι να τις «σπάσει» και τελικά να τις βιάσει. Έγινε ένας μικρός χαμός και το παιχνίδι κατέβηκε από την πλατφόρμα Steam. Πριν κατέβει, είχε προλάβει να χαρακτηριστεί «fan favourite» από τις gaming κοινότητες που αναζητούν αιμομικτικά βιντεοπαιχνίδια – γιατί προφανώς υπάρχουν τέτοιες κοινότητες και είναι επαρκώς ενεργές για να έχουν αγαπημένα και μη. 

Ζούμε σ’ έναν κόσμο απόλυτης ιδεολογικής ασυνέπειας. Αυτό σημαίνει ότι ενώ στο Pornhub ανεβαίνουν αληθινοί βιασμοί και δεν κουνιέται φύλλο, ένα βιντεοπαιχνίδι γίνεται cancel επειδή δείχνει αυτό που μπορεί κανείς να βρει εύκολα σε δωρεάν σάιτ στο ίντερνετ και στην πραγματική ζωή. 

Δεν φαντάζεστε πώς πλημμύρισε το inbox μου στο Facebook όταν η είδηση έγινε viral. «To είδες; Θα γράψεις γι’ αυτό;», «Πρέπει να γράψεις γι’ αυτό χθες». Και η αλήθεια είναι ότι ήθελα να γράψω γι’ αυτό, αλλά να γράψω τι; Ότι πρώτη φορά έγινε; Δεν είναι καν ανήκουστο, άσχετα απ’ το αν θεωρήθηκε, διεθνώς, αξιοπρόσεχτο. Το 2019 είχε δημοσιευτεί το αντίστοιχης θεματολογίας «Rape Day». Το 2006 είχαμε το «RapeLay», ένα βιντεοπαχνίδι με θέμα το stalking, την παρενόχληση, τον βιασμό και τον εξαναγκασμό σε εγκυμοσύνη. 

Είναι πολύ δύσκολο να κρίνει κανείς ένα βιντεοπαιχνίδι δίχως η συζήτηση να φτάσει στον πυρήνα του ζητήματος, που είναι η σεξουαλικοποίηση της βίας κατά των γυναικών. Αν η βία, ο εξευτελισμός και το «σπάσιμο» είναι αποδεκτές φαντασιώσεις και δεν κρίνουμε τι έχει ο καθένας στο κεφάλι του, προσωπικά δυσκολεύομαι να τραβήξω γραμμή μεταξύ σκέψης και καλλιτεχνικής απόδοσης. Μπορεί ο νόμος να καλύπτει τα περί νομιμότητας ή μη, όσον αφορά τη δημιουργία και τη διάχυση καλλιτεχνικού περιεχομένου που απεικονίζει παράνομες πράξεις –είτε πρόκειται για παιδεραστία είτε για βιασμό είτε για κτηνοβασία–, αλλά όταν μιλάμε για την καθημερινή ζωή και όχι για υποθέσεις που φτάνουν στο δικαστήριο, εμείς πώς καλυπτόμαστε και πώς αξιολογούμε; 

Στα πολύ πρακτικά, είναι βάσιμο να ισχυριστούμε ότι υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ μισογυνιστικών πράξεων και μισογυνιστικών «απασχολήσεων», όπως είναι το να παίζει κανείς τέτοια βιντεοπαιχνίδια, να διαβάζει αυτής της θεματολογίας κόμικς, να απασχολείται με τέτοια επιτραπέζια; Για παράδειγμα, είναι αυτό ένα βιντεοπαιχνίδι που θα έβρισκαν ενδιαφέρον οι 70.000 χρήστες του chat στο Telegram που μοιράζονταν συμβουλές για το πώς να βιάσεις την αδελφή σου και τη μάνα σου όταν κοιμούνται ή αντάλλαζαν βίντεο με γυναίκες συγγενείς τους ενώ ντύνονταν και έκαναν μπάνιο;

Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε; Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το παιχνίδι «No Mercy».

Ξέρετε, συνήθως, όταν μια γυναίκα θέλει να πει «δεν μου αρέσει που γίνεται το τάδε γιατί με προσβάλλει», «υποχρεούται» να βάλει δίπλα και μια έρευνα. «Δεν μου αρέσει που το αγόρι μου βλέπει βίαιες τσόντες γιατί η τάδε έρευνα δείχνει ότι οι άντρες που το κάνουν μπορεί να είναι πιο βίαιοι στην πραγματικότητα και ανησυχώ» ή «δεν μου αρέσει που ο φίλος μου παίζει παιχνίδια όπου βιάζει παιδιά γιατί η τάδε έρευνα δείχνει ότι αν βιάζεις παιδιά σε παιχνίδια μπορεί να είσαι παιδόφιλος». 

Θα ήθελα να σκεφτούμε την πιθανότητα να απορρίπτουμε κάτι επειδή δεν μας ταιριάζει. Και εκεί να μπαίνει τελεία. Γιατί αν δεν μπει εκεί η τελεία, αρχίζει η αφήγηση του «μπερδεύεις τη φαντασία με την πραγματικότητα, η βίαιη σκέψη δεν σημαίνει βίαιη πράξη». Κι αυτό είναι αλήθεια, αλλά στην πραγματική ζωή, όταν η υπόθεση Πελικό σού λέει ότι ο άντρας σου μπορεί να σε βιάζει στον ύπνο σου επί δεκαετίες και να μην έχεις ιδέα, όταν γνωρίζεις ότι στο διαδίκτυο υπάρχουν κοινότητες απολύτως φυσιολογικών αντρών που ανταλλάσσουν ιδέες και στρατηγικές «σπασίματος γυναικών» και ταυτόχρονα τρεντάρει η απαγόρευση της έκτρωσης στην αληθινή, πραγματική ζωή, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη δημοφιλία της άποψης πως αυτό που πραγματικά θέλουν οι γυναίκες είναι πέντε παιδιά και μια ακριβή κουζίνα, τι είναι εκείνο που σε διαβεβαιώνει ότι η φαντασία δεν είναι απλώς εισαγωγή στην πραγματικότητα; 

Ζούμε σ’ έναν κόσμο απόλυτης ιδεολογικής ασυνέπειας. Αυτό σημαίνει ότι ενώ στο Pornhub ανεβαίνουν αληθινοί βιασμοί και δεν κουνιέται φύλλο, ένα βιντεοπαιχνίδι γίνεται cancel επειδή δείχνει αυτό που μπορεί κανείς να βρει εύκολα σε δωρεάν σάιτ στο ίντερνετ και στην πραγματική ζωή. 

Καταλαβαίνω ότι είναι ανακουφιστικό να εξαφανίζεται ένα συγκεκριμένο δημιούργημα που ενθαρρύνει την έμφυλη βία, αλλά αυτήν τη στιγμή η καλλιέργεια της πεποίθησης ότι «οι γυναίκες κατά βάθος θέλουν βία και υποταγή» συμβαίνει παντού. Και επειδή συμβαίνει παντού, είναι τόσο δύσκολο να το παρατηρεί κανείς· πόση ενέργεια να έχεις μέσα στη μέρα; Είναι πολύ πιο εύκολο να σοκαριζόμαστε με τέτοια παιχνίδια ή με το ότι οι άντρες φτιάχνουν AI «κοπέλες» για να τις διαλύουν απ’ το να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας. Είναι γενικά πιο βολικό να καταδικάζουμε ένα φυσιολογικό αποτέλεσμα της κουλτούρας μας από το να εκφράζουμε ενστάσεις για τις κανονικοποιημένες πεποιθήσεις που μαθηματικά θα μας οδηγήσουν σε αυτό. 

Ξέρετε τι σημαίνει «υπερβολική»; Σημαίνει «για να σχολιάσεις κάτι πρέπει να πάθεις κακό εσύ ή κάποια άλλη. Αν σχολιάσεις πολύ νωρίς, προβλέποντας ένα αποτέλεσμα, σε ακυρώνουμε». Το «υπερβολική» είναι η κατηγορία της πατριαρχίας προς τις Κασσάνδρες με επαρκή ικανότητα στην αναγνώριση μοτίβων. Το «υπερβολική» είναι και μια επιταγή: «Σου δίνω το δικαίωμα να χαρακτηρίζεις το δέντρο, αλλά μην τολμήσεις να κάνεις λόγο για το δάσος». Επιτρέπουμε την αντίδραση αλλά έχουμε πολύ μεγάλο πρόβλημα με την πρόληψη. Γι’ αυτό, ναι, ας αντιδράσουμε στις απεικονίσεις έμφυλης βίας σε πνευματικά δημιουργήματα, αλλά μην τυχόν και μιλήσουμε για κουλτούρα βιασμού σε 12χρονα κορίτσια γιατί θα τα κάνουμε να φοβούνται τους άντρες. Μα τι άλλο να φοβηθεί κανείς;

Θέλω να κλείσω με μια διαβεβαίωση: ως γυναίκες, είναι εντάξει να έχουμε πρόβλημα με το είδος του περιεχομένου που καταναλώνει κάποιος που είναι κοντά μας. Είναι εντάξει, σε περίπτωση που ο αδελφός μας, ο ξάδελφός μας, ο πατέρας μας ή ο γκόμενός μας καταναλώνει περιεχόμενο που σχετίζεται με τη βλάβη του φύλου μας, να θέλουμε απόσταση ή διακοπή της σχέσης. Δεν πειράζει αν αδικήσουμε κανέναν. Δεν πειράζει αν βάλουμε πρώτο τον εαυτό μας και το ένστικτό μας. Δεν οφείλουμε δικαιοσύνη, οι δικαστές πληρώνονται και έχουν μονιμότητα για να κρίνουν με αντικειμενικότητα. Δεν είναι ηθική μας υποχρέωση να μην «παρεξηγήσουμε». 

Παρά το ότι όλα δείχνουν το αντίθετο, δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να δικαιολογούμε μέχρι να πάθουμε. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μη δέχεσαι ποτέ το “όχι” ως απάντηση»: Αποτροπιασμός για το video game που βάζει τον παίκτη στη θέση του βιαστή

Διεθνή / «Μη δέχεσαι ποτέ το “όχι” ως απάντηση»: Αποτροπιασμός για το video game που βάζει τον παίκτη στη θέση του βιαστή

Το «No Mercy» δίνει στους παίκτες τον έλεγχο ενός χαρακτήρα που βιάζει, βασανίζει και σκοτώνει γυναίκες, ανάμεσά τους και συγγενικά πρόσωπα, παρουσιάζοντας τις ενέργειες αυτές ως «τιμωρία»
LIFO NEWSROOM
Πρέπει να μιλήσουμε σοβαρά για τον εθισμό στο gaming

Υγεία & Σώμα / Πρέπει να μιλήσουμε σοβαρά για τον εθισμό στο gaming

Ενώ το «Gaming Disorder» έχει πλέον αναγνωριστεί επίσημα από τον ΠΟΥ ως ψυχική διαταραχή, η πανδημία δυσχεραίνει κάθε διαδικτυακό εθισμό, πόσο μάλλον τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια. Ένας πρώην εθισμένος παίκτης και δύο ψυχίατροι καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ